Gå till innehåll

Hur slår man NL10 spelet?


lagu2653

Recommended Posts

Jag har spelat på NL2 och NL4 borden men nu när jag har flyttat upp till NL10 så märker jag att folk börjar beta in 4-5 BB pre-flop och då känns det inte som att jag kan vara med med mina marginella draghänder. Hur slår man ett sådan spel? Genom att kontrahöja med AKs och TT pre-flop?

 

Synas det mest pre-flop på Everest?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, eller potodds. Har tillräckligt många gått med trots höjningen får du ju odds att titta på floppen även med dina suited connetors, mellanpar och liknande. Läs på om odds, speciellt implicita sådana om du spelar NL mot aggressiva motståndare med djupa stackar, så ska du se att spelet ordnar upp sig.

I mikrolimit-spel finns det många gånger flera callingstations än vad det finns på lite högre nivå (NL10 är väl fortfarande mikro, eller?) vilket minskar värdet på dina draghänder. Minskar värdet på dem så ökar värdet på höga händer och det är ju dit 4-5BB höjarna vill, att höja ut marginella draghänder så det blir lättare (säkrare) att spela aggressivt efter floppen utan att gång efter annan springa in i en färdig stege på floppen :4s::5g::8b:

 

Gilla läget eller gå över till FL $0.25-$0.50 (borde motsvara NL10 rent bankrullemässigt) ifall du har lättare att spela draghänder än höga kort.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat på NL2 och NL4 borden men nu när jag har flyttat upp till NL10 så märker jag att folk börjar beta in 4-5 BB pre-flop och då känns det inte som att jag kan vara med med mina marginella draghänder. Hur slår man ett sådan spel? Genom att kontrahöja med AKs och TT pre-flop?

 

Synas det mest pre-flop på Everest?

Vad säger du? Höjer folk pre? Nä då finns det inget vinnande motspel;-)

 

Du får tighta till dig och spela positionen.

Limpa inte in med typ Q6s bara för att de är i färg.

Kontrahöj rejält med dina bra händer, inga minigayhöjningar.

Slowspela aldrig eller bara i enstaka fall.

Spela dina bra händer hårt.

Inga bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Everest NL10 6-max funkar:

 

Sitt med minst $9.85

 

Pre Flop:

Titta jag har en hand jag vill starta med:

om två kort över J eller ett par - tryck på bet-pot knappen

om annat tryck på call knappen

(händer du inte vill starta med finns det en fold-knapp för)

 

Post Flop:

Jag har TPTK eller bättre -> tryck bet-pot knappen.

Jag har sämre än TPTK -> tryck på check knappen om möjligt annars gråt-fold.

 

Det här strategin vinner (så länge inte allt för många händer uppfyller "hand jag vill starta med"), men den går att förbättra genom att börja cb:a, ta hänsyn till vad de andra gör, position och stackdjup och andra jobbiga saker.

 

Lycka Till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk i termer av värdebett så bör du klara det.

 

ett mycket givande tipps till någon som antagligen inte vet vad det är

 

Jag har spelat på NL2 och NL4 borden men nu när jag har flyttat upp till NL10 så märker jag att folk börjar beta in 4-5 BB pre-flop och då känns det inte som att jag kan vara med med mina marginella draghänder. Hur slår man ett sådan spel? Genom att kontrahöja med AKs och TT pre-flop?

 

Synas det mest pre-flop på Everest?

 

4-5 BB preflop anses som standard raise, vad du gör för att klara detta? ja, sluta spela skithänder. syna med pocket, AJ-AQ eller hög sc tex KQs, 3-betta AK och TT-AA. lägg resten.

och om du har en av dessa händer ska du höjja upp till 4BB +1B/per limpare. preflop i en ohöjd pott.

 

försök att spela så att om din hand inte är bra nog att höjja med ska du slänga

den.

 

går att spela små sc o så också, men helt ärligt, skit i dom i början. spelar riktigt abc poker i början tills du känner dig säker på spelet.

 

EDIT: som Skalman5 säger, bluffa inte!! det behövs inte, du får betalt när du har nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tighta till dig och spela positionen.

Limpa inte in med typ Q6s bara för att de är i färg.

Kontrahöj rejält med dina bra händer, inga minigayhöjningar.

Slowspela aldrig eller bara i enstaka fall.

Spela dina bra händer hårt.

Inga bluffar.

word!

