Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Angående musikhjälpen, blev nekad. IMO så är det helt jävla absurt, att neka folk att donera pengar känns inte okej! Nämnde det. Fick svar av någon ny person. Nu verkar det pågå någon form av diskussion där iaf. Bättre än ingenting(?)

 

ps. Fyfan vad det svänger atm ^^

 

Blev plötsligt sugen på pizza

 

Cypriotiska universitetets CFO på besök!

 

 

Tror ni cypern steget och blir "a global hub, of bitcoin activity"?

 

Att bli nekad att donera bitcoins är väl inte samma sak som att bli nekad att donera pengar? Inte jättesvårt att dra iväg ett sms om man vill hjälpa till. :oops: Inte absurt imo. Men imponerande om RH lyckades styra en funktion för bitcoingåvor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bli nekad att donera bitcoins är väl inte samma sak som att bli nekad att donera pengar? Inte jättesvårt att dra iväg ett sms om man vill hjälpa till. :oops: Inte absurt imo. Men imponerande om RH lyckades styra en funktion för bitcoingåvor.

 

Tar bolaget som hanterar betalningen något av det jag skänker?

Förutom eventuell trafikavgift så går av 50 kronor 46.50 direkt till Radiohjälpen. Resten är administrativ kostnad som WyWallet tar ut för att tillhandahålla tjänsten.

 

Jag vill donera direkt till dem som behöver det och ingen annan. Som jag sa till dem, om dem kan lösa detta på något annat sätt, fine. Men jag är relativt säker att detta är det enklaste och smidigaste sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare som är insatt i krypto-valuta-världen och som lyckats mine'a till sig bra med pengar tipsar om curecoin som en potentiell uppstickare. Vad har ni för uppfattning om den valutan? Vad tror ni? Själv är jag inte så insatt men nyfiken i allmänhet.

IMO: Någon sådan lösning kommer antagligen få en rejäl rekyl, i minsta fall. Kan tänka mig att alt. currency "scams" faller lite på fool me once-konceptet, det vill säga att det blir ganska mycket svårare att blåsa upp en krypto med luft framöver. Däremot är det nog inte så svårt att få igång en sån där grej (åtminstone en gång). Det har nämligen en viktig grundläggande poäng som folk förstår, snarare än bitcoins otaliga viktiga poänger som folk inte förstår.

 

Vad jag menar med detta är att om lösningen i slutändan inte används tror jag utan problem (nåja) värderingar kan skjuta 100x+ i höjden ändå. Så vad jag skulle gjort om jag var du är att kolla upp saker som: vilka har utvecklat lösningen, vad har övriga utvecklare sagt om lösningen, osv. Låter det fint så dra igång lite mining eller köp för en pytteliten del av kapitalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare som är insatt i krypto-valuta-världen och som lyckats mine'a till sig bra med pengar tipsar om curecoin som en potentiell uppstickare. Vad har ni för uppfattning om den valutan? Vad tror ni? Själv är jag inte så insatt men nyfiken i allmänhet.

 

Inte alls positiv till varken primecoin, curecoin eller de andra liknanande. De försöker nobelt använda all hashingpower till att göra något vettigt, vilket rätt sällan är något som faktiskt behövs. Men framförallt tillför de inget till de flesta användarna och därmed är det inget jag tror folk kommer haka på. Mest kul för nördar som älskar primtal, men inte för flashbackaren som vill köpa knark eller VC-snubben som vill bli rik.

 

Man kan tycka att det är lite slöseri att lösa merkle-rötter i mängder, men slöseriet är rätt försumbart jämfört med nätverkseffekten imo. Ungefär som att försöka få folk att byta språk för att engelskan slösar med onödigt mycket bläck. GLHF att lyckas med det.

 

Imon ska jag köpa mat för bitcoins :) Tycker det är roligt att det äntligen börjar dyka upp lite alternativ även här i Sverige. Folk behöver exponeras för bitcoin lite mer. Sure de som står i kassan bakom oss kommer vi säkert vara n=1 för och de behöver n=7 innan de köper konceptet, men 1/7 är nära målet på exponetialfunktionen :)

 

 

 

Kort guide till hur ni betalar med iPhone.

