Gå till innehåll

När ska man ge upp?


kausti

Recommended Posts

Sitter å kollar in mina stats från pokertracker. Sen 31:a Januari så har jag plussat hela 123 dollar på mitt spel. Detta sett över nästan 100k händer! :shock: Detta är såklart inte bra.

 

På NL20 så har jag 2.5 PTBB/100 händs (+760 dollar sammanlagt). Här har jag spelat ca 75k händer.

 

På NL50 har jag -4.66 PTBB/100 händs (Minus 708 dollar). Spelat ca. 15k händer.

 

Så frågan lyder då: När ska jag ge upp mina ideer på att satsa på NL50? Jag är tydligen inte en speciellt bra pokerspelare. Kanske beror det på att jag spelar för många bord (8 st på NL20, och 4-6 på NL50).

 

Eller ska jag inte ge upp? Ska jag fortsätta banka huvet i väggen? Jag måste ju hitta nån lösning på eländet, för dt här håller ju inte :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter å kollar in mina stats från pokertracker. Sen 31:a Januari så har jag plussat hela 123 dollar på mitt spel. Detta sett över nästan 100k händer! :shock: Detta är såklart inte bra.

 

På NL20 så har jag 2.5 PTBB/100 händs (+760 dollar sammanlagt). Här har jag spelat ca 75k händer.

 

På NL50 har jag -4.66 PTBB/100 händs (Minus 708 dollar). Spelat ca. 15k händer.

 

Så frågan lyder då: När ska jag ge upp mina ideer på att satsa på NL50? Jag är tydligen inte en speciellt bra pokerspelare. Kanske beror det på att jag spelar för många bord (8 st på NL20, och 4-6 på NL50).

 

Eller ska jag inte ge upp? Ska jag fortsätta banka huvet i väggen? Jag måste ju hitta nån lösning på eländet, för dt här håller ju inte :oops:

 

 

Du lirar ju på B2B, ett av de mest söndergrindade nätverken som finns. Plus att det även är sönderriggat... Jag skulle byta nätverk om jag vore du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ett litet väl stort steg att börja spela 6 bod direkt på nivån ovanför. Spela 4-5 bord NL20 och 1-2 bord NL50 istället.

 

Då kan du dessutom köra lägre nivån på autopilot och koncentrera dig mer på högre borden.

 

Ett sjukt förslag är ju annars att bara spela två bord NL50 och inget annat. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ge upp när du inte tycker att det är roligt att spela längre.

 

2. Ge upp när pokern inte ger dig tillräckligt med pengar för att väga upp för anledning nummer 1.

 

Håller med om detta.

 

Dessutom tycker du ska nöja dig med 3-4 bord på NL50 för att hitta ett bättre spel. Det är i alla fall vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15k händer kan va en streak så jag skulle nog inte ge upp i dina tofflor, iaf inte riktigt än. Testa andra nät som cleburne sa.

Men 2.5 ptBB/100 på NL20 över 75k händer säger mig att OP inte är speciellt duktigt, så att intala sig att ens resultat på NL50 enbart är badstreak gillar jag inte.

 

Jag tycker du ska minska antalet bord för att verkligen koncentrera dig på spelet, läsa/posta massor här och på 2+2 och läsa nån bok om du inte har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 2.5 ptBB/100 på NL20 över 75k händer säger mig att OP inte är speciellt duktigt, så att intala sig att ens resultat på NL50 enbart är badstreak gillar jag inte.

 

Jag tycker du ska minska antalet bord för att verkligen koncentrera dig på spelet, läsa/posta massor här och på 2+2 och läsa nån bok om du inte har gjort det.

 

Jag vet inte om jag håller med om att 2.5 PTBB/100 är ett dåligt resultat. Möjligtvis bör det vara högre på en sådan låg nivå men på mina nivåer (NL200 och NL400) är i alla fall jag nöjd med 5bb/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju vinnande, så du är bättre än genomsnittet, men 2,5 PTBB/100 är lågt för en vinnande spelare på NL20. Det går inte att jämföra med högre nivåer - en bra mikrospelare bör ha mycket högre PTBB/100. Jag säger det igen, prova ett annat nätverk. Tiden på B2B bör innebära att du kan tjäna mer på lite lösare nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du för pengarnas skull eller för att det är kul?

