Gå till innehåll

Upp på hästen igen aka SK ska krossa i PLO HU


SoderKrippa

Ska SoderKrippa spela in en video, får han kommentarer?  

403 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska SoderKrippa spela in en video, får han kommentarer?

    • Ja, jag tycker det och kommer titta på videon
      344
    • Nej, jag är mer intresserad av mitt eget spel
      59


Recommended Posts

  • Svars 3,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Först förlorade jag min AKs mot JTs allin preflop. Hamnade jag allin med JJ mot QQ och den stog. inte mkt att göra. sitter och hoppas att killen som i chatten bettedde sig illa åker ut. tills dess railar jag :)

Edit:

Fast nu när jag tänker på saken så är det sånna motståndare jag vill möta. lägger allt när blindsen blir stora :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett gammalt inlägg som jag inte tycker du fått några vettiga svar på:

 

Jag har en fråga angående låga pp tidigt i SNG. Hittills har jag ju alltid sagt att jag inte lirar 88- eftersom jag har tyckt att jag settar för sällan för att det ska vara värt det. Jag har bara min känsla att gå på när jag påstår det, men skulle nu vilja ha lite ny teoretisk input. Har pratat lite med min stejkare, och han spelar i övrigt ganska likt mig, förutom bl.a. att han just spelar alla pps tidigt.

 

Jag tänkte att jag skulle pröva att öppna upp dem lite, å såhär gick det på första försöket ;)

 

 

 

Seat 1: sailfun ($1,990 in chips)

Seat 2: zielony473 ($1,780 in chips)

Seat 3: -nordbo- ($2,370 in chips)

Seat 4: sorensok ($2,350 in chips)

Seat 5: stope71 ($1,420 in chips)

Seat 6: bokseri ($2,710 in chips)

Seat 7: HERO ($1,970 in chips)

Seat 8: frederic10x ($2,010 in chips)

Seat 9: tequila62 ($1,460 in chips)

Seat 10: gemerya ($1,940 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

gemerya posts blind ($15), sailfun posts blind ($30).

 

PRE-FLOP

zielony473 calls $30, -nordbo- folds, sorensok folds, stope71 calls $30, bokseri folds, HERO calls $30, frederic10x calls $30, tequila62 calls $30, gemerya folds, sailfun checks.

 

FLOP [board cards: King of Diamonds,2 of Spades,:Td: ]

sailfun checks, zielony473 bets $200, stope71 folds, HERO calls $200, frederic10x folds, tequila62 folds, sailfun folds.

 

TURN [board cards: King of Diamonds,2 of Spades,:Td:,6 of Spades ]

zielony473 bets $500, HERO bets $1,740 and is all-in, zielony473 calls $1,050 and is all-in.

 

RIVER [board cards: King of Diamonds,2 of Spades,:Td:,6 of Spades,:Th:]

 

 

SHOWDOWN

HERO shows [ 2 of Hearts,2 of Diamonds ]

zielony473 shows [ King of Hearts,Queen of Diamonds ]

HERO wins $190, HERO wins $3,695.

 

 

Nån som kan komma med ARGUMENT för att limpa med me låga pps och i så fall när å varför? Visst kan det va intressant att se hur NI spelar dem, men inte just nu :) Teoretiska/statistiska argument plz...

 

/SK

 

Jag limpade tidigare nästan alltid små pps, även i tidig position när jag spelade SNG. Men efter att ha läst ett blogginlägg någonstans (som jag inte hittar på nu) så har jag slutat med det.

 

Små pps spelar man ju uteslutande för att träffa set, och chansen att göra det på floppen är ju lite mindre än 12%. För att det ska vara värt att limpa så måste man alltså när man väl träffar få ordentligt betalt och helst dubbla upp. Det förutsätter ju i stort sett att du måste få med dig minst en limpare som antingen limpar ett högre pp eller något i stil med ett högt A eller K och träffar floppen (som i ditt exempel).

 

Självklart beror det på standarden på ens motspelare, men författaren till det ursprungliga blogginlägget menar att det helt enkelt inte lönar sig i längden att limpa pps i tidig position i tidiga lägen av en SNG. Skulle man alltid få rejält betalt när man träffar set så skulle det inte vara något snack, men de förutsättningarna uppfylls alltför sällan.

 

Det är alltså mina argument MOT att limpa pps tidigt, men jag vill gärna höra vad andra har att säga om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett gammalt inlägg som jag inte tycker du fått några vettiga svar på:

 

 

 

Jag limpade tidigare nästan alltid små pps, även i tidig position när jag spelade SNG. Men efter att ha läst ett blogginlägg någonstans (som jag inte hittar på nu) så har jag slutat med det.

 

Små pps spelar man ju uteslutande för att träffa set, och chansen att göra det på floppen är ju lite mindre än 12%. För att det ska vara värt att limpa så måste man alltså när man väl träffar få ordentligt betalt och helst dubbla upp. Det förutsätter ju i stort sett att du måste få med dig minst en limpare som antingen limpar ett högre pp eller något i stil med ett högt A eller K och träffar floppen (som i ditt exempel).

