Gå till innehåll

Svampteori


brut

Recommended Posts

  • Svars 146
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bara för att vi är drogliberala behöver vi väl inte sprida skitsnacket vidare.

 

Fakta: Cannabis ÄR beroendeframkallande.

Myt: Cannabis ger snabbt beroende.

Fakta: Cannabisberoende går att jämföra med ex. alkohol- eller tobaksberoende, och beroende på undersökning finns det många som menar att riskerna till och med är mindre.

 

Visst är cannabis beroendeframkallande. Och jämför inte med choklad eller något liknande nu. Men jag antar att du menade det jag skrivit ovan.

 

Myt: Cannabis leder ofta till tyngre droganvändande.

Fakta: Ingen vet riktigt faktiskt. Det enda man säkert kan bevisa är att folk som överanvänder cannabis oftare även överanvänder andra droger än vad andra människor gör. Vilket ju inte är särskilt konstigt. Detta har myndigheter och media tagit som kausalitet.

 

Så där har du troligen rätt men det är svårt att veta säkert.

 

 

Att alkohol jämförs med tobaksberoende är ju endast sjukt? Nu röker jag inte så jag kan inte svara på hur det beroendet är, men folk verkar ju ha svårt för att sluta. Däremot är det ju hur lätt som helst att sluta med alkohol.

 

Fast nu vet jag inte hur vi jämför. Dricker man alkohol dagligen så är det kanske jävligt beroendeframkallande. (förmodligen eftersom vi har alkoholister) Men de flesta dricker inte alkohol mer än en gång i veckan.

 

Samma sak gäller ju cannabis. Visst röker man dagligen så. Men nu snackar vi ett bruk på en gång i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan ju du posta dina studier?

 

Du kan börja på http://www.folkhalsoinstitutet.se och sen klicka dig fram.

 

 

 

Ja, för det är ju precis samma sak. Eller hur var det nu?

 

 

 

Jag säger inget annat än att du går exakt samma väg just nu som i princip samtliga missbrukare har gjort. Jag tror knappast att du är i farozonen just nu men mönstret börjar ta form.

 

Jag dricker själv alkohol, jag har rökt cannabis, men det har stannat vid det. Jag har aldrig haft en önskan om att prova svampar etc och jag tror att det är just där som skillnaden ligger.

 

EXAKT du stannade vid det. Jag vill testa svampar för jag tycker det verkar häftigt och det är samtidigt i stort sett riskfritt. Hade faktan varit t.ex. det är 0,1% chans att du dör på din första svamptripp hade jag aldrig i hela världen fått för mig att testa. Inte en chans. 1 på 1000 att jag dör, NEVER.

 

Jag kan plocka fram studier senare. Jag är tiltad nu och ska dra om en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att förstöra din illusion att det inte finns ngr långtidseffekter på marijauna. Det sätter sig väldigt fint på lever och njurar (samma sak som med svamp)

Kläck inte ur dig sådant här utan att hänvisa till en källa. Nej, svamp är inte särskilt nyttigt för lever och njurar, men att säga att det med marijuana är "samma sak" är ju bara så fel det kan bli. Detta är faktiskt första gången jag hör att cannabis skulle ha någon direkt inverkan på dessa organ öht. Om man googlar lite och kikar på t ex WHO:s hemsida nämns det du beskriver inte alls.

 

Majjan kan även tilta en långt efter att man lagt ner rökat. Saker som ångest, paranoia od. Inte så att det alltid händer, och inte heller att det måste slå just så. Men nog sätter dig sig i kroppen och strular till det för den.

Det finns såvitt jag vet inga undersökningar som visar på att cannabis skulle leda till permanenta skador av den typ du beskriver.

 

Om jag förstår dig rätt menar du också att dessa skador skulle uppstå efter bruk av cannabis, inte missbruk. Det finns helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du missbrukade det och din kompis missbrukade det. Jag kommer inte missbruka det. Hur kan jag säga så? Jag gör inte saker som är farliga helt enkelt. Du är en svag person om inte du kan hålla dig till att röka nån jolle till nån fest 1-4 gånger i månaden. Sen bryr ju inte många sig utan tycker det är en så skön känsla att röka dagligen (titta bara på alla i amsterdam, där man ser business men gå ut och in hela tiden), men jag skulle aldrig bruka en illegal drog oftare än alkohol. Och svamp skulle jag absolut inte bruka mer än 1 gång i månaden eftersom det är rekommenderat att inte bruka den oftare.

 

Och för att tillägga så är jag säker på att din kompis rökte hasch?

