Gå till innehåll

Hade du hoppat av utbildning för att bli proffs?


Spelgalen

Recommended Posts

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om det är som han säger att han kan snitta på 250k/månad så kommer han ju bli ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv genom att spela poker några år. Det är vad jag kallar en säker framtid.

 

EDIT: Nu tog jag i. Det beror på vad man menar med ekonomiskt oberoende, men han kommer iaf att vara ekonomiskt trygg.

 

Med säkrad framtid menar jag inte ett liv framför en burk där man håvar in pengar men har inget socialt liv i den utsträckning som man har om man jobbar ett väl betalt jobb med ett bra vil.. Volvo vovve villa? Eller?

 

Förstår din tanke, jag personligen ahde också velat leva på pokern men är det ett repektabelt yrke? Kommer livet se annorlunda ut för man spela poker eller jobbar som läkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att du är 19 år och har precis börjat studera på en "fin" utbildning som efter avslutande kommer ge dig god status i samhället och en lön på omkring 40 000 sek/månad (efter skatt) efter avslutande. Utbildningen är på sex år..

 

Finns möjligen någon eller några som har den inkomsten efter att de jobbat 250-300 timmar i månaden. Själv arbetar jag på sjukhus på narkosen så säg inte emot där. Jag vet vad lönen är.

 

Samtidigt är du en duktig pokerspelare, och du tror att du kan snitta 250k sek /månad (med gällande fisktäthet på NL 1000) om du spelar på heltid. Du gillar att spela poker och har bra disciplin gällande BR och du tiltar nästan aldrig. Du är även duktig på att investera pengar..

 

Det gör man i kyrkan. I verkligheten måste man veta vad som gäller.

 

Du kan inte kombinera poker och utbildningen. Vad hade du gjort? Hoppat av för att satsa seriöst på pokern eller fortsatt och lagt ner spelandet helt?.

 

Varför inte. Finns massor med studenter som spelar poker. Man BEHÖVER INTE spela varje dag, 8 timmar om dagen för att plussa bra.

 

NÄR du väljer att fortsätta utbildningen, hur mkt hade du velat tjäna på pokern för att det skall vara värt att hoppa av? Antag att du tycker utbildningen är rätt tråkig men du trivs bra med studiekamrater osv.

 

1. Oväsentligt.

2. Byt utbildning. Varför ska du studera till läkare om det är tråkigt. Man studerar inte till läkare för status och pengar, utan för att man tycker det är ett intressant och meningsfullt yrke.

 

Avslutningsvis: Din inställning tyder på ett väldigt omoget tänkande som tyvärr är allt för vanligt bland unga idag. Ingen utbildning = Inget jobb = Ingen inkomst = osv. Vad ska du göra om du upptäcker att det inte gick att leva på pokern? Börja studera igen sa nån. Ju äldre man blir desto sämre inlärningsförmåga får man. Självklart finns det de som kan leva på poker men antalet "proffesionella" pokerspelare är nog mindre än vad du tror. Vill du prova det, så se först till att ha en utbildning som du kan falla tillbaka på om det inte fungerar. Allt annat är vansinne.

 

PS: Av FRU Ängeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får helt hålla med Fru Ängelens avslutningsord.

 

Sen kan man inte veta som 19 åring om man är en bra pokerspelare eller inte....Det vet du 10-15 år senare när du kan se tillbaka på resultatet av de årens spelande. Visst, du kanske är skithet just nu...men så smäller det till efter ett år och du gular. Då står du där utan bra utbildning och krossade drömmar om ett proffsliv som pokerspelare.

Nää....gå klart utbildning, se pokern som ett extraknäck (om du plussar) vid sidan om studierna.

 

Jag har ingen utbildning och det ångrar jag till viss del idag....men jag har arbetslivserfarenhet. Skulle jag nån gång i framtiden (läs i drömmarnas värld :) )känna att jag kunde sluta jobba och spela poker på heltid skulle jag ändå köpa o sälja bil vid sidan om för att hålla det uppe och kunna falla tillbaka på om jag skulle krokna i rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plugga om du vill ha en säkrad framtid..

 

spela om du vill njuta av livet

Hur tänker du där? Grinda poker handlar inte särskillt mycket om livsnjutning och man blir rätt manodepressiv av swingsen.

 

Jävligt nice med mycket pengar, men "njuta av livet" är ändå att ta i en hel del.

 

That being said, har man ok möjlighet att plocka in 10-20 miljoner på kort tid är det klart man ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du där? Grinda poker handlar inte särskillt mycket om livsnjutning och man blir rätt manodepressiv av swingsen.

 

Jävligt nice med mycket pengar, men "njuta av livet" är ändå att ta i en hel del.

 

That being said, har man ok möjlighet att plocka in 10-20 miljoner på kort tid är det klart man ska göra det.

 

Vad man klassar som livsnjutning är en subjektiv fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du där? Grinda poker handlar inte särskillt mycket om livsnjutning och man blir rätt manodepressiv av swingsen.

 

Jävligt nice med mycket pengar, men "njuta av livet" är ändå att ta i en hel del.

 

That being said, har man ok möjlighet att plocka in 10-20 miljoner på kort tid är det klart man ska göra det.

 

 

Håller för en gångs skull med Hjort... + i taket (förutsatt att du inte är motiverad).

