Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Bröööl. Färdigtentad idag 18.00. Linear Control System Design. Gick över förväntan, rätt säker på femman, men frågan är om jag får 95%+ som krävs för att läraren ska bjuda på kaffe. Klarade iaf den extra svåra frågan för att sålla lite hårdare, ta fram en noise intensity matrix för ett noise driven system ur en riccati equation. 12sidor med ekvationer fick jag ihop. Lite besviken på kursen, tyckte den var för enkel. Räckte ju i princip med att lära sig CARE/DARE och FARE/DFARE och hur man gjorde en LQG(Linear quadratic gaussian control) dvs ett Kalmanfilter+LQR. Dvs två typtal förutom basic-kursen. Och folk säger reglerteknik ska vara svårt, det är ju enkelt så fort man går över till Matlab :)

 

Håller ni med?

 

Yes!

 

Nja ett hus i Detroit är inte lika användbart som ett hus i stockholm - därför har det lägre värde (både intrinsic och marknadsvärde).

Men om intrinsic ska omdefineras till användbarhet så tycker jag att bitcoin har ett högt och guld ett rätt lågt intrinsic value.

 

Som sagt, många dillar med orden utan att egentligen tänka igenom vad de menar och konsekvenserna av deras påståenden. Och bäst är om man kan undvika massa tramstermer för att flytta bort debatten till ett spelplan där man själv är bekväm istället för att hålla kvar det på ett överskådligt enkelt spelplan. Sure man kanske missar några väldigt märkliga komplexa effekter om macro vs micro, men imo är det oftast så för att effekterna inte finns utan bara är påhittat trams. Eller att man på köpet får massa annat negativt som väger tyngre än det eventuellt positiva.

 

jetzt tycker jag låter spännande. det röstar jag på.

Ok, två röster det vinner. Jag räknar vara vara i Malmö runt 16tiden så vi kan väl ses där 19.00? Planen är att äta en bit mat, dricka en bit dricka, snacka en bit snack och se vad som händer.

 

Imon i Göteborg är det 13.00 på El Corazon(Avenyn) som gäller. Inget bord bokat så hitta oss eller timea in så ni är där exakt 13.00.00 och heja på andra som går in exakt då. Ryktas om att en forumlegend dyker upp. Vore bra med besked om ni tänkt dyka upp så vi kan välja lämplig bordsstorlek där.

 

 

Mycket lustig story imo:

http://www.boston.com/news/local/massachusetts/2013/11/19/swansea-police-pay-ransom-open-files-locked-hackers/jfgw5avG4axWxNFEYvvfIP/story.html

http://shopping.yahoo.com/blogs/digital-crave/police-pay-750-ransom-bitcoins-crypotlocker-virus-attack-183520470.html?a=b

A virus called CryptoLocker is apparently dangerous enough to foil a Massachusetts police department. Police in Swansea, Massachusetts say they were forced to pay a $750 ransom to unlock their computers after a virus hacked their files. Boston.com reports the police department noticed a problem opening their files on Nov. 6., 2013.

"After opening an e-mail attachment from what looked like a trusted source, a window popped up on the screen saying all the computer’s files were encrypted, said Lieutenant Gregory Ryan."

The CryptoLocker virus has been attacking computers since late September or early October. The virus bypassed the virus protection software and firewall installed by police. The ransom could only be paid via an encrypted Bitcoin transaction, making it nearly impossible to track the source of the crime.

“It was an education for (those who) had to deal with it,” Ryan told the Herald News. “(The CryptoLocker virus) is so complicated and successful that you have to buy these Bitcoins, which we had never heard of.”

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och folk säger reglerteknik ska vara svårt

Jag tror det är svårt på samma sätt som tex mekanik är svårt, du tvingas helt enkelt in i nya domäner. På sätt och vis håller jag med om att reglerteknik inte är det svåraste på universitetet, jag tycker tex mer fokuserad signalteori är oerhört mycket bökigare, men vad gäller reglerteknik slänger du in ekonomer (ind-ek) i laplacedomänen och säger att de inte får göra exjobbet om de inte sätter tentan.

 

Egentligen behöver man inte fatta ett skit om transformteori för att klara av grundläggande kurser i reglerteknik, men det gör ju studierna bra mycket jobbigare inte minst mentalt.

 

12sidor med ekvationer fick jag ihop. Lite besviken på kursen, tyckte den var för enkel.

Ibland tycker jag att jag förstår dig, sen skriver du såhär. Då är det ruta ett.

 

Hursomhelst, om du tycker studierna är enkla, lägg tiden du får över till att bekanta dig med kommande arbetsliv, jobba gärna extra med något relevant projekt om du lyckas få in en fot någonstans. Min uppfattning har länge varit att Sverige är brutalt dåliga på att förbereda studenter för arbetslivet (gå in i organisationer snarare än att starta upp eget) och den uppfattningen har bara blivit mer och mer bekräftad.

