Gå till innehåll

Knegarna vs Highrollaballas, och lite pension


baller

Recommended Posts

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, tveklöst. Vissa undantag finns ju men 90% av alla under 21 år på det här forumet stämmer det ganska väl in på.

 

LOOOOOOOOOL, OK!

 

1: Du har ingen aning.

2: Du har ingen aning.

3: Stämmer inte punkt ett eller punkt två så gäller punkt 4.

4: Ingen bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten motfråga: hur många av samtliga dollarmiljonärer tror du sätter undan 500 dollar i månaden till pensionen?
Väldigt många, om inte mer, de kanske inte kallar det pensionsspara, men att investera i fonder, aktier, annan typ av kapitalprojekt osv räknas också. Det finns väldigt få dollarmiljonärer (om vi snackar pokerproffsen mao) som inte har sidoprojekt i fastigheter, olika företag, pokersiter mm etc. Ie pensionsparande.

 

1: Du har ingen aning.
Jo, han har aning.

 

Diskussionen om BR handlar inte så mycke om hur mycke han tjänar (eller till viss del gör den del då han belastar br väldigt mycke om han tar ut så stor andel), well om man har 5500$ i br och tar ut 12k sek varje månad (vad vet jag, ni kanske lever på makaroner och bara tar ut 6k sek) well, så tar man ut allt mellan 35-20% av br varje månad, efter att man tjänat in 1-2k då. Det är inte sund br-management. Men som jag sa, undantaget bekräftar regeln. Tycker ni det funkar så kör på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tveklöst. Vissa undantag finns ju men 90% av alla under 21 år på det här forumet stämmer det ganska väl in på.

 

Eh, okey. Visst det är säker bra och givande osv men att man skulle vara bättre som människa är ju bara löjligt.

 

Jag har inte heller gjort lumpen av lite olika anledningar Det handlar inte bara om lathet utan främst om en massa andra saker som jag inte vill gå in på.

 

Innebär det att jag är en sämre människa då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också har man läst igenom ännu en kalkontråd.

 

Pokerspelarna vs. Knegarna, sjukt rolig läsning! Ok, mina reflektioner:

 

Pokerspelarna: Ett gäng naiva människor med lite för stort ego. Och jo, ni rackar ned på knegarna. Stanna upp och tänk efter en stund, så kommer ni nog att inse att ni faktiskt ser ned en smula på de vanliga knegarna. Men det är ok, ni är unga.

 

Knegarna: Det är sällan jag tar detta ord i mun, men lite avundsjuka kan man nog skönja i vissa inlägg. Unna folk att spela poker för sitt uppehälle, ni vet ju att ni själva hade tagit chansen om ni fick den och er livssituation var den rätta. Och samhällsekonomiskt gör de ingen skada.

 

Topic: Everests låsning av pokerkonton kom visst lite i skymundan...

 

Tråden:

 

abloy_350.jpg ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte bara komma överens om att poker passar vissa, och jobb passa andra.

 

Alla kan inte få ett bra jobb där de tjänar miljoner, och att alla kan inte vara vinnande på poker. Så enkelt är det.

 

Jo, men det finns ingen anledning att ljuga rakt ut för den delen.

En knegarlön ligger på 10-15 000 efter skatt. Så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beardo.

Innan både Bill och Bull jäser över av självgodhet tyckte jag att det var på plats att upplysa honom om att även pokerproffs ska dö.

 

Kan du citera min självgodhet? Jag har själv varit en knegare innan jag bytte jobb till pokern. Och uppmanar alla som kan att ta steget innan pokerbubblan spricker.

 

Det jag vände mig emot är att de enda alternativen han såg tycktes vara poker eller tråkjobb.

 

Kan du citerar mig vart jag skriver det?

 

Du är precis lika dödlig som de som innehar det som du i din föraktfulla vokabulär kallar "vanliga jobb

 

Kan du citerara min föraktfulla vokabulär?

 

Om du tror att pokerspelare är de enda som kan tjäna pengar och ha kul på jobbet tycks åtminstone ditt liv som pokerproffs vara ganska futtigt.