Visst är hasch mer nedåt och gräs mer uppåt, men bieffekterna är detsamma. Min kompis rökte båda.

Jag började också med att röka på fester 1-4 gånger i månaden, men jag förstår inte hur du kan säga nåt som "jag gör inte saker som är farliga helt enkelt"

Och är sugen på att tugga svamp, eventuellt LSD.

 

Jag kan lova dig att svamp är grymt bra ibland, du kommer få hallucinationer utan dess like. Väggen kommer sväva och det bildas små gubbar som är roliga, så du får en skrattnojja som inte vill sluta.

Du mår som en kung, men det som är det otäcka med hallucinogener är att det är din hjärna som skapar dina "hallisar" och jag har varit med om att ett helt kompisgäng suttit och provat svamp.

Då den stora gruppen garvade eller satt och stirrade rätt in i väggen i ett par timmar (skitskoj), medans en annan fick panik och var jagad av yxor.

Och det är nog inte lika roligt, men jag tycker definitivt du ska prova eftersom du har sån kolla på ditt liv och några negativa sidor verkar ju inte finnas, så då kommer det ju inte drabba dig, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi lurar kon till att producera mjök. Normalt? Och dessutom ger det cancer.

 

Att mjölk ger cancer var nått nytt för mig? Har du någon källa? Jag blev nyfiken och googlade efter "mjölk cancer" och hittade mest länkar om motsatsen. ex. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/901

 

Sjukt sjukt att säga att droger är ofarliga, hur många som åkt dit ville det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tankeställare fick jag när en av mina närmsta vänner drabbades av en kraftig psykos, för övrigt en helt vanlig kille och rökte lika mycket som jag, men han tiltade ut fullständigt. Han kommer nog aldrig att bli sig lik igen, har varit på behandligshem, legat på psyk t.om träffat mexikanska shamaner för att bli "frisk", men inget hjälper.

Så försök att tänka lite i det långa loppet innan du testar massa grejjer, det kan hända dig också.

 

Jag har alltid tyckt att det är konstigt att det här aldrig någonsin lyfts fram. LSD känner ju dom flesta till Syd Barrett iaf. Men jag har aldrig sett en person blivit utpekad för att ha hamnat i en livslång haschpsykos. Trodde själv länge att det bara var påhittat.

 

Känns som ett lite starkare argument än "Marihuana leads to pacifism and communist brainwashing” eller "knark är bajs".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är hasch mer nedåt och gräs mer uppåt, men bieffekterna är detsamma. Min kompis rökte båda.

Jag började också med att röka på fester 1-4 gånger i månaden, men jag förstår inte hur du kan säga nåt som "jag gör inte saker som är farliga helt enkelt"

Och är sugen på att tugga svamp, eventuellt LSD.

 

Jag kan lova dig att svamp är grymt bra ibland, du kommer få hallucinationer utan dess like. Väggen kommer sväva och det bildas små gubbar som är roliga, så du får en skrattnojja som inte vill sluta.

Du mår som en kung, men det som är det otäcka med hallucinogener är att det är din hjärna som skapar dina "hallisar" och jag har varit med om att ett helt kompisgäng suttit och provat svamp.

Då den stora gruppen garvade eller satt och stirrade rätt in i väggen i ett par timmar (skitskoj), medans en annan fick panik och var jagad av yxor.

Och det är nog inte lika roligt, men jag tycker definitivt du ska prova eftersom du har sån kolla på ditt liv och några negativa sidor verkar ju inte finnas, så då kommer det ju inte drabba dig, eller?

 

Jag har skirivt i tråden att jag förmodligen aldrig skulle ta lsd, var får du det ifrån? Jag ska kolla upp en extra gång sedan, men vad jag har läst och lärt mig så ger verkligen inte marijauna och hasch samma problem nej.

 

Vad jag vet nu till 100% är t.ex. att det finns studier som visar att ett intensivt bruk av hasch leder till schizofreni. Finns iofs också som visar på att inte gör det. Man vet alltså inte säkert, men det forskas ju i det iaf. Dock så finns det inget som visar på att marijauna leder till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EXAKT du stannade vid det. Jag vill testa svampar för jag tycker det verkar häftigt och det är samtidigt i stort sett riskfritt. Hade faktan varit t.ex. det är 0,1% chans att du dör på din första svamptripp hade jag aldrig i hela världen fått för mig att testa. Inte en chans. 1 på 1000 att jag dör, NEVER.

 

Jag kan plocka fram studier senare. Jag är tiltad nu och ska dra om en timme.

