Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Nu fick jag äntligen in en överföring på en för mig relativt stor insättning så nu vill jag vara med i leken igen. Jag ser inte bara krypto som en intressant investering monetärt utan jag tycker även det är kul att lära sig tekniken och inte minst få lite erfarenhet kring trading/marknader och försöka applicera, och inte minst utveckla, grejer jag lärt mig.

 

Vad gäller det sistnämnda har jag lite svårt. Att sitta och pilla med siffror och grafer och modeller är kända territorier, men jag har alltid fått siffrorna serverade på silverfat. "Här har du ett serverat sample, gör X, begriper du Y, vad säger vi om Z?". Nu sitter jag där nyfiken som ett barn på julafton och allt jag får är färdiga grafer.

 

Hur hittar man egentligen till data i ett mer arbetsvänligt format? Bara en sån sak som att få fram bitcoins värdesutveckling under senaste året med random sampleintervall (kanske tex en timme) som rader i en kolumn hade varit grymt, hittar man det någonstans?

 

Vad är skillnande på alla xxxxcoins?!
Många verkar vara skapade i syfte att tjäna pyramidsspels-liknande pengar. Det är inte riktigt den skillnaden du frågar efter men jag tycker det är bra att nämna, för det är inte ett speciellt hållbart fundament imo.

 

Annars är det helt enkelt skillnader i protokollen. Exempelvis använder PPC proof of stake istället för proof of work, många har någon sådan utmärkande typ av skillnad. Vad de har för fördelar osv är det bättre att du läser från bättre källa så att jag inte förklarar fel.

 

För det mesta när jag läser om skillnaderna blir jag konfunderad snarare än nyfiken. Någon kör inbyggd inflation, någon annan fixerar något annat, min respons brukar bli att de resonerat på ett gammalmodigt sätt; fokus på det lilla de kommer på snarare än fokus på framtiden och saker de kommer komma på. Medan utvecklarna till bitcoin tänker så modernt att jag snarare känner mig gammalmodig själv.

 

EDIT: Och in before hate - jag är ju såklart medveten om att jag inte vet något om den här framtiden. Jag resonerar utifrån vad jag själv tycker är hållbara filosofier och metoder. Bitcoins fundament är antagligen den ensamt bästa "grejen" jag sett ur det perspektivet sedan jag började tänka på det sättet. Många av konkurrenterna nästan motsatsen.

 

EDIT2: Har förövrigt tippat liten (ytterligare) dipp nu så suttit och vakat bitstamp för läge. Nyss tex tickade det ned till $550, precis när jag skulle klappa mig lite på axeln var det uppe i $590 på några sekunder. Är väldigt förvirrad måste jag säga.

 

EDIT3: Heltok brukar ha tur eller skicklighet eller mycket av båda i det mesta så känsloalternativet är egentligen att lugna sig lite nu då han är lite svalare än vanligt i BTC-hysterin. :D

 

EDIT4: Chuck kanske inte var så flummig serie ändå:

http://science.discovery.com/tv-shows/futurescape/videos/computer-chips-in-your-brain.htm#mkcpgn=fbsci1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hittar man egentligen till data i ett mer arbetsvänligt format?

 

Du kan t.ex. börja med bitstampUSD.csv på http://api.bitcoincharts.com/v1/csv/ för marknadshistorik på bitstamp. Jag är övertygad om att du kan klura ut vad de andra filnamnen står för :)

 

Om jag kommer ihåg saken rätt arbetade du tidigare med Java / besitter lite programmeringsvana, det kan därför vara intressant för dig att spana in https://en.bitcoin.it/wiki/MtGox/API/HTTP/v1#transaction_information och leka med olika kommandon / hämta random information.

 

Rekommenderar att du använder en rak header i matlab och börjar med en mindre marknad, typ kapiton eftersom alla operationer för analys går snabbare (60 meg matriser är tröga).

 

Edit:

 

returns CSV:

 

unixtime,price,amount

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Långt ifrån hackernivå på mitt javande men blir ju ett bra tillfälle.

 

Tok-tips: sätt dig i identifikation toolbox och testa din state space samt andra modeller. Du kommer behöva hitta lämplig in/utsignal sen är resten bara roligt lekande. Med Slaktis länk borde det gå att hitta något bra tror jag. Man behöver nog vara lite finurlig men det borde gå.