 

Både och. Jag drar ändå in ganska schysst med pengar (sett från min situation). Plussade nästan 800 euro förra månaden (60 timmar x 8 bord NL20). Denna månad hoppas jag iaf kunna dra in 600 euro. Dock är det ju så att jag mest nötgrindar. I stort sett hela min vinst kom från bonusar samt RB.

 

Men jag spelar ändå för att det är kul. Gillar kicken när man ställer in sina stålar, för att sedan se monsterpotten (NL20 + monsterpott = falskt? :-D) komma till mig.

 

En annan sak jag funderar över är:

 

När jag spelar AK från låt säga SB. 3 pers plus BB som synat (0,20 euro). Jag raisar upp till ca. 1,5 euro. Synar en Fi, och floppen blankar så CBar jag alltid. Synar Fi så ger jag upp handen i 9 fall av 10. Är det fler än en som synar preflopraisen så ger jag upp direkt utan träff. Är detta för fegt? Tror nästan aldrig jag vunnit en hand med en tom AK eller liknande händer.

 

Postar mina stats från pokertracker: http://kausti.com/annat/stats.png

 

Hittar ni nåt som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar mina stats från pokertracker: http://kausti.com/annat/stats.png

 

Hittar ni nåt som är fel?

Du höjer på tok för lite händer! Sluta openlimpa helt! Du måste lägga till massor med händer du ska höja, på alla positioner! Jag har inte en aning om vad som är optimal pfr på NL20, men 15% är nog ingen fara.

Satsa på att höja fler händer, lägg till några extra eftersom, börja inte höja för mycket på en gång utan ta det stegvis.

 

Folda SB och BB mer mot steal. 85% på sb och 75% på bb är bättre siffror.

 

Du måste bli mer aggresiv, men jag tror det kommer av sig själv när du börja höja mer.

 

Att du höjer så lite pre tror jag helt klart är din största läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjer på tok för lite händer! Sluta openlimpa helt! Du måste lägga till massor med händer du ska höja, på alla positioner! Jag har inte en aning om vad som är optimal pfr på NL20, men 15% är nog ingen fara.

Satsa på att höja fler händer, lägg till några extra eftersom, börja inte höja för mycket på en gång utan ta det stegvis.

 

Misstänkte att jag skulle få höra det. Problemet är ju bara att jag är så jävla vek! Vad gör man åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjer på tok för lite händer! Sluta openlimpa helt! Du måste lägga till massor med händer du ska höja, på alla positioner! Jag har inte en aning om vad som är optimal pfr på NL20, men 15% är nog ingen fara.

Satsa på att höja fler händer, lägg till några extra eftersom, börja inte höja för mycket på en gång utan ta det stegvis.

 

Folda SB och BB mer mot steal. 85% på sb och 75% på bb är bättre siffror.

 

Du måste bli mer aggresiv, men jag tror det kommer av sig själv när du börja höja mer.

 

Att du höjer så lite pre tror jag helt klart är din största läcka.

 

Säkert ett lysande råd på högre nivåer, men på mikronivåer är det faktiskt bara dumt. Det är EFTER floppen man tjänar pengar på mikro - om man ska förenkla saken så handlar det mer om att spela kort än att spela poker. Att openlimpa är en vinnande taktik på mikro! Att bygga pott preflop med marginella händer leder bara till att man blöder marker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

123 dollar plus på 2,5 månad är ju ingen höjdare om man spelar för pengarnas skull. Iofs är det svårt att plussa ordentligt på NL20. NL50 är nog bättre men skulle nog valt att köra mindre antal bord. Åtminstone tills man är van vid nivån.

 

Vet inte hur motståndet är där du spelar men det borde vara lite skillnad på NL20 och NL50. Tror du får tighta till dig lite på NL50 jämfört med NL20. I övrigt håller jag nog med Gyre om att du kanske borde bli aggressivare. Det lönar sig förmodligen på NL50 men aggressivt spel på NL20 är inte lika lönsamt. Åtminstone är det så på Prima.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att jag skulle få höra det. Problemet är ju bara att jag är så jävla vek! Vad gör man åt det?

