Gå till innehåll

Artikel om Bluffar i NLT SH


Gyre

Recommended Posts

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Utveckla gärna varför det skulle vara ett bra spel på ett vanligt 100xbb-bord.

 

I FL så är det ett rekommenderat spel med SC för det ger en pottodds att jaga färg/stegen till rivern.

 

I NL så är det en semibluff - i praktiken en skvis - som kan vinna pengar åt en genom att det maskerar den hand man har så att:

 

- Man kan vinna potten direkt.

- Kommer det en dålig flopp så kan man ofta CB-beta hem den.

- Kommer det en bra flopp så kan man ofta vinna mycket.

- Maskera ens hand de gånger man verkligen har en riktigt hand eftersom de då kan tro att man sitter med en sämre hand än man verkligen har och därför får mera betalt de gångerna med.

 

Man gör det för att mixa upp sitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör det för att mixa upp sitt spel.

 

Helt klart, vilket jag också skrev, men inte som standard. Dessutom finns det bättre händer än SC att använda för att balansera sin HD med.

Ja, jag slår ganska sällan om med SCs i position eftersom de som regel har hyfsat värde att syna med. Däremot slår jag ibland om med händer som Kxs och suited onegappers/twogappers då dessa är för svaga för att syna med men ändå har visst flopvärde vid eventuell syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för bumpen!

 

Såg inte först att denna tråd var en månad gammal och hoppades att jag skulle få vara först att gratulera den givna "veckans tråd"-vinnaren, men icke. Det gör inte så mkt förstås, tråden är fortfarande bra och framförallt VÄLSKRIVEN både vad gäller innehåll (kommer till ett par saker på det området dock), språkbruk och stavning. Stor eloge för det. Lyckligtvis har vi väl inte någon här på forumet som sätter sig ner och försöker skriva en seriös artikel och sen bombar den med sms-språk, felstavningar, sär skrivningar, meningsbyggnadsfel etc etc. Dock förekommer det i trådar och dagböcker i en utsträckning som kan ge vem som helst allergier. Tack! Tack.

 

Nog om det och nu till det väsentligare. Hoppas att inte mina motståndare hittar den här tråden och implementerar dina råd. Inte för att råden är perfekta i min mening men för att det skulle göra det så otroligt mkt jobbigare att spela poker på nivån jag spelar.

 

Jag ska nog förresten inte ge mig på att kommentera vad jag inte anser vara optimalt i dina föreslagna HD:er då jag har en ganska mycket tajtare spelstil. Ca 26/12. För att komma upp i OP:s siffror måste man kanske höja alla dessa händer.

 

Bra att någon tipsade om att inkludera det allt populärare spelet "flytning". Ok, det funkade inte så bra i direktöversättning så jag kan hålla tillgodo med svengelska där så länge. (Men vad är det för fel på "syna"? Känn er träffade ni som använder det hemska "calla").

 

 

Jag har i alla fall en bluff till som jag tycker hör hemma i artikeln:

 

(Förslag på namn mottages tacksamt)

 

1. Turn-scare-card-bluffen-ur-pos:

 

Säg att 3 spelare ser floppen och den checkas till siste man som bettar 3/4-1/1 pott. Oerhört standard. Du synar nu i någon av de andra positionerna som redan checkat med något slags drag, överkort eller i värsta fall vad som helst. På turn kommer nu ett scare card (skrämselkort funkar) i form av ett tredje färgkort, överkort till floppen (helst Q+), stegkort etc. Det ska vara ett kort som lätt kan ha förstört för i alla fall ett TPNK el. dyl. Betta nu ut minst 3/4 pott och du får potten otroligt ofta är min erfarenhet.

 

För hur ofta hade han ens en hand på floppen? Är det färgkort som kommer kan du dessutom få bort många legitima flopp-bets-händer.

 

Men du måste satsa nu, på turn. Bränna iväg ett pott-bet på river funkar oftast inte även om de checkar bakom på turn. De gör just det alldeles för ofta för att de har något och vill ha en så billig SD som möjligt. Dessutom är man mycket benägnare att syna om man redan visat svaghet i handen. Använd alltså den extra hävstången i att det kan bli ännu dyrare på nästa gata.