 

Lathund identifikation toolbox:

- skriv Ident i matlab

- importera antingen dataobjekt eller bara in/utsignal-kolumner. Du kommer förstå om du letar lite i menyerna.

- standard är att dela upp materialet i estimering och validering, detta för att det är ett identifieringsverktyg och det vore olyckligt att sitta och anpassa modellen till brus istället för signal. Du skapar alltså utifrån estimering och korsvaliderar.

 

Enkel lösning : quickstart ordnar både detta och medelvärde åt dig.

 

- Lek. Nu kommer du nämligen med några knapptryck kunna ta fram de modeller och ordningar du vill ha med residualanalys, stegsvar och massa andra roliga saker du säkert klarar att göra utan Ident men med oerhört mycket mer huvudvärk.

 

Man får nog som sagt vara ganska finurlig både vad gäller att få fram rätt signaler samt fundera över korsvalidering - vad händer när exponering av btc ökar och när siterna utvecklas; mäter våra updelade sample samma system?

 

Och en massa grejer jag inte tänker på. Men det är nog lärorikt och jag tycker det borde vara användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Långt ifrån hackernivå på mitt javande men blir ju ett bra tillfälle.

 

Tok-tips: sätt dig i identifikation toolbox och testa din state space samt andra modeller. Du kommer behöva hitta lämplig in/utsignal sen är resten bara roligt lekande. Med Slaktis länk borde det gå att hitta något bra tror jag. Man behöver nog vara lite finurlig men det borde gå.

 

Lathund identifikation toolbox:

- skriv Ident i matlab

- importera antingen dataobjekt eller bara in/utsignal-kolumner. Du kommer förstå om du letar lite i menyerna.

- standard är att dela upp materialet i estimering och validering, detta för att det är ett identifieringsverktyg och det vore olyckligt att sitta och anpassa modellen till brus istället för signal. Du skapar alltså utifrån estimering och korsvaliderar.

 

Enkel lösning : quickstart ordnar både detta och medelvärde åt dig.

 

- Lek. Nu kommer du nämligen med några knapptryck kunna ta fram de modeller och ordningar du vill ha med residualanalys, stegsvar och massa andra roliga saker du säkert klarar att göra utan Ident men med oerhört mycket mer huvudvärk.

 

Man får nog som sagt vara ganska finurlig både vad gäller att få fram rätt signaler samt fundera över korsvalidering - vad händer när exponering av btc ökar och när siterna utvecklas; mäter våra updelade sample samma system?

 

Och en massa grejer jag inte tänker på. Men det är nog lärorikt och jag tycker det borde vara användbart.

 

Jodå, läste modelling and simulation of dynamic systems där vi fick leka med ARX och blackbox i sysident och fick göra diverse parameterskattningen. Problemet är att min modell änsålänge är anpassad för inflöden av valutor, inte för köp och säljordrar. Dvs en köporder som avbryts ut ska ge utslag, men de syns som jag förstår det inte i diverse APIer.

 

Tänkte göra lite antaganden och se om jag kan välja parametrerar och få fram ett beteende likt de vi har sett och sedan göra antaganden om framtiden och se vad som händer enligt dem, men det mesta kan man nog lista ut intuitivt. T ex se vad som sker i ett transientförlopp när Mtgox får igång sina cashouts etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade över pengar till Bitstamp den 18onde, fortfarande inte fått in de.

 

Det plus all downtime samt deras otroligt dåliga customer service (i.e: undermåliga uttalanden gällande downtime, knappt något status update what so ever, dålig respons på supportärenden osv) gör att jag tappar förtroende för BS. Sedan kommer detta också:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade över pengar till Bitstamp den 18onde, fortfarande inte fått in de.

 

Det plus all downtime samt deras otroligt dåliga customer service (i.e: undermåliga uttalanden gällande downtime, knappt något status update what so ever, dålig respons på supportärenden osv) gör att jag tappar förtroende för BS. Sedan kommer detta också:

 

Inte bra... Tänkt precis fråga, hur säkert är bitstamp egentligen? Vem ligger bakom det etc?

 

@Heltok har du hitta några bloggar eller liknande som håller dina mått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bra... Tänkt precis fråga, hur säkert är bitstamp egentligen? Vem ligger bakom det etc?

