Axident Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Jag spelade häromdagen ett liten SnG (10 manna) och hamnade till slut Headsup med en spelare som jag tyckte hade ett väldigt bra läsning på. Han gick alltid all-in pre-flop så fort han hade ett pocketpar och alla andra händer slängde han! Märkligt spel kan tyckas, men han hade tur när han behövde det. Hur som helst - när jag nu hamnar headsup med honom; vad skall jag själv ha (som minimum) på handen för att syna hans all-in för att ha en rimlig chans att slå ut honom? Jag är ju 99% säker på att han har pocketpar så fort han går all-in (preflop). Det kan tilläggas att vi hade ungefär lika mycket marker när vi började headsup; Jag hade 6500 och han hade 8500 och mörkernivån var väldigt låg då de andra blivit utslagna VÄLDIGT fort. Blinds på 75/150. Tack vare hans "teknik" så spelade jag så småningom upp mig så att jag hade litet övertag i marker: 8000 mot 7000 och då gick han all-in och jag synade med KQ suited och förlorade då han träffade sin triss på river; och mitt tvåpar blev slaget. Gjorde jag rätt? Fanns det andra händer jag kunde chansat på? Vad är minimumhanden för att syna en all-in där du vet att motståndaren sitter på pocketpar? Citera
Kenan83 Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Så du syna all in med KQ när du hade lite över 50bb. Säger ju sig självt att det var kass spel, speciellt när du har en så bra read på din Fi. Citera
Axident Postad 8 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Så du syna all in med KQ när du hade lite över 50bb. Säger ju sig självt att det var kass spel, speciellt när du har en så bra read på din Fi. Jo, jag vet - jag tiltade en aning på hans tråkiga spel och när det inte handlade om speciellt mycket i vinstpengar; Det var ju en mikroturnering på Unibet! Vem orkar då spela 100% korrekt när det inte gäller några stora pengar? Men åter till frågan; Vad är minimumhanden för att syna en all-in när du vet att det sitter pocketpar hos fi? Citera
Kenan83 Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Din andra fråga blir svår att svara på, man kan inte säga vad du ska ha som minimun för att syna. För om han går all in och du är 100% säker på att han har PP så säg AA-JJ (med 50bb i stacken). Hade jag varit i samma sits och haft en så dålig fi så är det bara o raisa varje hand pre, går han all in så lägger du (han har PP), foldar han så har han ingen PP. Men det är igentligen skitsamma, för du kommer inte stöta på sånna Fi ofta. Citera
Axident Postad 8 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Din andra fråga blir svår att svara på, man kan inte säga vad du ska ha som minimun för att syna. För om han går all in och du är 100% säker på att han har PP så säg AA-JJ (med 50bb i stacken). Hade jag varit i samma sits och haft en så dålig fi så är det bara o raisa varje hand pre, går han all in så lägger du (han har PP), foldar han så har han ingen PP. Men det är igentligen skitsamma, för du kommer inte stöta på sånna Fi ofta. Det var så jag började att spela, men tröttnade efter 30 minuters tragglande. Fick ju aldrig bra händer att syna hans all-in på och när jag väl hade bra händer så la han sig fortare än man han säga poker... Citera
Kenan83 Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Det var så jag började att spela, men tröttnade efter 30 minuters tragglande. Fick ju aldrig bra händer att syna hans all-in på och när jag väl hade bra händer så la han sig fortare än man han säga poker... Men om du är säger att han går al in med alla PP och lägger allt annat så raisa varje hand, du har ju 50bb framför dig, raisa 2,5bb -3bb oavsett vilken hand du sitter på. Det är ju bara o lägga vi omslag. Han kan ju inte ha PP varje hand. Hade jag spelat 30 min HU och blindsen bara varit t150 så hade nog jag också synat med KQ Citera
Big Less Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Gjorde jag rätt? Fanns det andra händer jag kunde chansat på? Du gjorde verkligen inte rätt och du borde chansa ytterst sparsamt. Du kommer vinna alla händer där han inte har ett pocketpar och det är gott och väl tillräckligt. Citera
pwned Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 varför vill du inte spela korrekt\ditt bästa bara för det är låg stakes?då borde du ju spela högre så du kan spela ditt A-game. Jo, jag vet - jag tiltade en aning på hans tråkiga spel och när det inte handlade om speciellt mycket i vinstpengar; Det var ju en mikroturnering på Unibet! Vem orkar då spela 100% korrekt när det inte gäller några stora pengar? Men åter till frågan; Vad är minimumhanden för att syna en all-in när du vet att det sitter pocketpar hos fi? Citera