 

1. Ladda ner blockchain i appstore på iPhonen

2. Regga konto http://www.blockchain.info (lämpligtvis via datorn)

3. Öppna länken i mailet på iPhonen

4. Skicka bitcoins till addressen på blockchain från bitstamp/electrum/sealswithclubs/whatever (jag brukar sätta 0.00001btc=$0.01 i fee, går nästan alltid direkt, sätt mindre på egen risk)

5. Gå till pizzerian, de visar upp en QR-code som antagligen innehåller belopp och address

6. Öppna blockchain-appen, välj send(pil upp), ta qr-code

7. Se till så att qrcoden syns i fyrkanten i kamerabilden

8. Tryck på send

 

För att skicka bitcoins till en polare byt ut 5an mot att han i sin iPhone tar receive, skriver in belopp och scanna QR-koden där.

 

Folk som whinear över att Apple hatar Bitcoin överdriver lite. Sure Apple kunde varit bättre, men det funkar hyfsat ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som whinear över att Apple hatar Bitcoin överdriver lite. Sure Apple kunde varit bättre, men det funkar hyfsat ändå.

De hatar ju inte specifikt Bitcoin, de bara vägrar släppa toppstyrning. Så de arbetar ju naturligt väldigt inkompatibelt.

 

Kul att se att BTC fungerar ändå.

 

Återkom gärna med hur det kändes i allmänhet också, antar att du inte har köpt BTC-mat (åtminstone live så att säga) förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en vecka är det domedag igen om det blir rush nu, det är så media jobbar. :) Folk är bara intresserade en stund sen måste man byta vinkel.

 

Tror dock all exponering är bra för BTC, såvida de inte råkar rapportera sanningen och den råkar vara negativ, men då ska verkligen allt klaffa.

 

Annars håller jag med dig. Jag hade ungefär en btc liggande utanför och hade lagt en låg köp för att marknaden kändes klen, men efter lite reflektion åkte den tillbaka högt ändå för ser inte riktigt att marknadens eventuella klenhet är rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minns ni EPT barcelona skandalen med Jeans? Här är Jeans followup på ärendet sen han postade den där jättetråden( han har ju hållit tyst för utredningens skull sen dess )

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=41374456&postcount=1

 

F-secure (finns länk i länken) har tittat på hans dator, verifierat att det är en trojan inplanterad, de lyckades även få tag i exakt tidsangivelse den var implementerad(korsreferera med arts övervakningskameror=win?) och teknikern kunde till och med spåra tillbaka den till villains IP if needed eller nåt i den stilen. Hursomhaver, dom har mycket vatten att trampa men inget händer.

 

tragiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minns ni EPT barcelona skandalen med Jeans? Här är Jeans followup på ärendet sen han postade den där jättetråden( han har ju hållit tyst för utredningens skull sen dess )

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=41374456&postcount=1

 

F-secure (finns länk i länken) har tittat på hans dator, verifierat att det är en trojan inplanterad, de lyckades även få tag i exakt tidsangivelse den var implementerad(korsreferera med arts övervakningskameror=win?) och teknikern kunde till och med spåra tillbaka den till villains IP if needed eller nåt i den stilen. Hursomhaver, dom har mycket vatten att trampa men inget händer.

 

tragiskt.

 

 

IT-brottslingarna ligger väl nåt år före rättsväsendet, vilket kanske inte är så konstigt :(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja, JPM-patentet, någon som satt tänderna i detta?

 

Om det bara handlar om att de vill skapa centralstyrd konkurrrent är det väl whatever.. det har vi förstått sedan begynnelsens tid och förhoppning räknat med.

 

Om de däremot letar attackpunkter via patentet kan det bli åka av om det vill sig "illa". Skulle väl få kursen att skaka rejält, men å andra sidan också superintressant ut flera synvinklar. Juridiskt såklart, men även försöket att toppstyra en global miljö som till skillnad från för bara 15 år sedan befinner sig i ett nät av instant global kommunikation/information.

 

Hur blåser man aggregerad mänsklighet idag?

 

Om någon luskat i vad patentet handlar om får ni gärna dela med er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postade även i off topic men tror inga läser där, så gör ett försök i denna dagbok då många av er som skriver här är väldigt kunniga på de mesta. :-)

 

 

Fråga ang CSN

Vet att det är pokerforum men ger det ett försök.