 

@Heltok har du hitta några bloggar eller liknande som håller dina mått?

 

Omöjlig fråga att svara på. De är ju aldrig säkrare än dess svagaste länk sas, och hur stark eller svag den är kan ju endast de och hackers uppskatta. MTP på hur mycket pengar de hanterar så utsätts de nog för väldigt många intrångsförsök. Är man försiktig av sig kan ett tips vara att inte förvara några större summor där.

 

Vem äger? Jag tror att det är några Slovener va? Folk har ju blivit blåsta förr av BTC-valutahandlare så...

 

Är ni long BTC så skapa plånbok och förvara där istället. Jag äger så pass få BTC att jag inte orkat göra det än (vilket jag självklart borde göra, trots mängden BTC jag har där).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qfXpRjy.png

:mrgreen:

 

QaaWCx6.png

Myspys

 

Jag skickade över pengar till Bitstamp den 18onde, fortfarande inte fått in de.

 

Det plus all downtime samt deras otroligt dåliga customer service (i.e: undermåliga uttalanden gällande downtime, knappt något status update what so ever, dålig respons på supportärenden osv) gör att jag tappar förtroende för BS. Sedan kommer detta också:

 

De är relativt pålitliga. Jag litar på dem, de tjänar mer på att vara ärliga än att scamma sålänge de gör det känner jag mig rätt trygg, men förvara inte pengar där om du inte avser göra affärer där inom rimlig tid.

 

Fiat tar tid så planera alltid i god tid. Regga bitstamp och skicka hyresavi i god tid för att undvika frustration när man verkligen vill köpa idag.

 

Inte bra... Tänkt precis fråga, hur säkert är bitstamp egentligen? Vem ligger bakom det etc?

 

@Heltok har du hitta några bloggar eller liknande som håller dina mått?

 

Dåligt med tips där, finns tyvärr allt för få bloggar av folk som uppfyller mina hårda krav :(

 

Skönt så med läsarna här, till skillnad från många andra proffskommentarorer har folk här faktiskt rätt ofta skin in the game och man har faktiskt skäl att lyssna på dem. Inte för att jag tänker avslöja siffror, men flera postare här skulle förlora årslöner om bitcoin gulade, till skillnad från t ex Cornucopia som spammar fallacies om bubblor men inte shortat en enda satoshi.

 

 

---

 

Bråkat med matlab hela dagen. För att ni ska slippa besväret om ni skulle behöva demodulera någon gång:

.'

och

'

på vektorer är inte samma sak om vektorn innehåller komplexa tal.

 

Hade sparat oss många timmar att veta det...

 

 

---

 

Fint med snabb återhämtning för bitcoin igen. Gissar att många oerfarna är lite bittra efter senaste dagarna. Bittra för att de inte köpte när de visste det var köpläge, bittra för att de sålda när kursen rasade eller bittra för att de inte hade pengar redo. Imo som nybörjare

1. Stressa inte köpen, handla aldrig när siter laggar

2. Köp när bitstamp är billigare än Gox&China

3. Köp, stoppa undan bitcoins och raila sedan kursen men se besluten som tagna och vänta länge med att realisera vinster/förluster

4. Måste du sälja, vänta till Bitstamp är nära Gox&China

 

 

 

 

Moms på bitcoins i Norge:

http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo som nybörjare

1. Stressa inte köpen, handla aldrig när siter laggar

2. Köp när bitstamp är billigare än Gox&China

3. Köp, stoppa undan bitcoins och raila sedan kursen men se besluten som tagna och vänta länge med att realisera vinster/förluster

4. Måste du sälja, vänta till Bitstamp är nära Gox&China

 

+1.

 

---

Får kramp på BitStamp.

 

Skickar in en redan kopierad telefonräkning som bara är fem dagar innanför 3-månadersgränsen. Får svar en vecka senare att de inte kan verifiera mitt konto eftersom räkningen är för gammal, de ber mig skicka in den senaste räkningen.

Skickar in den senaste telefonräkningen och får efter en vecka beskedet att de inte kan verifiera mitt konto då telefonräkningar inte uppfyller de krav de har.