 

Självklart beror det på standarden på ens motspelare, men författaren till det ursprungliga blogginlägget menar att det helt enkelt inte lönar sig i längden att limpa pps i tidig position i tidiga lägen av en SNG. Skulle man alltid få rejält betalt när man träffar set så skulle det inte vara något snack, men de förutsättningarna uppfylls alltför sällan.

 

Det är alltså mina argument MOT att limpa pps tidigt, men jag vill gärna höra vad andra har att säga om det.

 

Jag har som du tidigare alltid slängt 88- de första två nivåerna, men blandar nu upp mitt spel lite. Pratade med Vrakman en hel del om det där igår och ungefär var resonemangen:

 

1. Vi spelar låga pp enbart för set.

 

2. Vi har drygt 1/7 chans att setta. Pottodds säger då att vi ska få betalt åtminstone 7/1 för att det ska vara värt det. I vilken situation kan vi var helt säkra på att vi har pottodds att syna med pp? I stort sett bara på big blind och det är höjt innan och minst 5-6 spelare har synat raisen innan. I alla andra positioner har vi inte tillräckligt med information.

 

När är det RIMLIGT att anta att vi kommer att få se floppen med rätt pottodds? Ja, det blir ju erfarenhetsbaserat (om man inte ska börja räkna på varje FIs raise-HD och sen räkna ut hur ofta någon FI efter oss kommer att höja utifrån sin HD men det blir bara larvigt) och jag skulle höfta till med att man rimligen kan anta att man får se en flopp i en 4+ vägspott om man sitter i MP-> och minst en har limpat innan ca 75% av tillfällena. Känns det rimligt? Det är helt taget ur luften och jag har inte funderat särskilt över det... Om det är raisat av någon annan före floppen så kan vi också räkna in ganska generöst med implicita odds, och det skulle kanske räcka med en 3-vägspott för att det ska vara värt att ta synen på t.ex. sb eller bb.

 

Allt detta är ju väldigt grovt, men vilka slutsatser kan man dra?!

 

* Limpa aldrig små pp i tidig position de första två nivåerna.

 

* Limpa små pp MP-> om minst en-två FI limpat innan.

 

* Syna en raise med små pp på sb/bb om det är minst två andra FI med i handen. (inom rimliga gränser, säg upp till 3-4bb)

 

* Syna aldrig en raise med små pp i någon annan position än sb/bb.

 

 

Verkar detta rimligt? Finputsa gärna, för det här är verkligen bara skjutet från höften utan särskilt stor eftertanke...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta är ju väldigt grovt, men vilka slutsatser kan man dra?!

 

* Limpa aldrig små pp i tidig position de första två nivåerna.

 

* Limpa små pp MP-> om minst en-två FI limpat innan.

 

* Syna en raise med små pp på sb/bb om det är minst två andra FI med i handen. (inom rimliga gränser, säg upp till 3-4bb)

 

* Syna aldrig en raise med små pp i någon annan position än sb/bb.

 

 

Verkar detta rimligt? Finputsa gärna, för det här är verkligen bara skjutet från höften utan särskilt stor eftertanke...

 

/SK

 

Låter vettigt tycker jag. Mitt resonemang ovan handlade som sagt uteslutande om att det är fel att limpa i tidig position på de första nivåerna av en SNG.

 

Den enda jag är tveksam till är att limpa i MP med 1-2 limpare innan (möjligen med 2). Det beror nog helt på bordet. Är det väldigt tight så kan det nog vara OK, men är det löst så känns det som om chansen är för stor att man får en tillräckligt stor raise bakom sig så att man måste lägga. Men jag har inget direkt belägg för att det skulle vara rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt tycker jag. Mitt resonemang ovan handlade som sagt uteslutande om att det är fel att limpa i tidig position på de första nivåerna av en SNG.

 

Den enda jag är tveksam till är att limpa i MP med 1-2 limpare innan (möjligen med 2). Det beror nog helt på bordet. Är det väldigt tight så kan det nog vara OK, men är det löst så känns det som om chansen är för stor att man får en tillräckligt stor raise bakom sig så att man måste lägga. Men jag har inget direkt belägg för att det skulle vara rätt eller fel.

 

Om bordet i sin helhet är löst så kanske de som limpat innan synar raisen och vi får då ändå odds att syna. Men jag håller med, jag är rätt konservativ i mitt spel och slänger ofta låga pp i MP oavsett hur det sett ut innan... Med fler limpare innan så ökar ju risken för att någon efter oss raisar oxå, vilket gör det hela lite paradoxalt... Det som förbättrar våra odds (många limp innan) försämrar vår möjlighet att få se floppen till rätt pris (många limp ökar risken för steal efter oss). Att spela små pp i MP eller inte blir nog read-baserat på bordet...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snoppmäteri ikväll igen. Startar en 300ing deep stack nu. :)

 

Följande spelare sitter på bordet:

 

_gambler21_

jackchecker

garbage_cat

gerson0910

gorgulf

sebcote38

tajIzwar99

susta1nable

lonesch

Pluttens_dad

 

 

Sebcote38, TajIzwar99 och Pluttens_dad (;)) är sharks och garbage_cat är fisk. Susta1nable har guldstjärna. Resten av spelarna är ute på djupt vatten om man kollar på deras average stake, även om det bara är gerson0910 som är backande förutom garbage_cat.

 

Lets klonk!

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...