 

Kan du citera mig vat jag skriver det?

 

inte Bill&Bulls särskrivna fördomar.

 

Kan du citera mig om mina särskrivan fördomar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg i debatten: Hur många pokerproffs tror ni pensionssparar minst 3000 kr i månaden. Det är ungefär så mycket ni behöver stoppa undan för att inte leva som fattigpensionär, och detta jämfört med "knegaren". Minst det dubbla om ni vill ha en bra pension

 

Jag började pensionspara för runt 4 år sedan. Inga större summor 400:- i månaden. Men fick precis reda på att jag har blivit lurad av stat och banker. Iochmed att jag inte deklarerar någon inkomst drar jag ju inte heller av summan jag har pensionsparat under året. Vilket innbär att att när jag är 65 och får ut pengarna kommer staten ta och belägga inkomstskatt på summan runt 33% av dess värde. HELT SJUKT. Jävla tur att jag inte har sparat 3000 varje månad. Och väldigt tur att jag kom på detta förhållandevis tidigt. Tänk om jag hade fått veta det om 10 år.

 

Så om ni är proffesionella pokerspelare. Spara INTE i pensionsfonder och dyl. Det är ekonomiskt självmord. Du binder upp pengarna tills du är 65 år och betala 33% inkomst skatt på allt du tar ut. Spara på banken (går att få 4.7% ränta obundet i ett dollar konto på parex.se) eller på börsen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många, om inte mer, de kanske inte kallar det pensionsspara, men att investera i fonder, aktier, annan typ av kapitalprojekt osv räknas också. Det finns väldigt få dollarmiljonärer (om vi snackar pokerproffsen mao) som inte har sidoprojekt i fastigheter, olika företag, pokersiter mm etc. Ie pensionsparande.

[/b]

 

Halleluja. Du har förstått min poäng.

 

Pengar du tjänar är pengar du tjänar. Om du har ett jobb (inom riketsgränser) dras pengar från din lön som s.a.s. pensionssparas. Om du tjänar pengar utanför detta system så är ju alla pengar du inte spenderar en form av pensionssparande. Sen om du har dem på banken och låter pengarna förräntas eller i aktier är ju fullkomligt egalt

 

Skillnaden är att du har en möjlighet att använda stålarna om det skulle krisa, vilket ditt normala pensionssparande inte ger för handen.

 

Därmed inser man lätt att Gdailys frågeställning endast är semirelevant. Enda gången det egentligen kan användas är om ngn gör av med allt han tjänar på pokern eller tjänar exakt lika mkt som en knegare får in EFTER skatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inser man lätt att Gdailys frågeställning endast är semirelevant. Enda gången det egentligen kan användas är om ngn gör av med allt han tjänar på pokern eller tjänar exakt lika mkt som en knegare får in EFTER skatten.

 

Den är relevant, mig veterligen skrev Gdaily aldrig något om att pengarna skulle gå i pensionsparafonder som låstes till 65 års ålder, det ha sa var "hur många sparar pengar till pension"? Hur man sen sparar dem är upp till var o en, men förslagsvis skalll man inte pilla på dem allt för mycke då det ökar risken för vanish oxyaction väldigt mycket. Att ha pengarna i rullen tex är inte att spara osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många, om inte mer, de kanske inte kallar det pensionsspara, men att investera i fonder, aktier, annan typ av kapitalprojekt osv räknas också.

 

 

Den är relevant, mig veterligen skrev Gdaily aldrig något om att pengarna skulle gå i pensionsparafonder som låstes till 65 års ålder, det ha sa var "hur många sparar pengar till pension"? Hur man sen sparar dem är upp till var o en

 

Och där blir min poäng om möjligt ännu tydligare. Det är inte relevant att använda begreppet "spara till pension". Sparande som sparande.

 

Jag ger dig en viss poäng i att jag kanske missförstod Gdaily. Jag antog att han, när han han nämner pension, syftar till den lagstadgade, (och allmänt vedertagna??) svenska pensionålder och använder sig av de tillgängliga alternativen för pensionssparande.

