Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hej tokboken! Jag undrar om det är någon som är duktig på applescript och skulle kunna ge mig lite vägledning. Jag kan knappt någon programmering och absolut inget om applescript, men har använt automator en hel del.

 

Mitt problem är som följer. Jag har några tusen pdf:er i namnformatet: datum separator mappnamn separator filnamn, ie, YYYYMMDDHHMMSS|"mappnamn"|"filnamn".pdf. Det jag vill göra är att ändra filnamnet till enbart "filnamn", ändra skapelsedatum på pdf:en till YYYYMMDDHHMMSS, och lägga filen i mappen "mappnamn". Är det någon som har en smidig lösning?

 

Jag har redan försökt googla på problemet och hittade ett applescript för datumbiten på http://apple.stackexchange.com/questions/61320/change-date-created-based-on-the-filename

 

kod

 

Dock får jag felmeddelandet: "touch: out of range or illegal time specification: [[CC]YY]MMDDhhmm[.SS]"

 

det är nog ganska mycket som blir galet där. :)

 

aldrig skrivit applescript innan, men ganska säker på att...

 

  • Scriptet ser ut att ta datum från fältet där mappnamnet är.
  • Scriptet lägger inte filen i någon ny mapp.
  • Scriptet ändrar inte filnamnet.

 

först och främst beror felmeddelandet på att du försöker lägga till mappnamnet som datum. MEN... då du har med sekunder kommer t ex inte att 20131223022220 att fungera utan isf måste du på något sätt appenda en "." så att det snarare blir:

 

201312230222.20

(YYYYMMDDHHMM.SS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog ganska mycket som blir galet där. :)

 

aldrig skrivit applescript innan, men ganska säker på att...

 

  • Scriptet ser ut att ta datum från fältet där mappnamnet är.
  • Scriptet lägger inte filen i någon ny mapp.
  • Scriptet ändrar inte filnamnet.

 

först och främst beror felmeddelandet på att du försöker lägga till mappnamnet som datum. MEN... då du har med sekunder kommer t ex inte att

20131223022220 att fungera utan isf måste du på något sätt appenda en "." så att det snarare blir:

 

201312230222.20

(YYYYMMDDHHMM.SS)

 

Tack så mycket för att du tog dig tid! Jag tror dock jag struntar i att skriva ett applescript och löser det på ett annat, lite bökigare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu utgick jag bara från vad Voorheese sa om att allt som är användbart och sällsynt har ett pris.

 

Men precis som du säger så borde bitcoin ha högre intrinsic value än guld.

 

Har försökt förklara det här tidigare i tokboken.

 

Guld har mycket åtråvärda materialegenskaper till ett lågt pris. Särskilt lämpat för korrosiva miljöer med breda temperaturintervall. Att ersätta guld med andra dyrare metaller blir... just det... dyrt. I många fall finns inga andra realistiska alternativ.

 

Vi vet att vi inte kommer hitta några fler stabila grundämnen. Det periodiska systemet talar om var i skapelsens ordning vi kan förvänta oss hitta grundämnen med vissa egenskaper. Detta går inte att ändra på. Guld är i många fall det bästa naturen givit oss. Det går inte att ersätta på något enkelt sätt.

 

gold-contacts-computer.jpg

 

gold-telescope-mirror.jpg

 

Med bitcoin förhåller det sig på annat vis. Det skulle vara en tämligen enkel affär att ersätta tekniklösningen bitcoin med en annan snarlik altcoin-lösning och erhålla exakt samma fördelar.

 

Du har förmodligen guld i din bil, din dator, din mobil. Använder du en gps har du garanterat guld i både mottagare och sändare (satellitgrupp). Kostnaden för att ersätta detta guld är stor.

 

Ur denna synvinkel måste man erkänna att guld har ett större oersättligt värde.

 

s114e6064_web.jpg

dyra solglasögon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för att du tog dig tid! Jag tror dock jag struntar i att skriva ett applescript och löser det på ett annat, lite bökigare sätt.

