Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jo det gör de. T.ex. sänks paretoeffektiviteten.

Grattis, du lyckades dra till med ett mått som absolut ingen bryr sig om! Ställ detta "problem" mot att pokerspelarna drar in massor av pengar till Sverige, pengar som sedan sätts i rullning, skapar arbetstillfällen och kommer statskassan till godo genom moms.

• Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
hampulito vad gör du om ett par år när du har ett blankt CV, inga pengar på bankne och pokern är död?

eller så har han ett blankt CV men har några mille på banken och är i princip ekonomiskt oberoende och pokern generar fortf bra pengar

Postad
hampulito vad gör du om ett par år när du har ett blankt CV, inga pengar på bankne och pokern är död?

Han säger: Mina 15 bästa år kunde jag göra vad jag ville och resa vart jag ville. Dags att använda min sista miljon till att skaffa en utbildning och ett jobb jag trivs med.

OT: CV:et är så sjukt överskattat bland studenter. Hur mkt tyngre tror du "Jobbade på Volvo i 5 år" kontra "blev miljonär på poker" väger?

Det är aldrig för sent att skaffa sig en utbildning, men att leva på poker kanske inte är möjligt om 10 år...

Postad

1: Du har ingen aning.

2: Du har ingen aning.

3: Stämmer inte punkt ett eller punkt två så gäller punkt 4.

4: Ingen bryr sig.

1. Jo, jag har själv gjort lumpen.

2. Jag har i sammanlagt 3 år fostrat ynglingar som du, medan de gjorde lumpen.

3. Den här tråden är ett bevis på att folk bryr sig.

4. Du (mfl) är ett typexempel på ynglingar som skulle må jävligt bra av att göra lumpen och det handlar inte om att lära sig veta hut och göra armhävningar dagarna i ända. Det handlar om att lära sig att ta ansvar, testa sina egna gränser, samarbeta och inte minst komma ut i livet stärkt av lärdomarna.

Jag har absolut inget emot att folk spelar poker för brödfödan, det är säkert en nyttig läxa det också. Problemet är att många av nämnda ynglingar inte har en susning om hur den stora världen fungerar, och heller inte bryr sig. Ingen fara med det iofs, jag var själv likadan när jag var 15-18. Nåja, tiden är en bra lärare som antagligen kommer att plocka fram rottingen förr eller senare.

Edit: Argumenten jag citerade i det här inlägget visar på en oerhört pubertal inställning till livet. Aja, du kommer att lära dig en dag du också.

Postad
eller så har han ett blankt CV men har några mille på banken och är i princip ekonomiskt oberoende och pokern generar fortf bra pengar

Du får nog dra in betydligt mer om du ska vara ekonomiskt oberonde framförallt som det är svårt att beräkna värdeökningen på ditt kapital.

4miljkr/60 är bara 67kkr.

Postad

Han skaffar ett vanligt jobb som 4 miljoner andra människor redan gör. Men tills den dagen kommer har han allifall haft kul.

Föresten, bara för att vända på resonemanget. Mohammed, 22 år, bor i Stockholm, får ett jobb på ett lager. Han får ut 15,000 SEK efter skatt varje månad. Efter 4 år får han veta att företaget ska läggas ner. Han får 3 månaders lön.

Vad gör Mohammed, med ett cv där han har kört truck i 4 år, inga pengar på banken och det går inte att få några lager jobb för allt har blivit automatiserat av robotar och dom fåtal lager jobb som finns går till folk med minst 20 årig yrkesverksamhet inom lager.

Och förövrigt vet jag att dom flesta storspelarna ser ner på oss "pokerproffs" som drar in en knegarlön på pokern medans dom själva drar in några hundra tusen per månad. Men vem bryr sig. Huvudsaken är man är glad och nöjd själv.

Postad

Vissa pratar om att dra in brödfödan. Jag har inget empiriskt belägg för detta, men dock en känsla. De flesta "pokerproffs" som kretsar i detta forum drar snarare hem "veckopeng" än brödföda. Det jag menar är att jag tror att många av dom som menar att dom livnär sig på poker bor hemma och drar hem en fickpeng. (Märk väl att detta är inte riktat mot någon enskild person)Visst funkar $5.5k som rulle i detta fall, hell, $500 funkar, för gular man så finns ju alltid mamma och pappa att falla tillbaka på. Och visst, gå till dom och säg "men jag vill inte jobba!!". Jag hoppas dom berättar för dig hur det var förr!

