Gå till innehåll

Vilket är det "säkraste" sättet att tjäna pengar?


Kjell

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag sitter och funderar på att registrera mig på Expekt och kasta in ~200 kronor på ett konto, jag har aldrig lirat online förut (förutom med playmoney) men har spelat ganska mkt homegames med kompisarna. Jag undrar om ni har några tips om hur ni tror att jag lättast kan ganska stabilt bygga upp lite pengar? Detta är alltså inte så att jag vill bli ekonomiskt oberoende för resten av livet igenom poker, men 50:- / vecka skulle göra mig nöjd, bara känslan av att stabilt gå uppåt.

Jag undrar alltså mest vilka bord som ni tycker känns bäst då? Jag kommer alltså inte ha alltför mycket pengar att röra mig med, så jag tänkte kanske bord med 0.05/0.10 5-10$ buy in, NL eller FL kanske?

Som sagt vet jag inte alltför mycket om poker, har mest lirat homegames och lirar därför antagligen ca. 200% för mycket händer (efter vad man har läst här) etc ;)

Skulle uppskatta lite tips, verkligen! Och min "plan" är att lägga in 200, bygga upp det till kanske 300-400, sen lägga undan dem 200 jag började med och kanske försöka avancera lite till svårare bord, vill alltså försöka undvika att gå back på mina första 200:- ;)

 

 

Uppskattar alla svar! Är något otydligt så fråga gärna, tycker ni att jag ska förklara något eller så så är det bara säga till.

 

 

MVH

 

(RP - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in lite mer:)

Börja med microlimit FL för att haja spelet. Öva mycket även om du känner att det blir lite ont om action ibland. Köp någon bra bok, t.ex Small Stakes Hold'em och läs,lär och öva.

FL sparar lite av dina pengar som kan försvinna ruskigt fort på NL. Och det tar tid att lära sig spela bra, så börja med FL, det är mitt råd.

 

Men kom ihåg, du kommer inte ens vinna 50:-/veckan de första månaderna om du är 'normal'. Det tar tiiiid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst vill jag bara varna för "pokermyten". Att folk vinner pengar på poker beror på att en VÄLDIGT hög andel spelare går back. Väldigt få är vinnande spelare.

 

Därför vill jag varna lite för tänket att "jag ska bara sätta in lite och spela upp det". Inte alls säkert att det funkar så. Risken är rejäl att du ganska snart sitter där med 0:- och undrar vad som hände.

 

Men, bortsett från det, så tror jag du är ute på rätt spår. Spela lägsta limit du kan. Man behöver en rejäl slant extra för att täcka sina svängningar, mer än man tror. Så börja på låg limit och TA DET LUGNT ska du se att du snart kommer in i spelet! Börja gärna med FL, för NL så har du råd med ~3 st inköp... vilket kan vara lite i underkant. Går fort att förlora dom om du har lite oflyt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkraste sättet att tjäna pengar är nog att jobba...! ;)

 

Skämt åsido så är väl rådet micro limit på Fixed Limit ett bra råd. Jag är kanske lite partisk dock eftersom jag själv började med det, men hey, det fungerade för mig!

 

Cleara en bonus och spela micro limit för vinsten och jobba dig upp, det är en bra skola. När du dubblat dina pengar går du upp en nivå och grindar vidare tills du dubblat pengarna igen osv, osv...

 

 

/Holdem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela på Microlimit 0.05$/0.10$ NL/PL borden. Spela tight och var inte rädd för att gå allin när du har något bra. Du kommer få syn!. Att du vid dom borden skulle i genomsnitt dubbla ett inköp per dag utan att spela ihjäl dig tycker jag verkar rimligt.

 

Både jag och min flickvän byggde upp grunden till våra bankrolls via dessa bord. Hon började med 30$ och jag med 4.5$. När jag hade 150$ började jag lira på 0.25$/0.50$ NL/PL borden och hade tur så jag kom upp i mina 500$ (10xInköpet=rimlig bankroll) ganska fort.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv bara spelat ca två månader-så min erfarenhet gällande detta är av det ringa slaget.

Spela tight är det bästa rådet anser jag.Spela bara premium pockets.Var inte rädd för att folda innan rivern om ditt förnuft och din känsla säger dig att du är uppe emot en bättre hand.Var dock försiktig med att folda rivern.Ge f-n i att försöka bluffa,det håller inte i Low Limit.

Räkna översiktligt outs.Försök betta value.

