Gå till innehåll

Hur slår man NL10 spelet?


lagu2653

Recommended Posts

Jag är vinnande på de händerna så visst är det en möjlighet och också en anledning till att spela de skulle jag säga, speciellt på lägre nivåer där man kan få ut ännu mer av de. Eftersom du sa att om man ska vara med kan man lika gärna höja måste det således också gälla dessa andra händer, som jag själv inte säger är värda att höja men att syna.

 

CB kan funka ibland men i många fall, speciellt mot fler än 1 spelare finns det inte som alternativ på NL10 party i de flesta fall. Exempelvis nu en höjning med KJo och en CB på det kommer för ofta få syn av Ax på tom bräda etc, finns lägen självklart men man ska inte överskatta cbbluffen på NL10 på floppen.

 

det va väldigt längesen jag spelade NL10 så jag kan inte utala mig om saken, därimot skrev du på din lista att det spel du beskrev var för NL10-NL100.

och på nivåer över NL50 ska man snarare inte underskatta CB

 

förövrigt tror jag inte att en limp med KT är EV+ om man tänker lägga sig utan nöt träff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mm listan är för NL10-100 men främst just nu är det för NL10 men KT spelar jag likadant mellan dessa olika nivåer, gäller att spela rätt att du tror något är inget starkt argument precis. :-D

 

Självfallet ska man inte underskatta CB för NL50 och uppåt, tom på ännu lite lägre nivåer är det förhållandevis givet att nästan alltid göra det, något annat än det har jag aldrig sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm listan är för NL10-100 men främst just nu är det för NL10 men KT spelar jag likadant mellan dessa olika nivåer, gäller att spela rätt att du tror något är inget starkt argument precis. :-D

 

Självfallet ska man inte underskatta CB för NL50 och uppåt, tom på ännu lite lägre nivåer är det förhållandevis givet att nästan alltid göra det, något annat än det har jag aldrig sagt.

 

nej, att du tror att du spelar rätt är knappast ett starkare dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har börjat med två index som jag använder för att snabbt få en bra read på spelare som inte är alltför bra. Det ena kallar jag "Bet Honesty" och går ut på att se hur balanserat en spelare bluffar. T ex ger ett pott-sized bett +1 om ingen bluff och -2 vid bluff. Vid perfekt balancerad bluffning skall "BH" kretsa kring noll. För få bluffar ger ett växande index och för mycket bluffar ger ett sjunkande index.

 

Motsvarande har jag ett "Call Balance" index för hur frekvent en spelare synar. Med enbart dessa två som notering på en inte alltför bra spelare, kan man förbättra spelet rejält.

 

T ex. En spelare med starkt växande BH och sjunkande "CB" kan man läsa som en öppen bok och vinner långsamt mot. Man kan göra fina folds med AA osv. Ständigt bluffa med små eller stora bett (helst små).

 

En spelare med sjunkande BH är svår eller t om "omöjlig" att läsa, men förlorar mer än många andra pga för mycket bluffande.

 

Det viktigaste för att vinna tror jag är att skilja spel-stilar åt, så man måste börja någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att manipulera pottens storlek beroende på hur bra hand du har är ett bra råd. Har du en riktigt bra hand spelar du hårt för att få upp pott storleken, om du tror att du har bäst hand men inte riktigt vet försöker du hålla nere pottstorleken. En duktigt spelare på microlimits ska inte riskera stora pengar på händer han är osäker på. (bluffa inte fiskar t.ex.)

 

PF så är det bara AA, KK och QQ man bör reraisa med. Jag ser inte varför man ska reraisa en fisk med tex AK, det är bättre att se en hyfsat billig flopp och spela ut fisken vid träff.

 

Om du raisar pf så bör du oftast CB mot en spelare. Mot två så kan du variera dig lite. Tre eller fler CB du bara om du har en bra hand.

 

Händer som KJ, QJ, AT, QTs, JTs, höjer man i postion. Personligen limpar jag ofta de här händerna i tidig position, om det inte sitter aggresiva spelare bakom mig som ofta höjer pf. Anledningen att limpa dessa händer är helt enkelt att jag känner mig säker på att jag kan spela ut mina motståndare efter floppen, samt att jag redan innan vet att jag inte tänker riskera stora pengar om jag bara får en hygglig träff.

 

Betta aggressivt om du är övertygad om att du har bäst hand. Slowspela i princip aldrig (om du inte har en komplett hand), om du sätter Fi på drag så ger du han usla pottodds. Fiskar älskar färg och stegdrag (gutshot drag också) för att överleva på microlimits är det ruggigt viktigt att låta fiskarna betala av dyrt för sina drag, för du kommer bli utdragen mååånga ggr. Många fiskar checkar river för att gå allin när du bettar om de sätter sitt drag, bättre att checka även om du har en bra träff om du tror att fi har satt sitt drag.

 

En tight fisk med djup stack som plötlsigt raisar/reraisar pf, sitter nästan alltid med KK elller AA, om du har en hand som 9Ts och JTs eller liknande kan det vara guld att syna, för fiskar lägger i princip aldrig AA/KK. Viktigt att tänka på de implicita oddsen dock (alltså att det bara är värt om fi har en djup stack).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalle: raise pre med AK är obligatoriskt, även på fish limit. Du har förmodligen bäst hand och vill bygga pott. Säg att du synar och floppen kommer K75. du leder förmodligen men det är svårt att spela mot fyra fiskar som kan ha vad som helst. Säg istället att du höjer och får spela samma flopp HU. Mycket enklare.

 

Speciellt om floppen kommer Axx är det bra att ha byggt pott pre eftersom A-rag-fiskarna synar psb hela vägen. Och som sagt får man se till att inte tilta när fiskens kicker dyker upp på river, igen och igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart rasiar man AK men frågan är om man reraisar pf. I position reraisar jag med AK kanske 50% och synar 50 %. Om jag spelar på högre nivåer mot bra spelare reraisar jag i pincip alltid AK men på microlimits mot fiskar ser jag gärna om jag träffar floppen för AK är ju inte värt mycket om man missar floppen helt. Om en fisk raisat pf och man träffar A eller K brukar man ofta ganska bra betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart rasiar man AK men frågan är om man reraisar pf. I position reraisar jag med AK kanske 50% och synar 50 %. Om jag spelar på högre nivåer mot bra spelare reraisar jag i pincip alltid AK men på microlimits mot fiskar ser jag gärna om jag träffar floppen för AK är ju inte värt mycket om man missar floppen helt. Om en fisk raisat pf och man träffar A eller K brukar man ofta ganska bra betalt.

 

nej det är ingen fråga, man gör det. även om du har missat helt så är chansen stor att du fortfarande har bäst hand HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...