Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Intrinsic value hit och dit.. Folk har ju rätt i sak, det stämmer förstås att det är trevligt att det finns ett värde i grunden. Som guld har. Det är just den styrkan guld har.

 

Men Peter Schiff begriper inte bitcoin, det är ingen nyhet. Rätta mig gärna om jag har fel här, men han har antingen blivit felciterad på nätet eller så har han till och med lyckats yttra att valutan inte är scarce eftersom den går att... wait for it.. dela obehindrat. Va? Ja.. alltså. Öhh. När folk säger sådana saker innebär det för det mesta att de är sura på att de lärt sig någonting nytt. Det är på nivån att forskare i spelteori skulle börja hävda att martin gale är oslagbart eftersom man dubblar insatsen.

 

Huromhelst, även om den grodan inte skulle stämma lyckas han inte alls analysera bitcoins.

 

Han förespråkar dollar som vore det någon slags status quo - det är inte status quo. Har aldrig varit. Det har därför inget "ungefär, nästan intrinsic value" baserat på att amerikanska staten väljer att backa dollarn idag. Idag är det dollar, imorgon kanske något annat. Amerikanska staten backar dollarn, bitcoin-marknaden backar bitcoin. Staten kanske ändrar sig, marknaden kanske ändrar sig. Guld har samma fördel gentemot båda två.

 

För att förstå bitcoin måste man förstå det ur ett utvecklingsperspektiv. Det är en ny lösning och måste därför analyseras som en ny lösning. Peter Schiff behandlar det som en gammal lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husguden Schiff gillar inte bitcoins:

 

 

Håller typ med om allt han säger. Har också svårt att se den dan där folk skaffar bitcoin för att handla med och inte bara för att spekulera i.

 

Token har säkert en annan tanke så förklara gärna. Inkludera gärna de personerna som du i din närhet förklarat för som är unga, någorlunda teknikvänliga och ändå inte fattar grejen och tänk sen också på resten av världen som fortfarande inte och inom ett antal år inte ens kommer att ha hört talas om bitcoin.

 

Bitcoin riskerar ju faktiskt att bli världens största pyramidspel... Fär vad händer om de top 10 största ägarna väljer att hoppa av tåget och casha ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också svårt att se den dan där folk skaffar bitcoin för att handla med och inte bara för att spekulera i.

Jag tror ett stort problem med att möta den gissningen är att du redan sedan långt tillbaka har fel, det görs ju redan.

 

Har du något ungefärligt värde på hur mycket människor det handlar om innan det är folk? Annars blir det svårt att bemöta.

 

Vidare är inte bitcoin ett pyramidspel oavsett hur framtiden ser ut. Det är ett verktyg för handel (protokollet är ett verktyg för konsensus på decentraliserad marknad). Om marknaden spekulerar upp en bubbla och spräcker den så blir några rika och många fattiga. Det har ingenting med pyramidspel att göra.

 

Det har att göra med att folk är pengagiriga och jag vill påstå att girigast av alla är de som hoppar på sist och förlorar mest. Allt gott.

 

Förklaring om det låter provocerande:

De som hoppar in sist med intention att sälja för fiat och bli rik gör det långt in i utvecklingen och anser alltså fortfarande att det inte är en valuta utan handlar om spekulativ investering där andra ska pynta in pengar i skräpet och göra dig rik.

 

Detta är en klassisk god trähest som skiter fullständigt i att bidra med någonting alls till samhällets utveckling, utan vill snarare sitta och fisa framför family guy samtidigt som bankkontot magiskt växer. Det är en person som varit totalt ointresserad av att lära sig saker, därmed sist in, och det är en person som är totalt ointresserad av huruvida pengarna främjar en intressant utveckling.

 

Ju senare folk hoppar in (som ren spekulation!), desto mindre inblandade är de i bitcoin som en ny utveckling, ny möjlighet. De sista girigbukarna in i en spekulativ marknad ser bara pengar. Är väl knappast katastrof om det kostar dem deras kapital.

 

Om "Satoshi" ger mänskligheten ett fantastiskt språng med sitt protokoll och sedan råkar bli rik av en bubbla istället är det mer.. whatever. Detsamma gäller alla människor som har minat, som har diskuterat kryptos framtid/problem/möjligheter, som skapat marknader, testat transaktioner, skapat affärsidéer kring det, osv. Ju tidigare in, desto mer värdeskapande intentioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller typ med om allt han säger. Har också svårt att se den dan där folk skaffar bitcoin för att handla med och inte bara för att spekulera i.