A0Poker Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Alla andra kombinationer är svagare än par preflop har själv slagit ut ett antal AK och förlorat med AK mot par. Regeln är att du måste ha en starkare hand för att syna en all in än att gå all in. Citera
kfluffie Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Regeln är att du måste ha en starkare hand för att syna en all in än att gå all in. Säg att Fi enbart synar en push med AA och vi har 5BB är det inte då korrekt att pusha ATC? Citera
Axident Postad 8 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2007 varför vill du inte spela korrekt\ditt bästa bara för det är låg stakes?då borde du ju spela högre så du kan spela ditt A-game. Jag vill inte pytsa in några pengar till Unibet - jag skall stort sett bara spela bort de få korvören jag har där och dra vidare någon annanstans. Just nu har jag för lite pengar där för att det skall vara lönt att casha ut. Kan lika gärna spela lite för de sista pengarna där. Har nämligen upptäckt att Unibet inte rankar händer enligt standard: De tar inte bästa 5-kortshanden, utan någon konstig variant därav; Har nämligen råkat ut för att på bordet ligger en fullständig flush och jag sitter med ett kort i flushen på handen och fi har inget kort i flushen på hand och ändå blir det split pot... Konstigt. Mitt kort på handen borde ju ha räknats med eftersom det var högre än det lägsta kortet på bordet. Men men... Det var inte det frågan gällde! Jag brukar normalt spela på högre nivåer än mikronivå; så jag orkar verkligen inte kämpa 1 timme eller två bara för några korvören. Då spelar jag lite b-aktigt ibland bara för att bryta av. Citera
A0Poker Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Säg att Fi enbart synar en push med AA och vi har 5BB är det inte då korrekt att pusha ATC? Fi har par utan tvekan och en syn ska tas om den inte är för blodig då fi sannolikt kommer att satsa sina marker ändå. Citera
ZaphodB Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Alltså, jag förstår inte problemet. Han måste ju vara världens enklaste motståndare att slå. Höj ALLA händer preflop, går han all-in så lägger du dig, annars får du hans mörk. Han har ett pocketpar 7,6 % av gångerna, 92 % av gångerna kommer han att skänka dig sin mörk. Syna ska du naturligtvis aldrig göra annat med de högsta pocketparen. Du behöver egentligen inte syna med annat än AA, du kommer att vinna ändå. Citera
Rebonius Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Men om du är säger att han går al in med alla PP och lägger allt annat så raisa varje hand, du har ju 50bb framför dig, raisa 2,5bb -3bb oavsett vilken hand du sitter på. Det är ju bara o lägga vi omslag. Han kan ju inte ha PP varje hand. Miniraisa varje handistället! Varför höja mer än vad du behöver när fi ALLTID kommer att slänga ifall han inte har pocketpar och ALDRIG kommer syna (de gångerna han har pocketpar går han all in preflop). Varje gång du höjer till 2,5-3 big blinds och han slår om all in (med pocketpar förstås) och du lägger dig så vinner han 0,5-1 big blind mer av dig än när du miniraisar och sedan slänger. Citera
schoolbook Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Miniraisa varje handistället!Varför höja mer än vad du behöver när fi ALLTID kommer att slänga ifall han inte har pocketpar och ALDRIG kommer syna (de gångerna han har pocketpar går han all in preflop). Varje gång du höjer till 2,5-3 big blinds och han slår om all in (med pocketpar förstås) och du lägger dig så vinner han 0,5-1 big blind mer av dig än när du miniraisar och sedan slänger. Detta gäller dock bara i teorin. Mot en verklig fi kan det vara bäst att inte överutnyttja. Både att gå ner i raisestorlek och att höja VARJE hand i stället för nästan varje skulle kunna få honom att vakna och byta strategi til en där du har betydligt mindre fördel. Citera
Kenan83 Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Postad 8 Augusti , 2007 Miniraisa varje handistället!Varför höja mer än vad du behöver när fi ALLTID kommer att slänga ifall han inte har pocketpar och ALDRIG kommer syna (de gångerna han har pocketpar går han all in preflop). Varje gång du höjer till 2,5-3 big blinds och han slår om all in (med pocketpar förstås) och du lägger dig så vinner han 0,5-1 big blind mer av dig än när du miniraisar och sedan slänger. Vi sitter med 50bb, om det verkligen är sant att fi foldar allt förutom PP så spelar det inte så stor roll om vi höjer 2bb eller 2,5-3bb, vi kommer att vinna till slut. Men det känns lite tveksamt, Man inte bara 1,5K marker efter en halvtimme om fi foldar ALLT utom PP. Miniraise är sååå fiskigt, men bra poäng du kom me Citera
Recommended Posts