Gå till innehåll

Artikel om Bluffar i NLT SH


Gyre

Recommended Posts

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra artikel!

 

Spelar själv £1/2 och $2/5 och 50% av spelarna är telefoner från dublin och hälften är tighta svenskar. Köra ditt game mot svenskarna och mer solid poker mot fiskarna?

 

Förresten. Varför skriver du en artikel här? Kan väl inte direkt gynna din sak?

 

18 bb är bara sick. Avundsjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst igenom hela inlägget, men det verkar välskrivet.

Utgår ifrån att det mesta du skriver är korrekt, men skulle gärna höra lite kommentarer från övriga spelare på liknande nivåer. För att se lite hur olika olika spelare tänker.

Blev lite flummigt. Hoppas ni förstår vad jag menar...

 

Blir bra kvällslektyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv £1/2 och $2/5 och 50% av spelarna är telefoner från dublin och hälften är tighta svenskar. Köra ditt game mot svenskarna och mer solid poker mot fiskarna?

 

Ja, just på Crypto är det väl ungefär så jag tänker - och spelar, för den delen. Sen kan "stabil" poker mot telefoner iofs också vara ganska LAGig, men då handlar det ju mer om marginella värdebets än bluffar. Men du har rätt i att de småbluffar jag tagit upp här inte fungerar speciellt bra mot firrarna, så det krävs att man har koll på iallafall vilka som är av största sort.

 

Förresten. Varför skriver du en artikel här? Kan väl inte direkt gynna din sak?

 

Nä, kanske inte, men jag är inte så orolig. Varför skriver någon som kan spela poker här? För att få visa att man kan såklart ;). Äh, jag vet inte. Tyckte bara att ämnet inte behandlats så mycket, och så fick jag lust...

 

18 bb är bara sick. Avundsjuk.

 

Good-streak dock, 19 raka plussdagar nu, så du behöver inte vara avundsjuk. Jag trillar nog ner på 12 igen rätt snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubbla skrev:

Har inte läst igenom hela inlägget, men det verkar välskrivet.

Utgår ifrån att det mesta du skriver är korrekt, men skulle gärna höra lite kommentarer från övriga spelare på liknande nivåer. För att se lite hur olika olika spelare tänker.

Blev lite flummigt. Hoppas ni förstår vad jag menar...

 

Blir bra kvällslektyr.

 

Ja, det skulle jag också gärna göra... Vill bara förtydliga att det givetvis går att spela på massor av andra sätt som är lika "korrekta". Kom ihåg att den här artikeln innehåller mycket generaliseringar. Varje given situation är såklart olika, men om man tänker till själv när man spelar så hoppas jag detta kan vara en, om än pytteliten, hjälp på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ankan skrev:

Vilken HD slår du upp med på knappen om t.ex UTG+1 eller CO limpat? Dom flesta som limpat brukar ju inte lägga för en raise, så ska man isolera så vill man ju ha en starkare hand en first-in-HDn, right?

 

Ja, det stämmer. Men om vi då pratar bluffar så kommer vi in på limpsteals, och det är lite annorlunda eftersom fi inte längre har en random hand. Jag har ingen generell HD för när man kan göra det, men visst finns det lägen där det är ett bra spel, utan tvekan. Ofta när man har en hyfsad hand på knappen mot någon limpare så kan man dock likagärna limpa p.g.a. positionen om man är bra post flop, med händer som SCs då t.ex. som annars är trevliga att bluffa med. Så till limpsteals tycker iallafall jag att man kan använda ännu mer udda händer, som 73s, T5s, J9o, KTo och lite sånt. Men då spelar du mot både blindsen och limparen, och det kräver att du har en hyfsad koll på dem. Men det är ett effektivt spel om man gör det i rätt läge, eftersom limparen i sig ger mer respekt åt din höjning. Om CO limpat och du har knappen (CO limpar väldigt sällan på mina bord iofs), så kan du anta att han har en ganska pissig hand nästan jämnt (ett lågt pp tops), och då har du ett ypperligt läge att sno den limpen. Men sån lyx råkar inte jag ut för förutom i undantagsfall.

