Gå till innehåll

Artikel om Bluffar i NLT SH


Gyre

Recommended Posts

Förvisso en hel del felaktigheter, men helt klart mycket bättre stoff än vad folk brukar lyckas åstadkomma här.

 

Kom igen nu Nebbis, peka ut felaktigheterna!

 

Jag kan börja med att peka ut den första felaktigheten

 

Först in från knappen är det här ett exempel på händer som kan vara värda att höja:

22+,A2s+,K3s+,Q6s+,J6s+,T6s+,96s+,85s+,74s+,64s+,54s,43s,

32s,A2o+,K6o+,Q8o+,J8o+,T8o+,97o+,87o,76o,65o (dryga 50% av HDn)

 

Jag är ledsen, men det där är inte ens i närheten av en bra bluffstrategi om vi förutsätter att blindarna är passiva tajta spelare.

 

Alla de ovanstående händerna är nämligen inga bluffhänder, utan händer som du spelar för värde mot blindar som oftast lägger sig, men som synar då och då.

 

Om du vill variera ditt spel från knappen så att du inte verkar överdrivet aggressivt så har du min tillåtelse att slänga 23o, 24o, 25o, 26o, 35o. Ibland. Men inte för ofta.

 

Är motståndarna så som du beskriver (multitablande tighta passiva ABC-spelare som jagar bananer) så kan du gott höja med alla kort. Du behöver inte ens låtsas att du tittat på dom. Och framför allt, de korten du räknade upp är värdehöjningskort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu orkade jag "bara läsa" första sidan.. Men jag vill iaf säga att det var mycket givande läsning, jag har faktiskt känt att jag har problem med just det här, tack så mycket.

Till sist: När du bluffat en gata så är det en ny situation på nästa gata, det är inte längre samma bluff. - Måste jag lära mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso en hel del felaktigheter, men helt klart mycket bättre stoff än vad folk brukar lyckas åstadkomma här.

 

Kom igen nu Nebbis, peka ut felaktigheterna!

 

Jag kan börja med att peka ut den första felaktigheten

 

Först in från knappen är det här ett exempel på händer som kan vara värda att höja:

22+,A2s+,K3s+,Q6s+,J6s+,T6s+,96s+,85s+,74s+,64s+,54s,43s,

32s,A2o+,K6o+,Q8o+,J8o+,T8o+,97o+,87o,76o,65o (dryga 50% av HDn)

 

Jag är ledsen, men det där är inte ens i närheten av en bra bluffstrategi om vi förutsätter att blindarna är passiva tajta spelare.

 

Alla de ovanstående händerna är nämligen inga bluffhänder, utan händer som du spelar för värde mot blindar som oftast lägger sig, men som synar då och då.

 

Om du vill variera ditt spel från knappen så att du inte verkar överdrivet aggressivt så har du min tillåtelse att slänga 23o, 24o, 25o, 26o, 35o. Ibland. Men inte för ofta.

 

Är motståndarna så som du beskriver (multitablande tighta passiva ABC-spelare som jagar bananer) så kan du gott höja med alla kort. Du behöver inte ens låtsas att du tittat på dom. Och framför allt, de korten du räknade upp är värdehöjningskort...

 

Du kan väl ändå inte påstå att du värdehöjer med de nämnda händerna samtidigt som din HD är totalkrossad varje gång du får syn eller omslag av en tajt sb/bb. Eller ja, det skulle väl vara om man räknade med att "spela ut fi postflop", men det är knappast nåt man kan räkna med är möjligt för varenda kotte som följer denna strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluffar i NLT SH

 

 

Mot 2 motspelare bör du också kunna CO-betta hyfsat ofta, i alla fall så länge du inte sitter först.