 

Du kan kolla opterons säljtråd här på pf eller skaffa tor och logga in på silkroad2.0 eller sheepmarket. Eller varför inte testa att handla själv. Deposita några hundralappar, köp lite elektronik och se hur det gick. Så svårt är det inte att se, det handlar mest om att inte blunda imo.

 

Token har säkert en annan tanke så förklara gärna. Inkludera gärna de personerna som du i din närhet förklarat för som är unga, någorlunda teknikvänliga och ändå inte fattar grejen och tänk sen också på resten av världen som fortfarande inte och inom ett antal år inte ens kommer att ha hört talas om bitcoin.

 

Bitcoin riskerar ju faktiskt att bli världens största pyramidspel... Fär vad händer om de top 10 största ägarna väljer att hoppa av tåget och casha ut?

 

Tycker hans tal innehåller mest random stories utan värde följt av en non sequitur eller direkta felaktigaheter. Som sågats vid knölarna i kommentarerna etc. Vad har internet för instrinct value? Är internet användbart? Bitcoin har definitivt ett värde idag då det är scarce och användbart. Kanske inte i framtiden, men detsamma gäller dollar och dollar har ett värde idag.

 

Vad skulle hända om Satoshi, Winklevii etc cashade ut? Ptja bitcoin skulle störtdyka i pris, sedan återhämta sig och kanske lägga sig runt $10-200 ish skulle jag tro. Och fortfarande vara användbart för massa folk. Det spelar ingen roll om bitcoin är värt $1 eller $1M, det är fortfarande användbart, enda skillnaden är att ledgern över vem som har vilken köpkraft ritas om. Men för att förstå detta måste man förstå pengar och väldigt få förstår faktiskt pengar. Schiff tillhör de som inte förstår pengar, i hans huvud är pengar fiat eller guld, inte en ledger vilket pengar egentligen är. Sure pengar kan vara vad Schiff anser är pengar för honom, det är lugnt, men marknaden vill ha ledger så det är det som får störst värde tillslut.

 

Ska bli kul att höra honom debattera evoorhees som han begärt att få göra och evoorhees accepterat att göra.

 

Här är evoorhees talk som imo förklarar allt:

 

 

Angående mina polare som missar det så är det inte mycket märkligare än att de missar det de andra 90% av mina märkliga åsikter jag har. Det säger inte att Huemer har fel om sociala kontraktet etc. För 1år sedan var det typ 5 av 10000 forumiter som köpte konceptet. Idag är det 100 av 10000 forumiter som köper konceptet. Om 1år till kanske det är 1000forumiter. Att det vara var 5 i början av året var inget skäl för att det aldrig skulle blir 100, det handlade mest om att få var exponerade för konceptet. Samma med läget idag. Jag tror att om något år kommer ännu fler vara positiva till bitcoin. Jag kan ha fel, jag kan ha rätt, det får tiden utvisa. Men vi ska inte övertolka läget idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ett stort problem med att möta den gissningen är att du redan sedan långt tillbaka har fel, det görs ju redan.

 

Har du något ungefärligt värde på hur mycket människor det handlar om innan det är folk? Annars blir det svårt att bemöta. Har såklart ingen siffra, men för resonemangets skull ska 90% av alla vuxna känna till valutan till namn, 50 % veta ungefär hur den fungerar och 30% vara beredda att handla med den i något sammanhang

Vidare är inte bitcoin ett pyramidspel oavsett hur framtiden ser ut. Det är ett verktyg för handel (protokollet är ett verktyg för konsensus på decentraliserad marknad). Om marknaden spekulerar upp en bubbla och spräcker den så blir några rika och många fattiga. Det har ingenting med pyramidspel att göra. Jag håller med i ordvalet men det ligger något otäckt i att detta skulle kunna vara planerat. Vi skapar en luftvaluta, blåser upp den med sofistikerade metoder, och säljer av, kvar står ett gäng människor och undrade vad som hände medans den stora massan aldrig fattar att bitcoin ens existerat. Jag tycker det är naivt att tro att en teknisk överlägsen? valuta skulle kunna ta över handeln när det finns så många fallgropar.Om min farmor fortfarande betalar sina räkningar fysiskt på ett bankkontor varje månad liksom... och om jag ringer mina 10 närmsta vänner imorgon som alla är i 30 nånting och frågar om bitcoin...

