Gå till innehåll

cell och Jennez diskuterar religion m.m.


cell

Recommended Posts

Här är för övrigt skolverkets syn på det hela (så det är inte bara en rektor av den muslimska tron). Källa

 

Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning.

Om dessa riktlinjer följs så förstår jag inte varför det skulle vara så olämpligt att ha en skolavslutning i en kyrka, eller en annan lokal med religiös anknytning.

Men Jennez kan säkert förklara.

 

Tack för länken för övrigt, har inte sett det där trots att jag läst en del artiklar om frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är inget egentligt fel att använda en kyrka vid skolavslutningen, om det är den bästa lokalen som finns att tillgå. Anser själv att kyrkor kan vara otroligt spännande byggnader, däremot känner jag det som om jag tränger mig in på någon annans sfär när jag går in i en, vilket jag misstänker att även muslimer och judar också känner när de går in i en kyrka. Man hör liksom inte hemma där. Därför bör det vara endast i undantagsfall som de används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dessa riktlinjer följs så förstår jag inte varför det skulle vara så olämpligt att ha en skolavslutning i en kyrka, eller en annan lokal med religiös anknytning.

Men Jennez kan säkert förklara.

 

Ok, förmodligen är du inte läskunnig men jag gör ytterligare ett försök.

Jag som inte är religiös vill inte ha något som helst att göra med byggnader av religiöst slag såsom kyrkor, moskeer, synagogor etc såvida jag själv inte väljer att gå till en sådan byggnad av fri vilja.

Shot in the dark: Jag kan tänka mig att muslimer och andra med andra trosinriktningar än kristendomen också känner att de inte vill fira högtider i kyrkan.

 

Alltså: I ett land med skolplikt (som i Sverige) är det fel att tvinga (särskilt) barn att deltaga i skolaktiviteter som involverar kyrklighet. Prällen behöver inte säga ett ord om bibeln men befinner man sig i en kyrka annat än i utbildningssyfte blir kristendomen ganska påtaglig. Eller?

 

Att du och dina gelikar så promt vill hålla avslutningar i kyrkan är faktiskt jävligt skrämmande då det visar på total brist på empati och inte ett uns förståelse för mänskliga rättigheter.

Ni har rätt att gå i kyrkan precis när fan ni vill precis som jag har rätt att slippa gå till kyrkan. Är det så svårt att förstå?

 

Tycker du också att det är rätt att uppta individer i församlingen som inte kan uttrycka sin egen vilja och knappast ens är kapabla att ta ställning till ett sådant beslut? Jag talar naturligtvis om dopet som ju är en ”trevlig och fin tradition”. Kvinnlig (och manlig) omskärelse är också ”fina” traditioner i vissa länder och ni är ta mig tusan inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar religionsundervisning överhuvudtaget. Minns någon gång i gymnasiet, vi hade studiebesök inplanerat på moskén på Söder (som ligger precis vid Medborgarplatsen). Det var bara ett problem - det var Bajenmatch (derby till och med om jag minns rätt) samma kväll. Nu såg väl inte vår lärare mig och några polare när vi lapade sol och kall pilsner i Björns trädgård innan matchen, vilket antagligen var tur...

 

För övrigt så håller jag med (usch vad jag kommer få ångra att jag skriver det här offentligt) allt som Jennez skriver i posten ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAAA! Låt oss kämpa för att det här med hissandet av den svenska flaggan inte ska bli kriminaliserat (oroande nog är vi ju nära, enligt Cell). Låt oss lyfta fram denna underjordiska verksamhet! Då kanske vi äntligen kan få hissa vår flagga vid svenska flaggans dag/nationaldagen, svenska sommarfirare behöver inte längre smussla med fanan på sina båtar och vi kan äntligen få smycka våra röda sommarstugor med det blågula skynket. Förhoppningsvis får detta kanske även en positiv effekt för bevarandet av de svenska traditionerna, jag tänker t ex på midsommarfirandet. Vi vill verkligen inte gå miste om traditionen då hundratusentals svenskar häller i sig abnorma mängder rusdrycker och spöar skiten ur sin omgivning. Utan dessa traditioner, vad ska vi då lära våra barn?

Du överdriver vad cell sa rätt mycket. Faktum är att man i mångas ögon blir sedd som rasist/främlingsfientlig om man skulle få för sig att hissa den svenska flaggan en vanlig tisdag, och så ska det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite inom området, jag har hört att vi ska skylla på KD för varför vi har religionsundervisning som kärnämne i gymnasiet istället för Historia. Någon som vet om detta är sant?

 

Personligen tycker jag historia verkar oändlikt mycket vettigare än att få höra om Wiccan-gren nummer 38 och exakt vilka pseudo-gudinnor dom tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du överdriver vad cell sa rätt mycket. Faktum är att man i mångas ögon blir sedd som rasist/främlingsfientlig om man skulle få för sig att hissa den svenska flaggan en vanlig tisdag, och så ska det inte vara.