 

Om det är 1 på 2000 då? 1 på 10 000? Oavsett löper du j*vligt mycket högre risk att fara illa än om du inte äter svamp.

 

Jag har bestämt mig för att försöka hålla den här diskussionen på en vettig nivå eftersom den förra spårade ur. Jag står dock fast vid att du beter dig extremt omoget. Du har inga giltiga argument mer än att du har en fri vilja och att alla ljuger om att droger är farliga. Snälla, läs på lite och kom med bra källor, tripprapporter på flashback känns liksom inte särskilt pålitligt som vetenskaplig grund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen dit tänk illerre, jag har också haft det tänket för ett par år sedan. "det drabbar inte mig, jag ska bara testa, gräs är inte farligare än alkohol, jag kan bruka och kommer aldrig missbruka etc" Alla de här argumenten har jag också kört med.

Men nu efter 5 års "brukande" av marijiuana/ hasch så kom jag till insikt och la av direkt. Har nu varit ren ifrån röka i ett halvår och klivit ur dimman.

Det är lätt i början att bruka det, men efter ett tag så sitter man där med polarna och tänker "fan vad schysst det hade varit med lite röka" dag ut och dag in.

Kan säga att det är ingen barnlek att sluta, ångesten, deppigheten och det asociala beteendet, det är inget skoj och verkligen inget att rekommendera.

Och jag började som du, nyfiken med Flashback- och Swecan argument.

 

Min tankeställare fick jag när en av mina närmsta vänner drabbades av en kraftig psykos, för övrigt en helt vanlig kille och rökte lika mycket som jag, men han tiltade ut fullständigt. Han kommer nog aldrig att bli sig lik igen, har varit på behandligshem, legat på psyk t.om träffat mexikanska shamaner för att bli "frisk", men inget hjälper.

Så försök att tänka lite i det långa loppet innan du testar massa grejjer, det kan hända dig också.

 

Du har uppenbarligen ett psyke lika starkt som en labil 5-åring och skulle aldrig testat droger från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mjölk ger cancer var nått nytt för mig? Har du någon källa? Jag blev nyfiken och googlade efter "mjölk cancer" och hittade mest länkar om motsatsen. ex. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/901

 

Sjukt sjukt att säga att droger är ofarliga, hur många som åkt dit ville det?

 

Det är calciumen i mjölk som ger cancer. Kan fixa källa till det med. Studierna är inte 100%iga men det finns alltså ett samband mellan cancer och mjölk och man rekommenderas att inte överstiga RDI. Kan fixa fram den studien senare med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alkohol jämförs med tobaksberoende är ju endast sjukt? Nu röker jag inte så jag kan inte svara på hur det beroendet är, men folk verkar ju ha svårt för att sluta. Däremot är det ju hur lätt som helst att sluta med alkohol.

 

Fast nu vet jag inte hur vi jämför. Dricker man alkohol dagligen så är det kanske jävligt beroendeframkallande. (förmodligen eftersom vi har alkoholister) Men de flesta dricker inte alkohol mer än en gång i veckan.

 

Samma sak gäller ju cannabis. Visst röker man dagligen så. Men nu snackar vi ett bruk på en gång i veckan.

 

Nej, det är den här delen du inte begriper. Du har fattat att det finns en skillnad mellan lättare nöjesbruk och tyngre bruk eller rentav missbruk, och det är en start (det är mer än t.ex. media begripit).

 

Däremot måste du också inse att när folk pratar om beroende pratar de inte om lättare nöjesbruk. Som exempel: Av lättare nöjesbruk löper du mycket låg risk att bli beroende av maja och hasch, ingen risk att bli beroende av droger som mesc och LSD, låg risk att bli beroende av droger som PCP och XTC, osv osv osv. Även kraftigt beroendeframkallande saker som Heroin har du god chans att klara om du bara testar någon enstaka, sällan gång (inte för att jag rekommenderar det alltså, det är absolut inte värt risken).

 

Däremot finns det beroende- och missbruksmöjligheter för samtliga. I vissa fall, som med kokain, beror det på att kroppen vänjer sig vid dosen och måste ha mer för att ge en kick. I de flesta fall hänger det ihop med hur ofta och hur mycket man tar av substansen.

 

När någon säger att det är beroendeframkallande menar de nästan ALDRIG lättare nöjesbruk. Jag tycker inte att du ska säga att cannabis inte är beroendeframkallande eftersom det de facto är det. Det du borde säga om du vill bli tagen på allvar (av exempelvis Jennez och mig) är att cannabis är beroendeframkallande, men inte under normala och kontrollerade användningsformer. Rätt få droger är öht inte beroendeframkallande, isf får du argumentera för LSD och mesc som sagt.

