Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ser du också på 21conv? Funderade också på att skaffa en stupid-phone då jag vet att jag uppenbarligen inte klarar att använda min smartphone begränsat. Problemet är bara att jag inte vill orka krångla med sim-kort etc. Eller finns det någon bra lösning på det? Finns det en 3310 som klarar nano-sim? Eller kan man ha två simkort till samma nummer? Någon smidig lösning?

 

 

nää, och google ger inget. vad är det? :-o

 

 

håller på och kikar dumbphones nu. finns ju hur många om helst man kan tänka sig, men man lär ju passa på att köpa en vatten- och stöttålig när man väl är igång. undrar också över simkortet...

 

nvm, rubrik från juli 2013, om den stämmer:

Moto X to become third phone to use nano-SIM card alongside iPhone 5, ASUS PadFone Infinit

 

inte särskilt dumb. ska ringa 3 och fråga om dom kan skeppa ett original-SIM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag vet det är omöjligt att spekulera, men heltok har ju tamejfan inte haft fel ännu typ. men hur tror ni det kommer se ut med swingsen nu under holidays? har nämligen lite deg som ligger. Sugen på köpa nu men kan man vänta sig en dip eller ska jag vara 'nöjd' med 830 (känns ju som en jävligt trevlig kurs att gå in med ytterligare deg på) mtp hur högt den har legat tidigare, och utsikterna framöver, samt skrävlet på twitter(max kaise framförallt) verkar ju hypa o tro stenhårt på btc @ $1800 efter nyår och sånt sjukt =)

 

spekulation spekulation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller på och kikar dumbphones nu.

 

Ett annat alternativ är att avinstallera alla appar för att sedan byta lösenord på ditt i-tunes konto till något långt och slumpmässigt genererat som du sparar på datorn, Apples egna appar kan du lägga in i en mapp som du också lösenordskyddar. Du får ha väldigt låg självdisciplin för att sätta dig och gå igenom processen som krävs för att återställa skiten bara för att uppdatera feeden ...

 

En fördel jag ser med det här alternativet är att man kan spara de appar som faktiskt bidrar med att göra vardagen enklare (typ res-appar/att göra listor/google maps/etc.).

 

Sedan kan du ju byta ut skräp-apparna mot produktiva appar också. Exempelvis appar som förbättrar språkkunskaper, utvecklar IQ, ökar läshastighet, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att avinstallera alla appar för att sedan byta lösenord på ditt i-tunes konto till något långt och slumpmässigt genererat som du sparar på datorn, Apples egna appar kan du lägga in i en mapp som du också lösenordskyddar. Du får ha väldigt låg självdisciplin för att sätta dig och gå igenom processen som krävs för att återställa skiten bara för att uppdatera feeden ...

 

En fördel jag ser med det här alternativet är att man kan spara de appar som faktiskt bidrar med att göra vardagen enklare (typ res-appar/att göra listor/google maps/etc.).

 

Sedan kan du ju byta ut skräp-apparna mot produktiva appar också. Exempelvis appar som förbättrar språkkunskaper, utvecklar IQ, ökar läshastighet, etc.

 

good shout (Y)

 

har satt begränsningar (inställningar>allmänt) och tagit bort app store och safari, samt alla appar förutom spotify och bank-appen. prövar så sålänge, pallar kanske inte jiddra med ny utrustning, dessutom är mobilt spotify alldeles för viktigt för mig så jag måste ändå kånka runt på en iphone utan simkort som mp3 + en mobil. fanns en charm i att ha aslång batteritid och kanske en vatten- och stöttålig kille som sagt, men men.

 

derail: nyfiken på folks tankar om årets bästa album/artister/låtar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“It is simply no longer possible to believe much of the clinical research that is published, or to rely on the judgment of trusted physicians or authoritative medical guidelines. I take no pleasure in this conclusion, which I reached slowly and reluctantly over my two decades as an editor of The New England Journal of Medicine.”

 

källa: http://ethicalnag.org/2009/11/09/nejm-editor/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brf styrelser är så sjukt korrumperade. Tror det är där många svenssons lever ut sina förtyckta maktbehov.

