Gå till innehåll

cell och Jennez diskuterar religion m.m.


cell

Recommended Posts

Varför då? Dom har lika stor rättighet att flagga som alla andra.

Jo, visst har dom det. Men håller du inte med mig om att om en symbol används i ett visst sammanhang så kan det påverka hur den uppfattas? Och att det i förlängningen kan leda till att de som tycker att symbolen är väldigt viktig är oense om hur och i vilka sammanhang symbolen bör användas. För oss andra som inte bryr oss eller inte uppfattar symbolen som särskilt värdefull blir det ju inte en lika känslig fråga.

 

Jag är rätt tveksam till att "vanligt folk" som gillar att hissa flaggan lite då och då, för att de vill göra det till minne av döda anhöriga eller whatever, skulle råka ut för en massa rasismanklagelser. Tror väl snarare att det hänger ihop med hur man beter sig i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kyrklighet i skolan kan ju gott falla under kategorin "harmlösa dumheter" tillsammans med en massa andra saker som vi gärna lär ut och praktiserar i samhället. Typ som julafton.

 

Att fira julafton är frivilligt och görs inte i skolan eftersom de flesta skolor är stängda då. Det är principen att skolan har kyrkan som samlingspunkt som är förfärande. Harmlöst för vissa, inte för andra. Det mest harmlösa borde dock vara att skippa kyrkan helt och hålla avslutning på neutral plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är förresten skolavslutningar obligatoriska? Jag har lite svårt att tänka mig vad det skulle få för konsekvenser att skita i dem.

Vet faktiskt inte, men det innehöll ju en hel del moment som kändes rätt obligatoriska. Något som jag minns som sjukt mycket mer traumatiskt än att gå i kyrkan var att tvingas delta i alla dessa körsammanhang och tvingas stå på scen vid skolavslutningar. Jag minns i alla fall aldrig att jag blev tillfrågad utan som blyg sjuåring fick man glatt acceptera att stå där och plåga sig igenom en massa visor trots att man inte ville. Lite pedagogiskt sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom man då genast blir en rasist på något underligt sätt.

Debatten om hurvida man får säga "Negerboll" eller om "Nogger Black" är ett passande namn på en glass är typiska exempel på hur galet detta har blivit i Sverige.

Det finns ju ingen sådan debatt. Man får säga "negerboll" hur mycket man vill och cirka ingen procent av befolkningen har problem med "Nogger Black".

 

Jag är rätt tveksam till att "vanligt folk" som gillar att hissa flaggan lite då och då, för att de vill göra det till minne av döda anhöriga eller whatever, skulle råka ut för en massa rasismanklagelser. Tror väl snarare att det hänger ihop med hur man beter sig i övrigt.

Flaggan i sig ses ju som en tillräcklig provokation i en hel del sammanhang.

 

Att fira julafton är frivilligt och görs inte i skolan eftersom de flesta skolor är stängda då.

Juldagen är ju en av många religiösa högtider som är statligt sanktionerade genom bla lagstiftad ledighet.

 

Det är principen att skolan har kyrkan som samlingspunkt som är förfärande.

Jag vet inte vilken princip du tycker att det bryter emot. Min beef med religion är att det är falskt, irrationellt trams som är farligt om det följs fullt ut. Det gäller en massa andra saker också som lärs ut i skolan. Eg idén om människors lika värde och en massa andra saker.

 

Harmlöst för vissa, inte för andra. Det mest harmlösa borde dock vara att skippa kyrkan helt och hålla avslutning på neutral plats.

Eller att göra avslutningen helt frivillig. Vilket den ju i praktiken redan varit. Det är ju inte direkt så att frånvaro från en avslutning ger någon konkret sanktion i stil med sänkta betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då? Dom har lika stor rättighet att flagga som alla andra.

Jo, visst har dom det. Men håller du inte med mig om att om en symbol används i ett visst sammanhang så kan det påverka hur den uppfattas? Och att det i förlängningen kan leda till att de som tycker att symbolen är väldigt viktig är oense om hur och i vilka sammanhang symbolen bör användas. För oss andra som inte bryr oss eller inte uppfattar symbolen som särskilt värdefull blir det ju inte en lika känslig fråga.

 

Jag är rätt tveksam till att "vanligt folk" som gillar att hissa flaggan lite då och då, för att de vill göra det till minne av döda anhöriga eller whatever, skulle råka ut för en massa rasismanklagelser. Tror väl snarare att det hänger ihop med hur man beter sig i övrigt.

 

Swastikan är ett lysande exempel. Det är ju inte direkt en symbol som står för judehat, mord, krig och död i från början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fira julafton är frivilligt och görs inte i skolan eftersom de flesta skolor är stängda då.

Juldagen är ju en av många religiösa högtider som är statligt sanktionerade genom bla lagstiftad ledighet.