Postad
1. Jo, jag har själv gjort lumpen.

2. Jag har i sammanlagt 3 år fostrat ynglingar som du, medan de gjorde lumpen.

4. Du (mfl) är ett typexempel på ynglingar som skulle må jävligt bra av att göra lumpen och det handlar inte om att lära sig veta hut och göra armhävningar dagarna i ända. Det handlar om att lära sig att ta ansvar, testa sina egna gränser, samarbeta och inte minst komma ut i livet stärkt av lärdomarna.

Problemet är att många av nämnda ynglingar inte har en susning om hur den stora världen fungerar, och heller inte bryr sig.

.

OMFG... OMFG Alltså jag vet inte vad jag ska säga. Måste samla mig lite.

För det första. I lumpen lär du dig absolut INGENTING om hur den stora världen fungerar. Jag har själv 15 månaders KB-tjänst bakom mig. Jag har under mitt liv ALDRIG mött så många månniskor utan verklighetsförankring som jag gjorde under min värnplikt. Detta var särskilt tydligt bland officerarna (som förövrigt benämnde den stora världen som: 'Det civila mörkret').

När det gäller officerarna så var det uppenbart att flera var före detta mobboffer som nu njöt av att äntligen få bestämma över andra.

När det gäller att ta ansvar så drar du heller inga direkta lärdomar. Främst därför att du får pengar varje månad, biljetter hem, käk, kläder etc etc. Det enda du behöver göra är att lyda order (såvida du inte är befäl - då får du en smula ansvar och tankefrihet).

Angående testa gränser: Om du inte är det minsta intresserad av din fysiska kapacitet, men har ett brinnande intresse för hur du mår av att marschera långt utan käk så gör lumpen.

Postad

För det första. I lumpen lär du dig absolut INGENTING om hur den stora världen fungerar. Jag har själv 15 månaders KB-tjänst bakom mig. Jag har under mitt liv ALDRIG mött så många månniskor utan verklighetsförankring som jag gjorde under min värnplikt. Detta var särskilt tydligt bland officerarna (som förövrigt benämnde den stora världen som: 'Det civila mörkret').

Är du dum på riktigt? Eftersom det trots allt krävs lite hjärna för KB-tjänst ska jag ge dig the benefit of a doubt.

Naturligtvis menade jag inte du lär dig allt om livet i lumpen. Du tillgodogör dig dock (förhoppningsvis) massvis med insikter som senare är användbara i alla, om inte de flesta, sammanhang. T.ex att samarbeta med människor från alla samhällsskikt, respektera andras åsikter m.m.

När det gäller officerarna så var det uppenbart att flera var före detta mobboffer som nu njöt av att äntligen få bestämma över andra.

Tråkigt att du fick dåliga officerare är det enda jag kan säga. Lärdomen jag hoppas att du drog av det är att du kommer att få idioter till chefer ibland även i ”det civila mörkret”. Nu vet du hur det känns, hur du personligen ska eller inte ska hantera det osv.

När det gäller att ta ansvar så drar du heller inga direkta lärdomar. Främst därför att du får pengar varje månad, biljetter hem, käk, kläder etc etc. Det enda du behöver göra är att lyda order (såvida du inte är befäl - då får du en smula ansvar och tankefrihet).

Nu vet jag ju inte exakt vilken tjänst du hade men att inte få ta ansvar som KB-elev säger nog mer om dig än det militära. Dina GB, soldater, materiel osv?

Angående testa gränser: Om du inte är det minsta intresserad av din fysiska kapacitet, men har ett brinnande intresse för hur du mår av att marschera långt utan käk så gör lumpen.

Snacka om att helt ha missat syftet med flertalet övningar, och det som KB-elev. Beklämmande är den enda kommentar jag har.

Om du vill berätta mer exakt vilken befattning du hade kanske det klarnar.

Postad

OT: Jag har inte gjort lumpen.