 

Ett par av de största felen som många mikrolirare gör är att inte satsa ordentligt med sina starka händer och att syna för mycket med marginella händer. Var inte rädd för att skrämma bort dina motståndare - de synar överbet oftare än man tror. Och var inte rädd för att släppa toppar och kassa drag direkt på floppen. Jag är också vek, men om man bara spelar koncentrerat så kan man dra in ganska fina pengar på låga nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tighta till dig när det gäller starthänder och höj mer med de händer du vill spela.

 

Så jag spelar fortfarande för många händer?

 

123 dollar plus på 2,5 månad är ju ingen höjdare om man spelar för pengarnas skull.

 

Men det är som sagt bara på spelet. Bonusarna + RB gör ju att min sammanlagda vinst över dessa 2,5 månader är ungefär 1100 euro (plus denna månadens vinst som just nu är ca. 250 euro). Och det är jag ganska nöjd med (även om det såklart skulle vara schysst med en högre vinst). Det ger iaf ett tillskott i kassan som är välbehövligt när man är student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert ett lysande råd på högre nivåer, men på mikronivåer är det faktiskt bara dumt. Det är EFTER floppen man tjänar pengar på mikro - om man ska förenkla saken så handlar det mer om att spela kort än att spela poker. Att openlimpa är en vinnande taktik på mikro! Att bygga pott preflop med marginella händer leder bara till att man blöder marker...

Du hävdar att det är så, ja. Vad underbygger du det med? Har du testat båda "spelstilarna"? Du står själv och stampar på mikronivå och skyller på rigg istället. Jag menar inte att man ska börja höja med skräp i tidiga positioner, limpa gärna små par i tidig position, det är inte hela världen. Men att t.ex. open-limpa på knappen är bara dåligt, oavsett nivå.

 

Kausti: Jag är helt med Gyre här, höj fler händer preflop. Börja med att öppna upp rejält i sen position. Du har 9% i Att. to steal blinds. Försök få upp den i 20-25% åtminstone, och CB:a i stort sett alltid. Du ger upp sjuuuukt mkt värde annars. En stulen mörk är jättemycket i winrate-sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag spelar fortfarande för många händer?

 

 

 

Men det är som sagt bara på spelet. Bonusarna + RB gör ju att min sammanlagda vinst över dessa 2,5 månader är ungefär 1100 euro (plus denna månadens vinst som just nu är ca. 250 euro). Och det är jag ganska nöjd med (även om det såklart skulle vara schysst med en högre vinst). Det ger iaf ett tillskott i kassan som är välbehövligt när man är student.

 

 

 

Ok, 1100 euro hade jag också varit ganska nöjd med.

 

Vet inte riktigt vad du spelar för händer men jag gör för ofta just det misstaget att jag spelar för många händer och höjer för lite pre. Är inte lönsamt på micronivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hävdar att det är så, ja. Vad underbygger du det med? Har du testat båda "spelstilarna"? Du står själv och stampar på mikronivå och skyller på rigg istället. Jag menar inte att man ska börja höja med skräp i tidiga positioner, limpa gärna små par i tidig position, det är inte hela världen. Men att t.ex. open-limpa på knappen är bara dåligt, oavsett nivå.

 

Kausti: Jag är helt med Gyre här, höj fler händer preflop. Börja med att öppna upp rejält i sen position. Du har 9% i Att. to steal blinds. Försök få upp den i 20-25% åtminstone, och CB:a i stort sett alltid. Du ger upp sjuuuukt mkt värde annars. En stulen mörk är jättemycket i winrate-sammanhang.

 

 

Vad jag bygger det på är att jag vinner pengar av såna som tycker det är ballt att slå upp med KJs från CO. Och att jag "står och stampar" på mikronivå är lite av ett slag under bältet eftersom jag faktiskt har lirat in tillräckligt för att kunna lira NL500 - mina sammanlagda vinster skulle motsvara drygt 40 inköp där. Nu är det dock så att jag inte har som mål att "bli bäst", utan ser pokern som en ren hobby - som jag även kan dra in lite stålar på.

 

Det är inte meningen att stöta mig med någon här, men jag försöker faktiskt bara hjälpa OP. Man måste anpassa sitt spel efter den nivå man befinner sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju vara riktigt jävla dum i huvudet om man ska förlora pengar på att öppna med KJs från CO jämfört med att limpa. Att du vinner mot såna som är riktigt dumma i huvudet är liksom inget argument för att limpa handen. Jag förutsätter att OP inte är en jubelåsna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...