 

Nu vet jag inte om jag riktigt besvarade din undran. Vad gäller höjningar generellt från knappen mot en limpare, om vi då inte längre pratar limpsteals utan hederliga höjningar, så tycker jag att en HD som liknar denna generellt känns hyfsad på rak arm: 77+,ATs+,KJs+,AJo+,KQo

 

Jag använder väl ingen exakt HD utan anpassar mig rätt mkt efter bordet, men på ett ungefär...men det där är ju för värde och lite OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände efter några rader att denna artikel är något alldeles extra. Så detta första jag gjorde efter första stycket var att sluta läsa, sätta på skrivaren och printa ut den. Begav mig sedan till andra delen av rummet där jag i hörnsoffan bekvämt la mig till rätta med några kuddar under huvudet.

 

Var väldigt förväntansfull då jag precis som författaren spelar NL SH. Har spelat mest $1/2 senaste halvåret men den senaste månaden har jag mestadels ägnat mig åt $2/4. Brukar lira 6-8 bord åt gången och har följande statistik i pokertracker för de senaste två månaderna:

 

NL 200: Händer 32756, VPIP 19, PFR 10, BB/100 8,0, Tot.aggr 4,0

NL 400: Händer 8461, VPIP 18, PFR 9, BB/100 6,5, Tot.aggr 3,5

 

Väll i soffan återgår jag till läsningen och blir fångad av artikeln. Du lyckas med en relativt kort text sammanfatta NL SH absolut viktigaste delar på ett alldeles oöverträffligt maner. Då jag själv spelat NL SH (enbart) väldigt framgångsrikt på ovan nämnda nivåer i två års tid sätter jag otroligt mycket värde på detta material (skulle ha betalt för det om det inte var grattis). Det märks att du vet vad du skriver om och utrycker din kunskap på grymt bra sätt. Visst, mycket vet man sen tidigare, men det är flera saker som jag verkligen känner att jag lärde mig, (vilket jag sällan känner numera) samt fick en ökad förståelse för varför man skall agera si och så. Förståelse är fruktansvärt viktigt, då det är svårt att göra rätt om man inte vet varför man skall göra det.

 

Med start imorgon kommer jag att implementera förändringar i mitt spel. Det kommer att innebära att höja både min VPIP och PFR, dock bara med några procent till en början, därefter utvärdering. Möjligtvis mer senare.

 

Tack Inicius

 

Och grattis för framgångarna på pokerborden

Och grattis alla medlemmar på pokerforumet som hittat hit i tråddjungeln och fått uppleva det i särklass bästa inlägget av 445909 inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Champion skrev:

mkt text

 

Ja, vad ska jag svara. Tack. :oops:

Hoppas det fungerar bra för dig, ett steg i taget bara - kan vara svårt att ändra ett vinnande spel.

 

O grattis alla läsare!

 

Djens skrev:

Problemet är bara att det här passar mest in på crypto, på andra sidor kan det ge det problem eftersom crypto e så sjukt tightpassivt.

 

Mkt möjligt, hur det ser ut på andra siter kan jag inte uttala mig om, eftersom jag spelat på Crypto rätt länge nu. Hur som helst så bör en del av det jag skrev gå att använda på något sätt mot de flesta typer av motstånd. Men jag stannar nog helst på good old tight/passiva Crypto då för säkerhets skull :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att det här passar mest in på crypto, på andra sidor kan det ge det problem eftersom crypto e så sjukt tightpassivt.