 

https://gist.github.com/anonymous/a859011240ce09f17069

 

Äsch vad fan, det är ju jul trotts allt. Kanske är för sen nu... Men det här skall nog lösa det som du beskrev förut. Ganska enkelt, välj bara den mapp där du har alla dina pdf filer. Sedan kan du ta en väldigt snabb kaffe om du nu skulle ha väldigt många filer.

 

Förslagsvis testar du med en backup först :)

 

 

fungerar så här:

 

 

6iO4OJZ.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men tömdes inte det där kontot i januari 2011 och är i princip inte rört sedan dess? (förutom två micro-uttag)

 

Tvärtom, två micro-insättningar som antagligen bara är troll. Följer man spåren av uttaget så dyker dagens överföringar upp. Dvs någon som 2011 satt på 550k BTC började igår skeppa runt dem efter att inte har rört dem på 2år.

Också av intresse från samma period?

https://blockchain.info/address/1DbD7zFjYSQRiATc8dHxWUWSM9YmQYR9JW

 

---

 

Verkar som att Kineser kan deposita:

the ceo is accepting money into his personal account and doing the deposit funding manually
FXBTC is doing the same thing. I have bought BTC on both Huobi / FXBTC through the new deposit method (manual payment to owner's card).

Is not only huobi.com in this link http://btckan.com/price[1] you can see that others chinese exchanges remains with big volume

And the world ranking right now is: 1. huobi.com (china) 2. chbtc.com (china) 3. fxbtc.com (china) 4. btc-e.com 5. bitstamp.net 6. btctrade.com (china) 7. mtgox.com 8. btcchina.com (china)

Yet 5 of the 8 biggese exchange in volume today are chinese. And the 3 biggest are unknown outside of china

 

Så Kinesiska pengar är på ingång igen :)

 

---

Har försökt förklara det här tidigare i tokboken.

 

Guld har mycket åtråvärda materialegenskaper till ett lågt pris.

 

Fast så hög är inte efterfrågan. Säg att centralbankerna försvann och allt guld i bankvalven hamnade på marknaden. Priset dumpades, sedan började folk spekulera i vad guld kan användas till i framtiden och gjorde investeringar och ett nytt jämnviktsläge uppstod där folk bara spekulerade i gulds värde som material, inte som store of value då alla använder bitcoin för det istället. Hur mycket skulle 1oz kosta? $1300? $13?

 

---

 

Tycker det är fascinerande hur libertariansk bitcoinrörelsen är. Kolla denna tråden:

90%+ är ju extremliberaler och debatten går som om det vore helt naturligt. Alla kan väl inte ha varit det innan de blev bitcoin-fanatiker? Gör bitcoin användare liberala genom att visa att det fungerar så att folk som kommer med fördomen "anarchism no good because no workie" helt plötsligt blir "anarchism good because workie because bitcoin"?

 

 

---

I Got Myself Arrested So I Could Look Inside the Justice System

A former prosecutor fights the law and lets it win.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2013/12/i-got-myself-arrested-so-i-could-look-inside-the-justice-system/282360/

 

screen-shot-2013-05-25-at-9-16-01-am.png

 

LOL:

Bernankoin:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=375010.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roliga är ju hur stor andel "liberaler" som varit extremt anti mot bitcoin. Funderar på om de tycker det blev tråkigt när det var lite mer mainstream och realism över det.

 

Annars tror jag du har rätt, det mesta statliga/centrala handlar antagligen om att folk är beredda att betala enormt för trygghet. När saker och ting kan lösas ändå blir de centrala konstruktionerna bara en jobbig kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är fascinerande hur libertariansk bitcoinrörelsen är. Kolla denna tråden:

90%+ är ju extremliberaler och debatten går som om det vore helt naturligt. Alla kan väl inte ha varit det innan de blev bitcoin-fanatiker? Gör bitcoin användare liberala genom att visa att det fungerar så att folk som kommer med fördomen "anarchism no good because no workie" helt plötsligt blir "anarchism good because workie because bitcoin"?