Pluggade i våras två kurser på vardera 15hp, tog CSN för första kursen. Missade tentan och fick därför ihop 0poäng på första kursen. Orkade inte göra omtentan så bestämde mig för att plugga ikapp några av poängen på sommarmatte.

 

I slutet på januari nästa år börjar jag studera till civilekonom. Men kommer inte få några CSN pengar då jag fortfarande saknar 7hp, men tänkte plugga utan CSN tills jag klarat av en tenta eller två. Kommer det sen att gå att ansöka om CSN? Eller har jag gjort ett bidragsfusk i våras när jag fick pengar men missade att anmäla tentan? Kommer jag även att bli återbetalningskyldig eller ses det bara som ett misslyckande/dålig student och att jag bara behöver plugga ikapp poängen?

 

Du tog inga poäng i den andra 15hp kursen? Och du har inga andra delpoäng från 2013 (hela året) ?

 

Eftersom du tog CSN för 15 poäng behöver du uppfylla (tror det är) 0,75*15 = 11,25 poäng innan du kan söka och få CSN igen. Eventuellt kan det vara lite lägre första året man börjar studerar om de inte ändrat det.

 

När du fått in minst 11,25 poäng kan du söka och få CSN igen, kanske blir efter första tentan på civilekonomprogrammet. Vet inte hur långt tillbaka du kan söka CSN retroaktivt efter att du klarat dina första 7 poäng. Kanske 1-2 månader?

 

Återbetalning, bidragsfusk eller liknande behöver du inte oroa dig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja, JPM-patentet, någon som satt tänderna i detta?

 

Om det bara handlar om att de vill skapa centralstyrd konkurrrent är det väl whatever.. det har vi förstått sedan begynnelsens tid och förhoppning räknat med.

 

Om de däremot letar attackpunkter via patentet kan det bli åka av om det vill sig "illa". Skulle väl få kursen att skaka rejält, men å andra sidan också superintressant ut flera synvinklar. Juridiskt såklart, men även försöket att toppstyra en global miljö som till skillnad från för bara 15 år sedan befinner sig i ett nät av instant global kommunikation/information.

 

Hur blåser man aggregerad mänsklighet idag?

 

Om någon luskat i vad patentet handlar om får ni gärna dela med er.

Genom att släppa sitt paper har satoshi i princip hindrat andra för att ta patent på bitcoin som jag har förstått det.

 

Var och åt för bitcoins innan. Var lite antiklimatiskt då han i kassan hade bekymmer med att räkna ut växelkursen och sedan när han gav oss QR-coden skrevs den över och han fick ta fram papper och penna igen och räkna om den igen. Trots att detta gick manuellt gick det väl ändå relativt smidigt. Sedan kom en tjej till kassan som verkade fatta mer och då gick det mer undan. Rätt osmidigt och blev någon krona dyrare, men vad gör man inte för att vara nörd. Ge dem några veckor så fixar de en färdig qr-code med belopp via en iPad/iPhone som direkt omvandlar kronor till bitcoins så är väl 90% av bekymren borta. Men smidigt var det inte idag. Kanske han på Foxx är mer it-kunnig?

 

Resten av besökarna verkade inte reagera och vi gjorde ingen big deal av det "Jag skulle också vilja betala med bitcoins" så gissar de tänker att bitcoins är nya cash-card typ.

 

 

---

 

Känner mig redo att tenta 1.5vecka innan tentorna så börjar läsa på nästa kurser istället. Seriöst? Ska läsa mekatronik som verkar vara väldigt fokusera på styrning av rörelse i t ex robotar. Någon som har läst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär (förhoppningsvis) innebära att de skjuter sig själva i foten i och med dagens IT-klimat (varken ab eller expressen har fattat vilken generationsväxling de leker med) men försöket här är... jag vet inte ens vad man ska skriva om detta. Politisk styrning genom att skrämma upp befolkningen genom att söka upp privatpersoner med fel åsikter och hänga ut dem över hela landet. Jag vet som sagt inte ens vad man ska skriva.

 

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/har-ar-fler-som-hatar-anonymt-pa-avpixlat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera att man kan skriva vilken epost-address man vill på disqus. Inte direkt svårt för expressen att krossa folk med falsarier som inte bevisats.

 

 

Blir lite tråkigt när de söker upp näringsidkare och försöker förstöra deras verksamhet för att de privat postat lite tankar på nätet. Sedan just den där bristen på självdistans där motståndarsidan är haters men de själva inte är haters är väldigt problematisk imo.