Humor att dom vill sätta ut en enögd kille med sned rygg och plattfötter, som är allergisk mot allt som finns i naturen, i 15 månader i vildmarken bara för att man kunde cykla bra och skrev bra på det så kallade IQ-testet. Och för att jag visade prov på ledarskapsförmåga då jag fick resten av gruppen att bli vänsterskyttar (jag fick gevärsattrappen först och siktade såklart med mitt enda öga, och sedan gjorde alla andra lika dant som jag).

Postad
Är du dum på riktigt? Eftersom det trots allt krävs lite hjärna för KB-tjänst ska jag ge dig the benefit of a doubt.

Naturligtvis menade jag inte du lär dig allt om livet i lumpen. Du tillgodogör dig dock (förhoppningsvis) massvis med insikter som senare är användbara i alla, om inte de flesta, sammanhang. T.ex att samarbeta med människor från alla samhällsskikt, respektera andras åsikter m.m.

Japp, respekt för andras åsikter är ledordet inom det militära!!! Inte en enda gång hörde man ett befäl tala illa om Kommunism, ryssar, svarta, socialdemokrater, meniga, journalister, liberaler eller fredsaktivister.

Pinsamt att du ens omnämner mina mentala förmågor. Orkar inte ens ta den debatten utan nöjer mig med att veta att DU är den som sätter den nivån på din argumentation.

Nu vet jag ju inte exakt vilken tjänst du hade men att inte få ta ansvar som KB-elev säger nog mer om dig än det militära. Dina GB, soldater, materiel osv?

Jag hade "hand om" (Edit: förlåt förlåt - förde befäl över - menar jag) 3 skyttegrupper som vid uppsutten strid satt bak i 3 ststridsfordon 90. Vad ryckte du in som? Gruppbefäl?

Antog att du insåg att min parentes antydde att jag åsyftade meniga soldater (dvs det stora flertalet av de som gör lumpen).

Snacka om att helt ha missat syftet med flertalet övningar, och det som KB-elev. Beklämmande är den enda kommentar jag har.

Då vill jag att du berättar för mig vad jag borde ha lärt mig tredje gången jag var ute på svältmarsch?

Tillägg:

Lyckligtvis hamnade jag som KB-elev med ett gäng som alla var intelligenta nog (ett undantag) att inse vilket skämt det svenska försvaret var (och med största sannolikhet fortfarande är). Vi hade väldigt kul åt de förtappade stackare som valde att fortsätta inom det militära. Jag har dock i dagsläget mer förståelse för de som väljer den militära banan. Betalt för att leka krig, samt tidig pension är väl inte helt fel?

Postad

Har själv inte gjort lumpen (ville inte), men av de kompisar som gjort lumpen är det ingen som sagt att de lärt sig en massa om livet. De flesta tyckte dock att det var en kul tid eftersom de fick obegränsat med käk, hade möjlighet att träna mycket och kunde kolla på porrfilm med andra killar flera gånger i veckan. Att lumpen skulle lära ut vad den stora världen handlar om är ett så skrattretande påstående att jag inte vet hur jag ska bemöta det. Möjligtvis kan en och annan missanpassad stackare få sin revansch i lumpen och gå ut stärkt, men mycket mer än så tror jag inte lumpen tillför.

Vad jag har hört om befälen stämmer f.ö. bra med vad DNcrew beskriver.

Postad

Kan inte heller påstå att lumpen gav mig några större lärdomar, mer än att jag lärde mig att hålla mig inomhus när det är kallt ute. Mognade nog mer under första veckan i arbetslivet än under hela min värnplikt.

Postad
Vissa pratar om att dra in brödfödan. Jag har inget empiriskt belägg för detta, men dock en känsla. De flesta "pokerproffs" som kretsar i detta forum drar snarare hem "veckopeng" än brödföda. Det jag menar är att jag tror att många av dom som menar att dom livnär sig på poker bor hemma och drar hem en fickpeng. (Märk väl att detta är inte riktat mot någon enskild person)Visst funkar $5.5k som rulle i detta fall, hell, $500 funkar, för gular man så finns ju alltid mamma och pappa att falla tillbaka på. Och visst, gå till dom och säg "men jag vill inte jobba!!". Jag hoppas dom berättar för dig hur det var förr!

Jag bor själv med min tjej som snart ska ha barn, jag har levt uteslutande på poker i ca 5 månader, jag har hyra och räkningar att betala. Som mest har rullen varit uppe på ca 10k hoppas bygga upp den långt mer än så inom en snar framtid.

