Gå till innehåll

Hade du hoppat av utbildning för att bli proffs?


Spelgalen

Recommended Posts

kan bara säga som så här: det vore helt meningslöst för mig att starta en sådan här tråd och inte uppge en, vad jag bedömer vara, realistisk inkomst för mig om jag väljer att hoppa av min utbildning. jag ljuger inte om min winrate... ingen som har anklagat mig för det iofs men jag förstår att vissa tror att jag överdriver mina vinstchanser och hur mkt jag vinner. känns faktiskt lite orealistiskt för mig också, för ett år sedan spelade jag ju NL 50, så det har gått riktigt snabbt upp för mig till relativt höga nivåer.

 

Du vet knappt om du är kåt eller kissnödig när det väl gäller, vad vet du om din långsiktiga winrate?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om det var i sverige skulle jag inte tveka. Utbildning ger inte tillnärmelsevis samma löneökning här som det skulle göra i många andra europeiska länder. Främsta anledningen att plugga här är att kunna få ett jobb som är lite mer utmanande än städare. Dessutom är det enkelt att komma in på utbildningar även om man inte kommer direkt ifrån gymnasiet.

 

Dessutom, i ditt fall så verkar du inte speciellt intresserad att bli läkare, vilket troligen betyder att du inte kommer klara av utbildningen iallafall. Då ser jag det mer som en väldigt mycket bättre linje att göra någonting annat en tid innan du kommit på vad du vill bli. Jobba, resa, spela poker spelar väl inte så stor roll, men tjänar du grova pengar på pokern är väl det bara ett plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan bara säga som så här: det vore helt meningslöst för mig att starta en sådan här tråd och inte uppge en, vad jag bedömer vara, realistisk inkomst för mig om jag väljer att hoppa av min utbildning.
Jag tror knappast du ljuger, men jag är inte heller så säker på att du tagit med alla faktorer man måste göra för att faktiskt uppskatta win-rate. Det är ett väldigt svårt problem även om man räknar med att alla förutsättningar, såsom motståndarurval är konstanta, och det är de ju inte.

 

I ditt ställe, och i mitt, skulle jag känna mig rätt säker på att dels kunna slå mina nuvarande motståndare rätt ok. Däremot så skulle jag inte alls känna mig säker på hur mycket jag slår dem med, kan vara .01bb per hand eller .2bb per hand.

 

Det jag främst skulle ta hänsyn till är dock att vinstmöjligheten på nätet kommer krympa enormt om det inte kommer in nya pengar från USA eller någon ny källa som ersätter dem. Finns det inga fiskiga spelare så kan man helt enkelt inte tjäna särskilt mycket. Och som det ser ut nu så finns det en reell möjlighet att 60-80% av de fiskiga spelarna helt enkelt försvinner.

 

Att väga mot det är möjligheten att de asiatiska länderna plötsligt skulle få pokerspatt och skyffla in en massa pengar. Jag vet inte hur troligt det är, men eftersom det hänt väldigt lite än så länge och insatserna är väldigt höga relativt snittinkomst i de länderna så är jag tveksam. Dessutom så saknas det ju helt pokerkultur.

 

nämligen att titta på sin historiska winrate och månadsresultat och göra antagandet att man kommer kunna hålla det.
Problemet är att det inte är en särskilt bra metod utan innehåller jättemycket osäkerhet. Både i form av att det inte är ett representativt urval av dina resultat, tokbackmånaderna är massivt underrepresenterade i början av en karriär eftersom de flesta spelare som upplever det tidigt hoppar av, och att förutsättningarna som gällde för 10 månader sen inte kommer gälla om 10 månader.

 

Osäkerheten spelar ju mindre roll ju mindre du riskerar. Om du som 19-åring hoppar av en utbildning du inte är intresserad av så kan du leva med rätt mycket osäkerhet eftersom du inte tappat särskilt mycket. Om du istället ger upp en möjlighet till en livslång dröm med den här datan som underlag är du rätt korkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket vettigt skrivit, hjort (som vanligt). är väldigt tacksam att du tagit dig tid att svara på min fråga.

 

precis som du säger så ligger nog min (och alla andra idag vinnande spelare) allra största osäkerhetsfaktor i nätpokerns utveckling under åren som kommer. om jag hade vetat att skicklighetsnivån skulle ligga ganska konstant under säg en treårsperiod så hade valet varit självklart för mig. själv var jag ju inte med i gamet innan legislation när alla spelade 5/10 på party, men utav vad jag förstått av diskussioner på 2+2 så har skicklighetsnivån sedan dess ökat drastiskt. om utvecklingen fortsätter i samma takt så kommer man ju kanske nå en punkt där man inte längre är vinnande.