 

THIS

 

En jävla BRF har överklagat ett av våra bygglov med motiveringen att de är oroliga att restaurangkunderna ska utnyttja deras privata parkeringar som ligger i närheten.

 

Självfallet kommer de inte att vinna överklagandet men hela bygget blir uppskjutet i ett år.

 

Brorsan tog ett möte med dem o det var exakt såna med hävdelsebehov.

Jag sa till brorsan att han borde erbjudit dem gratis lunch i 3 månader så hade de förmodligen dragit tillbaks sitt bestridande bums.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag vet det är omöjligt att spekulera, men heltok har ju tamejfan inte haft fel ännu typ. men hur tror ni det kommer se ut med swingsen nu under holidays? har nämligen lite deg som ligger. Sugen på köpa nu men kan man vänta sig en dip eller ska jag vara 'nöjd' med 830 (känns ju som en jävligt trevlig kurs att gå in med ytterligare deg på) mtp hur högt den har legat tidigare, och utsikterna framöver, samt skrävlet på twitter(max kaise framförallt) verkar ju hypa o tro stenhårt på btc @ $1800 efter nyår och sånt sjukt =)

 

spekulation spekulation

 

Passar du på nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(max kaiser framförallt)

 

Han är en "pajas". Dels har han egenintresse i bc (pga position), dels är han en allmän fiatmoney baissare (guldbug, Fed baisse osv), dels är han en "underhållare"... vad han säger behvöer man inte fästa någon som helst vikt vid, ungefär som marc faber som sitter o blåser i sitt horn på cnbc av och till (mfl)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns verkligen som Christensen

Måste ses!

 

Har för mig att denna är mer intressant, om jag kommer ihåg dem rätt iofs

 

 

Fö tror jag mer på en "Uber" lösning med självkörande bilar, då kommer allt färre äga egna bilar (när det väl blir smidigt och "billigt" - och tveksamt om man behöver någon egen bil om så är fallet - mer troligt än Tesla caset (om man avser tesla som volymtillverkare) imo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror ni, 10 år innan vi får se självkörande bilar ute på gatorna? 20 år innan de har tagit över helt?

vilka kommer producera bilarna? köper hemskt gärna aktier i det/dom företagen som kommer ta över den marknaden.

 

Lär nog inte hända förän på 50+ år.

 

Tänk bara nu på hur många bilar som är äldre än 1993 som fortfarande rullar på vägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google har ju sin:

Volvo skall börja köra i gbg: http://feber.se/bil/art/288024/volvo_slpper_ut_sjlvkrande_bil/

 

Tror de flesta mer eller mindre sysslar med detta på sina R&D-avdelningar.

 

Förmodar att de kommer möta motstånd på politisk håll. Lastbilschaffisar, var gör vi av dem? Vem är ansvarig vid olycka etc etc...

 

 

---

 

Jag är gärna på wellbookträff igen. Försökte skumma några sidor, men fick ingen uppfattning om det blir av eller hur många ni är. Men 22:e fungerar superbt för min del!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som känner likheterna med ~april-kursen?

Blir inte resultatet av att casha ut x bitcoin och att shorta x bitcoin samma?

Möjligen snarlikt för en vanlig daytrader, men jag hamnar snabbt i problem om jag börjar köpa/sälja titt som tätt. Plötsligt sitter jag där med hälften i Fiat och har annat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som känner likheterna med ~april-kursen?

Möjligen snarlikt för en vanlig daytrader, men jag hamnar snabbt i problem om jag börjar köpa/sälja titt som tätt. Plötsligt sitter jag där med hälften i Fiat och har annat för mig.

Tyckte april var helt annorlunda. Uppgången var mycket brutalare än i November och framförallt nedgången var ju många gånger snabbare än denna lilla miniturbulensen.

Bitcoin-Jul_465.png

 

Jag kunde verkligen inte fatta varför en temporärt ddosad mtgox skulle påverka bitcoins långtidspotential alls. Snarare tyckte jag det borde göra bitcoin mer robust. Men bitcoin var litet och stora aktörer hade stort inflytande och de drog pluggen ur rejält. November känns helt annorlunda, inte alls lika goxade denna gången.