Visst min rulle kanske är liten. Men jag har alldrig haft så mycket pengar som under dessa 5 månader, jag har jobbat på många olika arbeten tidigare och inget har varit lika fritt och roligt som att spela poker.

Som jag sagt tidigare skiter det sig totalt. Kan jag alltid (knega) nl50 för 10000-15000kr i månaden.

Så var ligger problemet?

Postad
Jag bor själv med min tjej som snart ska ha barn, jag har levt uteslutande på poker i ca 5 månader, jag har hyra och räkningar att betala. Som mest har rullen varit uppe på ca 10k hoppas bygga upp den långt mer än så inom en snar framtid.

Visst min rulle kanske är liten. Men jag har alldrig haft så mycket pengar som under dessa 5 månader, jag har jobbat på många olika arbeten tidigare och inget har varit lika fritt och roligt som att spela poker.

Som jag sagt tidigare skiter det sig totalt. Kan jag alltid (knega) nl50 för 10000-15000kr i månaden.

Så var ligger problemet?

Kan inte annat än ana viss fientlighet, sa ju klart och tydligt att det inte gällde dig (eller någon annan) personligen...! Däremot så har många som kallar sig proffs inte bättre för sig än att just sitta hemma och spela poker, antagligen vunnit någon större turnering eller gått bra ett tag i cg. Solskenshistorier finns det gott om, men får man nånsin höra; "Jag började spela poker direkt efter gymnasiet, men det lyckades jag inte med, så jag fick ta ett vanligt jobb istället..." ?

Du säger att du hoppas kunna bygga rullen... faktum är att det många pokerspelare lever på är just hopp... hur bra man än är som pokerspelare kan man aldrig med 100% säkerhet säga att man kommer gå plus en månad, det kan man i regel med ett arbete. Jag är glad för din skull att du kan leva på pokern, dock är det ju synd om det ska stå och falla på att ett konto blir fruset.

Postad
kolla på porrfilm med andra killar flera gånger i veckan.

vad mysigt lumpen låter. nästan så man blir besviken att de drog in min 15månaders KB-tjänst pga nedskärningar. :cry:

en vecka i bangkok lärde mig mer om livet än 14år nonstop studier. :mrgreen:

Postad
Kan inte annat än ana viss fientlighet, sa ju klart och tydligt att det inte gällde dig (eller någon annan) personligen...! Däremot så har många som kallar sig proffs inte bättre för sig än att just sitta hemma och spela poker, antagligen vunnit någon större turnering eller gått bra ett tag i cg. Solskenshistorier finns det gott om, men får man nånsin höra; "Jag började spela poker direkt efter gymnasiet, men det lyckades jag inte med, så jag fick ta ett vanligt jobb istället..." ?

Du säger att du hoppas kunna bygga rullen... faktum är att det många pokerspelare lever på är just hopp... hur bra man än är som pokerspelare kan man aldrig med 100% säkerhet säga att man kommer gå plus en månad, det kan man i regel med ett arbete. Jag är glad för din skull att du kan leva på pokern, dock är det ju synd om det ska stå och falla på att ett konto blir fruset.

Kontot kommer ju igång så fort jag skickar in alla papper. Jag har folk som kan staka mig om dom skulle frysa kontot totalt, så np.

Men tycker bara att det var dåligt av ep att inte ge någon förklaring.

Postad
Visst funkar $5.5k som rulle i detta fall, hell, $500 funkar, för gular man så finns ju alltid mamma och pappa att falla tillbaka på. Och visst, gå till dom och säg "men jag vill inte jobba!!". Jag hoppas dom berättar för dig hur det var förr!

Däremot så har många som kallar sig proffs inte bättre för sig än att just sitta hemma och spela poker, antagligen vunnit någon större turnering eller gått bra ett tag i cg. Solskenshistorier finns det gott om, men får man nånsin höra; "Jag började spela poker direkt efter gymnasiet, men det lyckades jag inte med, så jag fick ta ett vanligt jobb istället..." ?

Du säger att du hoppas kunna bygga rullen... faktum är att det många pokerspelare lever på är just hopp... hur bra man än är som pokerspelare kan man aldrig med 100% säkerhet säga att man kommer gå plus en månad, detkan man i regel med ett arbete.