 

Märks att journalister lever i sin egen värld. Hör ofta bra mycket värre citat av polare och deras vänner än de som de citaten som de väljer ut. Inte direkt så att sådana åsikter är ovanliga i Sverige eller resten av världen. Jag kanske inte håller med dem och tycker de har dålig moralisk kompass, men det tycker jag även om de flesta andra och det tycker de flesta andra om mig så jag tycker inte det är en så big deal... Det är okej att tycka olika.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=1+bitcoin+in+sek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär (förhoppningsvis) innebära att de skjuter sig själva i foten i och med dagens IT-klimat (varken ab eller expressen har fattat vilken generationsväxling de leker med) men försöket här är... jag vet inte ens vad man ska skriva om detta. Politisk styrning genom att skrämma upp befolkningen genom att söka upp privatpersoner med fel åsikter och hänga ut dem över hela landet. Jag vet som sagt inte ens vad man ska skriva.

 

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/har-ar-fler-som-hatar-anonymt-pa-avpixlat/

 

Värt att notera att man kan skriva vilken epost-address man vill på disqus. Inte direkt svårt för expressen att krossa folk med falsarier som inte bevisats.

 

 

Blir lite tråkigt när de söker upp näringsidkare och försöker förstöra deras verksamhet för att de privat postat lite tankar på nätet. Sedan just den där bristen på självdistans där motståndarsidan är haters men de själva inte är haters är väldigt problematisk imo.

 

Märks att journalister lever i sin egen värld. Hör ofta bra mycket värre citat av polare och deras vänner än de som de citaten som de väljer ut. Inte direkt så att sådana åsikter är ovanliga i Sverige eller resten av världen. Jag kanske inte håller med dem och tycker de har dålig moralisk kompass, men det tycker jag även om de flesta andra och det tycker de flesta andra om mig så jag tycker inte det är en så big deal... Det är okej att tycka olika.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=1+bitcoin+in+sek

 

Väntar fortfarande på uppföljningsreportaget där vänsterhatarna hängs ut.

 

Tycker verkligen journalister är avskyvärda. Njuter faktiskt lite grann av att den branschen har rejäla problem med tidningsdöd etc. Det är också ganska kul att deras ensidiga jakt på SD inte har ngn som helst effekt på opinionssiffrorna. Man kan verkligen ta på ilskan och uppgivenheten i både artiklar och på twitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått hörlurarna tok? Hörlurar för att kunna använda i alla sammanhang (flygplan, ute och springer etc) - vilka rekar du?

 

Nej, borde klickat i express shipping, tattarsida som inte postat dem än trots 25+ i lager.

 

Väntar fortfarande på uppföljningsreportaget där vänsterhatarna hängs ut.

 

Tycker verkligen journalister är avskyvärda. Njuter faktiskt lite grann av att den branschen har rejäla problem med tidningsdöd etc. Det är också ganska kul att deras ensidiga jakt på SD inte har ngn som helst effekt på opinionssiffrorna. Man kan verkligen ta på ilskan och uppgivenheten i både artiklar och på twitter.

 

Vet inte om det blir så mycket bättre om vänsterfolket får smaka sin egen medicin :-/

 

Tyckte detta var ett sunt inlägg i invandringsdebatten:

http://bitcoin-betting-guide.com/james-cannings-blog/bitcoin-ends-the-discrimination-of-citizenship/

Några vänster-invändningar som inte egentligen bara visar bristerna med vänsterpolitik?

 

Något för heltok?

 

Häftigt. Inte för att jag satsar på att bli elitbra och det känns mer distraherande men antar några som satsar på att bli elitbra eller är pryladdicts skulle uppskatta den där :)

 

---

 

Krugman förklarar varför fiat har värde:

http://www.businessinsider.com/paul-krugman-on-bitcoin-2013-12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en windowslaptop där jag kör en fulldisk-kryptering med TrueCrypt vilket fungerar väldigt smidigt och enkelt. Men nu äger jag även en MAC som jag vill fulldisk-kryptera vilket TrueCrypt inte stödjer i dagsläget. Kikat lite på FileVault2 men många säger att det inte är safe, några som har erfarenheter och tankar kring programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...