Det finns ju tillfällen då det känns lite mer opassande att vifta med flaggan, men vad tror du det beror på?

 

Jag är ju stadsbarn men mitt intryck är att det brukar finnas rätt mycket flaggor i svenska trädgårdar en helt vanlig tisdag, kanske framförallt under sommarhalvåret. Känner du att du skulle vilja flagga mer, men att du undviker att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez, undrar bara en sak, tycker du skiftar lite i argumenten mellan två saker. Vilket av dessa tycker du?

 

1. Skolavslutningen ska inte få firas i kyrkan.

 

Staten (dvs skolan) skall inte sammankopllas med någon religion. Det är inte för att vi har ett mångkulturellt samhälle utan för att det helt enkelt kränker den enskildes rätt till religionsutövning samt rätt till att slippa deltaga i (eller ens lyssna på, annat än i utbildningssyfte) ceremonier med religiösa inslag som innefattas av skolplikten.

 

Att någon inte kan ställa sig bakom den devisen är för mig ett obegripligt faktum. Är man religiös är det väl inte så konstigt om man anser att avslutningar kan firas i kyrkan men om man inte kan förstå och respektera mänskliga fri- och rättigheter är man jävligt illa ute.

Detta är till och med värre än bidragsdebatten. Att stjäla pengar är ju inte ens i närheten av att tvinga folk till religionsutövning (hur liten den än är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du överdriver vad cell sa rätt mycket. Faktum är att man i mångas ögon blir sedd som rasist/främlingsfientlig om man skulle få för sig att hissa den svenska flaggan en vanlig tisdag, och så ska det inte vara.

Jag är ju stadsbarn men mitt intryck är att det brukar finnas rätt mycket flaggor i svenska trädgårdar en helt vanlig tisdag, kanske framförallt under sommarhalvåret. Känner du att du skulle vilja flagga mer, men att du undviker att göra det?

Folks reaktion av att någon flaggar utan uppenbar anledning kanske är färgad av var i landet man bor. Jag kommer från Karlskrona som under många år varit en stad där rasister har haft rätt mycket aktivitet och vår flagga har synts i negativa sammahang väldigt ofta. Här är det ganska vanligt att någon som gillar att flagga rätt ofta kan bli kallad för rasist bakom sin rygg.

 

Staten (dvs skolan) skall inte sammankopllas med någon religion. Det är inte för att vi har ett mångkulturellt samhälle utan för att det helt enkelt kränker den enskildes rätt till religionsutövning samt rätt till att slippa deltaga i (eller ens lyssna på, annat än i utbildningssyfte) ceremonier med religiösa inslag som innefattas av skolplikten.

Så borde det verkligen vara, vet inte hur många gånger jag har tvingats in i en kyrka av en mängd anledningar i skolsammanhang utan att ha ett skit att säga till om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du överdriver vad cell sa rätt mycket. Faktum är att man i mångas ögon blir sedd som rasist/främlingsfientlig om man skulle få för sig att hissa den svenska flaggan en vanlig tisdag, och så ska det inte vara.

 

Man kan iofs fråga sig själv varför man hissar flaggan.

 

Dessutom tror jag mer det är ett lägenhetspåfund än ett villapåfund.

Dvs svenska flaggor i fönstret i ettan på nedre botten = rasist, hissad flagga på tomten = gammal stofil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser den här tråden kommer jag osökt att tänka på nedan insändare som cirkulerade via mailen för ett antal år sedan.

 

 

Måste grannen stenas…?

 

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt. Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris? I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja att träna fotboll i IFK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot Tredje Moseboken 19:19. Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen bomull och polyester).Är det nu nödvändigt att samla hela Tönnöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (Tredje Moseboken 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar. Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Magnus Samuelsson, Tånnö”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan iofs fråga sig själv varför man hissar flaggan.

Ungefär så ja. Om den åtminstone kunde vara snygg.

Det kan ju finnas väldigt många anledningar till att vilja hissa flaggan, eller ha den hissad mest hela tiden. Själv har jag inga, och dessutom varken flagga eller flaggstång. Men jag gillar inte det faktum att man blir ofta, och lätt, stämplad till att ha vissa åsikter för att man har flaggan uppe mer än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan iofs fråga sig själv varför man hissar flaggan.

Ungefär så ja. Om den åtminstone kunde vara snygg.

Det kan ju finnas väldigt många anledningar till att vilja hissa flaggan, eller ha den hissad mest hela tiden. Själv har jag inga, och dessutom varken flagga eller flaggstång. Men jag gillar inte det faktum att man blir ofta, och lätt, stämplad till att ha vissa åsikter för att man har flaggan uppe mer än andra.