Jag ska inte tala emot dig i sak nizze. Däremot förstår jag inte vad du vill ha sagt. Klart man ska ge det en chans!!!

I mitt korta liv har jag mött en del framgångsrika människor (såväl ekonomiskt framgångsrika som sportsligt). Något som alla dessa har haft gemensamt är att de har vågat satsa. Inte en enda av dem har sagt att de tog det säkra före det osäkra. Jag tycker att alla youngsters ska ta chansen innan de är för gamla för att börja om på nytt.

Lyssna till, men ta inte åt er allt för mycket, av vad alla defaitistiska människor där ute säger. Oftast är det självupplevda misslyckanden som gör dem negativa. Se på Efva Attling(saxat från wikipedia): Arbetade som modell i tolv år innan hon 1981 startade gruppen X-models (mest kända för låten Två av oss). Idag arbetar hon främst som silversmed och designar smycken i sin ateljé på Södermalm i Stockholm.

Med andra ord: när pengarna slutar trilla in på det ena sättet kan den påhittiga människan hitta nya utvägar!!!

Postad

Det verkar som om flera här inne tror att roliga jobb är något väldigt få förunnat och att så kallade skitjobb är något oundvikligt för den stora massan. Tyvärr verkar det vara en utbredd uppfattning i Sverige, att man inte kan påverka sin situation. Trivs man inte på jobbet får man väl ta tag i saker och ting, vidareutbilda sig om det krävs, kanske starta eget eller bara visa framfötterna på sin nuvarande arbetsplats. Vi har inga kastsystem i sverige och det går jättebra att avancera i rang.

Postad
Det verkar som om flera här inne tror att roliga jobb är något väldigt få förunnat och att så kallade skitjobb är något oundvikligt för den stora massan. Tyvärr verkar det vara en utbredd uppfattning i Sverige, att man inte kan påverka sin situation. Trivs man inte på jobbet får man väl ta tag i saker och ting, vidareutbilda sig om det krävs, kanske starta eget eller bara visa framfötterna på sin nuvarande arbetsplats. Vi har inga kastsystem i sverige och det går jättebra att avancera i rang.

Jasså? så om alla verkligen vill kan alla jobba som chef, bara dom visar framfötterna.

ROFL

Postad

Klassiskt flummeri. Alla människor kan inte klättra. Det är socialdemokratiskt flummeri. Om alla pluggar på högskolan tappar en högskole-examen i värde. Alla människor har inte heller förutsättningar för att ta sig uppåt. "Skitjobb" är troligen något oundvikligt för den stora massan.

Däremot har du en väldigt bra poäng i att den som inte nöjer sig får ta och ta tag i saker och ting. Som jag var inne på tidigare: Alla som har lyckats har försökt (därmed inte sagt att alla som försökt har lyckats)!!!

Postad
Jag ska inte tala emot dig i sak nizze. Däremot förstår jag inte vad du vill ha sagt. Klart man ska ge det en chans!!!

I mitt korta liv har jag mött en del framgångsrika människor (såväl ekonomiskt framgångsrika som sportsligt). Något som alla dessa har haft gemensamt är att de har vågat satsa. Inte en enda av dem har sagt att de tog det säkra före det osäkra. Jag tycker att alla youngsters ska ta chansen innan de är för gamla för att börja om på nytt.

Ärligt nu, hur många av dom som tar den chansen tror du lyckas? Jag vill inte vara negativ på något vis, kan man sin sak och är duktig på poker, så är det ju helt lysande. Samtidigt som folk inte ska påverkas av oss "pessimister" som du försöker få det att låta, tycker jag ändå det är viktigt att det finns en motpool, som säger att man inte ska lyssna på alla gymnasiestudenter som lever som kungar, som vi vet så kommer ju inte historierna fram från dom som inte gör det..man måste lära sig vara kritisk och sortera bland alla förskönade pokerhistorier.

Kommer detta då från en person som misslyckats fatalt? Nja, kan varken säga att jag lyckats eller misslyckats, har under min, snart 4-åriga studietid kunnat ta ut någon tusenlapp extra i månaden, kunnat köpa en lap-top och lite annat kul. Miljonär, näe, men en liten kvalitetshöjning i livet, ja.