Gå till innehåll

Förlorat 30,000$ på några veckor


sofseb

Recommended Posts

Jag har nämnt det förut och jag nämner det igen:

 

Money Managemant är A och O.

 

Vare sig man är tekniskt mycket skicklig på Poker eller andra

vinnande spel så är man den störste fisken av alla om man

inte har ett hum om hur man vårdar sin bankrulle.

 

Jag ger ett par boktips:

 

GAMBLING THEORY AND OTHER TOPICS

av Malmuth, Mason

 

EXTRA STUFF: GAMBLING RAMBLINGS

av Griffin, Peter

 

Läs dom. Begrunda. Man behöver inte vara en matematiker för att ta åt sig av innehållet. Men man MÅSTE läsa aktivt och sedan tillämpa det. Annars

kommer du att förlora bankrullen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Man ser en ny trend inom nätpokern. Tuffare spel på höga nivåer. Flera som under ett år eller så levt på stor tur, hamnar i en downswing, tiltar bort sin rulle, går ner i nivå. Blir helt jävla desperata och ska snabbt vinna tillbaka sina pengar. Har under turens (!) gång tappat respekten för motståndare och pengar. Glider smidigt ner från nl1000 till nl200 eller rent an nl100 och ska grajnda sig tillbaka, men turen kan man fan inte grajnda tillbaka,och se, pallar inte heller där med motståndet, spelar som tomtar o troll. Med PT och PO kan man ana vilka dessa spelare är, leta upp dem på nl200 och sno åt sig stora pengar med habilt spel. När det inte fylls på med lika många fiskar nerifrån så kan de ju komma ovanifrån, vilket helt klart blivit fallet på b2b, prima etc.

 

 

Hur kan man ha tur i ett år i sträck? Låter lite osanolikt. Men annars så har du nog en poäng. Kan ju hända massa skit i ens liv som gör att man spelar sämre poker, en mix av downswing och tilt så kan det gå undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått kopplingen poker - A Kassa. Trodde A-Kassan var en trygghetsförsäkring som man kan ta del av om man uppfyller vissa krav, t ex ska man vara aktivt arbetssökande. Huruvida man är vinnande pokerspelare spelar ju ingen roll. Ska man bli avstängd från A-Kassan om man vinner 500 kr på idrottsklubbens mållotteri oxå? Om en vinnande pokerspelare råkar krocka med sin bil ska han inte få ut något på sin bilförsäkring på grund av pokervinsterna? Om Sven Svensson efter 30 år får sparken och har 300 000 på banken ska inte få A-Kassa innan de pengarna är slut?

 

Hur blir det om man är en förlorande pokerspelare, får man högre A-Kassa då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde A-Kassan var en trygghetsförsäkring som man kan ta del av om man uppfyller vissa krav,
Nej, det är ett skattefinansierat bidrag som medvetet falskt kallas "försäkring". Andelen som finansieras av inbetalade avgifter är i storleksordningen 1/10. Resten betalas av skatt. Dvs av alla skattebetalare som inte drar nytta av akassan.

 

Skulle något privat försäkringsbolag någonsin lägga upp en sådan försäkring skulle de gå i konkurs på nolltid med samma avgifter.

 

I botten handlar det om att facket pressat till sig pengar från resten av befolkningen och av retoriska skäl kallar det för "försäkring". Ren tvångsöverföring av pengar till en stark intressegrupp mao.

 

Om Sven Svensson efter 30 år får sparken och har 300 000 på banken ska inte få A-Kassa innan de pengarna är slut?
I en perfekt värld skulle han inte få någon akassa över huvud taget. Det är ren absurditet att människor som har goda möjligheter att spara ska få mycket bättre bistånd från samhället än människor som inte haft några bra möjligheter alls. Som att ge mångmiljonärer extra stora bidrag för att de ska kunna bibehålla sin levnadsstandard.

 

Hela akassan är en av de äckligare ekonomiska konstruktioner vi har i vårat samhälle.

 

NB: Jag har inget principiellt mot att genom skatt plocka pengar från folk som har det bra och ge till folk som har det svårt. Men akassan gör delvis precis tvärtom och leder dessutom till obscent snedvridna ekonomiska drivkrafter som leder till att det är bättre värde på att jobba än att inte jobba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett skattefinansierat bidrag som medvetet falskt kallas "försäkring". Andelen som finansieras av inbetalade avgifter är i storleksordningen 1/10. Resten betalas av skatt. Dvs av alla skattebetalare som inte drar nytta av akassan.

 

Skulle något privat försäkringsbolag någonsin lägga upp en sådan försäkring skulle de gå i konkurs på nolltid med samma avgifter.