 

Alltså: det är bara du som "snackar ett bruk på en gång i veckan". Vi andra vet om att det inte ger något beroende. Det vi är rädda för är att du ska börja testa oftare än så. Du får hävda hur mycket du vill att du vet att du aldrig skulle göra det, men det kan man inte veta förrän man är där. Jennez argumenterar ju inte primärt mot dig för att han tycker att du är en idiot, utan för att han inte vill att du ska skada dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 1 på 2000 då? 1 på 10 000? Oavsett löper du j*vligt mycket högre risk att fara illa än om du inte äter svamp.

 

Jag har bestämt mig för att försöka hålla den här diskussionen på en vettig nivå eftersom den förra spårade ur. Jag står dock fast vid att du beter dig extremt omoget. Du har inga giltiga argument mer än att du har en fri vilja och att alla ljuger om att droger är farliga. Snälla, läs på lite och kom med bra källor, tripprapporter på flashback känns liksom inte särskilt pålitligt som vetenskaplig grund.

 

Det är här det handlar om prioritering ju. Det är farligt att gå till bussen på morgonen. Så vad är viktigast, skolan och ta chansen över vägen + bussresan, eller stanna hemma och missa skolan. Ja det fört nämna såklart.

 

Först när man testat vet man ju om upplevelsen är värt den lilla risk som möjligtvis finns.......

 

Har sagt att jag kan posta källor senare när jag kommer hem. Varför läser du inte vad jag skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har uppenbarligen ett psyke lika starkt som en labil 5-åring och skulle aldrig testat droger från första början.

 

En stor del av problemet är ju att de allra flesta människor har ungefär noll koll på hur de reagerar i extrema situationer (vilket en hallistripp ganska ofta är). Du har inte heller alltid vetat hur du reagerar så det där var nog det sämsta argumentet hitills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är calciumen i mjölk som ger cancer. Kan fixa källa till det med. Studierna är inte 100%iga men det finns alltså ett samband mellan cancer och mjölk och man rekommenderas att inte överstiga RDI. Kan fixa fram den studien senare med.

 

Det där argumentet funkar inte. Mängder med saker är cancerframkallande, men risken man löper är inte värre än den för att bli överkörd när man går ut på gatan. Det skulle vara så mycket enklare för dig att argumentera om du inte hela tiden drog fram så absurda argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är den här delen du inte begriper. Du har fattat att det finns en skillnad mellan lättare nöjesbruk och tyngre bruk eller rentav missbruk, och det är en start (det är mer än t.ex. media begripit).

 

Däremot måste du också inse att när folk pratar om beroende pratar de inte om lättare nöjesbruk. Som exempel: Av lättare nöjesbruk löper du mycket låg risk att bli beroende av maja och hasch, ingen risk att bli beroende av droger som mesc och LSD, låg risk att bli beroende av droger som PCP och XTC, osv osv osv. Även kraftigt beroendeframkallande saker som Heroin har du god chans att klara om du bara testar någon enstaka, sällan gång (inte för att jag rekommenderar det alltså, det är absolut inte värt risken).

 

Däremot finns det beroende- och missbruksmöjligheter för samtliga. I vissa fall, som med kokain, beror det på att kroppen vänjer sig vid dosen och måste ha mer för att ge en kick. I de flesta fall hänger det ihop med hur ofta och hur mycket man tar av substansen.

 

När någon säger att det är beroendeframkallande menar de nästan ALDRIG lättare nöjesbruk. Jag tycker inte att du ska säga att cannabis inte är beroendeframkallande eftersom det de facto är det. Det du borde säga om du vill bli tagen på allvar (av exempelvis Jennez och mig) är att cannabis är beroendeframkallande, men inte under normala och kontrollerade användningsformer. Rätt få droger är öht inte beroendeframkallande, isf får du argumentera för LSD och mesc som sagt.

 

Alltså: det är bara du som "snackar ett bruk på en gång i veckan". Vi andra vet om att det inte ger något beroende. Det vi är rädda för är att du ska börja testa oftare än så. Du får hävda hur mycket du vill att du vet att du aldrig skulle göra det, men det kan man inte veta förrän man är där. Jennez argumenterar ju inte primärt mot dig för att han tycker att du är en idiot, utan för att han inte vill att du ska skada dig själv.

 

Jag är trots bara 18, men det har hela tiden i tråden skrivits om att det är just under normala och kontrollerade användningsformer. Hur kan man ha undgått det?

