Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad

CAPITALISM: You have two cows. You sell one, buy a bull, and build a herd of cows.

BUREAUCRACY, AMERICAN STYLE: You have two cows. The government takes them both, shoots one, milks the other, pays you for the milk, then pours the milk down the drain.

AN AMERICAN DEMOCRAT: You have two cows. Your neighbor has none. You feel guilty for being successful. You vote people into office who tax your cows, forcing you to sell one to raise money to pay the tax. The people you voted for then take the tax money and buy a cow and give it to your neighbor. You feel righteous.

AN AMERICAN REPUBLICAN: You have two cows. Your neighbor has none. So what?

Postad
Släng en slant i brunnen och önska er något så kanske er önskan blir uppfylld. heltok sitter i brunnen och svarar på alla era frågor.

---

tråden är rätt gammal nu, läser ni från början så har svaren på många frågor ändrats radikalt. började som en well som avslutades men folk fortsatte fråga så växte det vidare och fick eget liv. nu diskuteras allt, ofta flera saker samtidigt och ämnen kommer och går. ställ gärna intressanta frågor och be om råd och var beredd på att få höra raka svar som inte alltid gillas men som ofta är väldigt givande!

glhf!

Vilka svar har ändrats mest radikalt?

Postad

http://www.springerlink.com/content/1665l525j917h055/

Purpose

To comprehensively review the data on the relationship between the consumption of dairy fat and high-fat dairy foods, obesity, and cardiometabolic disease.

Methods

We have conducted a systematic literature review of observational studies on the relationship between dairy fat and high-fat dairy foods, obesity, and cardiometabolic disease. We have integrated these findings with data from controlled studies showing effects of several minor dairy fatty acids on adiposity and cardiometabolic risk factors, and data on how bovine feeding practices influence the composition of dairy fat.

Results

In 11 of 16 studies, high-fat dairy intake was inversely associated with measures of adiposity. Studies examining the relationship between high-fat dairy consumption and metabolic health reported either an inverse or no association.

36min in i:

304837_10150961468818339_403077616_n.jpg

http://mikaag.blogg.se/

Jag har inte tröttnat på klassiska måltider än.

Förrätt: Toast med krispig skaldjursallad

Varmrätt: fläskfile fylld med gorgonzola och färsk basilika

Efterrätt: Creme brüle

Välkomstdryck: Sanfransisco

Förrättdryck: Vitt vin

Varmrätt: Rödvin

Efterrätt: Amarula

Farvoritsite?

purple lounge

slumpa 10låtar

bild1na2.png

Använder du smink?

nej

Postad

Jag gillar det inte, tycker inte man ska kunna köpa sig till ett hälsosamt yttre sådär extremt. Fördelningen av pengar är på tok för slumpmässig för att det ska vara vettigt att reproducera gener baserat på pengar.

När sonen utvecklar konstiga tendenser vill man inte höra "aa det är lugnt, när jag var mindre vägde jag 165kg, hade inga tänder kvar, var fullständigt deprimerad. Och man."

Postad

Jag har inte tröttnat på klassiska måltider än.

Förrätt: Toast med krispig skaldjursallad

Varmrätt: fläskfile fylld med gorgonzola och färsk basilika

Efterrätt: Creme brüle

Välkomstdryck: Sanfransisco

Förrättdryck: Vitt vin

Varmrätt: Rödvin

Efterrätt: Amarula

Farvoritsite?

purple lounge

slumpa 10låtar

bild1na2.png

Använder du smink?

nej

Då måste jag fråga :D

Farvoritsite?

slumpa 10låtar

Använder du smink? (Eller kanske vad för smink?)

Postad
Kvällsmaten blev 0,5kg lövbiff och en jävla massa bea och mango raja (i någon form av tub).

Fruktansvärt gott. Dra åt helvette vad det smakade.

Men angående såserna. Gift?

jättenyttigt. jag antar förstås att du slår din egen bea på hem-kärnat smör från korna du har i bakgården. eller kanske tom renderar animaliskt fett från njurtalg och monterar ner i bean. i värsta fall så funkar det förstås med vanligt smör som man kan hittar i dagligvaruhandeln. osäker på vad tub är för nåt men det låter ju gott med mango till..

Postad

Det var en... tub. Burk. Rydbers mango raja. Smakade fantastiskt. Jag hade ingen mango hemma. Och visste inte riktigt vart man köper raja.

Går avancerad excel över sommaren och inser att läraren har två hangups.

Uppgifterna går alltid ut på en av två saker:

- Visa att lågenergilampor är EV+ trots att de är dyra

- Visa att kvinnor alltid har lägre lön än män

Jag tänker å ena sidan att det är lite för mycket politik, å andra sidan att han kanske bara är snål och vill påpeka att kvinnan vet sin plats. :twisted:

Tror detta går in under livets inbyggda misär. Man studerar Taleb-resonemang och håller med i det mesta och, likt förbaskat, spenderar en del av en fin sommarmånad med att tenta detta så man får det på papper:

14ki70x.jpg

Av eget fritt val. För man avundas ju inte direkt livet de mer principfasta lever. Den övre är dock klurig och kan antagligen därmed främja IQ-utveckling. Den nedre är ett avgrundsdjupt hål i marken. Täckt av olikfärgat gräs, likt en fallucka från en tecknad film.