 

Nånting säger det väl om personen som hissar flaggan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting säger det väl om personen som hissar flaggan?

Ja, det är klart det gör. Man säger det nödvändigtvis att denna person tycker mer illa om invandrare än sin granne som inte hissar flaggan?

 

Om Klas hissar sin flagga på förlisningsdatumet för Estoni för att hedra sin fru som omkom, eller Kennet som hissar flaggan 26:e december för att hedra sina två barn som omkom i tsunamin, varför ska de drabbas av fördommen att bara (okej, inte bara) rasister hissar flaggan på en till synes vanlig dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kungariket Sverige behöver är ju naturligtvis en egen "pledge of allegiance". Något i den här stilen skulle kanske funka för alla skolbarn att börja dagen med?

 

"Jag svär trohet till den svenska flaggan och kungariket den står för. Ett rike under Gud med bostadsbidrag och rättvisa för alla!"

 

Vad sägs? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag svär trohet till den svenska flaggan och kungariket den står för. Ett rike under Gud med bostadsbidrag och rättvisa för alla!"

 

Den där är klockren!

Tror dock att vi redan har en trohetsed; ”Gud bevare konungen!” Ungefär lika sosse-patetiskt som att det reglementerade svenska stridsropet är ”Hurra!”...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting säger det väl om personen som hissar flaggan?

Ja, det är klart det gör. Man säger det nödvändigtvis att denna person tycker mer illa om invandrare än sin granne som inte hissar flaggan?

 

Borde du då inte snarare bli upprörd över sättet som högerextrema grupper använder en symbol som verkar vara viktig för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så borde det verkligen vara, vet inte hur många gånger jag har tvingats in i en kyrka av en mängd anledningar i skolsammanhang utan att ha ett skit att säga till om.

Va?

 

Nu har jag gått i privatskola fram till universitetet men vi gick i aldrig i kyrkan, bortsett från en arkitekturresa. Hade faktiskt ingen aning om att det var så framträdande i svensk skola.

 

Oavsett så tycker jag inte att skolsammanhang i svenska kyrkan är särskilt farligt eftersom ingen tar den religionen på allvar utan mer ser det som new age-flum som går ut på att man ska kramas och vara snälla mot varandra. Det är ju ingen där som tror på transsubstantion och fan vet om ens särskilt många präster skulle hålla linjen om man pressade dem angående Återuppståndelsen och vattenpromenader.

 

Av princip tycker jag väl att det vore bäst att klippa även de banden, men pragmatiskt sett gör de ju ingen skada eftersom ingen tar spektaklet på allvar. Vore en annan sak om Livets Ord höll i mässan.

 

Kyrklighet i skolan kan ju gott falla under kategorin "harmlösa dumheter" tillsammans med en massa andra saker som vi gärna lär ut och praktiserar i samhället. Typ som julafton.

 

Är förresten skolavslutningar obligatoriska? Jag har lite svårt att tänka mig vad det skulle få för konsekvenser att skita i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting säger det väl om personen som hissar flaggan?

Ja, det är klart det gör. Man säger det nödvändigtvis att denna person tycker mer illa om invandrare än sin granne som inte hissar flaggan?

 

Borde du då inte snarare bli upprörd över sättet som högerextrema grupper använder en symbol som verkar vara viktig för dig?

 

Varför då? Dom har lika stor rättighet att flagga som alla andra.

 

I övrigt bryr jag mig inte om ifall jag skulle bli klassad som rasist ifall jag flaggar. De människor som klassar mig för detta är nämligen idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting säger det väl om personen som hissar flaggan?

Ja, det är klart det gör. Man säger det nödvändigtvis att denna person tycker mer illa om invandrare än sin granne som inte hissar flaggan?

 

Borde du då inte snarare bli upprörd över sättet som högerextrema grupper använder en symbol som verkar vara viktig för dig?

Det är ju klart jag blir det, men det är ingen ursäkt eller anledning för någon att hysa fördommar mot dem som gillar att hissa sin flagga för alla möjliga anledningar. Dessa fördommar gör ju bara att skadan rasisterna åstakommer blir större.

 

Sen vet jag inte om jag ser den svenska flaggan som viktigt för mig. Det jag mest irriterar mig på är att om man visar minsta tecken på ilska mot en invandrare så blir man i mångas ögon sedd som en rasist, på samma sätt blir man ofta sedd som rasist när man hissar flaggan eller för den delen sjunger nationalsången.

Snart har denna utveckligen gått så långt så ingen vågar tar tag i, eller ens nämna, de problem vi har med integrationen i Sverige eftersom man då genast blir en rasist på något underligt sätt.

Debatten om hurvida man får säga "Negerboll" eller om "Nogger Black" är ett passande namn på en glass är typiska exempel på hur galet detta har blivit i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...