 

Får hålla med här. Artikeln var bra och stämmer säkert utmärkt på just Crypto, men på t.ex. Party är den normala fisken så sjukt lös att man vanligtvis gör bäst i att bara vänta på att stacka denne med set/tvåpar mot toppar/mellanparet. Men i överlag en bra artikel alltså, och även på andra nätverk finns det ju en del spelare där ett mer bluffigt spel är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ och intressant läsning!

 

Mina funderingar:

 

2. Försvar mot CO-bets

 

Eftersom den vanlige ABC-spelaren ofta bettar floppen som Pre-flophöjare så är det en god idé att ibland slå om tom.

 

Saknar floatbluffen och det hade varit intressant att läsa en redogörelse för fördelar och nackdelar med att floata jämfört med att bluffraisa floppen, mot vilka fi/på vilka brädor etc.

 

Själv tycker jag att floatbluffen oftast fungerar bättre (bl.a. lägre risk och mer information tillgänglig), grymt många som har läst HoH och CBar jättemycket ur position, men sedan vet de inte hur de ska agera när de får syn och checkfoldar turn jätteofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att det här passar mest in på crypto, på andra sidor kan det ge det problem eftersom crypto e så sjukt tightpassivt.

 

Får hålla med här. Artikeln var bra och stämmer säkert utmärkt på just Crypto, men på t.ex. Party är den normala fisken så sjukt lös att man vanligtvis gör bäst i att bara vänta på att stacka denne med set/tvåpar mot toppar/mellanparet. Men i överlag en bra artikel alltså, och även på andra nätverk finns det ju en del spelare där ett mer bluffigt spel är att föredra.

 

Inicius_ artikel beskriver precis mitt eget spel, vilket fungerar utmärkt på crypto. Dock var det länge sedan även jag lämnade hemmaplan.

 

Det är intressant med jämförelserna mellan olika nätverk. Det måste finnas andra med liknande spel, hur är det till exempel med Prima?

Och är det inte snarare en fråga om vilken nivå man spelar på än vilket nätverk, för att kunna nyttja olika bluffar?

 

Jag kan omöjligt tänka mig att den normala spelaren på högre nivåer på ens party är så fiskig som du säger?

Jag tror säkert att det är ett annorlunda spel generellt, men spelare måste inte vara tight/passiva för att bluffarna ska fungera bra. Man måste använda sitt eget omdöme till att placera motståndarnas spelstil och preflopsiffror. TAG spelare (som fiskarna rimligtvis borde bli på higher stakes?) är ju också trevliga. Finns det många LAG? Lite mer besvärligt, men där får man ju själv använda förnuftet till vad som är en god idé.

Det vore intressant att höra din åsikt om varför man inte skulle kunna utnyttja det här på andra nätverk.

 

Det här spelet är självklart inte något man kan köra huvudlöst som standard, utan till för den tänkande spelaren som lämnat fisknivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

myssion skrev:

Saknar floatbluffen och det hade varit intressant att läsa en redogörelse för fördelar och nackdelar med att floata jämfört med att bluffraisa floppen, mot vilka fi/på vilka brädor etc.

 

Själv tycker jag att floatbluffen oftast fungerar bättre (bl.a. lägre risk och mer information tillgänglig), grymt många som har läst HoH och CBar jättemycket ur position, men sedan vet de inte hur de ska agera när de får syn och checkfoldar turn jätteofta.

 

Är verkligen ingen expert på att floata, och det är något jag försöker implementera mer i mitt spel. Tycker själv att det krävs en väldigt bra read för det, men det är nog lite överdrivet. Fördelen med att floata är som du säger, just information, om fi checkar turn så är det större chans att lyckas än med en vanlig raise på floppen. Å andra sidan ger man fi ett kort att förbättra handen, och de gånger han faktiskt bettar turn så har det redan kostat en slant för dig på floppen. Beror mycket på motstånd också, förslagsvis görs det mot spelare som tar ett skott på floppen och sen lägger ner, men det känns ju rätt självklart. Spelaren bör vara ganska aggresiv generellt, gärna "rädd" för att bli utdragen. Problemet är att väldigt många spelare, iallafall på min nivå, bettar inte tp hela vägen utan saktar in på turn för att få in en bet på rivern mot svag kicker/mellanpar.