 

Ställ in på floppen med TPTK,överpar, tvåpar, set och bättre. Spela tight och raisa PreF när du ha bra händer (på dessa nivåer kan folk gärna syna halva stacken PreF) och återigen bluffa och slowspela inte! Folk på dessa nivåer fattar i regel inte vad du sysslar med ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

manshora du skrev:

------------------------------------------------------------

4-5 BB preflop anses som standard raise, vad du gör för att klara detta? ja, sluta spela skithänder. syna med pocket, AJ-AQ eller hög sc tex KQs, 3-betta AK och TT-AA. lägg resten.

och om du har en av dessa händer ska du höjja upp till 4BB +1B/per limpare. preflop i en ohöjd pott.

-----------------------------------------------------------

 

3-betta är inte det FL? Betyder det inte Höj, KH, KH?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

manshora du skrev:

------------------------------------------------------------

4-5 BB preflop anses som standard raise, vad du gör för att klara detta? ja, sluta spela skithänder. syna med pocket, AJ-AQ eller hög sc tex KQs, 3-betta AK och TT-AA. lägg resten.

och om du har en av dessa händer ska du höjja upp till 4BB +1B/per limpare. preflop i en ohöjd pott.

-----------------------------------------------------------

 

3-betta är inte det FL? Betyder det inte Höj, KH, KH?

 

som kluffie sa, går bra i NL också, en 3bet brukar vara ca 3x höjningen.

 

+ att du förrutom att ha en "mall" för hur du spelar dina kort måste börja fundera på vad motståndaren har och spela efter det.

 

på dessa nivåer? nej, möjligt att man kan sätta nån på ett färgdrag när dom synar på 2 färgad flopp till turn o där kommer den 3e o dom går allin.

 

men svårt att sätta nån på en hand när dom synar allt på alla gator. vänta på nötterna så får du betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller potodds. Har tillräckligt många gått med trots höjningen får du ju odds att titta på floppen även med dina suited connetors, mellanpar och liknande. Läs på om odds, speciellt implicita sådana om du spelar NL mot aggressiva motståndare med djupa stackar, så ska du se att spelet ordnar upp sig.

I mikrolimit-spel finns det många gånger flera callingstations än vad det finns på lite högre nivå (NL10 är väl fortfarande mikro, eller?) vilket minskar värdet på dina draghänder. Minskar värdet på dem så ökar värdet på höga händer och det är ju dit 4-5BB höjarna vill, att höja ut marginella draghänder så det blir lättare (säkrare) att spela aggressivt efter floppen utan att gång efter annan springa in i en färdig stege på floppen :4s::5g::8b:

 

Gilla läget eller gå över till FL $0.25-$0.50 (borde motsvara NL10 rent bankrullemässigt) ifall du har lättare att spela draghänder än höga kort.

 

... Jocke

 

 

Jag förstår inte vad du säger. Calling stations ökar väl värdet av drag eftersom man får betalt när man träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Everest NL10 6-max funkar:

 

Sitt med minst $9.85

 

Pre Flop:

Titta jag har en hand jag vill starta med:

om två kort över J eller ett par - tryck på bet-pot knappen

om annat tryck på call knappen

(händer du inte vill starta med finns det en fold-knapp för)

 

Post Flop:

Jag har TPTK eller bättre -> tryck bet-pot knappen.

Jag har sämre än TPTK -> tryck på check knappen om möjligt annars gråt-fold.

 

Lycka Till

 

Haha, lovar att det funkar. Dags att skapa en bot. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du säger. Calling stations ökar väl värdet av drag eftersom man får betalt när man träffar.

 

Hmmm, bra poäng där. Läste igenom en gång till och håller med att jag inte heller förstår riktigt hur jag formulerade mig där. Tanke och tangentbord samarbetade inte riktigt. :oops:

 

Vad jag ville få fram är att på riktigt låg nivå (NL2 och NL5) så finns ingen riktig respekt för de få pengar som är i omlopp så motståndarna tenderar att syna med en hel massa olika suspekta händer. Hålstegar, runner-runner färg, små pocketpar utan träff på en hög flopp. Ja egentligen allt som på högre nivåer kastas mot en duktig höjning då höjningen ger dig för dåliga potodds kontra oddsen att träffa draget. I sådana lägen, som i mitt tycke påminner lite om FL där du är begränsad i dina betar, försvinner värde från höga kort då de allt för ofta blir utdragna av rena chansningar (hela-havet-stormar-poker).