 

Folk lider i stora delar av världen till följd av trasiga och ineffektiva styrelseskick, ganska självklart att vissa av dom letar efter alternativa lösningar då. En liten jämförelse: Sveriges skattelagstiftning = ~1000 sidor, USAs = ~70 000 sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk lider i stora delar av världen till följd av trasiga och ineffektiva styrelseskick, ganska självklart att vissa av dom letar efter alternativa lösningar då. En liten jämförelse: Sveriges skattelagstiftning = ~1000 sidor, USAs = ~70 000 sidor.

 

Men en stor del av den här skillnaden beror väl ändå på att de tillämpar common law som är mer baserat på vad som står explicit i text och tolkas mindre. Gentemot våran skandinaviska version av civil law som till större del är baserat på tolkningar + en jävla massa tidigare rättsfall/domar. Kan dock tänka mig att USA's är längre än våran hursom men känns inte som en helt rättvis jämförelse =)

 

Annars det du stämmer om styrelseskick och ineffektivitet stämmer väl förvisso men parallelen var kanske inte optimal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta håller jag med om, men detta gör endast 12 %(http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_as_an_investment#Jewelry_and_industrial_demand) av värdet så för diskussionens skull borde man väl kunna bortse från detta?

 

Vi kan ju inte bortse från guldets egenvärde när diskussionen gäller huruvida guld har ett egenvärde?

 

En mer realistisk uppskattning är att den industriella efterfrågan allena skulle öka markant vid prisfall och stoppa guldpriset vid 20-25% av dagens marknadsvärde (t.ex. om det blev omodernt att använda guld i smycken).

 

Det är helt orimligt att anta att guld skulle falla under priset på silver eller koppar och det är högst osannolikt att guld skulle sluta vara attraktivt i tänder och smycken. Det har varit coolt med guldkedjor i flera tusen år. Den artikel du själv refererar påstår att 27% av världens guld efterfrågas till just detta ändamål. Också här skulle efterfrågan öka vid prisfall.

 

Fast så hög är inte efterfrågan. Säg att centralbankerna försvann och allt guld i bankvalven hamnade på marknaden. Priset dumpades, sedan började folk spekulera i vad guld kan användas till i framtiden och gjorde investeringar och ett nytt jämnviktsläge uppstod där folk bara spekulerade i gulds värde som material, inte som store of value då alla använder bitcoin för det istället. Hur mycket skulle 1oz kosta? $1300? $13?

 

Folk har älskat guldsmycken i flera tusen år och kommer fortsätta älska guldsmycken. Vidare skulle det börja bli intressant att använda guld som rostskydd till bilar vid $13 / oz och den ökade efterfrågan på andra industriella områden kommer fånga upp priset långt innan dess. Finns beräkningar på allt från 10% till 50% av dagens värde.

 

Det intressanta här är inte hur stort användningsområdet är utanför store of value /valuta. Det intressanta är att guld uppenbart har andra användningsområden och att detta ger guld något vi skulle kunna kalla intrinsic value. Något som skiljer det från bitcoin. Hur mycket man än älskar bitcoin måste man erkänna att det inte är ett särskilt effektivt rostskydd.

 

Däremot har jag svårt att se varför det skulle vara ett argument mot bitcoin eftersom jag tillhör dem som anser att det är just det underliggande egenvärdet i guld som gör det direkt olämpligt som valuta. Mänskligheten har större nytta av guld på annat håll.

 

Bitcoin som tekniklösning har ett betydligt större värde än nuvarande dollarsystem. Varken bitcoin eller dollar har något egentligt egenvärde (åtminstone i termer av oersättligt egenvärde). Hela diskussionen om egenvärde bygger på en liberal missuppfattning om att betalningsmediet måste ha ett egenvärde. Vad det istället handlar om är att betalningsmedlet inte ska kunna skapas i godtyckliga mängder av en ondskefull stat, vilket (nästan) är lika omöjligt med en bitcoinlösning som med en valuta knuten till guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta här är inte hur stort användningsområdet är utanför store of value /valuta. Det intressanta är att guld uppenbart har andra användningsområden och att detta ger guld något vi skulle kalla intrinsic value. Något som skiljer det från bitcoin. Hur mycket man än älskar bitcoin måste man erkänna att det inte är ett särskilt effektivt rostskydd.

