Gå till innehåll

Guide: Gör din egen film


heltok

Recommended Posts

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

du skulle kunna lägga en tiltblocker ovanpå nicket. men tror det bästa är att spela in filmen i camtasia studio och redigera den där. dvs avvika lite från min guide som bara gör en film snabbast möjligt.

Tiltblocker blev jobbigt, eftersom att det är flera ställer jag måste cencurera, men jag hittade blur-funktionen i Camtasia studio nu.

 

Har ett annat problem. När jag komprimerar med XVID hänger sig programmet. Jag har avinstallerat XVID och installerat det igen utan resultat. Jag har även försökt komprimera till XVID och DIVX mha ffdshow, men när jag ska spela in står det "Unable to write AVI filename".

 

Någon som har nån idé om hur jag kan lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiltblocker blev jobbigt, eftersom att det är flera ställer jag måste cencurera, men jag hittade blur-funktionen i Camtasia studio nu.

 

Har ett annat problem. När jag komprimerar med XVID hänger sig programmet. Jag har avinstallerat XVID och installerat det igen utan resultat. Jag har även försökt komprimera till XVID och DIVX mha ffdshow, men när jag ska spela in står det "Unable to write AVI filename".

 

Någon som har nån idé om hur jag kan lösa detta?

 

tagit bort show status window?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Camtasia bråkar lite med mig och säger att jag måste spela in i ett fönster med multiplar av 160x120 för att kunna spela in som AVI. Går det att ändra detta på något sätt?

EDIT: Använder Camtasia Studio 4, så vissa saker i guiden hittade jag inte om det spelar nån roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat hjälpmedel för dom som vill använda nån mjukvara som dom är vana med, men den saknar screencapture.

 

VH Screen Capture Driver

http://www.hmelyoff.com/index.php?section=8

 

Det är en virtuell enhet, tex om din favoritmjukvara har camcapture men inte screencapture. Då kommer du att kunna välja denna enhet bland andra inspelnings enheter du har(där du normalt väljer cam, Tv-kort osv). Sedan bara välja vilka fönster, skärmar, område osv ska spelas in.

 

Använder den själv till att streama live pokerbord och TV-sändingar till min icecast server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fantastiskt intitativ! Ni e så duktiga grabbar! keep up the good work

 

Tanka Camtasia http://www.techsmith.com/download/camtasiatrial.asp

 

Följ NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 3 (heltok mods)

 

 

 

För att börja filma tryck F9. För att pausa inspelning tryck F9. För att avsluta inspelning tryck F10.

 

Gör en provfilmning där du kollar så att ljud funkar.

 

Nu är du redo att börja filma din pokerfilm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har tankat camtasia och provat att spela in lite. Dock blev filmen 180MB på bara 45 min samt att man inte ser statsen från GT+. Ljudet och kvalitén är helt ok.

 

(Jag följde instruktionerna (heltoks) samt spelade in hela min skärm som är 1680x1050)

 

Lite frågor:

 

1. Ska filmerna bli så stora?!

 

2. Hur gör man för att se statsen, finns ju inget flickerfree som i PAHUD.

 

3. Finns det intresse för lite SH NL $100, NL $200, NL $400 filmer?

 

4. Om svaret är JA på fråga 3, hur döljer man nicket om man vill det? Nån blurfunktion har jag läst om nånstans men hur går man tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frågor:

1. Ska filmerna bli så stora?!

2. Hur gör man för att se statsen, finns ju inget flickerfree som i PAHUD.

3. Finns det intresse för lite SH NL $100, NL $200, NL $400 filmer?

4. Om svaret är JA på fråga 3, hur döljer man nicket om man vill det? Nån blurfunktion har jag läst om nånstans men hur går man tillväga?

 

1. Tools->Options->Streams->Video Setup->Xvid->Configure->Target quantizer: Testa sätt den till omkring 10-12. Spela bara in det område (region) som borden täcker. Kör i 4 frames/sec.

 

2. Tools->Options->Capture->Performance options: Testa kryssa i eller ur "Disable display acceleration during capture" och se om det funkar.

 

3. Ja, det intresset lär garanterat finnas.

 

4. Du blir nog tvungen att göra filmen i två steg. Först spela in den i Techsmith codecen (under Tools>Options>Streams>Video setup. Välj keyframe var 10:e eller nåt.). Kör i 4 frames/sec o på audio ta "Radiokvalitet" (eftersom ljudet kommer mp3-komprimeras i nästa steg). Flytta inte borden under inspelningen!