Skickar in dokument utfärdade av skatteverket, min bank (dessa är något mer än 3 månader gamla) samt en elektronisk faktura som uppfyller alla krav utom att det är en fysisk faktura. De nekar återigen efter en vecka och understryker att inget av dokumentet uppfyller alla krav. Är jag väldigt subjektiv när jag tycker att de borde kunna lägga ihop 1+1 i detta fall?

Nu måste jag alltså gå ner till banken.

 

Varför kan de inte acceptera elektroniska fakturor?

Och varför är de så hårda med 3-månadersgränsen, mtgox har ju exempelvis 6-månadersgräns?

Rent säkerhetsmässigt är ju metoden allt annat än säker. Man behöver inte speciellt avancerade kunskaper för att kunna fixa precis vad de vill ha i Photoshop ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bittra för att de inte köpte när de visste det var köpläge

Ja, själv tog jag det i godan ro, sedan somnade jag plötsligt, och utan väckarklocka blev det stressigt på morgonen. Kostade mer än dagslönen. :roll:

 

Fast då snackar vi nivåer kring 600, värre för dem som visste att de borde köpt vid 300-400. Jag hade inte pengar inne då så overridar den ångesten som irrationell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah pluggar nonstop. Får bli hela helgen också, LV4... Så brutalt överbelaste, vi har typ 6 arbeten som ska in nästa vecka, vi har labb 15-17, nästa dag 8h föreläsningar och sedan ska rapporten in. Vetefan hur de tänkte när båda kurserna la alla deadlines samma vecka och släppte uppgifterna veckan innan.

 

---

Dagens bitcoinyhet:

http://www.cnbc.com/id/101220710

 

---

Kan du utveckla vad du menar med IN/OUT<sajt>? Vad innebär det?

 

Det är änsålänge mest löst definierat för att jag ska få en känsla för dynamiken. Men tänk in=köp ut=sälj "ish". Dvs om Kineser hoardar mycket är det högt in, om Kinesiska miners cashar ut lite mindre är det mindre out. Och om jänkare på gox försöker casha ut är det out på gox etc.

 

Tycker min modell tydligt visar vad som hänt idag

Bitstamp högre än Gox nu.

Innan hade vi A-matrisen(3x3) som jämnade ut allt, så nu idag kom ett rejält köpsug(InBitstamp), oklart exakt varför, men så var fallet. Tror dock detta var temporärt då det fortfarande finns en rätt liten OutMtgox och hyfsat stor InMtgox i bakgrunden förutom den stokastiska-ish delen som syns på kort sikt.

 

 

ingen schack/carlsen-rail i tråden - lite besviken :cry:

Jag har postat och railat. Grymt spelat, en ny era. Väldigt rolig presskonferens igår :)

1001992_446990628740250_1529618764_n.jpg

Haha norskarna går galna...

 

 

 

vFzXuzil.png

 

 

För att inte tala om att de är galna med att försöka ha moms på bitcoinexchanges. Som de sa i senaten, enda sådana lagar gör är att flytta all handel, arbetstillfällen och vinst till Japan och Slovenien bort från USA och Norge(https://justcoin.com/)...

 

Fint med mer comeback för bitcoin, ny ATH i helgen hade vart fint, börjar lessna på $700...

 

---

 

Do want

 

Går en SD-story på facebook av någon Iranier.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/till-kent-ekeroth-riksdagsledamot-for-sd/

Vågar ni, så kommentera med denna länken:

http://www.ardavan.se/blogg/?p=1220

ST: kan du bekräfta?

 

 

Lite seriereviews:

American Horror Story: riktigt bra säsong

Almost Human: Bättre än Äkta Människor, sevärd scifi men inte mycket mer

The Originals: Ok VD-offspin

Legend of Korra: Bra säsong, speciellt efter dubbelavsnittet och framåt

The Tomorrow People: B-scifi som inte levererar

Homeland: Bra säsong änsålänge

Walking Dead: fortfarande aids, men senaste var faktiskt ok

Boardwalk Empire: slö säsong

Survivor: oväntat mycket dynamik ur konceptet blood vs water, en del duktiga deltagare iår

 

 

---

 

Kan detta vara orsaken till bitcoins uppgång senaste tiden?

https://blockchain.info/tx/1c12443203a48f42cdf7b1acee5b4b1c1fedc144cb909a3bf5edbffafb0cd204

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...