 

Kännedom är ju iofs inte den största fienden för det lär väl spridas, men riktig handel kan ju först ske när stora företag väljer att acceptera den betalningslösningen. Och när och varför sker det? När kommer första båtförsäljaren ta emot bicoins?

 

Det har att göra med att folk är pengagiriga och jag vill påstå att girigast av alla är de som hoppar på sist och förlorar mest. Allt gott.

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manager Espen Agdestein says Carlsen celebrated his title by staying in his room playing poker late into the night

 

hvUV2cb.jpg

 

När kommer första båtförsäljaren ta emot bicoins?

 

Det var nog några år sedan. Snabb sökning gör följande båtar:

http://saultstemarie.kijiji.ca/c-cars-vehicles-boats-watercraft-powerboats-motorboats-115-H-P-Power-Boat-W0QQAdIdZ545096828

https://bitcointalk.org/index.php?topic=205690.0

 

Etc. Tycker detta är represenativt för debatten

1. Postare är obekväm med tanken på bitcoin

2. Postare hittar random orsak x till varför inte bitcoin kan funka

3. Någon svarar med länk på att x funkar

4. N=N+1

5. If N<10 or Postare=Cornucopia goto 2 else

6. Postare är positiv till bitcoins

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men riktig handel kan ju först ske när stora företag väljer att acceptera den betalningslösningen. Och när och varför sker det? När kommer första båtförsäljaren ta emot bicoins?
På rak arm har jag två vägar till detta. Det ena är heltok-varianten: bästa (billigaste, säkraste, osv) lösning vinner på sikt. Företag tjänar på krypto, konsumenter tjänar på krypto - krypto vinner på sikt. Exempelvis USD är till design värdelös gentemot potentialen i en kryptovaluta.

 

Vad som händer om en kryptovaluta når sin potential och börjar att användas parallellt är att företag och konsumenter som använder dagens metoder går under, och just den utvecklingen går väldigt fort. Pang, någon månad senare är din multi-miljard-kedja broke gentemot kedjan som har lägre transaktionskostnader än du har. Om inte du också bytt till det bättre alternativet.

 

En annan väg var just anledningen att jag drog den där spoilern om centraliserade marknader. Har vi löst problemet som gör att vi centraliserar så kommer vi inte längre centralisera, för det finns inget egenvärde av centralisering. Tvärt om kostar det, men vi gör det ändå för att lösa problem. När vi löst problemen hos den decentraliserade lösningen släpper vi det fritt, och det är vad vi är i begynnelsen av att se här, för det är precis vad kryptovalutor "lovar".

 

Tidsperspektiv och sådant är svårare. Men jag tror att det är viktigt att förstå just det där att centralisering är ett sätt att lösa problem. Löser vi problemen ändå försvinner centraliseringen.

 

 

Jag håller med i ordvalet men det ligger något otäckt i att detta skulle kunna vara planerat. Vi skapar en luftvaluta, blåser upp den med sofistikerade metoder, och säljer av, kvar står ett gäng människor och undrade vad som hände medans den stora massan aldrig fattar att bitcoin ens existerat.

Jag ser inget problem i detta. För det första, det där med planerat... lösningen är ju fantastisk. På så vis att den utvecklingen som har skett sedan "Satoshi" släppte sina dokument är fantastisk. Det öppnade upp en värld av möjligheter som otal människor nu sitter och utforskar.

 

Om man sedan har lagt massa pengar i spekulation för att försöka bli rik, och sedan blir man inte det så... jag har inte ens någon kommentar där. Man gissade/chansade/investerade och hade fel.

 

Idag är BTC-marknaden ömtålig. Köper man bitcoin idag ger man sig in i en ömtålig marknad.

 

Tekniken är däremot inte ömtålig. Den är här för att stanna, förädlas eller överträffas.

Jag tycker det är naivt att tro att en teknisk överlägsen? valuta skulle kunna ta över handeln när det finns så många fallgropar.Om min farmor fortfarande betalar sina räkningar fysiskt på ett bankkontor varje månad liksom... och om jag ringer mina 10 närmsta vänner imorgon som alla är i 30 nånting och frågar om bitcoin...

Besvarar du inte detta själv?

Din farmor betalar sina räkningar fysiskt på ett bankkontor, likväl betalar de flesta av oss via internetbanken. Utvecklingen har inte stannat upp bara för att hon inte vill ge sig in i den. Vidare har hon fått göra precis som hon vill med den saken.

