Gå till innehåll

NLT - Trn, syna allin med JTo?

Recommended Posts

Postad

Blinds: 150-300

Fi1: 1100

Fi2: Mycket..

Jag: 2900

Sitter i BB med JTo. Shortstackade Fi1 går all-in. Fi2, som har väldigt mycket marker, steker ett tag och går sedan all-in (från knappen om jag minns rätt). Jag anar rätt mycket svaghet från Fi2's sida (Fi1 kan också ha lite vad som helst), det bara känns och ser ut som om han har en rätt medioker hand och vill isolera.

Jag har JTo.

Det ligger runt 4200 i potten och det kostar mig 2600 för att syna (2600 för att vinna ca 6800). Jag räknar med att jag har rätt bra vinstchans med JTo mot mina motståndare, och det räcker med att vinna sidpotten för att gå jämnt upp.

Jag väljer att syna. Fi1 har 43s, Fi2 K8s. Alltså var min read rätt gällande båda - men gör det synen rätt? När jag spelade handen ansåg jag att min hand antagligen står sig bra mot bägge händer i en trevägspott, om jag vinner hela potten ligger jag bra till i turneringen, vinner jag sidpotten så går jag jämnt upp, torskar jag båda potterna åker jag.

Efter att ha synat och sätt motståndarnas händer så kändes min syn som 100% rätt, men jag vill gärna ha lite synpunkter om min syn var rätt (jag var rätt säker på min read på fi2, och fi1 var i ett desperat läge).

* RP - QoS *

Postad

Hur många personer kvar? Är det bara ni tre kvar är det ju extremt dumt att syna tycker jag, om man inte har AA. Skulle folda AK i det läget tror jag.

Tycker det är omöjligt att svara på din fråga utan att du beskriver vad det är för turnering, hur betalstrukturen är osv.

Postad
Hur många personer kvar? Är det bara ni tre kvar är det ju extremt dumt att syna tycker jag, om man inte har AA. Skulle folda AK i det läget tror jag.

Jag är sist att agera. Kanske 25 pers kvar i turneringen, 5 får betalt.

Grejjen är den att jag pottoddsmässigt har rätt bra chans att vinna jämfört med vad jag måste stoppa in i potten. Jag är relativt shortstack (8.5xBB kvar om jag foldar), vinner jag så ligger jag bra till igen. Hade jag varit ITM med tre kvar hade jag blixtfoldat och hoppats att storstacken vinner, men nu ville jag bara ha tag i marker för att antingen ha en bra chans att komma högre upp eller åka ut och göra nått annat.

Som sagt så var min read på storstacken att han hade en rätt medioker hand och bara ville isolera. Live går jag extremt mycket på mina reads, ibland helt felaktigt måste tilläggas...men i detta läge var ju min read korrekt.

Tycker det är omöjligt att svara på din fråga utan att du beskriver vad det är för turnering, hur betalstrukturen är osv.

400 + en valfri rebuy/addon. Typ 30-35 startande, 5 priser. Tror femte gav 1200, första 6000 eller så. Snittstacken vid det här laget låg säkert runt en 6-7k, var några händer innan paus för addon (jag hade redan gjort rebuy så jag kunde inte ta en addon).

Postad

Okej, då är mitt svar att det är fel att syna. Även om din read är korrekt. Hade de inte varit all-in hade jag inte haft något emot om du gått all-in, men utan fold-equity tycker jag att det är fel att syna. 8,5BB innebär ju att du gott och väl kan vänta på ett PP eller åtminstone ett äss innan du ställer in, och då helst vara först med att trycka in degen. Du *kan* ju i stort sett inte vara favorit med JT (chansen att ingen av de två vare sig har ett par eller ett kort över J är ju minimal).

Hade du haft 3-4BB kvar hade jag tyckt det var rätt, men 8,5BB är lite väl mycket enligt mig :)

Postad

Varför skulle du folda AK? Åker både du och shortstack kommer du ju ändå tvåa isf.

Postad

Om jag synar

Bästa fall: Bra chans på 1:a, garanterad tvåa

Sämsta fall: Ute som 3:a

Om jag lägger mig:

Bästa fall: Okej chans på 1:a, garanterad tvåa

Sämsta fall: Ingen förändring

Är inte beredd att riskera utslagning bara för att förbättra min chans till 1:a när jag får en gratischans att bli tvåa genom att avstå, såvida inte min vinstchans är väldigt stor (AA; KK)

Postad

Som wolf sa, du är knappast garanterad tvåa om du foldar, däremot är du nästan garanterad minst tvåa om du synar (att lillstacken ska slå både storstack och din AK är ju mindre troligt). Bättre chans att slå ut lillen får man nog inte.