 

Alltså nu känner jag mig som en riktig nöt bland alla slipade pokerspelare i den här tråden. Men den som inte frågar lär sig inget. Alltså: innebär inte CO Cut-Off, d.v.s. positionen innan knappen? Hur kan man då sitta ur postion mot två spelare? Är övertygad om att jag missat nåt, men vill få lite klarhet i saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså nu känner jag mig som en riktig nöt bland alla slipade pokerspelare i den här tråden. Men den som inte frågar lär sig inget. Alltså: innebär inte CO Cut-Off, d.v.s. positionen innan knappen? Hur kan man då sitta ur postion mot två spelare? Är övertygad om att jag missat nåt, men vill få lite klarhet i saker och ting.

 

CO-betta syftar i det här fallet på continuation bet, vanlig uppföljning på floppen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nebbis första inlägg så tycker jag väl att det fått minst sagt överdrivna reaktioner. Tycker det är ok att inte motivera, för att upplysa er om att texten har brister. Jag är inte i en position att argumentera emot ,eller för den delen förklara, felaktigheter. Men det finns en anledning till att jag bara spelar 2/5£, och eftersom jag inte ens kunde reglerna i Hold em för 2 år sen så tycker jag det vore konstigt om spelare som är bättre än mig inte hittade felaktigheter i texten. De flesta av inläggen därefter från ovan nämnde tycker jag väl är rätt löjliga. Nog om det...

 

Gdaily skrev:

Jag är ledsen, men det där är inte ens i närheten av en bra bluffstrategi om vi förutsätter att blindarna är passiva tajta spelare.

 

Alla de ovanstående händerna är nämligen inga bluffhänder, utan händer som du spelar för värde mot blindar som oftast lägger sig, men som synar då och då.

 

Om du vill variera ditt spel från knappen så att du inte verkar överdrivet aggressivt så har du min tillåtelse att slänga 23o, 24o, 25o, 26o, 35o. Ibland. Men inte för ofta.

 

Är motståndarna så som du beskriver (multitablande tighta passiva ABC-spelare som jagar bananer) så kan du gott höja med alla kort. Du behöver inte ens låtsas att du tittat på dom. Och framför allt, de korten du räknade upp är värdehöjningskort...

 

Nja. Jag skrev att detta var ett förslag till HD mot någosånär tighta blinds, och att det vid många bord går att höja mycket fler händer. Således, är båda blindsen tighta ABC-spelare så höjer man givetvis i stort sett varje hand från knappen, eller ja, varje hand (varför ska du slänga 4,5% av händerna för, för att inte verka överdrivet aggressiv? snälla...). Att båda blindsen är tight/passiva händer faktiskt inte jätteofta, och Hdn jag slängde upp var väl mer ett generellt förslag för snittmotståndarna man möter på dessa nivåer, så länge inte någon av blindsen är en tomte med 70%VPIP. Att sedan 65o eller 74s skulle vara värdehöjningar är ju mest bull, men det vet du själv också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonartikel och även om det inte stämmer till 100% så är det säkerligen en bra början för spelare som vill bättra på sitt bluffspel. Sedan får man ju alltid anpassa efter sin egen stil. Men jag tyckte det var mycket lärorikt.

 

Sedan kan jag bara, som några andra, be en moderator att ta bort alla de inlägg som inte tillför nåt till ursprungsartikeln. Kunde ha blivit en riktigt intressant tråd om bara inläggen som tillför nåt fanns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blev en massa tjafs så är det hela bort rensat.

 

Känns det som att ni vill ventilera så postra gärna en ny tråd under t ex Poker OT och försök håller ontopic i den tråden om ämnet.

 

I denna tråd så snackar vi vidare om artiklen.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant artikel Inicius!

 

Men jag saknar kapitlet

 

Pre flop

3. Semibluff re-raise

gärna i jämförelse med värde re-raisen

 

Många spelare re-raisar endast preflop med QQ, KK, AA och AK

 

Detta ger oss en god FE att själv höja med andra händer för att symbolisera just dessa 4 händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubicon skrev:

Mycket intressant artikel Inicius!