 

vad tror ni, 10 år innan vi får se självkörande bilar ute på gatorna? 20 år innan de har tagit över helt?

vilka kommer producera bilarna? köper hemskt gärna aktier i det/dom företagen som kommer ta över den marknaden.

 

Vi ser dem redan idag. Kanske inte helt självkörande men de klarar allt från att köra kust till kust i USA med enbart tankning till att parkera lastbilar. När jag började på Chalmers 2001 skulle skriva om ACC(Adaptive Cruise Control). Halva klassen var jätteanti och sa att ingen skulle våga lita på att bilen gasar åt oss. 10år senare var det nästan standard på lyxbilar. Ser självkörande bilar vara lika moget idag som ACC var då.

 

Lär nog inte hända förän på 50+ år.

 

Tänk bara nu på hur många bilar som är äldre än 1993 som fortfarande rullar på vägarna.

 

Bilarna har redan idag rätt bra algoritmer för att hantera icke-körande bilar i fälten närmast och oförutsedda händelser. Rätt roliga ämnen att diskutera, säg t ex att alternativen är att köra på fotgängare(P=1 att fotgängaren dör P=0 att föraren dör) eller köra in i lyktstolpe(P=0 att fotgängaren dör P=0.5 att föraren dör) vad vill ni att bilen ni köper ska göra?

 

Kommer ju bli lite intressanta juridiska och moraliska problem som uppstår när man väljer algoritmer vid olyckor.

 

Google har ju sin.

Volvo skall börja köra i gbg: http://feber.se/bil/art/288024/volvo_slpper_ut_sjlvkrande_bil/

 

Förmodar att de kommer möta motstånd på politisk håll. Lastbilschaffisar, var gör vi av dem? Vem är ansvarig vid olycka etc etc...

 

 

---

 

Jag är gärna på wellbookträff igen. Försökte skumma några sidor, men fick ingen uppfattning om det blir av eller hur många ni är. Men 22:e fungerar superbt för min del!

Kul! Vi är inte många... Dåligt intresse, ingen mer som är intresserad?

 

---

 

 

https://twitter.com/Heineken/status/412582896038580224/photo/1

 

---

 

Fått mina SONY MDR-1RBT blåtandhörlurar.

xl_SonyMDR-1RBT_lead_624.jpg

 

Bara haft dem någon timme, men iaf snabb review:

+Dämpar ljud bra, kunde knappt höra vattnet när jag diskade, försökte spela piano när jag lyssnade, pianot hördes i bakgrunden men svagt.

=Ljudet var bra I guess. Inte så impad som jag trodde jag skulle bli. Ingen direkt wow-känsla, men inget att klaga på. Kanske behöver spelas in lite

+Smidigt att para med dator/iPhone, tog knappt 10sekunder utan att kolla manualen.

+Byta låt funkar med iPhone men inte med osx(än).

-Skulle testa para den med en ny enhet medan den var parad med en annan vilket vilket visade sig vara funktionen för att ringa upp senaste samtalet.

+Aningen

=Känns som basen ökar med volymen, men kanske så med allt ljud att man hör det mesta andra ganska likadant vid låga volymer.

+Snyggt paketerat, fint att ladda via USB

+Räckvidd är bra, iPhone i köket och lyssna 15m bort genom väggar funkade fint.

-Verkar vara något märkligt med osx+youtube+blåtand att det hackar lite ibland om man gör massa annat. iPhone+youtube+blåtand funkar utmärkt.

 

För vem? Folk som vill ha hörlurar med bra ljud, kan offra aktiv noise-cancellation för Bose QC15 är omodernt och framförallt vill ha friheten att slippa sladdar. 1900kr var prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte april var helt annorlunda. Uppgången var mycket brutalare än i November och framförallt nedgången var ju många gånger snabbare än denna lilla miniturbulensen.

Marknaden är ju snäppet mognare nu. Jag syftar snarare på konvergens efter "bubblan" "spricker". Efter april blev det en massa itererande kring 100-sträcket när marknaden sökte ett pris utan hysteri. Om vi får samma sak här kring $700 är det enligt mig ett sinnessjukt styrkebesked.

 

Sen säger jag inte att det är så, bara att jag tycker det börjar påminna om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...