Gå till innehåll

Hade du hoppat av utbildning för att bli proffs?


Spelgalen

Recommended Posts

Antag att du är 19 år och har precis börjat studera på en "fin" utbildning som efter avslutande kommer ge dig god status i samhället och en lön på omkring 40 000 sek/månad (efter skatt) efter avslutande. Utbildningen är på sex år.

Samtidigt är du en duktig pokerspelare, och du tror att du kan snitta 250k sek /månad (med gällande fisktäthet på NL 1000) om du spelar på heltid. Du gillar att spela poker och har bra disciplin gällande BR och du tiltar nästan aldrig. Du är även duktig på att investera pengar.

 

Du kan inte kombinera poker och utbildningen. Vad hade du gjort? Hoppat av för att satsa seriöst på pokern eller fortsatt och lagt ner spelandet helt?

Om du väljer att fortsätta utbildningen, hur mkt hade du velat tjäna på pokern för att det skall vara värt att hoppa av? Antag att du tycker utbildningen är rätt tråkig men du trivs bra med studiekamrater osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Antag att du är 19 år och har precis börjat studera på en "fin" utbildning som efter avslutande kommer ge dig god status i samhället och en lön på omkring 40 000 sek/månad (efter skatt) efter avslutande. Utbildningen är på sex år.

Samtidigt är du en duktig pokerspelare, och du tror att du kan snitta 250k sek /månad (med gällande fisktäthet på NL 1000) om du spelar på heltid. Du gillar att spela poker och har bra disciplin gällande BR och du tiltar nästan aldrig. Du är även duktig på att investera pengar.

 

Du kan inte kombinera poker och utbildningen. Vad hade du gjort? Hoppat av för att satsa seriöst på pokern eller fortsatt och lagt ner spelandet helt?

Om du väljer att fortsätta utbildningen, hur mkt hade du velat tjäna på pokern för att det skall vara värt att hoppa av? Antag att du tycker utbildningen är rätt tråkig men du trivs bra med studiekamrater osv.

 

Det var inget dåligt jobb som du räknar med att få efter utbildningen, den lönen borde ligga bland topp 2-3% av sveriges befolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att du är 19 år och har precis börjat studera på en "fin" utbildning som efter avslutande kommer ge dig god status i samhället och en lön på omkring 40 000 sek/månad (efter skatt) efter avslutande. Utbildningen är på sex år.

.

 

Eftersom du uppenbarligen går på Läkarlinjen tycker jag du skall hoppa av då du uppenbarligen bara är ute efter status och pengar. Det är redan idag en för hög frekvens av idioter inom läkarkåren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara schysst med ett sabbatsår eller två, men tänk över varför du skulle hoppa av utbildningen. Vill du ut och resa, jobba med nåt 'vanligt', träffa en massa polare? Eller vill du sitta inomhus framför datorn?

 

Det verkar ju som att du kan tjäna en del på ditt spel, även om det aldrig finns några garantier, men ger det dig verkligen samma intellektuella utbyte som utbildningen gör? För min egen del skulle jag bli galen om jag bara fick använda min strikt logiska del av hjärnan. Dessutom finns det nog roligare sätt att tjäna ihop levebrödet på än att gneta dag ut och dag in vid bordet...men om du har nåt planerat gällande vad du ska använda pengarna till så visst kör ett år. Klipp inte alla band bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge jag inte hade väldigt flyt med att komma in på utbildningen, dvs jag kan börja igen om några år, hade jag nog hoppat av. Åtminstone om jag faktiskt tjänat så mycket som 250k i månaden. Jag ser det som att utbildningen kommer alltid finnas kvar, men nätpokerns framtid är mycket mer osäker. Skulle du köra pokern i tre år och den sen "dör" skulle du ändå ha tjänat lika mycket som du tjänar på 18 år(!!!) som läkare (och då ändå med en optimistisk uppskattning av läkarlönen). Dessutom är det väl knappast någon stor nackdel att vara några år över tjugo när man börjar plugga, medelåldern på nyintagna till läkarlinjen lär väl inte vara 19 precis(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur det skulle kunna vara ett beslut ens.

Med 250k/mån tjänar du mer på ett par år än vad gemene man gör på en livstid.

 

Enda anledningen att gå utbildningen och jobba senare blir ju helt och hållet eftersom man själv har något slags egenintresse av det. Pengarna därifrån kommer inte att fylla någon funktion alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är ju den att de flesta pokerspelare, inklusive jag själv nog har en tendens att överskatta sin winrate. Det behöver inte vara så jävla tråkigt att spela poker heller, man kan ju göra något av sin övriga tid.

Det som är bra med poker är att man till stor del kan välja när man vill jobba och att man är fri att vara var man vill i världen. Om man sticker utomlands och lär sig ett nytt språk och träffar lite nytt folk samtidigt kan man ha det rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plugga om du vill ha en säkrad framtid..

 

spela om du vill njuta av livet

 

Om det är som han säger att han kan snitta på 250k/månad så kommer han ju bli ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv genom att spela poker några år. Det är vad jag kallar en säker framtid.

 

EDIT: Nu tog jag i. Det beror på vad man menar med ekonomiskt oberoende, men han kommer iaf att vara ekonomiskt trygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som någon sa, hoppa av utbildningen då du ändå bara verkar intresserad av pengar och status...Spela poker och sen börja på en annan utbildning utan att tänka på hur mycket man tjänar när man är klar, när du är 40+ kommer du vara glad att du inte gör något du egentligen inte vill bara för att tjäna pengar...

 

Sen, 40000 i månaden-lol, inte ens en vanlig överläkare tjänar så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte rekat någon hoppat av utbildning för att go pro. finns ett antal saker som normala jobb/utbildningar har som poker inte kan fylla. när

 

För mig handlar det mer om intresse än pengar. jag vet inte vad som gäller för andra men det absolut viktigaste när jag väljer yrke är hur roligt, intressant jag tycker det är. Med intresse och vinnarskalle så kommer pengarna när man blir duktig på det man gör men utan att ha ett intresse för det man sysslar med så kommer man troligen inte att bli duktig på det för att inte tala om att man inte kommer att ha särskilt skoj när man jobbar med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur du ser det. Om du tänker ta upp utbildning(en) igen om några år, så kör hårt. Om du ser pokern som något permanent bör du däremot tänka om. Krävs nog rätt starkt psyke och sociala skills för sitta framför datorn därhemma på dagarna/nätterna och ändå orka ha ett socialt liv. Iaf när man har gjort det i 10 år...

 

För övrigt låter 250k per månad som lite utav en överskattning av dina vinstmöjligheter, om du inte lirar konstant. Hur länge har du spelat NL1000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som man inte läser ett program i massa obligatorisk närvaro så ser jag inte en utbildning som något större hinder. Hur många utbildningar är det som kräver mer än 10h insats i snitt i veckan egentligen? Kan inte vara många. Man hinner nog nöta av sina händer, filmer och serier ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...