 

Men jag saknar kapitlet

 

Pre flop

3. Semibluff re-raise

gärna i jämförelse med värde re-raisen

 

Många spelare re-raisar endast preflop med QQ, KK, AA och AK

 

Detta ger oss en god FE att själv höja med andra händer för att symbolisera just dessa 4 händer

 

Det du beskriver är ungefär vad jag försökte förklara under blindförsvar. I HDn jag nämnde där finns det med en del händer som höjs för värde, men det vara bara ett föslag. Ju tidigare position ursprungshöjningen kommer från och ju passivare spelaren är, desto färre händer raisar du för värde. Ska man symbolisera premium som du säger så kan man likagärna använda låga par,SCs eller junk. Jag gillar iallafall inte att reraisa pre med händer som AJ,KQ och KJ såvida jag inte är uppe mot en lös spelare som synar med större HD än så. Om det är den typen av händer du menar med semibluffraisar? Men förutom premium tycker jag att man kan reraisa åtminstone 99,TT,JJ och AQs för värde generellt. Men nu handlade ju inte den här tråden om vilka händer man höjer för värde, och när...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj att många verkar uppskatta artikeln. Någon undrade om jag kunde lägga upp lite exempelhänder, så här kommer ett par:

 

Stealförsök + CB:

 

----- HOLE CARDS -----

dealt to Inicius_ [Td 6d]

aris: folds

Scooby01: folds

Inicius_: raises to £20

Playmoney: folds

mudman: calls £15

----- FLOP ----- [Qc 4h 5s]

mudman: checks

Inicius_: bets £20 - Perfekt flopp att hålla nere Cbt en aning, så halvpott får duga. Hade t.ex. 4an varit i klöver så hade jag lutat åt att betta 25-30 istället.

mudman: folds

 

Stealförsök+CB+follow-up:

 

----- HOLE CARDS -----

dealt to Inicius_ [8d Ts]

Mikka: folds

Isomerkii: folds

Cilla24: folds

Inicius_: raises to £20

350bhp: calls £18

Infinitum: calls £15

----- FLOP ----- [4h Qc 9c]

350bhp: checks

Infinitum: checks

Inicius_: bets £35 - Båda spelarna rätt tighta post flop, men lösare pre. Deras HD är ganska vid här, så jag testar.

350bhp: folds - Den passive av de 2 foldar...det är bra, för han skulle checka allt.

Infinitum: calls £35 - och den aggresive synar. Känns inte speciellt starkt på den här brädan.

----- TURN ----- [4h Qc 9c][Ah]

Infinitum: checks

Inicius_: bets £70 - Bra turn att skjuta igen. Är inte helt nöjd med storleken på bettet såhär i efterhand dock. Med 2 f-drag ute så borde jag nog gått uppemot 90-100 här.

Infinitum: folds

 

Försvar mot CB:

 

----- HOLE CARDS -----

dealt to Inicius_ [Ah Th]

woody86: folds

Tabliope: folds

pEKAy: raises to £20

Csbeci: folds

Limesauce: folds

Inicius_: calls £15

----- FLOP ----- [2c Jd Jc]

Inicius_: checks

pEKAy: bets £35

Inicius_: raises to £80 - En bra bräda att raisa på mot en troligen tight, väldigt aggressiv spelare (hade inte mycket händer mot honom, så readen är inte bergsäker) Bör vara mer än 52% att han släpper mot den här raisen.

pEKAy: folds

 

 

Blindförsvar + CB:

 

dealt to Inicius_ [4s 7s]

SirRudolf: folds

Mikka: raises to £20 - Mikka och jag spelar mot varandra hela tiden. Att hon höjer utg+1 betyder, typ inget -speciellt inte som bordet är tight.

Shaun21: folds

WChief: folds

Inicius_: raises to £80

mugger: folds

Mikka: calls £60 - Att hon synar här skulle kunna betyda att hon faktiskt har nåt, men 66+,AK,AQ,KQ en hel massa SCs och lite skit á la J6s,85s och JTo finns med i HDn.

----- FLOP ----- [Kh 3h Td]

Inicius_: bets £100 - bara att betta...