 

Är du en spelare på NL2 och NL5 som lärt sig spela flerhandsspotter (jaga egna drag eller känna igen när motståndarna missat sina drag) och vill upp i nivå så måste man justera sitt spel då NL10 inte innehåller lika många callingstations som de lägre nivåerna. Utan callingstations som betalar av dina drag när du sätter dem så minskar värdet i dessa starthänder. Konsekvensen är också att värdet ökar i händer med höga kort. Standardspel som en CB när du höjt pre och fått en eller två synar börjar löna sig. Position och initiativ (aggresititivtet) blir viktigare än tidigare. NL10 kanske är lite för lågt ännu, men ett par steg till uppåt (NL25/NL50) så tar säkert 4 av 5 händer ta slut innan showdown jämfört med att 9 av 10 händer på NL5 går hela vägen och då ofta med flera spelare som visar upp sina kort.

 

Ju högre upp i nivå du spelar CG, desto mera kunskap och erfarenhet måste man tillskriva sina motståndare. Det är ingen nackdel då det är mycket lättare att sätta fi på en hd och därmed enklare att ta egna beslut om hur man ska spela vidare händerna. Det är också lättare att känna igen en maniac på högre nivåer då hans spelsätt sticker ut ganska mycket jämfört med den vanligast förekommande spelstilen TAG. På låga nivåer är det smått omöjligt att överleva med en utpräglad TAG spelstil, om inte annat är det på gränsen till dödstråkigt och otroligt frustrerande att se sina premiumhänder bli utdragna av idiotsyner.

 

Själv spelar jag mycket hellre NL25 och NL50 än NL5, om jag känner för CG. Det första är ABC-poker i sin renaste form, det andra gränsar till Lotto.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, bra poäng där. Läste igenom en gång till och håller med att jag inte heller förstår riktigt hur jag formulerade mig där. Tanke och tangentbord samarbetade inte riktigt. :oops:

 

Vad jag ville få fram är att på riktigt låg nivå (NL2 och NL5) så finns ingen riktig respekt för de få pengar som är i omlopp så motståndarna tenderar att syna med en hel massa olika suspekta händer. Hålstegar, runner-runner färg, små pocketpar utan träff på en hög flopp. Ja egentligen allt som på högre nivåer kastas mot en duktig höjning då höjningen ger dig för dåliga potodds kontra oddsen att träffa draget. I sådana lägen, som i mitt tycke påminner lite om FL där du är begränsad i dina betar, försvinner värde från höga kort då de allt för ofta blir utdragna av rena chansningar (hela-havet-stormar-poker).

 

Är du en spelare på NL2 och NL5 som lärt sig spela flerhandsspotter (jaga egna drag eller känna igen när motståndarna missat sina drag) och vill upp i nivå så måste man justera sitt spel då NL10 inte innehåller lika många callingstations som de lägre nivåerna. Utan callingstations som betalar av dina drag när du sätter dem så minskar värdet i dessa starthänder. Konsekvensen är också att värdet ökar i händer med höga kort. Standardspel som en CB när du höjt pre och fått en eller två synar börjar löna sig. Position och initiativ (aggresititivtet) blir viktigare än tidigare. NL10 kanske är lite för lågt ännu, men ett par steg till uppåt (NL25/NL50) så tar säkert 4 av 5 händer ta slut innan showdown jämfört med att 9 av 10 händer på NL5 går hela vägen och då ofta med flera spelare som visar upp sina kort.

 

Ju högre upp i nivå du spelar CG, desto mera kunskap och erfarenhet måste man tillskriva sina motståndare. Det är ingen nackdel då det är mycket lättare att sätta fi på en hd och därmed enklare att ta egna beslut om hur man ska spela vidare händerna. Det är också lättare att känna igen en maniac på högre nivåer då hans spelsätt sticker ut ganska mycket jämfört med den vanligast förekommande spelstilen TAG. På låga nivåer är det smått omöjligt att överleva med en utpräglad TAG spelstil, om inte annat är det på gränsen till dödstråkigt och otroligt frustrerande att se sina premiumhänder bli utdragna av idiotsyner.

 

Själv spelar jag mycket hellre NL25 och NL50 än NL5, om jag känner för CG. Det första är ABC-poker i sin renaste form, det andra gränsar till Lotto.

 

... Jocke

 

Roligt att alla nybörjare stenhårt påstår att det är lättare att slå motståndare som är duktiga.