 

Nej det är klart ni inte kan veta att jag inte kommer göra det. Ni känner mig inte alls. Hade ni träffat mig hade ni kanske (förmodligen) tyckt annorlunda. Jag kan bara ge mitt ord att jag är inte är så pass dum...

 

Men visst ett problem med t.ex. cannabis jämfört med alkohol är ju att det är så lätt att bara tända en. T.ex. efter skolan eller när som helst. Man har gärna inte med sig en vodkaflaska och börjar klunka...

 

Men jag kommer aldrig köpa hem stora mängder. De gånger jag brukat cannabis på en fest har jag köpt just till den festen, precis som jag gör med alkohol. Nu när jag tänkt testa svamp så kommer jag köpa hem till en gång. Även om jag har pengar så är det t.om alldeles för dytr för att använda oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där argumentet funkar inte. Mängder med saker är cancerframkallande, men risken man löper är inte värre än den för att bli överkörd när man går ut på gatan. Det skulle vara så mycket enklare för dig att argumentera om du inte hela tiden drog fram så absurda argument.

 

Förmodligen är den ju det enligt studien? Känns lite dumt att börja ändra på adi annars... Prostatacancer är det det gäller föresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av problemet är ju att de allra flesta människor har ungefär noll koll på hur de reagerar i extrema situationer (vilket en hallistripp ganska ofta är). Du har inte heller alltid vetat hur du reagerar så det där var nog det sämsta argumentet hitills.

 

Tja, det var väl mer ett konstaterande än ett argument men fine. Se det som mitt sätt att säga att postaren verkar vara en ****, utan att riskera att bli bannad. Eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod, lite länkar. För övrigt slog devalanteriel huvudet på spiken i sitt senaste inlägg.

 

http://www.fhi.se/templates/page____2580.aspx Folkhälsoinstitutet

 

http://www.snvf.se/cannabis.pdf Socialtjänsten Stockholm Nordväst

 

http://www.sos.se/fulltext/9800-59/9800-59.htm#mis Socialstyrelsen

 

http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/P-04-047_Web.pdf Rapport av Jan Ramström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte läsa nu kan läsa sen.

 

Dock undrar jag (detta är inget argument för utan jag undrar, vill bli upplyst) varför holland och andra delar av världen har cannabis och svamp lagligt/avkriminaliserat.

 

Finns det statistik på hur stor andel i holland som är psykiskt sjuka eller har andra problem? Jag menar när jag var där såg jag folk i kostym och läderväska gå in i coffe shops.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har länge varit känt att cannabis tillsammans med andra faktorer ökar risken för övergång till starkare droger (kokain, heroin). I en välgjord långsiktig undersökning, omfattande mer än 1000 ungdomar, har man nu funnit ett tydligt samband mellan cannabisrökning, oavsett andra faktorer, och övergång till tyngre droger.

 

Från en av Jennez länkar (folkhälsoinstitutet).

 

Just det där argumentet gör mej trött, det andra som står skrivet köper jag. Övergång till tyngre droger är totalt påhitt. Jag är övertygad om att det i undersökningen visar att det var så, men vem som helst förstår ju att det har ungefär 0% att göra med att dom rökt Cannabis. Om Cannabis inte funnit hade dessa stackars förtappade ungdomar aldrig kommit i kontakt med heroin? Plz.

 

Finns det några siffror på hur många som gått från alkohol till heroin? Eller om heroinisterna druckit kranvatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar när jag var där såg jag folk i kostym och läderväska gå in i coffe shops.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Visst kan man röka lite då och då och fortfarande vara välfungerande. Å andra sidan kan du ha ganska jobbiga missbruksproblem och fortfarande hålla uppe en fasad med arbete, familj och snygg kostym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Visst kan man röka lite då och då och fortfarande vara välfungerande. Å andra sidan kan du ha ganska jobbiga missbruksproblem och fortfarande hålla uppe en fasad med arbete, familj och snygg kostym.

 

Att deras samhälle inte har brakat ihop trots en "farlig" drog som många brukar.

 

Det också hur dom kan tillåta en drog som är farlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att deras samhälle inte har brakat ihop trots en "farlig" drog som många brukar.

Ingen har väl påstått att Nederländerna har brakat ihop och enbart befolkas av nerknarkade uteliggare med psykosdiagnos.

 

Det också hur dom kan tillåta en drog som är farlig?

Om du tänker efter kommer du nog på några droger som är lagliga världen över är, men som inte är ofarliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...