Mikka: folds

 

Pre-flopsynaren bettar ut floppen:

 

dealt to Inicius_ [5h 3h]

PennyBag$: folds

Inicius_: raises to £20

unflower: folds

troytoro: calls £15

----- FLOP ----- [6h Kh 2s]

troytoro: bets £25 - Som jag skrev betyder det här ofta set eller miss, ibland ett pp <K just i det här fallet.

Inicius_: raises to £85

troytoro: folds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är väl framförallt vilka händer och hur frekvent reraisar du i position. Bra händer för detta brukar ju vara pockets av alla slag (vissa för värde, andra för set-värde) och suited connectors.

 

Det jag skulle vilja se är alltså:

 

Om en hyfsad fi med stats på säg: 21/12 höjer ifrån mittenpositon.

Du sitter på knappen med 98s.

 

Är det en automatisk re-raise? eller foldar/synar du ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är väl framförallt vilka händer och hur frekvent reraisar du i position. Bra händer för detta brukar ju vara pockets av alla slag (vissa för värde, andra för set-värde) och suited connectors.

 

Det jag skulle vilja se är alltså:

 

Om en hyfsad fi med stats på säg: 21/12 höjer ifrån mittenpositon.

Du sitter på knappen med 98s.

 

Är det en automatisk re-raise? eller foldar/synar du ibland?

 

Det är ingen jättebra hand att rr:a med eftersom du sabbar de implicita oddsen (samma gäller småpar) . Vet man att fi är lös så kan jag helt klart tänka mig att värdehöja med semistarka händer som KQs, AJ, 88+ och liknande, men mot mer solida fi så föredrar jag stål eller skräp för rr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen jättebra hand att rr:a med eftersom du sabbar de implicita oddsen (samma gäller småpar) . Vet man att fi är lös så kan jag helt klart tänka mig att värdehöja med semistarka händer som KQs, AJ, 88+ och liknande, men mot mer solida fi så föredrar jag stål eller skräp för rr.

Att man åtminstone då och då höjer med dessa är väl "allmän praxis" på lite högre nivåer?

man höjer med dem för at maskera sina riktiga valueraisar med AA m fl.

 

Ofta kan man ta potten utan show down, eller så träffar man hårt och vinner en stor pott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen jättebra hand att rr:a med eftersom du sabbar de implicita oddsen (samma gäller småpar) . Vet man att fi är lös så kan jag helt klart tänka mig att värdehöja med semistarka händer som KQs, AJ, 88+ och liknande, men mot mer solida fi så föredrar jag stål eller skräp för rr.

Att man åtminstone då och då höjer med dessa är väl "allmän praxis" på lite högre nivåer?

man höjer med dem för at maskera sina riktiga valueraisar med AA m fl.

 

Ofta kan man ta potten utan show down, eller så träffar man hårt och vinner en stor pott

 

Att höja är ju standard, men inte att rr:a. Visst kan man slänga in en SC för att variera spelet, men det är en hand som du typiskt vill få in degen med på turn och river (d.v.s. efter träff), och inte preflop eller på floppen (såvida du inte floppar en monsterkombo förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja är ju standard, men inte att rr:a. Visst kan man slänga in en SC för att variera spelet, men det är en hand som du typiskt vill få in degen med på turn och river (d.v.s. efter träff), och inte preflop eller på floppen (såvida du inte floppar en monsterkombo förstås).

 

Jag menade re-raise...

 

och jag står fast vid att tycka att mellanpockets och suited connectors är bra re-raise händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att re-raisa från knappen med SCs är ett bra spel Rubicon. Men de situationerna är inte auto syn/re-raise/fold. Man bör inte göra det varje gång, men att växla upp sig och ibland slänga in re-raises PF med såna händer är ju som du säger lite allmän praxis.

 

men spelar man inte ut sig själv då? med 300bb stackar så ok men med 100bb så dödar man ju sina egna implicita odds...är ju en bluffreraise då(givetvis men) istället för att maskera sin hand och variera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...