 

Folk som går till showdown ofta på låga nivåer ger ju upp sjukt värde. Spelar liksom ingen roll om dom drar ut ibland, när dom inte gör det så vinner ju du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att alla nybörjare stenhårt påstår att det är lättare att slå motståndare som är duktiga.

 

Ja, ursäkta en nybörjare då för hans tankar och teorier.

 

Slå dig ner med $50 i rullen och försök spela TAG 'by the book' på NL5 så får du se hur korkade mina tankar verkligen är.

 

Om du sedan går tillbaka till din normala comfort-nivå och försöker samma spel där, vilket kommer att vara enklast/mest lönsammast/minst frustrerande?

 

Bortsett från mina upplevda erfarenheter från CG (sista delen av inlägget) så håller du väl ändå med om att värdet i olika starthänder skiftar med motståndarnas spelstil och att man *bör* ha tillräckligt på fötterna i form av grundläggande teorier så man kan anpassa sitt eget spel efter motståndarnas spelstil? Och det var ju det som var OPs fråga, hur man ska spela för att bli lönsam på NL10 jämfört med NL2 och NL5.

 

Folk som går till showdown ofta på låga nivåer ger ju upp sjukt värde. Spelar liksom ingen roll om dom drar ut ibland, när dom inte gör det så vinner ju du.

 

 

 

Spelar liksom ingen roll? Naturligtvis spelar det all roll i världen om du själv sitter med AA/KK. Får du nu välja så vill du väl helst isolera dig mot en eller högst två spelare redan innan floppen. Går 5 spelare med har dina vinstchanser minskat till typ 1/3 av vad de var om du varit HU mot en spelare. Va? Höja mycket mera? Jo, visserligen men för att spela KK och AA riktigt lönsamt så inbillar jag mig att man vill ha mycket mer än att bara sno blindsen. Iaf i ett CG. Hur hittar man då balansen mellan att skrämma bort hela bordet och att få med sig för många spelare i handen? Inte :twisted: vet jag.

 

Du kanske har andra erfarenheter än jag? Jag ville bara förmedla min erfarenhet, och andras teorier, om hur värdet på olika starthänder tenderar att skifta i takt med att man möter olika spelstilar.

Spel som är vinnande på en nivå behöver inte alls vara vinnande på andra och andelen players/flop minskar i takt som du byter bord uppåt i kostnadstrappan.

 

Jämför gärna med en regular SnG. Ju längre in i turneringen (upp i blindsnivå) skiftar starthänderna cEV när man väger in blindsnivå kontra stackdjup. En hand som är spelbar på nivå 1 (stack ca 100BB) blir direkt olönsam för en medelstackad spelare på bubblan (stack ca 10BB).

I övrigt haltar jämförelsen då starthänder tenderar att skifta i värde olika fort för olika spelare (kontra deras stackdjup) medan CG är mycket mera statiskt i det avseendet.

 

... nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ursäkta en nybörjare då för hans tankar och teorier.

 

Ledsen om "nybörjare" lät överlägset.

 

Du har rätt i att värdet på starthänder ändras beroende på nivå men du har fel i att nötsäljarspel skulle fungera bättre på högre nivå. Det är tvärtom precis som jag skrev tidigare.

 

Nötsäljarspel fungerar bäst mot spelare som gör det billigt att se floppen (så man får se om man träffar nötterna billigt) och sedan är synglada efter floppen (så man får betalt för ens nötter). Alltså en löspassiv synstation. Finns det fler av dom på högre nivåer menar du?

 

Att dom drar ut ibland är liksom en del av spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om "nybörjare" lät överlägset.

 

Du har rätt i att värdet på starthänder ändras beroende på nivå men du har fel i att nötsäljarspel skulle fungera bättre på högre nivå. Det är tvärtom precis som jag skrev tidigare.

 

Nötsäljarspel fungerar bäst mot spelare som gör det billigt att se floppen (så man får se om man träffar nötterna billigt) och sedan är synglada efter floppen (så man får betalt för ens nötter). Alltså en löspassiv synstation. Finns det fler av dom på högre nivåer menar du?

 

Att dom drar ut ibland är liksom en del av spelet.

 

Ursäkt emottagen. Tack.

 

Nej, jag menar givetvis att det finns färre callingstations ju högre upp i kostnad man kommer. Därav att de 'bra' starthänderna går upp i värde (grupp 1 & 2) och 'de mindre bra' (grupp 4+) tappar spelbarhet.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...