Tålamod och disciplin,broder-TÅLAMOD och DISCIPLIN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade 150$ började jag lira på 0.25$/0.50$ NL/PL borden och hade tur så jag kom upp i mina 500$ (10xInköpet=rimlig bankroll)

Man kanske ska tillägga att det är en lite väl liten bankrulle om man inte vill riskera att spela bort allt och därmed bli tvungen att sätta in mer pengar. Men på de här nivåerna så har ju de flesta råd att sätta in några kronor till om det skulle gå dåligt.

Ett tips till trådskaparen: Sätta in så att du får ut maximal bonus på expekt (tror du måste in med $200 för att få en $50-bonus), sen tar du ut det du satte in och kan då spela för enbart bonusen, ingen risk att gå back alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Hold 'Em som gäller, jag lirar det som sagt ofta med polare och b.l.a därför jag vill "avancera" - Och så gillar jag spelet såklart.

Det där om att "tjäna xx i veckan" är ju såklart, jag förstår också för att någon ska kunna tjäna pengar måste någon annan förlora dessa pengar.

 

Men tack för alla svar, det uppskattas :) Keep 'em coming!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkraste sättet är nog att välja något extremt obskyrt spel säg razz eller 5 card stud och lära sig spela det bra. Tyvärr så blir det problem att avancera eftersom det inte finns så många spel.

 

Verkar ju extremt ologiskt. Det är ju färre som spelar obskyra spel, vilket innebär färre dåliga spelare och sannolikt fler bra, dessutom finns det inte lika mycket litteratur.

 

Ungefär som Quake World mot CS. Jag började spela båda ungefär samtidigt. CS var hur lätt som helst för det var enormt populärt och massor av newbies, QW var helt omöjligt som nybörjare eftersom alla som spelade det var extremt duktiga och det var få nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell.

 

Jag kan väl inte säga att jag är någon mästare men jag har spelat poker ett tag iaf. Jag har en bankrulle på ca: 1000 sek och jag tror att jag plussar på sin höjd 50 spänn i veckan. Jag spelar inte så hemskt mycke dock.

Det viktigaste är nog att du lär dig. Är du intresserad av poker så kan inte 200kr kännas så mycke för att gå på kurs. :D

 

Jag som inte hade privilegiet att göra en sån där magisk start i pokerkariären som man så ofta hör.(satte in 100kr o på två dar har jag 10000kr typ)

Har fått förlora, sätta in förlora o sätta in. Innan jag började vända trenden och då hade jag läst glimmes bok innan jag satt in pengar för första gången.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att det är lite väl orealistiska intällningar som florerar bland pokerspelare. Visst, mankan tjäna pengar och många gör det. Men man får aldrig glömma att det är ett nollsummespel. Vinner någon så förlorar någon. Så enkelt är det. Men, ju mer man läser på, ju mer man spelar och ju mer man verkligen analyserar sitt och andras spel, ju större chans blir det att du tillhör vinnarna.

 

Men jag tror att en förutsättning för att man skall lyckas är insikten om att allt kan gå väldigt fort utför om man inte är försiktig och metodiskt. Man måste skynda långsamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raken är den delen av potten som huset snor till sig av varje pott(brukar vara 2-5%) för att hålla igång bordet.

 

Ett tips till dig är att först och främst köpa dig en pokerbok(Glimnes "pokerhandboken" rekommenderas som första bok) och sedan testa att lira lite med playmoney på någon sida(enbart för att vänja dig med klienten, folk lirar helt annorlunda med riktiga pengar).

 

Efter detta sätter du in din första summa, en summa stor nog att täcka iaf några inköp på lägsta borden. På expekt är NL10 lägst så där vore $100 bra, fixed limit så behöver du inte alls lika mycket, där räcker det med $30 för att lira på de lägsta borden.

När du sedan satt in pengarna måste du tänka på att lira tight! Lira tightare än du tror är rätt, och när du tycker att du börjar lira tillräckligt tight så är du alldeles för lös :)

Skärp ner dina starthandskrav så du bara ser ~15-20% floppar, och se till att inte bluffa allt för ofta då bluffar inte funkar så bra mot idioterna på micro-limit.

 

Det viktigaste inom poker(enligt mig) är dock disciplin.

Jag själv kan vinna pengar rätt snabbt på de lägre nivåerna (allt upp till 0.5-1 NL) men samtidigt är jag så pengakåt så att jag brukar ta mig an för höga limits eller för många bord på för hög limit och slutligen spela bort allting.

Mitt viktigaste tips är att sluta lira när bordet är dåligt, sluta lira när du är off-shape eller on-tilt och sedan att lira så disciplinerat som möjligt.

 

Lycka till med pokerkarriären!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...