 

Min huvudpoäng med min frågeställning kvarstår dock: det är inte relevant hur en person som tjänar mer (eller har mer pengar) än vad han gör av med, benämner sitt sparande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför? Du har haft fel i det säger så många gånger och det har du nu med.

 

Att jag ska lägga ner tid för att bevisa nåt för dig känns bara löjligt.

 

Jag hoppar inte på sajten för att jag har något emot de, men du vet ju själv vilka trådar som skrivits här om EP.

 

Visa ett vettigt tråd som du starta eller du skrivit nåt smart, så kanske jag kan hitta lite länkar åt dig...

 

Får väl ge mig på den punkten då eftersom jag inte kan bevisa att alla som fått sina konton låsta på felaktiga grunder fått pengarna tillbaka, men jag tvivlar ju ändå på att EVP satt i system att stjäla kundernas pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inser man lätt att Gdailys frågeställning endast är semirelevant. Enda gången det egentligen kan användas är om ngn gör av med allt han tjänar på pokern eller tjänar exakt lika mkt som en knegare får in EFTER skatten.

 

Jag ger dig en viss poäng i att jag kanske missförstod Gdaily. Jag antog att han, när han han nämner pension, syftar till den lagstadgade, (och allmänt vedertagna??) svenska pensionålder och använder sig av de tillgängliga alternativen för pensionssparande.

 

Nej, jag syftade till alla dessa som spelar in en "knegarlön" på poker och tror dom är pokerproffs för det, dvs som lever livets glada dagar, spelar lite kort, och skiter i framtiden.

 

Om du är pokerproffs (dvs lever på att spela poker) så har du inget skydd när du blir gammal. Du måste själv ta hand om din inkomst när du vill pensionera dig. Du måste själv se till att du sparar i aktier, fonder, banken (inte klassiskt pensionsparande dock!). Och detta sparande bör vara minst 3000 i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gör de. T.ex. sänks paretoeffektiviteten.

 

Paretoeffektivitet är ett mått på hur bra resursfördelningen är i ett samhälle. Är paretoeffektiviteten maximal kan ingen få det bättre utan att någon annan får det sämre. Noteras bör även att paretoeffektivitet inte har ngt att göra med hur rättvist fördelningen sker. Om det exempelvis finns 300 000 kronor att fördela i ett minisamhälle bestående av mig, Ahmed och Lars och jag tar 299 998 kronor och de två sista kronorna delas mellan Ahmed och Lars så är samhället fortfarande paretoeffektivt (däremot är det INTE paretoeffektivt om jag får 99 999 Lars får 99 999 och Ahmed får 99 999 och de 3 sista kronorna förstörs).

 

 

Om du nu häver ur dig ett påstående som att paretoeffektiviteten minskar pga pokerspelare (pokerspelande) är det på sin plats att du motiverar VARFÖR.

 

Dessutom bör nämnas att det råder dissidens om huruvida paretoeffektivitet överhuvudtaget är eftersträvansvärt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag syftade till alla dessa som spelar in en "knegarlön" på poker och tror dom är pokerproffs för det, dvs som lever livets glada dagar, spelar lite kort, och skiter i framtiden.

 

Om du är pokerproffs (dvs lever på att spela poker) så har du inget skydd när du blir gammal. Du måste själv ta hand om din inkomst när du vill pensionera dig. Du måste själv se till att du sparar i aktier, fonder, banken (inte klassiskt pensionsparande dock!). Och detta sparande bör vara minst 3000 i månaden.

 

Jag håller med dig om detta till 100%, men det är ju vad jag sagt hela tiden. Att din frågeställning bara är relevant:

 

"Enda gången det egentligen kan användas är om ngn gör av med allt han tjänar på pokern eller tjänar exakt lika mkt som en knegare får in EFTER skatten."

 

Om en pokerspelare inte gör av med (i snitt) 3000 kronor av det han tjänat per månad så uppfyller han dina kriterier för pensionssparande (även om han saknar vetskap om det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...