Postad

ALltså det är ju inte finalbord det handlar om.

Det är ju inte direkt så att du har större chans att bli tvåa om du foldar.

Det är rätt tidigt i en rebuyturnering, du har ca 1/2 av stack, ännu mindre efter att de som har sin addon kvar (vilket du inte har) tagit den. Alltså såg jag det som ett läge att snabbt få tag i marker och ge mig en chans att komma ITM eller åka ut.

Jag tror inte jag är favorit, men jag rtor jag har runt 30-40% mot 2 pers i potten, varför jag valde att syna och gambla.

Postad

Result

http://twodimes.net/h/?z=748673

pokenum -h jc ts - kd 8d - 4s 3s

Holdem Hi: 1370754 enumerated boards

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Ts Jc 485711 35.43 878175 64.07 6868 0.50 0.356

Kd 8d 512746 37.41 851140 62.09 6868 0.50 0.376

4s 3s 365429 26.66 998457 72.84 6868 0.50 0.268

Mot de händer jag var uppe mot har jag ca 35% chans att vinna. Om lillstacken skulle ha AKs har jag fortfarande 32%. Det var ungefär de händer som de hade som jag satte dem på, särskilt storstacken som jag fick en riktig känsla av svaghet av. Därför synade jag, jag räknade inte med att vara favorit men att pottoddsen skulle uppväga att jag ligger efter.

Som det slutade så kom floppen J3x med två ruter, turn blank, river 3, så shortstacken tripplade upp och jag fick 2900 tillbaka. Blankar rivern också vinner jag ca 7k eller så och är med i matchen igen.

Som sagt, jag synade pga stark känsla av svaghet från storstack och räknade med att jag vinner hela potten ca 1/3 gånger, vilket motiverade syn från min sida.

EDIT:

Vinner jag hela potten där så ökar dessutom min chans att ackumulera marker i framtiden, då man har mycket mer manöverutrymme med 7k än med 2.6k (som jag haft om jag foldat). Med 7k har jag råd att folda en blindsteal eller se någon flop eller två, med 3k< har jag bara råd att vänta på en hand att trycka in degen med och hoppa att jag dubblar.

Kan även nämnas att i en pott för inte så länge sen där jag skulle blindsteala med AT och fick omslag av fi1 (shortstack) som jag till sist synade så hade han A6, alltså är det inte så att fi1 har väntat i evigheter på en hand att ställa in med.

Postad

Om jag vet vad de har för kort i det läget så foldar jag JT. Du har väl mer eller mindre even money där, och tillräckligt med marker för att vänta¨på en hand där du har en bra edge (dvs ett hyfsat högt PP eller A med bra kicker). Jag tycker helt enkelt att det är en dålig chansning, men vi spelar väl MTT med olika strategier antar jag.

Postad

Med 25+ kvar och 5 priser är det en solklar fold, så där kan vi avsluta den diskussionen.

Med tre spelare kvar är det en mycket intressant historia faktiskt. Jag TROR att det är syn i de flesta fall så länge du inte sätter lillstacken på ett högt PP. Detta om den stora stacken inte är groteskt stor, alltså om du tripplar upp så skall du ha en rimlig chans att vinna tävlingen.

Fall 1) Du synar, Lillstack vinner och storstack vinner sidopotten

Du åker ut som trea. Hade du inte synat här så hade lillstacken fått ungefär lika mycket marker som du, dvs vad du tappat i EV är hälften av skillnaden mellan 2:a och 3:de pris.

Fall 2) Du synar, storstacken vinner allt.

Du kommer tvåa, och det hade du troligen gjort även om du lagt dig

Fall 3) Du synar, lillstacken vinner och du vinner sidopotten

I princip samma sak som om du inte synat.

Fall 4) Du synar, du vinner allt

Succé - du har nu fått ett skott på vinsten i tävlingen och säkrat andraplatsen.

Så vad man får bedömma är om hälften av fall 1 är värt fall 4. Är det brant struktur så är det säkerligen det. Är det mycket platt struktur så är frågan av akademisk karraktär. Frågan är vad man gör med alla mellanfall

Postad

Jag later sallan pottodds bestamma om jag ska syna el inte i en trny, da jag varderar overlevnad mkt mer an att "1 gang av 4 vinner jag den har men potten ger mig ratt odds" Kanske en mini syn pa ett 4 flush drag pa floppen mot 3-4 spelare da de implicita oddsen kanske motiverar synen. Men i ditt lage att overcalla, och speciellt mot en stack som kan busta dig, med J10 off ar enligt mig en enkel fold.