 

Hoho du om någon borde väl se bitcoins enorma intrinsic value i att varje bitcoin är lösning på ett extremt svårt matteproblem. Om om det är något vars kärna aldrig sönderfaller så är det lösningen på ett problem. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://gist.github.com/anonymous/a859011240ce09f17069

 

Äsch vad fan, det är ju jul trotts allt. Kanske är för sen nu... Men det här skall nog lösa det som du beskrev förut. Ganska enkelt, välj bara den mapp där du har alla dina pdf filer. Sedan kan du ta en väldigt snabb kaffe om du nu skulle ha väldigt många filer.

 

Förslagsvis testar du med en backup först :)

 

 

fungerar så här:

 

 

6iO4OJZ.gif

 

 

Tack så hemskt mycket! God Jul på dig och alla andra i tokboken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju inte bortse från guldets egenvärde när diskussionen gäller huruvida guld har ett egenvärde?

 

En mer realistisk uppskattning är att den industriella efterfrågan allena skulle öka markant vid prisfall och stoppa guldpriset vid 20-25% av dagens marknadsvärde (t.ex. om det blev omodernt att använda guld i smycken).

 

Det är helt orimligt att anta att guld skulle falla under priset på silver eller koppar och det är högst osannolikt att guld skulle sluta vara attraktivt i tänder och smycken. Det har varit coolt med guldkedjor i flera tusen år. Den artikel du själv refererar påstår att 27% av världens guld efterfrågas till just detta ändamål. Också här skulle efterfrågan öka vid prisfall.

 

Det tenderar att bli en del ryggdunkning när Slaktavfall svarar på mina inlägg, vet inte om jag lämnar öppet mål eller skriver vansinnigt korkade inlägg. Känner mig i.a.f. lite missförstådd.

 

Vad jag försöker göra är att beräkna vad bitcoin kommer/borde värderas till innan marknaden kommer fram till det. För att göra det så måste jag komma på hur jag ska beräkna värdet (förutsatt att det finns ett). Bitcoinens värde utgörs av vissa egenskaper den besitter som medför i att den är väldigt effektiv och säker att använda för värdetransaktioner.

 

Metoden jag villa använda är att titta på någonting annat som besitter liknande egenskaper och redan har ett relativt spekulationsfritt pris på marknaden för att sedan göra en jämförelse.

 

Här väljer jag att titta på guld:

Är guld spekulationsfritt? Knappast. Utgör guldets värde enbart av dessa egenskaper som gör den bra för värdetransaktioner? Nej, som du skriver så är den användbar till en hel del annat inom också. Guldet har dock inte alltid varit användbar till annat (innan man lärde sig använda elektricitet och flyga i rymden). Guldet var faktiskt värt mer innan man uppfann glödlampan än vad det är värderat till idag (http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_as_an_investment#Gold_versus_stocks). Priset har alltså sjunkit trots att man hittat fler användningsområden. Har guldet blivit sämre på att transferera värde då? Knappast. Jag tror snarare att guldets egenskaper som värdetransportör blivit omsprungen/ersatts av fiat. Fiat-valutor är trots allt i dagsläget relativt säkert och enkelt att transportera jämfört med guld. Guldets efterfrågan som värdetransportör har med andra ord minskat.

Därför är det nog bättre att titta på guldets värde innan den fick massa andra användningsområden.

 

Jag tycker inte att guldets efterfrågan i form av smycken är giltigt som argument för att guld faktiskt har flera användningsområden. Bara för att 9 av 10 kg guld köps som smycken så betyder inte det att 90% av guldets värde utgörs av att det är "fint" som smycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för slags matteproblem ens dator löser om man minar? Någonting användbart eller är det bara problem för problemens skull?

 

Bara för problemens skull.