 

I botten handlar det om att facket pressat till sig pengar från resten av befolkningen och av retoriska skäl kallar det för "försäkring". Ren tvångsöverföring av pengar till en stark intressegrupp mao.

 

I en perfekt värld skulle han inte få någon akassa över huvud taget. Det är ren absurditet att människor som har goda möjligheter att spara ska få mycket bättre bistånd från samhället än människor som inte haft några bra möjligheter alls. Som att ge mångmiljonärer extra stora bidrag för att de ska kunna bibehålla sin levnadsstandard.

 

Hela akassan är en av de äckligare ekonomiska konstruktioner vi har i vårat samhälle.

 

NB: Jag har inget principiellt mot att genom skatt plocka pengar från folk som har det bra och ge till folk som har det svårt. Men akassan gör delvis precis tvärtom och leder dessutom till obscent snedvridna ekonomiska drivkrafter som leder till att det är bättre värde på att jobba än att inte jobba.

 

Tack för ett bra inlägg. Jag har hittills trott att jag varit den enda i världen som har förstått detta, typ. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Back on track....för tillfället iallafall.

 

Satte in 4000$ i hopp om att komma tillbaka till vinnande stilen.

Har spelat mestadels 2/4 NL men även 1/2 och lite skottningar på 5/10:oops: ibland.

Spelat lite större turneringar och rounders med blandade resultat.

 

Har plussat ca 5000$ (inkl 800$ i bonus) så mitt självförtroende är lite bättre nu och jag kanske äntligen kan glömma det som hänt och blicka framåt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen kung på moneymanagement direkt men nu när du har $9k (??) ungefär på kontot, grinda upp det på 1/2 NL tills du har en 15-20k kulor i rullen. Moneymanagement är min svagaste sida och veti nte hur många gånger jag gulat pga detta. Precis som du gjorde nu, för det är egentligen det som är felet. För höga stakes för rullens storlekt. Du har fortfarande "bara" 45 inköp på 1/2 NL. Ska du skotta gör det itne högre än 3/6, då riskerar du inte fullt så mycket som du skulle göra om du gick upp och dunkade in ett fullt inköp på 5/10 NL.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back on track....för tillfället iallafall.

 

Satte in 4000$ i hopp om att komma tillbaka till vinnande stilen.

Har spelat mestadels 2/4 NL men även 1/2 och lite skottningar på 5/10:oops: ibland.

Spelat lite större turneringar och rounders med blandade resultat.

 

Har plussat ca 5000$ (inkl 800$ i bonus) så mitt självförtroende är lite bättre nu och jag kanske äntligen kan glömma det som hänt och blicka framåt igen.

 

Mår du bra? Du spelar 2/4 (även 1/2) och skottar på 5/10 med $4k? Att spela på 1/2 med $4k är väldigt marginellt och så går du och spelar 2/4 med 10 inköp? Är du allvarlig när du undrar vad som gått fel tidigare?

 

GL anyways..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Har spelat poker i ca 5 år och i dom 3 senaste åren mer seriöst dvs bokför mina spel mm. Det har gått jättebra och jag har levt som en "kung". Fram tills mitten av februari hade jag gått ca 95 000$ plus. Jag hade spelat in det mesta på cashgame och det mesta på 5/10 borden. Jag har alltid skottat på de större borden med blandade resultat. Har oftast försöka förhålla mig till 30xbb principen med lite undantag som sagt. Min bankrulle på pokersidan låg ungefär på 30,000$. Tog ut lite pengar då och då köpte bl a en bil och lite grejer till min nya lägenhet.

 

I december fick jag en svacka och gick från 30,000$ till 10,000$. Detta kämpade jag sen upp under januari och februari. Självklart gjorde jag på 5/10 borden vilket såklart är livsfarligt. Var uppe i 30,000$ igen i mitten av februari. Allt detta har jag nu spelat bort. Jag har tiltat nåt enormt och visst jag har haft ett otur men är definitivt inte därför allt är borta. Dom sista 2000$ spelade jag på ett 10/20$!!!!! bord. Riktigt smart kille.

 

Va fan ska man göra nu?? Har inte berättat det för någon, man skäms ju som en hund. Man har ju levt ett liv beroende av sina pokerpengar, och de kommer man ju inte kunna nu.

 

Frågan är hur jag ska komma tillbaka. Har sparat lite pengar men inte så mycket. Får väl sätta in lite och spela på mindre bord och börja grinda igen

 

Var tvungen att skriva av mig lite för jag orkar inte prata med någon om det

 

 

Nu talar jag av egen erfarenhet:

Du kommer inte kunna gå ner till läge bord och tro at du ska vinna för du har inte den respekten för pengarna attt du kan vinna på ex 50 eller 100 bord.... än.