 

Det var det jag menade med att utvecklingen, steget till decentralisering, sker oavsett om folk i allmänhet är medvetna om det på en gång eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog några år sedan. Snabb sökning gör följande båtar:

http://saultstemarie.kijiji.ca/c-cars-vehicles-boats-watercraft-powerboats-motorboats-115-H-P-Power-Boat-W0QQAdIdZ545096828

https://bitcointalk.org/index.php?topic=205690.0

 

Etc. Tycker detta är represenativt för debatten

1. Postare är obekväm med tanken på bitcoin

2. Postare hittar random orsak x till varför inte bitcoin kan funka

3. Någon svarar med länk på att x funkar

4. N=N+1

5. If N<10 or Postare=Cornucopia goto 2 else

6. Postare är positiv till bitcoins

 

8-)

 

3 random heltokar nånstans i världen som säljer båtar, nja, tror du fattade vad jag menade med det jag skrev...

 

Jag kan såklart ha fel, men du har inte rätt i att jag är obekväm med tanken. Jag är rätt positiv till att ha bitcoin som valuta, tror bara det inte kommer ske.

 

Tror inte heller stora massan kommer börja squatskita, bada i iskallt vatten, äta överdrivet mycket d-vitamin eller löpa med 5fingers, och anldeningen till det är inte att ideerna är bajs, det är bara det att det krävs mer för att ändra ett folks vanor och skepsis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket investerade i bitcoin är skribenterna här, gärna översatt i fiatvaluta?

 

Personligen tycker jag det känns som att man går tillbaka till löparens blogg, under IT-bubblan, när jag läser här, Men vad vet jag.

 

Allt går igen det är bara spekulationsobjektet som skiljer. Hysterin är densamma oavsett om det är tulpanlökar, it-aktier, guld eller bitcoins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket investerade i bitcoin är skribenterna här, gärna översatt i fiatvaluta?
En månadslön.

 

Är visserligen mycket för mig då jag precis börjat arbeta och inte fått lön (btc är alltså typ den enda valuta jag äger :-) ). Men för mig är det alltså så att jag fått anstränga mig rejält för få ihop bitcoins, så oavsett om det existerar bias eller inte så uppstod den inte från innehav. Innehavet uppstod av att jag inte ville stå utanför den här utvecklingen.

 

Min intention är dock egentligen inte att hypa bitcoin som investering. Jag hypar tekniken bakom och det den här tekniken kommer att leda till. Att jämföra med IT är att ge mig cred till tusen i detta.

 

Personligen tycker jag det känns som att man går tillbaka till löparens blogg, under IT-bubblan, när jag läser här, men vad vet jag.

Jag har så svårt för det där med IT-bubblan.. Du är ju egentligen medveten om att folk skrev på en dyr skrivmaskin på 70-talet, medan vi idag sitter med en fantastisk smartphone på pendeltåget.

 

Det här med bubblor och övervärderingar hit och dit.. Det är ju fullständigt bredvid poängen. Och det är också det jag menar med att de som går in i detta i rent monetärt spekulativt syfte antingen är tidiga gamblers (och då accepterar de baksidan) eller sena soffpotatisar som vill göra en enkel peng likt grannen gjorde. Går de sistnämnda in för sina besparingar på toppen av en bubbla - fine. De förtjänar att bli av med sina pengar.

 

Natural selection är inte alltid den hemska sanningen, ibland är det den fullständigt rättvisa sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En månadslön låter helt okej, ungefär det jag satsade i Golden Glory, ett kinesiskt gruvbolag under 90-talet.

 

Med IT-bubbla menade jag att det var en ekonomisk bubbla, inte att tekniken gick framåt, men det har du nog förstått.

 

Jag hoppas bara att de som har stora pengar just nu inser det och hanterar det som de hanterar sin pokerrulle och inte sitter med halva bankrullen i en pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är naivt att tro att en teknisk överlägsen? valuta skulle kunna ta över handeln när det finns så många fallgropar.Om min farmor fortfarande betalar sina räkningar fysiskt på ett bankkontor varje månad liksom... och om jag ringer mina 10 närmsta vänner imorgon som alla är i 30 nånting och frågar om bitcoin...

 

Kännedom är ju iofs inte den största fienden för det lär väl spridas, men riktig handel kan ju först ske när stora företag väljer att acceptera den betalningslösningen. Och när och varför sker det? När kommer första båtförsäljaren ta emot bicoins?