 

samtidigt har jag hamnat i en situation där det är riktigt svårt för mig att fortsätta studierna. är inte så lätt att avbryta ett bra game klockan halv elva för att man vet att man måste upp halv sju dagen därpå eftersom man har föreläsning. är inte så lätt att motivera sig att sitta och plugga sex timmar per dag (ja, det är mkt att läsa på läkarlinjen) i sex år för att sedan tjäna en bråkdel av lönen man kan dra in genom att spela poker nu (som jag fö tycker är riktigt roligt).

 

även om jag tror att jag skulle trivas bra som läkare så är det svårt att motivera sig igenom utbildningen när man vinner stora pengar. tror att de flesta människor, oavsett om de säger att de inte "bryr sig om pengar" eller inte, skulle känna samma sak i min situation.

att gå en utbildning och göra det halvdant är nog ingenting jag egentligen vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket vettigt skrivit, hjort (som vanligt). är väldigt tacksam att du tagit dig tid att svara på min fråga.

 

precis som du säger så ligger nog min (och alla andra idag vinnande spelare) allra största osäkerhetsfaktor i nätpokerns utveckling under åren som kommer. om jag hade vetat att skicklighetsnivån skulle ligga ganska konstant under säg en treårsperiod så hade valet varit självklart för mig. själv var jag ju inte med i gamet innan legislation när alla spelade 5/10 på party, men utav vad jag förstått av diskussioner på 2+2 så har skicklighetsnivån sedan dess ökat drastiskt. om utvecklingen fortsätter i samma takt så kommer man ju kanske nå en punkt där man inte längre är vinnande.

 

samtidigt har jag hamnat i en situation där det är riktigt svårt för mig att fortsätta studierna. är inte så lätt att avbryta ett bra game klockan halv elva för att man vet att man måste upp halv sju dagen därpå eftersom man har föreläsning. är inte så lätt att motivera sig att sitta och plugga sex timmar per dag (ja, det är mkt att läsa på läkarlinjen) i sex år för att sedan tjäna en bråkdel av lönen man kan dra in genom att spela poker nu (som jag fö tycker är riktigt roligt).

 

även om jag tror att jag skulle trivas bra som läkare så är det svårt att motivera sig igenom utbildningen när man vinner stora pengar. tror att de flesta människor, oavsett om de säger att de inte "bryr sig om pengar" eller inte, skulle känna samma sak i min situation.

att gå en utbildning och göra det halvdant är nog ingenting jag egentligen vill.

 

Tror inte du ska oroa dig så mkt över att nivån på spelet drastiskt kommer att höjas , i alla fall inte mer än man själv utvecklar sitt eget spel.

Dvs varför skulle andra spelare i allmänhet utvecklas snabbare än du själv?

Ha i åtanke att många nöjesspelare dyker upp hela tiden. Många spelare tröttnar o slutar också.

 

Riktiga orosmoment är som jag ser det är lagstiftning (visst är det som hänt i USA ett orosmoment men personligen har jag inte märkt av det märkvärt) värre hade det varit om det skulle komma ngt liknande för Sverige (eller det land man bor i) men det går ju alltid att flytta.

Ett annat hot är att ngn skulle programmera en superbot som sprids och där med tar proffsens jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Stämmer det verkligen? har du ngn källa till det?

 

Låter riktigt mkt IMO. Är det verkligen grundlön, utan en massa jourersättning o liknande?

 

Är det en massa ersättning för strålningsrisk o liknande?

 

Vet med säkerhet att en överläkare drar in över 75000kr/mån innan skatt som jag känner. taxeringsåret 2005 i sörmland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hmm bara man kan hoppa på utbildningen senare hade jag nog valt att spela poker medans chans finnes. Det vore naivt att tro att det kommer gå att göra några vidare pengar på nätpoker om säg en fem år.

 

Vid det laget måste det ju exploaterats något fruktansvärt och renodlade kinesiska elitteam, maffian samt diverse andra skumma samhällselement dammsuga den fisk som fortfarande orkar torska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm bara man kan hoppa på utbildningen senare hade jag nog valt att spela poker medans chans finnes. Det vore naivt att tro att det kommer gå att göra några vidare pengar på nätpoker om säg en fem år.

 

Vid det laget måste det ju exploaterats något fruktansvärt och renodlade kinesiska elitteam, maffian samt diverse andra skumma samhällselement dammsuga den fisk som fortfarande orkar torska.

 

Det föds ny fisk varje dag min vän.. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...