Installera Camtasia Effects. http://www.techsmith.com/download/accessories/default.asp

Ladda in filmen där. På menyn Object->Default Duration: Välj "Until end of movie". Skapa sen t.ex solida rektanglar på alla ställen ditt nick syns, inkl chat-rutan. Spara sen på File->Produce video. Sen får du öppna filmen i Camtasia studio, dra den till Timeline:n o tryck Ctrl+P. Nästa. Välj AVI video. Sen ställer du in Frame rate 4, Video compression: XviD, Target quantizer 10.

På Audio Format välj Mpeg Layer-3, 24 kBit/s, 22050 Hz, Mono.

Du behöver gott om freespace på HDn och får räkna med att re-encodingen tar en stund.

 

Jag kommer troligen lägga upp en Camtasia-instruktionsfilm inom kort, så håll utkik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tools->Options->Streams->Video Setup->Xvid->Configure->Target quantizer: Testa sätt den till omkring 10-12. Spela bara in det område (region) som borden täcker. Kör i 4 frames/sec.

 

2. Tools->Options->Capture->Performance options: Testa kryssa i eller ur "Disable display acceleration during capture" och se om det funkar.

 

3. Ja, det intresset lär garanterat finnas.

 

4. Du blir nog tvungen att göra filmen i två steg. Först spela in den i Techsmith codecen (under Tools>Options>Streams>Video setup. Välj keyframe var 10:e eller nåt.). Kör i 4 frames/sec o på audio ta "Radiokvalitet" (eftersom ljudet kommer mp3-komprimeras i nästa steg). Flytta inte borden under inspelningen!

Installera Camtasia Effects. http://www.techsmith.com/download/accessories/default.asp

Ladda in filmen där. På menyn Object->Default Duration: Välj "Until end of movie". Skapa sen t.ex solida rektanglar på alla ställen ditt nick syns, inkl chat-rutan. Spara sen på File->Produce video. Sen får du öppna filmen i Camtasia studio, dra den till Timeline:n o tryck Ctrl+P. Nästa. Välj AVI video. Sen ställer du in Frame rate 4, Video compression: XviD, Target quantizer 10.

På Audio Format välj Mpeg Layer-3, 24 kBit/s, 22050 Hz, Mono.

Du behöver gott om freespace på HDn och får räkna med att re-encodingen tar en stund.

 

Jag kommer troligen lägga upp en Camtasia-instruktionsfilm inom kort, så håll utkik.

 

Tja, tack för svar!

 

Dock lite frågetecken fortfarande. Angående det du förklarar i 1. Hittar inte "Streams" som du snackar om, såhär ser det ut:

 

photo.jpg.xs.jpg

 

Men om det hela går ut på att spela in en mindre bildyta så har jag nu dragit som en rektangel över skärmen där jag vill att programmet ska spela in. Typ halverat ytan iaf.

 

Har inte testat att kryssa i och ur den funktionen (2.) men ska göra det när tillfälle ges.

 

Ok, då kanske jag slänger upp nån film eller två :)

 

Angående nicket så undrar jag om det är lika krångligt som det låter :P

Kan ju spela in film på en site och grinda på en annan iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tankat camtasia och provat att spela in lite. Dock blev filmen 180MB på bara 45 min samt att man inte ser statsen från GT+. Ljudet och kvalitén är helt ok.

 

vi lever inte på 90talet längre. 180MB för en 45min är lagom, speciellt om den är i 1650x1080. köp en extra 500GB hd för $100 så får du plats med 2500 filmer, borde räcka så du klarar någon vecka utan att behöva formatera.

 

skulle du kanka ett lost-avsnitt i 800x600 om du såg att det bara var 40mb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi lever inte på 90talet längre. 180MB för en 45min är lagom, speciellt om den är i 1650x1080. köp en extra 500GB hd för $100 så får du plats med 2500 filmer, borde räcka så du klarar någon vecka utan att behöva formatera.

 

skulle du kanka ett lost-avsnitt i 800x600 om du såg att det bara var 40mb?

 

Hey, man, bara undrade eftersom jag tidigare använt hypercam och då blev filmerna mindre/lättare :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock lite frågetecken fortfarande. Angående det du förklarar i 1. Hittar inte "Streams" som du snackar om

...

Angående nicket så undrar jag om det är lika krångligt som det låter :P

Kan ju spela in film på en site och grinda på en annan iofs.