 

Beskrivning av hur det brukar gå till:

http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_destruction

http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology

 

Råder inga tvivel om att teknologin bakom bitcoin har startat en "förstörande" process. Hur det slutar för bitcoin i sig är dock givetvis mycket mer ovisst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite mer bilder på DPR här:

https://www.crowdtilt.com/campaigns/legal-defense-fund-for-ross-ulbricht

https://www.facebook.com/pages/Free-Ross/1404947826409117

 

Kan ju bli rätt svårt att bevisa att han har gjort allt han är anklagad för. Blir en intressant rättegång att följa...

 

 

Lite annan sida än den media visade i början...

 

Newegg överväger att börja använda bitcoin:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker förövrigt se American Horror Story, rätt trevlig än så länge. Inte så läskig. Jag är inte så lättskrämd av filmer iof, men känns ganska mild. Däremot har jag plötsligt utvecklat en enorm rädsla för introt, vette fan vad det är. Tredje avsnittet pausade jag och klickade förbi - pausningen för att jag inte skulle råka se/höra något om jag klickade för kort bit.

 

De har lyckats med någon skum kombo av ambitient/tystnad som dyker rätt in i mitt psyke.

 

I övrigt ger serien Phantasmagoria-vibbar vilket aldrig kan vara dåligt.

 

 

eGY5NTh3MTI=_o_wk-phantasmagoria-part-57.jpg

 

 

 

Fler än jag ser ju säkert Adrienne där och tänker att fan va läcker hon var. Och så kanske det är, men hursomhelst.

2hxc03d.jpg

 

wat

 

 

293f6mr.jpg

 

Alla björnar fastnade i puckeln, bara stenhårda reglertekniker kvar.

 

EDIT: Nä

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, jävligt bra tråd om allt. Just nu, bra flöde om allt som händer kring bitcoin :-) .

 

Kanske missat detta,

 

Men min fråga är med tanke på att det är ett pokerforum.

 

Hur länge dröjer det innan pokerklienterna börjar acceptera bitcoins?

Och Hur länge dröjer det innan valutan på borden är i Bitcoin?

 

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, jävligt bra tråd om allt. Just nu, bra flöde om allt som händer kring bitcoin :-) .

 

Kanske missat detta,

 

Men min fråga är med tanke på att det är ett pokerforum.

 

Hur länge dröjer det innan pokerklienterna börjar acceptera bitcoins?

Och Hur länge dröjer det innan valutan på borden är i Bitcoin?

 

/L

 

http://bitcoinpokersites.net/

 

Jag reggade ett konto på satoshi poker för att testa, blev imponerad och finns definitivt potential. Tyvärr var det ganska lite trafik och trivdes inte med klienten, men det är sådant som rättar sig efter att folk börjar använda det i större omfattning. Man fick 10k chips för 1 BTC vilket möjliggör microppoker. Testa själv, det är smidigt att komma igång åtminstone. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://bitcoinpokersites.net/

 

Jag reggade ett konto på satoshi poker för att testa, blev imponerad och finns definitivt potential. Tyvärr var det ganska lite trafik och trivdes inte med klienten, men det är sådant som rättar sig efter att folk börjar använda det i större omfattning. Man fick 10k chips för 1 BTC vilket möjliggör microppoker. Testa själv, det är smidigt att komma igång åtminstone. :-)

 

Favoriten:

1000px-BV_Bit_Vegas.png

sg7bXWM.png

 

 

Lite nyheter från Bitcoinvärlden:

1. Det ryktas att Satoshi skickade 1k BTC till DPR i början av året:

http://bits.blogs.nytimes.com/2013/11/23/study-suggests-link-between-dread-pirate-roberts-and-satoshi-nakamoto/

2: Sydkorea avser inte beskatta vinster på bitcoins:

http://bitcoinbabble.com/?p=192

Sydkoreanerna är ju lite mer öppna för ny teknik och antagligen rätt less på all active-x-skit de tvingas uthärda så de kanske tar raka steget till bitcoin?

 

 

BTW, fina trillskeposter på flashback :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://bitcoinmonger.tumblr.com/

Fint inlägg från en early adoptor

 

 

Satan i gatan vad kineserna handlar bitcoin. Priserna verkar ha arbats ner en hel del, men kolla volymen i Kina:

http://btckan.com/price

 

De 7 största exchanges just nu är kinesiska, samtliga större eller liknande volym som gox.

 

---

 

Intressant och läskig teori. Om Satoshi var NSA som skapade valutan förebyggande så att USA just sitter på miljoner BTC. Hade vart en oväntad twist om det visade sig det om några år när halva världen kör bitcoin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...