 

Bra lägen att floata då? Ja, jag har iallafall gärna någon typ av outs, ett par överkort eller ett insidedrag eller nåt. I övrigt gäller väl ungefär samma sak som när det gäller floppraisar, att undvika dragiga brädor, eftersom fi väldigt ofta checksynar ett drag på turn. Såvida man inte tänkt betta turn hårt, då. I så fall liknar väl spelet mer en follow-up. Men som sagt, jag är långt ifrån bra på det här spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfter på hatten! Ruskigt bra skriven artikel! Bland det bästa jag läst på mycket länge.

 

Skulle vara intressant om du kunde posta några HH's där du så att säga förenar teorin med praktiken. Inte det att jag inte förstår hur du tänker men det skulle vara ett fint komplement om du till varje bluff kategori kunde posta någon / några HH's med kommentarer som illustrerar det du skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet.

En sak jag tycker var särskilt bra är att du värderar aktionerna/readsen i termer av %. Det brukar brista i detta väldigt ofta bland de som skriver. Många skriver "han har säkert ett drag, sitter nog på set osv........" Inte om de tror att han har det 55 eller 70% av gångerna. Det kan ju betyda ett helt annat beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

myssion skrev:
Saknar floatbluffen och det hade varit intressant att läsa en redogörelse för fördelar och nackdelar med att floata jämfört med att bluffraisa floppen, mot vilka fi/på vilka brädor etc.

 

Själv tycker jag att floatbluffen oftast fungerar bättre (bl.a. lägre risk och mer information tillgänglig), grymt många som har läst HoH och CBar jättemycket ur position, men sedan vet de inte hur de ska agera när de får syn och checkfoldar turn jätteofta.

 

Är verkligen ingen expert på att floata, och det är något jag försöker implementera mer i mitt spel. Tycker själv att det krävs en väldigt bra read för det, men det är nog lite överdrivet. Fördelen med att floata är som du säger, just information, om fi checkar turn så är det större chans att lyckas än med en vanlig raise på floppen. Å andra sidan ger man fi ett kort att förbättra handen, och de gånger han faktiskt bettar turn så har det redan kostat en slant för dig på floppen. Beror mycket på motstånd också, förslagsvis görs det mot spelare som tar ett skott på floppen och sen lägger ner, men det känns ju rätt självklart. Spelaren bör vara ganska aggresiv generellt, gärna "rädd" för att bli utdragen. Problemet är att väldigt många spelare, iallafall på min nivå, bettar inte tp hela vägen utan saktar in på turn för att få in en bet på rivern mot svag kicker/mellanpar.

 

Bra lägen att floata då? Ja, jag har iallafall gärna någon typ av outs, ett par överkort eller ett insidedrag eller nåt. I övrigt gäller väl ungefär samma sak som när det gäller floppraisar, att undvika dragiga brädor, eftersom fi väldigt ofta checksynar ett drag på turn. Såvida man inte tänkt betta turn hårt, då. I så fall liknar väl spelet mer en follow-up. Men som sagt, jag är långt ifrån bra på det här spelet.

 

Gillar iofs även att floata på dragiga brädor, för då får man en hel del "outs"/scarecards till som kan få fi att checkfolda även en legitim hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att det här passar mest in på crypto, på andra sidor kan det ge det problem eftersom crypto e så sjukt tightpassivt.

 

Njae. Tycker att Cryptos $2/5 liknar B2B och Prima ganska mycket... ABC-spelare från Skandinavien. Typ.

 

 

Lirar man på samma sätt på party så får man lite problem. Just därför Party är så tråkigt, bra med pengar men på de "låga" nivåerna måste man spela väldigt lite poker och väldigt mycket nötgrinda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...