 

Denna bluff blir lite som att floata ur pos kan man säga. Den har dock en extra fördel och det är att fi kan få en känsla av att ha blivit utdragen gång på gång vilket brukar kunna vara ganska tiltframkallande. Var uppmärksam på när tilten sätter in bara.

 

 

Tänk på att om ni får syn är det oftast inget bra läge att skjuta igen på river. Generellt bör ingen follow-up göras på denna bluff. Om ni inkluderar händer där ni plockar upp bra backdoor-drag på turn i den mix med vilken ni gör denna bluff så kan ni ju också slänga med någon enstaka follow-up utan river-träff. Riktlinjen är dock som sagt: låt bli!

 

Försvar mot denna typ av bluff är ju rätt simpelt förstås, syna bara. Få kommer att bluffa dig igen på river och får du ytterligare en bet mot dig på river kan du ganska säkert lägga dig mot fi's starka hand. Bluffen funkar dock av samma anledning som de flesta bluffar, dvs att fi inte heller har en hand.

 

/7ft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om ni får syn är det oftast inget bra läge att skjuta igen på river. Generellt bör ingen follow-up göras på denna bluff.

Oj, jag satt precis och tänkte den exakta motsatsen. Utan follow-up är det pengar i sjön. Men jag antar att det är väldigt nivåberoende och eventuellt sajtberoende (givetvis också beroende på image yada yada). Själv spelar jag NL400 på Party.

 

Försvar mot denna typ av bluff är ju rätt simpelt förstås, syna bara. Få kommer att bluffa dig igen på river och får du ytterligare en bet mot dig på river kan du ganska säkert lägga dig mot fi's starka hand.

Det här tolkar jag helt fräckt som att jag lyckas med denna bluff mot dig (med min follow-up), medan du misslyckas med bluffen mot mig (utan follow-up). :);)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om ni får syn är det oftast inget bra läge att skjuta igen på river. Generellt bör ingen follow-up göras på denna bluff.

Oj, jag satt precis och tänkte den exakta motsatsen. Utan follow-up är det pengar i sjön. Men jag antar att det är väldigt nivåberoende och eventuellt sajtberoende (givetvis också beroende på image yada yada). Själv spelar jag NL400 på Party.

 

Spelar också mest på Party, NL200. Har spelat en hel del på 400 också, även om det var ett tag sen nu, men jag tycker mig kunna skönja en ganska tydlig skillnad mellan just de två nivåerna. NL400 har betydligt fler tuffare spelare som inte bara ger upp en pott om de inte riktigt vet vad de ska göra på nästa gata.

 

Försvar mot denna typ av bluff är ju rätt simpelt förstås, syna bara. Få kommer att bluffa dig igen på river och får du ytterligare en bet mot dig på river kan du ganska säkert lägga dig mot fi's starka hand.

Det här tolkar jag helt fräckt som att jag lyckas med denna bluff mot dig (med min follow-up), medan du misslyckas med bluffen mot mig (utan follow-up). :);)

 

Ibland blir det förstås så. Dock kommer jag ibland att ha en hand, ibland träffar jag bakdörren och ibland skjuter du två tomma in i ett monster så det jämnar ut sig lite.

 

Kan ändå mycket väl tänka mig att man kommer undan med det här movet betydligt mer sällan på NL400+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du synar nu i någon av de andra positionerna som redan checkat med något slags drag, överkort eller i värsta fall vad som helst
Hur ofta sätter man sig i den situationen?

 

Inte lika ofta som många av de andra bluff-situationerna som tas upp i artikeln, det är en vettig poäng. Jag synar eller höjer iaf t ex 88 på en J52-bräda, A2s på T52-bräda om den innehåller 1 kort i min färg, JTs på 97x med min färg eller inte, ofta med bara överkort i MP om siste man bettar och blindsen foldar på en riktigt låg flopp, säg 6 hög. Många av de här lägena kan man såklart betta på själv i första läget. Hur som helst hamnar du i en del sådana här lägen, det törs jag lova dig.

 

Ciao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...