 

Rent studiemässigt är vi ju starka inom ingenjörsteknik, väldigt starka, och jag uppfattar det ofta som att studenterna helt enkelt inte har tid att göra annat än att studera. Men har just du det, så utnyttja att du har tid över. Förbättrar dina möjligheter enormt att hamna i en position som är utvecklande för dig. Man ska veta att majoriteten av alternativen där ute inte kommer att vara det, det är verkligen ingen lekstuga att hitta de positioner som faktiskt är utvecklande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men om intrinsic ska omdefineras till användbarhet så tycker jag att bitcoin har ett högt och guld ett rätt lågt intrinsic value.

 

 

Ja nu utgick jag bara från vad Voorheese sa om att allt som är användbart och sällsynt har ett pris.

 

Men precis som du säger så borde bitcoin ha högre intrinsic value än guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå hela den här Saab-affären, har googlat lite men inte blivit mkt klokare. Vem äger den delen av Saab som tillverkar stridsflygplanen? Är hela Saab privatägt eller finns det någon koppling till staten?

 

Någon som vet?

 

Är de inte den "enda" kopplingen att de har fått tillstånd att producera och sälja krigsmaterial?

För mig att jag kikade lite snabbt på de någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de inte den "enda" kopplingen att de har fått tillstånd att producera och sälja krigsmaterial?

För mig att jag kikade lite snabbt på de någon gång.

 

Tillstånd av vem? Regeringen, riksdagen? Vilka lagar reglerar denna marknad?

 

 

Rätt märkligt att vi år 2013 tillverkar och säljer något vars huvudsakliga syfte är att ta död på människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillstånd av vem? Regeringen, riksdagen? Vilka lagar reglerar denna marknad?

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921300.HTM och tillhörande förordning.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_vapenexport

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inspektionen_f%C3%B6r_strategiska_produkter

 

Minns inte var jag hittade det (om i ovan länkar) men har för mig att det fanns rätt rejäla luckor i systemet som har fått utstå kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnt verkar jag hamna på en godtycklig sida när jag klickar på denna tråd, denna gången blev sidan 3 där vi finner tips från coachen angående penis.

vad är ditt bästa tips att få snoppen se större ut?

 

tror de flesta tycker att de ser mindre ut pga att de ser den ovanifrån och ser alla andra killars snoppar från sidan. kolla i spegeln istället.

Briljant! :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnt verkar jag hamna på en godtycklig sida när jag klickar på denna tråd, denna gången blev sidan 3 där vi finner tips från coachen angående penis.

 

Briljant! :-P

 

Tror det är detta som så många uppskattar med denna tråden. Att oavsett vad för märkliga frågor folk ställer så får de raka svar. Inte någon diss om att de är idioter som ställer idiotiska frågor, någon märklig angleshoot för att hitta retoriska poäng eller vinna debatten eller en snitsig level. Bara sakligt svar på frågan som är ställd. Är tyvärr allt för ovanligt i resten av samhället. Tycker alltid det är lustigt att höra politiker i tv-debatter, programledaren ställer en halvintressant fråga typ "Varför tar sverige in Thailändska bärplockare när vi har 25% ungdomsarbetslöshet?" och får svaret "Vår politik har lett till ökad sysselsättning" eller liknande. När man väl vant sig vid de raka svaren här blir frustrationen ofta rätt stor i resten av debatterna :(

 

Dagens uppgift, ställ en randomfråga!

 

 

 

---

 

lol

 

 

13.00 på El Corazon, hittar ni inte så skriv här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jagar inte tokboken?

 

[x] Gillar att springa i skogen

[x] Gillar idrottsliga aktiviteter som öppnar upp för utveckling på flera plan.

[x] Gillar ekologisk, närproducerat kött

[x] Har inte uttryckt något hat mot jägare

[x] Paleo

 

Jag vill lära mig jaga, bara inte hittat någon smidig lösning som jag har tid för, men när tillfälle ges vill jag testa :)

 

spelar tokboken datorspel? har nämligen en betakey över till hearthstone om token är sugen på kasta lite kort. Eller till första bästa som frågar oavsett om förfrågan är före eller efter tokens decline.

 

PM:a (om det finns till OSX), kommer behöva döda lite tid på buss imon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jagar inte tokboken?

 

[x] Gillar att springa i skogen

[x] Gillar idrottsliga aktiviteter som öppnar upp för utveckling på flera plan.

[x] Gillar ekologisk, närproducerat kött

[x] Har inte uttryckt något hat mot jägare

[x] Paleo

 

Jag vill lära mig jaga, bara inte hittat någon smidig lösning som jag har tid för, men när tillfälle ges vill jag testa :)

 

Vi har varit inne på det för ett tag sen. Har för mig att jag tom letade upp en helgkurs i närheten av Gbg där man kunde ta jägarexamen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att ta tid för jägarexamen. Jag har ingen, men jag vet vad jag missar. :-( Men det är som farsan säger om allt: då har man det roliga kvar.

 

Min fråga är till ingenjörerna. Vad ska/kan jag använda den här FPGA-brädan till:

sewv2u.jpg

Saken är den att det enda jag gjort är fullständigt meningslös programmering (räknare osv), men när ett sånt här chip är värt uppemot tusenlappen retail (iof oklar angående hur stor del som var display-chippet) antar jag kyligt att det går att göra något kul med det också?

