Gå till innehåll

Guide: Gör din egen film


heltok

Recommended Posts

Lite gammal guide. Jag uppdaterar den...

 

 

Tanka Camtasia http://www.techsmith.com/download/camtasiatrial.asp

 

Följ NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 5 (heltok mods)

 

NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 5 (heltok mods v20080814)

 

Citat:

1. Installera senaste xvid. Googlea gärna fram den senaste själv. Vid skrivande stund:

http://www.digital-digest.com/software/download.php?sid=1052&ssid=0&did=1

2. Starta camtasia recorder(inte studio)

3. Tools->Options->Capture: Kolla så ”Save as AVI” och "record layered windows" är ikryssade.

Tools-Options-Video: Välj Manual. Klicka på Video Compression..." På Compressor välj XviD. Klicka på Configure välj target bitrate(syns inte den klicka på "target quantizer" så den syns)på runt 300 kbps beroende hur stort område du ska filma (ju högre bitrate, desto större fil och desto bättre bildkvalité)(ska du filma 2560x1600 är 700kbps lagom, ska du filma 1600x1200 är 400kbps lagom, för allt mindre är 300kbps lagom).På Other Options bocka av ”Display encoding status” (Kommer alltid massa frågor på detta, blir du hänvisad att läsa om denna raden så skäms på dig).

 

På Audio Setup se till att det är mpeg layer 3 32.000kHz Mono 7kb/sec. Kör wizard och se till att det låter bra. Innan du gör en seriös film senare gör en provinspelning och se så allt funkar.

 

Tools-Options-Program: ta bort allt.

 

4. Effect options

Cursor: Se till att den är Translucent och stor.

För att börja filma tryck F9. För att pausa inspelning tryck F9. För att avsluta inspelning tryck F10.

 

Gör en provfilmning där du kollar så att ljud funkar.

 

Nu är du redo att börja filma din pokerfilm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra post! En fråga dock.. när jag spelar in med XVID så dyker det upp ett grått fönster som jag inte lyckas bli av med. Kan inte ens minimera det. Det tillhör alltså xvid o jag vill inte ha med det o göra.

 

EDIT: Okej, jag e dum i huvvet, nu spikar vi det! :) "På Other Options bocka av ”Display encoding status”."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste inte spela in ljud men blir ju väääääldigt tråkigt utan.

 

Ja, givetvis. Men du missförstod nog min fråga. Ska man spela in ljudet samtidigt som man spelar, eller gör man det efteråt? Jag är riktig noob på det här med videoinspelning och videoredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, givetvis. Men du missförstod nog min fråga. Ska man spela in ljudet samtidigt som man spelar, eller gör man det efteråt? Jag är riktig noob på det här med videoinspelning och videoredigering.

 

Jaha, jo ljudet spelas in samtidigt som man spelar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering bara:

 

Jag har fått för mig att det kan vara rätt prestanda-krävande att spela in filmer...så jag undrar om ni har nåt slags mini-krav på en dator för att det ska kunna flyta på fint?

 

1ghz, 512mb ram borde räcka gott för 1600x1200.

 

2560x1600 tar knappt märkbart med cpu på min 2.4ghz-burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör trial i en månad istället. 1månad är låååång tid. du hinner göra många filmer innan 1månad är slut. lagom tills dess har du säkert hunnit formatera datorn några gånger.

 

Eh... det är inte det som tycker är problemet.

Jag tycker att de flesta filmer är i halvtaskig kvalitet och superstora.

Jag har inte använt program för att spela in datorn. Jag använder datorn för att fixa ihop filmer på DVD från min videokamera. Där trycker jag in filmen i datorn, den blir stooooor. Sedan leker jag ihop min rulle och sedan trycker jag ut en dvd och ibland en liten quicktimefil (så att min farsa skall kunna se på sin mac) och kvaliteten brukar vara rätt okej.

 

Mer än så är jag inte insatt i denna världen. Finns hur mycket som helst har jag märkt men jag kör på detta enkla sätt. Kul är det iaf!

 

http://www.voodoofilm.org/ är en bra site för filmskapare...

 

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aja, är väl bara att trimma ner xvid isåfall. kör target bitrate 200kbps och ta 8khz mono så får du typ 1MB/min vilket lär duga för de flesta av oss. går ju att byta ut xvid mot x264 om du orkar, är antagligen liknande procedur som den guiden jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att lägga till svarta rutor i filmen för att censurera nicket? Inte för att spela viktig, men jag vill inte visa nicket på den sajt där jag spelar dagligen.

 

du skulle kunna lägga en tiltblocker ovanpå nicket. men tror det bästa är att spela in filmen i camtasia studio och redigera den där. dvs avvika lite från min guide som bara gör en film snabbast möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...