 

Den löser s.k. proof of work, lösningen är beroende av lösningen på förra blocket samt transaktionerna sedan dess.

 

https://en.bitcoin.it/wiki/Proof_of_work

 

Förenklat:

 

Man försöker hitta talet x så att

 

f(förra_lösningen+transaktionerna+x) < y.

 

Där y bestäms av svårighetsgraden och f() är en hashfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en stor del av den här skillnaden beror väl ändå på att de tillämpar common law som är mer baserat på vad som står explicit i text och tolkas mindre. Gentemot våran skandinaviska version av civil law som till större del är baserat på tolkningar + en jävla massa tidigare rättsfall/domar. Kan dock tänka mig att USA's är längre än våran hursom men känns inte som en helt rättvis jämförelse =)

 

Annars det du stämmer om styrelseskick och ineffektivitet stämmer väl förvisso men parallelen var kanske inte optimal ;)

 

Vill inte ta upp alltför mycket plats med det här i tokboken, men...

 

det är ungefär som du säger, fast tvärt om. Common law = prejudikat, vilket traditionellt har varit den främsta rättskällan i USA. Detta är något som sakteligen har börjat ändras och federal lag/kodifierad lag > common law idag.

 

 

Så jo, min liknelse var pretty much spot on.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tenderar att bli en del ryggdunkning när Slaktavfall svarar på mina inlägg, vet inte om jag lämnar öppet mål eller skriver vansinnigt korkade inlägg. Känner mig i.a.f. lite missförstådd.

 

Vad jag försöker göra är att beräkna vad bitcoin kommer/borde värderas till innan marknaden kommer fram till det. För att göra det så måste jag komma på hur jag ska beräkna värdet (förutsatt att det finns ett). Bitcoinens värde utgörs av vissa egenskaper den besitter som medför i att den är väldigt effektiv och säker att använda för värdetransaktioner.

 

Metoden jag villa använda är att titta på någonting annat som besitter liknande egenskaper och redan har ett relativt spekulationsfritt pris på marknaden för att sedan göra en jämförelse.

 

Här väljer jag att titta på guld:

Är guld spekulationsfritt? Knappast. Utgör guldets värde enbart av dessa egenskaper som gör den bra för värdetransaktioner? Nej, som du skriver så är den användbar till en hel del annat inom också. Guldet har dock inte alltid varit användbar till annat (innan man lärde sig använda elektricitet och flyga i rymden). Guldet var faktiskt värt mer innan man uppfann glödlampan än vad det är värderat till idag (http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_as_an_investment#Gold_versus_stocks). Priset har alltså sjunkit trots att man hittat fler användningsområden. Har guldet blivit sämre på att transferera värde då? Knappast. Jag tror snarare att guldets egenskaper som värdetransportör blivit omsprungen/ersatts av fiat. Fiat-valutor är trots allt i dagsläget relativt säkert och enkelt att transportera jämfört med guld. Guldets efterfrågan som värdetransportör har med andra ord minskat.

Därför är det nog bättre att titta på guldets värde innan den fick massa andra användningsområden.

 

Jag tycker inte att guldets efterfrågan i form av smycken är giltigt som argument för att guld faktiskt har flera användningsområden. Bara för att 9 av 10 kg guld köps som smycken så betyder inte det att 90% av guldets värde utgörs av att det är "fint" som smycke.

 

nä, men det säger väl något om framtida efterfrågan?

 

mina 2 cents ang "inneboende värde" vad det gäller guld borde väl handla om "slaktvärde"? Lr med andra ord "konkvärde"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte ta upp alltför mycket plats med det här i tokboken, men...

 

det är ungefär som du säger, fast tvärt om. Common law = prejudikat, vilket traditionellt har varit den främsta rättskällan i USA. Detta är något som sakteligen har börjat ändras och federal lag/kodifierad lag > common law idag.

 

 

Så jo, min liknelse var pretty much spot on.

 

håller med lolzor i det här fallet; svensk rätt känner sig mer bunden av ordalydelsen av en reglering än dess rättsverkningar/verknigar i stort ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...