 

Att man kan göra en (antagligen jätteful) digital klocka känns ju logiskt, men annars då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill lära mig jaga, bara inte hittat någon smidig lösning som jag har tid för, men när tillfälle ges vill jag testa :)8.

 

Jag tog själv jägarexamen samtidigt som jag pluggade heltid. Utbildningen bestod av ungefär 8 kurstillfällen som pågick kvällstid i en lokal väldigt nära universitetet.

I utbildningspaketet så ingick det även ett gäng skytteövningar på skjutbana med instruktör, även detta på helger och kvällstid.

 

Om någon passerar Luleå och vill hänga med och jaga så är det bara att skicka PM! Är obv. ingen erfaren jägare så kan inte garantera annat än en trevlig tur i skogen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jetzt har stängt i morgon :(

 

Hoppsan!

 

Tror inte jag kommer att hinna med en träff i Malmö imorgon. Ska försöka ta mig till Kristianstad och hinna träffa mina syskonbarn på kvällen.

 

Det skulle kunna ändras om jobbet imorgon drar ut på tiden.

 

Edit: om man ska tro carib kreols facebooksida (vilket man kanske inte ska) så har de öppet. Ligger på klasgatan, mellan Södervärn och Möllan. Goda drinkar och rätt intressant mat. Tonfisken var fantastisk för några år sedan i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jetzt har stängt i morgon :(

 

Oj, alternativ?

 

Hoppsan!

 

Tror inte jag kommer att hinna med en träff i Malmö imorgon. Ska försöka ta mig till Kristianstad och hinna träffa mina syskonbarn på kvällen.

 

Det skulle kunna ändras om jobbet imorgon drar ut på tiden.

 

Edit: om man ska tro carib kreols facebooksida (vilket man kanske inte ska) så har de öppet. Ligger på klasgatan, mellan Södervärn och Möllan. Goda drinkar och rätt intressant mat. Tonfisken var fantastisk för några år sedan i alla fall.

 

Trist, vi får hoppas det skiter sig :)

 

---

 

Något märkligt händer med bitcoin nu:

Zw6TFDG.jpg

 

https://blockchain.info/address/1AYtnRppWM7tWQaVLpm7TvcHKrjKxgCRvX

En address samlade nyss på sig 400k BTC innan de började splittas i mindre bitar.

 

Risken finns att några av de där är påväg till någon exchange. Så kanske bra läge att vara likvid på tradingsiterna om de skulle krasha efter någon stororder. Eller så händer inget. Men en händelse att bevaka iaf...

 

Testade Heartstone, var lite småkul. Känns rätt välbalanserat och enkelt. Lite slött i början när man bara fick vinna mot enkel dator, men såfort man slagit alla motståndarna kan man ge sig ut på arena och möta människor, där var det lurigare. Lätt att råka göra självmord, vissa units är komplexa :)

 

För er som inte fattar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tokboken! Jag undrar om det är någon som är duktig på applescript och skulle kunna ge mig lite vägledning. Jag kan knappt någon programmering och absolut inget om applescript, men har använt automator en hel del.

 

Mitt problem är som följer. Jag har några tusen pdf:er i namnformatet: datum separator mappnamn separator filnamn, ie, YYYYMMDDHHMMSS|"mappnamn"|"filnamn".pdf. Det jag vill göra är att ändra filnamnet till enbart "filnamn", ändra skapelsedatum på pdf:en till YYYYMMDDHHMMSS, och lägga filen i mappen "mappnamn". Är det någon som har en smidig lösning?

 

Jag har redan försökt googla på problemet och hittade ett applescript för datumbiten på http://apple.stackexchange.com/questions/61320/change-date-created-based-on-the-filename

 

 on open files_
   repeat with file_ in files_
       tell application "Finder"
           set file_name to name of file_
           set od to AppleScript's text item delimiters
           set AppleScript's text item delimiters to {"|"}
           set new_creation_date to second text item of file_name
           set new_creation_date to new_creation_date & "1000"
           set file_ to POSIX path of file_
           do shell script "touch -t " & new_creation_date & " " & quoted form of file_
           set AppleScript's text item delimiters to od
       end tell
   end repeat
end open 

Dock får jag felmeddelandet: "touch: out of range or illegal time specification: [[CC]YY]MMDDhhmm[.SS]"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något märkligt händer med bitcoin nu:

...

kanske bra läge att vara likvid på tradingsiterna om de skulle krasha efter någon stororder.

Jag är som sagt likvid och har räknat med att inte köpa över 550-spärren. Egentligen har jag räknat med att vi även spräcker 550 igen och då är det snarare låga 400/höga 300 någonstans så har än så länge beredskap för det också, men jag har lagt en buyin på 560.

 

Men sen är det just det där med bitcoin. Det är ju just dipparna som alltid varit fel, marknaden är konsekvent så oerhört mycket starkare än vad alla tror. Skulle inte bli förvånad om detta är en av alla bear traps där "botten" liksom aldrig kommer. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...