 

jag tog 6 månaders semester och spelade på 3/6-5/10 innan dess, loosade en stor del av rullen - skaffade ett jobb i slutet på oktober och börgade bara för någon månad sen igen på 50 bord, nu är jag uppe på 200 bord och kommer sitta där bra länge.

Men jag har aldrig spelat så bra poker som just nu och anledningen är att jag kommit i balans igen med sömn, mat, sociala livet mm mm mm.

Dessutom hadde jag inga problem längre att sätta mej på 50 bord, det skulle jag inte klarat av i höstas.... det är jag tvärsäker på !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej fy fan, inte ska du som plussat $60k på poker, och bränt dessa på dyra resor och annat onödigt, ha a-kassa! värsta jag hört på länge.

 

A-kassa är inte på något sätt behovsprövat. Har man rätt till den så har man, om man sen har miljarder på banken eller miljoner i sidoinkomster spelar ingen som helst roll. Det är inte frågan om något socialbidrag, som man kan gå på i all oändlighet. Nu kan det förvisso vara så att han inte har sökt jobb, utan bara låtsas att han så har gjort, vilket i så fall är bedrägeri men det framgår inte av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är dömd att gula än en gång sofseb om du inte kan hålla dej från att spela för högt (som du nu verkar göra igen). Det är av noll betydelse hur duktig man är men klarar man ej av att hålla en sund moneymanagement är man en förlorande spelare. GL...

 

Detta påstående är helt enkelt inte sant. Om en spelare är tillräckligt bra i förhållande till sina motståndare (på samtliga nivåer) så kommer han någon gång (teoretiskt sett - ingen lever för alltid) att ha tur nog att inte hamna i en bad streak under den första fasen av uppbyggnad. Därefter kommer han att genom sitt spel få en bankrulle stor nog för sin nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den modellen förutsätter ju förstås också att han har tur nog att samtidigt inte hinna blåsa rullen på blandad rekreation.

 

Konsumtion är nog för rätt många en betydligt viktigare del av MM än nivåval.

 

I övrigt är det väl lite tveksamt att använda sig av modeller som sträcker sig över tidsperioder där en mänsklig livslängd är ett ögonblick. Man behöver ju bara klara sig från gulning i 30-40 år, sen är man ju home free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den modellen förutsätter ju förstås också att han har tur nog att samtidigt inte hinna blåsa rullen på blandad rekreation.

 

Konsumtion är nog för rätt många en betydligt viktigare del av MM än nivåval.

 

I övrigt är det väl lite tveksamt att använda sig av modeller som sträcker sig över tidsperioder där en mänsklig livslängd är ett ögonblick. Man behöver ju bara klara sig från gulning i 30-40 år, sen är man ju home free.

 

I do agree. Vad jag var ute efter var att såga:

"Du är dömd att gula än en gång sofseb om du inte kan hålla dej från att spela för högt. Det är av noll betydelse hur duktig man är men klarar man ej av att hålla en sund moneymanagement är man en förlorande spelare. GL..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I botten handlar det om att facket pressat till sig pengar från resten av befolkningen och av retoriska skäl kallar det för "försäkring". Ren tvångsöverföring av pengar till en stark intressegrupp mao.

 

Bra spår. Har herr Hjort möjligen bläddrat i (The Rise and Decline of Nations: Economic Growth, Stagflation, and Social Rigidities, Yale University Press, 1982).

Om inte, tror jag du skulle gilla alstret.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker klart du skall berätta för omgivningen att du gulat rejält och att du just nu håller på att jobba upp en ny bankrulle men att det kommer ta tid. Som du säger så märker de att det är något annorlunda med dig. Det finns risk att hman i spelberoende om du inte kan vara ärlig om dina förluster. Förstår att det är tungt att erkänna men nu har du ju tagit första steget här genom att skriva. Fortsätt att prata med dina nära och kära och gå för guds skull ner i nivå tills du är uppe på rätt nivå annars finns risk att gula igen!!! Peace och Go for gold//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man gular och säger till sina nära och kära att man börjat spela på lägre nivåer för att bygga upp rulle igen, så tror jag inte man får så mycket "respekt" och medlidande.

 

Jag hade ju hellre sett (om detta skulle hänt någon i min famlij) att personen ifråga sa att han/hon skulle ta en rejäl pause, börja jobba och eventuellt fortsätta någon gång i framtiden, men då på betydligt säkrare nivåer..

 

Men det är ju bara vad jag hade velat höra. :roll: Vad man gör är ju en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...