Mina instruktioner är för Camtasia 3, som jag själv har, så det står visst inte "streams" i ver 4 då. Men du hade ju hittat ändå så det spelar ingen roll.

På din bild, klicka där det står "Target bitrate (kbps)" en gång så att det står "Target quantizer" istället o sätt den till ca 10-12. Då blir filmen omkring 1-2 MB/min, beroende på hur stor yta du spelar in. Ju högre värde på Target quantizer desto mindre fil men sämre bild kvalitét.

 

Nej, det är enklare än det låter, men om du vill göra det ännu enklare för dig och kan stå ut med rutor som täcker vissa delar när du spelar så ladda hem tiltblocker. http://apps.evot.net/downloads/tiltblocker2.zip

Starta så många du behöver o täck för alla ställen där ditt nick kan synas. Sen är det bara spela in som vanligt i ett steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina instruktioner är för Camtasia 3, som jag själv har, så det står visst inte "streams" i ver 4 då. Men du hade ju hittat ändå så det spelar ingen roll.

På din bild, klicka där det står "Target bitrate (kbps)" en gång så att det står "Target quantizer" istället o sätt den till ca 10-12. Då blir filmen omkring 1-2 MB/min, beroende på hur stor yta du spelar in. Ju högre värde på Target quantizer desto mindre fil men sämre bild kvalitét.

 

Nej, det är enklare än det låter, men om du vill göra det ännu enklare för dig och kan stå ut med rutor som täcker vissa delar när du spelar så ladda hem tiltblocker. http://apps.evot.net/downloads/tiltblocker2.zip

Starta så många du behöver o täck för alla ställen där ditt nick kan synas. Sen är det bara spela in som vanligt i ett steg.

 

Det där var ett litet smidigt program. Dock så skulle det va guld om man kunna resiza rutorna för de är lite väl stora då man lirar miniview men å andra sidan är det ju inte jättelätt att följa 6 bord på en film så kan ju lira 4 bord "normalview" och använda rutorna. Tackar och bockar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en tanke angående inspelning..

 

Spelar själv just nu NL10 shorthanded och full ring. Kan ju bli lite segt om man bara spelar ett,två bord full ring som jag och ska spela in en film ~20 minuter.

 

Kan man inte pausa mellan händerna och sätta igång när det blir lite action? Det negativa kan ju iofs vara att det hade varit intressant att se även de händer man slänger. Kanske kan sätta igång inspelningen när en hand kommer som man inte tänker spela men som man kanske vill kommentera varför man inte spelar den, eller helt enkelt bara slänga den.. bara så att de som tittar på filmen ser att man slängde handen och kanske kommenterar det, om det var av någon vikt.

 

Något att försöka sig på, eller risk för att bli för rörigt?

Tänkte i så fall testa spela två bord full ring eller shorthanded.. tyvärr överlappande då min skärm är ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tänkte kolla om någon har lite bra inställningar för Camstudio?

 

Laddade ner xvid men vet inte riktigt för inställningar som är okej.

 

Angående ljud eller inte så beror det ju på vad man har för syfte med filmen. Är man en riktigt duktig spelare och vill lära ut folk (typ cardrunners) så är det ju bra att använda audio men om man vill ha massa input på sitt eget spel är det ju OFTA bäst att vara tyst för att få en helt objektiv syn på sitt spel.

 

Men vore som sagt tacksam för Camstudio-inställningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte kolla om någon har lite bra inställningar för Camstudio?

 

Laddade ner xvid men vet inte riktigt för inställningar som är okej.

 

Angående ljud eller inte så beror det ju på vad man har för syfte med filmen. Är man en riktigt duktig spelare och vill lära ut folk (typ cardrunners) så är det ju bra att använda audio men om man vill ha massa input på sitt eget spel är det ju OFTA bäst att vara tyst för att få en helt objektiv syn på sitt spel.

 

Men vore som sagt tacksam för Camstudio-inställningar!

 

då har du hamnat i rätt tråd. läs OP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra post! En fråga dock.. när jag spelar in med XVID så dyker det upp ett grått fönster som jag inte lyckas bli av med. Kan inte ens minimera det. Det tillhör alltså xvid o jag vill inte ha med det o göra.

 

EDIT: Okej, jag e dum i huvvet, nu spikar vi det! :) "På Other Options bocka av ”Display encoding status”."

 

 

 

EDIT : jag hittade också nu :)

 

,Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...