 

Som någon också sa, ta ett sabbatsår och satsa på pokern.

Nästa år har du 3 mille i fickan (minus årets omkostnader) och kan börja studera om du känner dig motiverad.

Att sätta sig och studera utan motivation är inte alls bra.

Har själv läst alldeles för många år på Högskolan, Ek. Mag. + lite till.

De perioder man hade när man tappade motivationen var inte bra alls.

Motivation > klass

 

Har du däremot motivationen att studera, så ska du naturligtvis göra det och spela nån timme då och då för att betala mat/husrum. Gratis utbildning är gott.

Utbildning > ingen utbildning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla synpunkter!

 

jag bor inte i sverige. en normal läkarlön här motsvarar 40k sek efter skatt. nog diskuterat om det... 250k/månad är min uppskattning på vad jag kommer att snitta per månad om jag kör på som jag gjort på 4/8 upp till 10/20. räknar även med att fortsätta upp i nivå, vilket givetvis skulle ge högre inkomst men det är ingenting jag kalkulerar med. vill ju inte göra någon glädjekalkyl.

 

angående att tjäna 250k sek på 5/10 så är det fullt realistiskt om du spelar som pro: 2k händer per dag på 5/10 med 4ptBB/100 (min winrate senaste 250k händerna) 25 dagar/månad ger $40 000.

 

hoppas inte den här tråden utvecklas till en debatt angående huruvida mina siffror ang lön som läkare/pokerspelare är lite off eller inte.

hoppar jag av utbildningen kommer jag inte komma in på läkarlinjen igen, det är jag helt säker på. däremot kommer jag ju alltid kunna utbilda mig till någonting annat om pokern går åt skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående att tjäna 250k sek på 5/10 så är det fullt realistiskt om du spelar som pro: 2k händer per dag på 5/10 med 4ptBB/100 (min winrate senaste 250k händerna) 25 dagar/månad ger $40 000.

Skitkul att spela 2k händer om dagen koncentrerat året runt... inte. Tror du bör dra ner på antalet händer i uppskattningen för att inte kväva dig själv. Du måste räkna LÅGT för att förbereda dig på eventualiteter.

 

räknar även med att fortsätta upp i nivå, vilket givetvis skulle ge högre inkomst.

Var inte så jäkla säker på det. Att högre nivå = högre inkomst dvs

 

Nu tänker jag inte tjafsa mer om siffrorna. Önskar dig all lycka till eftersom det verkar som att du faktiskt redan har bestämt dig (?). Ska också själv påbörja ett "proffsliv" när jag är klar med skolan (åtminstone i något år eller så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta utbildningen.

 

Du säkrar en inkomst för livet, samhällets och din egen respekt, garderar dig mot förändringar i pokerlivets villkor, lagstiftning, gulning m.m.

 

Pokervärlden är osäker. Man vet aldrig vad som kommer att hända. Är du så duktig som du säger så kan du garanterat tjäna rejält med pengar genom att spela lite vid sidan om medan du läser.

 

Jag har heltidsarbete (mer än heltid), flickvän, träning m.m. och får ändå in en 30 h (10.000 händer) per månad. Spelar du så mkt på NL1000 så kan du ändå få in en extrainkomst på en 40 000 kr/månad + utbildningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var 19 år hade jag svar på allting. Numera har jag ändrat inställningen till att jag "kan allt, men har bara inte lärt mig det ännu". Hade jag idag varit 19 år hade jag säkerligen hoppat rätt ned i tunnan i den vilda floden i full övertygelse om att jag, the champ, skulle klara mig mer än väl. Frågan är om jag sedan 16 år senare hade varit lika lycklig som jag är idag där jag har helt andra värdeingar i livet än när jag var 19 år och visste allt...

 

En annan sak, du är visserligen myndig men hur tacklar du släkt och vänners reaktioner OM du beslutar dig för att lira poker istället för att studera?

 

Min åsikt: Studera! Jag vet inte hur många gånger jag inte ångrat mig för att jag inte studerade efter gymnasiet. Nu känns det för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att besvara din fråga:

 

Jag gjorde något liknande, dvs ta studieuppehåll och pokra.

 

Jag hade då pluggat 9+3+3,5 år tot utan uppehåll, och det kändes riktigt surt då jag var skoltrött som saten och dessutom hade fysiska problem med min kropp.

 

det jag kan säga är att pokern gett mig frihet, extrem lycka i korta perioder och långa perioder av semidepression.

kombinera detta med att också få se och uppleva massor som en normal "svensson" inte får...

 

Men det är som hjort sa, för två år sen hade jag troligen instahoppat av om jag visste hur det är...I nuläget?...Jag ska börja plussa igen till hösten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste gå emot strömmen.

 

Hoppa av!!

 

Om du vinner så mycket som du säger, så kan du vinna runt 5Msek på relativt kort tid.

 

Gör det då!!! investera pengarna, och börja plugga igen. Ett liv med 5M på banken skilljer sig ganska ordenligt mot att börja från 0. Med tanke på hur lång tid det tar att bli läkare så kanske du har 10M när du är klar.

 

Jobbet är inte livet som många tror. Friheten som så mycket pengar ger dig överskuggar alla statusyrken IMO.

 

Ta pengarna, sen kan du jobba gratis som barnläkare i Afrika eller nått. Så gör du nytta och får ett gott samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...