Postad
Då måste jag fråga :D

Farvoritsite?

slumpa 10låtar

Använder du smink? (Eller kanske vad för smink?)

pokerstars

c57sD.png

(vet inte hur spotify gör exakt, tog library men gissar den har hittat massa "låtar" jag inte visste att de hade hittat.

ibland, mest concealer men då och då bronze också.

Jag gillar det inte, tycker inte man ska kunna köpa sig till ett hälsosamt yttre sådär extremt. Fördelningen av pengar är på tok för slumpmässig för att det ska vara vettigt att reproducera gener baserat på pengar.

extremt? se på tv, alla har smink, alla killarna. vilken bild tror du tjejer får av hur snygga killar ska se ut? och det kostar ju inget för oss killar, lägg 200kr och du har bra smink för 5år. och skillnaden är från att se trött och finnig ut till att se bra pigg och symmetrisk ut.

Men angående såserna. Gift?

är väl lite konserveringsmedel etc men nej, väldigt lite gift. ungefär som att dricka vatten på flaska typ, även om det inte är GTO är det iaf nGTO.

Postad

Det var inte sminkandet jag attackerade, utan att köpa bort sin extrema övervikt. :D Jag måste börja quota mer.

Hudproblem vet jag inte om jag tycker är så farligt alls om folk döljer. Visst ligger mycket genetiskt men för det första vet jag inte riktigt hur viktigt det är att vi förädlar slät hy och för det andra ligger mycket mer i solen än generna (om man inte skyddar sig som fan). Klart man kan argumentera för att den som då inte skyddar huden mot solen är genetiskt dum i huvudet, men jag tror det är lite mer godtyckligt; har nog mer med uppfostran och liknande att göra (se överklass exempelvis, inavlade sågspån men ändå insmorda så pass att de kunde gå nakna och ingen skulle märka det).

bronze också.
Ingen aning, men det låter som något som syns? Hur ställer du dig till det - är du ok med att folk ser att du har smink eller är tanken att det ska vara sjukt svårt att märka?

Minns dock att jag irriterades som fan när trenden började ta fart för 4-5 år sedan. Grejen är ju alltså att om vi någon gång skulle nå en nivå där killar gör till sig lika mycket som tjejer, då är vi ju vi tillbaka på noll; d.v.s. den relativa ribban höjs. Skillnaden är att plötsligt lägger även alla killar en timme/dag på att styla sig. Utan vinst, alltså. Fångarnas dillema etc.

Ytterliggare reflektion om detta blir verklighet är dock att vi män då har ännu mer att se fram emot på marknaden vid 40 års ålder, kontra kvinnorna. Då måste vi bara lösa det där med håravfall.

Postad

Håller med helt och fullt. Vi borde lagstadga mot alla typer av försök till att bli rik, snygg, hälsosam, bildad eller på andra sätt försöka öka sitt attraktionsvärde. Det är ett hemskt förfarande och det enda det leder till är ett svart mörker av framåtsträvande människor som försöker öka sina chanser att föra sin avkomma vidare. Jag vill inte ha ett så kallt och inhumant samhälle.

Postad

bronze gör att man ser brun ut får får lite bättre mer framgångrik hy. typ såhär:

spartacus.jpeg

fast inte lika överdrivet. se min avatar nu, han har mer lagom mängd bronze.

bronzer däremot ser man ut såhär:

nm_trump_080402_ssh.jpg

lagom bronze:

12s00-runheim-456_j_564455b_15552071.jpg

men generellt ger det lite den här kontexturen:

399px-Kai_Ebel.jpg

det är bara en brun hudkräm. enda nackdelen är att den färgar av sig när man svettas etc så att svettas och sedan torka sig på sin vita skjorta är inte att rekommendera...

What's interesting is that cheese intake does not raise LDL:

http://www.ajcn.org/content/early/2011/10/26/ajcn.111.022426

"This effect may be due to the high calcium content of cheese, which results in a higher excretion of fecal fat."

Perhaps this could help explain the inconsistent relationship between dairy and CVD? Yogurt may exhibit this property as well, though the effect seems most reliable in cheese.

Postad
Är nästan helt säker på att det du misstolkar och skriver blir dummare och dummare.

Vadå misstolkar, du lägger tid på att reflektera över att killar börjar sminka sig och verkar tycka det är dumt att man gör någonting som i slutändan inte förbättrar någonting eftersom den övriga konkurrensen går upp lika mycket. Ribban har bara höjts. Tycker det tyder på att man är dum i huvudet om man poängterar det som om det vore någonting annat än ett totalt ofrånkomligt händelseförlopp/process som alltid har existerat och så kommer göra ända till mänskligheten dör ut. Det är liksom ingen korkad grej vi människor gör som vi skulle sluta med om vi bara hade FÖRSTÅTT utan det är lika självklart som att man måste andas för att överleva.

Sen kan det så klart vara så att smink är någon övergående grej och att det i framtiden anses mer attraktivt att vara osminkad. Typ som att fetma ansetts vara bra. Men generellt är det ju ofrånkomligt att man hela tiden höjer ribban trots att vissa grejer inte ger något mervärde för mänskligheten i slutändan.

Postad
"Trafikpolisen" som stoppat Angelica, 26, skickade ett flörtigt sms mitt i natten och bad om en dejt: "Du var snygg i dina blåa jeans."

Nu döms han till fängelse i ett år och fyra månader.

– Det var klent, folk som inte kan behärska sig skulle få högre straff, säger Angelica.

:-/

Postad
Vadå misstolkar, du lägger tid på att reflektera över att killar börjar sminka sig och verkar tycka det är dumt att man gör någonting som i slutändan inte förbättrar någonting eftersom den övriga konkurrensen går upp lika mycket. Ribban har bara höjts. Tycker det tyder på att man är dum i huvudet om man poängterar det som om det vore någonting annat än ett totalt ofrånkomligt händelseförlopp/process som alltid har existerat och så kommer göra ända till mänskligheten dör ut. Det är liksom ingen korkad grej vi människor gör som vi skulle sluta med om vi bara hade FÖRSTÅTT utan det är lika självklart som att man måste andas för att överleva.
Många reflekterar i ett bredare spektra. Vore det inte så skulle jag inte ens kunna referera till fångarnas dillema, eftersom scenariot aldrig skulle konstruerats. I Adam Smiths förenkling erkänner alla.* Så även i din, eftersom du tolkar det som ett ofrånkomligt händelseförlopp och accepterar det som sådant.

Vilket är en okej ståndpunkt. Men skriver du allt annat än briljanta inlägg - i aggresiv ton mot specifik adressat - får du antagligen ett passande svar. För att förenkla kan vi kalla det ofrånkomligt.

*Kan säkert diskuteras.

Postad
Hahaha, alltså det där är ju så taget ur sin kontext :)

Han hade alltså klätt ut sig till Polis, stoppat fordonet och tagit hennes nummer. Men visst, 18 månader känns rätt hårt för det med.

ok saftblandarna är väl fängelse:

”Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15156895.ab

men så var det väl det där med bilstölderna också, förklarar väl det mesta av straffet, men rolig historia. tycker han borde få strafflindring för att han roar oss.

Postad

visserligen håller jag med dig om att det är mer nytta i scenariot att alla kommer överrens om att inte sminka sig.

din poäng var att det då är korkat att sminka sig (antar jag?, eller nåja, du tyckte det var korkat för 4-5 år sedan eller rättare sagt att det var "irriterande" som du uttryckte det) och min poäng var att det var korkat att tycka att det var korkat eftersom jag tyckte att man inte hade tänkt så långt.

jag utgår från att sannolikheten att alla håller sig till ickesmink går mot 0 ju längre tiden går eftersom det alltid finns starka incitament hos den enskilde att begå det fruktansvärda brottet att sminka sig. är inte det hyffsat rimligt?

och ju fler som sminkar sig desto mer förlorar du på att inte sminka dig vilket ger att antalet som sminkar sig går mot 100% när tiden går mot oändligheten.

här gör jag dock antagandet att smink faktiskt alltid ger ett mervärde för individen kortsiktigt i vilket läge vi än är (om smink är fruktbart i alla lägen kan ju diskuteras såklart men vi utgår väl från att det alltid ger dig mervärde kortsiktigt, annars skulle både du och jag vara idioter som ens diskuterar saken) samt antagandet att det förr eller senare kommer vara någon som sminkar sig trots insikt om var det leder och överrenskommelse med resten av jordens befolkning vilket egentligen kanske inte bör ses som ett antagande utan mer som sannolikhetsmässigt resonemang. att nedsidan av att alla sminkar sig är begränsad i relation till den kortsiktiga uppsidan antar jag har viss betydelse dock.

vill du hindra att folk sminkar sig får du nog ha någon typ av strängt fasciststyre och beroende på hur du ser på fascism så kan det ju eventuellt vara något som du tycker leder till mindre totalnytta än om folk får sminka sig. hade det gällt någonting som hade gett en betydligt större nedsida (typ någonting som kommer döda oss alla om 15 år) så hade lite fasciststyre kanske inte varit så dumt dock men även där är det ju samma resonemang som ovan givet att enskilda över tid får stor egen vinning av förfarandet.

och nästan steg därifrån är väl att sannolikheten för att lyckas med att för alltid ha någon typ av fascistartat styre även det går mot 0 ju längre tiden går.. dvs jag förstår inte att man ens orkar tänka tanken att "men om bara alla kommer överrens om att inte sminka sig så kommer vi egentligen vinna mer på det i långa loppet, irriterande att de inte fattar någonting!!!¤##¤%%¤#"