 

Dock knappast samma sak som att tvinga någon att deltaga i de eventuella ceremonierna. Bättre vore ju så klart att lagstadga hur många lediga dagar man får ta ut på ett år så att alla individuellt kan besluta sig vad de vill använda sina dagar till. I vissa branscher lönar det sig helt enkelt inte att hålla någon verksamhet eftersom den dominerande kulturen fortfarande trots allt är svensk vilket innebär att kundunderlaget på just julafton inte är detsamma som en random söndag. Marknaden får styra där alltså.

 

Det är principen att skolan har kyrkan som samlingspunkt som är förfärande.

Jag vet inte vilken princip du tycker att det bryter emot. Min beef med religion är att det är falskt, irrationellt trams som är farligt om det följs fullt ut. Det gäller en massa andra saker också som lärs ut i skolan. Eg idén om människors lika värde och en massa andra saker.

 

Jag håller med. Och principen det bryter mot är att alla skall ha rätt att slippa religiöst dravel.

 

Harmlöst för vissa, inte för andra. Det mest harmlösa borde dock vara att skippa kyrkan helt och hålla avslutning på neutral plats.

Eller att göra avslutningen helt frivillig. Vilket den ju i praktiken redan varit. Det är ju inte direkt så att frånvaro från en avslutning ger någon konkret sanktion i stil med sänkta betyg.

 

Ingen aning om det är frivilligt. Ett visst socialt tryck torde ju dock förekomma mot till exempel 7-åringar som tvingas sjunga i kör och troligen också repetera inför detta spektakel – på obligatorisk skoltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom man då genast blir en rasist på något underligt sätt.

Debatten om hurvida man får säga "Negerboll" eller om "Nogger Black" är ett passande namn på en glass är typiska exempel på hur galet detta har blivit i Sverige.

Det finns ju ingen sådan debatt. Man får säga "negerboll" hur mycket man vill och cirka ingen procent av befolkningen har problem med "Nogger Black".

Det finns det visst det. Har du missat att JämO har fått x antal anmälningar om både "negerboll" och "Nogger Black"? Det var ju även flera inslag i Rapport/Aktuellt när det var på tapeten. Det kanske inte är så aktuellt just nu men en debatt finns och har funnit ett tag.

 

Så uppenbarligen finns det personer som bryr sig, kanske inte många men dock. Och det är i mina ögon löjligt och visar på hur fega vi svenskar kan vara i sånna här frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dessa riktlinjer följs så förstår jag inte varför det skulle vara så olämpligt att ha en skolavslutning i en kyrka, eller en annan lokal med religiös anknytning.

Men Jennez kan säkert förklara.

 

Ok, förmodligen är du inte läskunnig men jag gör ytterligare ett försök.

Jag som inte är religiös vill inte ha något som helst att göra med byggnader av religiöst slag såsom kyrkor, moskeer, synagogor etc såvida jag själv inte väljer att gå till en sådan byggnad av fri vilja.

Shot in the dark: Jag kan tänka mig att muslimer och andra med andra trosinriktningar än kristendomen också känner att de inte vill fira högtider i kyrkan.

 

Alltså: I ett land med skolplikt (som i Sverige) är det fel att tvinga (särskilt) barn att deltaga i skolaktiviteter som involverar kyrklighet. Prällen behöver inte säga ett ord om bibeln men befinner man sig i en kyrka annat än i utbildningssyfte blir kristendomen ganska påtaglig. Eller?

 

Att du och dina gelikar så promt vill hålla avslutningar i kyrkan är faktiskt jävligt skrämmande då det visar på total brist på empati och inte ett uns förståelse för mänskliga rättigheter.

Ni har rätt att gå i kyrkan precis när fan ni vill precis som jag har rätt att slippa gå till kyrkan. Är det så svårt att förstå?

 

Tycker du också att det är rätt att uppta individer i församlingen som inte kan uttrycka sin egen vilja och knappast ens är kapabla att ta ställning till ett sådant beslut? Jag talar naturligtvis om dopet som ju är en ”trevlig och fin tradition”. Kvinnlig (och manlig) omskärelse är också ”fina” traditioner i vissa länder och ni är ta mig tusan inte bättre.

Återigen lägger du ner tid på att försöka pracka på mig åsikter som du tror att jag har, att du sedan är allmänt spydig och nedlåtande vet jag inte hur jag ska tolka.

Jag har inte skrivit att skolavslutningen måste vara i kyrkan. Helst vill jag avskaffa den helt då den inte har fyllt någon funktion iallafall för mig.

Om man nu ska fira skolavslutningen på vanligt manér så anser jag att den bäst lämpade lokalen bör användas. Om det då är en kyrka, moské, aula eller en teatersalong jar ingen betydelse för mig.

Du ska få ett exempel Jennez. Mina första år i skolan gick jag i en liten byaskola där skolavslutningarna hölls i antingen missionskyrkan eller pingstkyrkan. Skolans gympasal var liten och där fick inte många vistas samtidigt pga brandregler. Matsalen användes till fler än skolan så den gick inte att använda. Därför hölls skolavslutningarna i en kyrka där alla kunde vistas enligt brandreglerna och bänkar och stolar redan fanns på utställda.

Du förespråkar att man inte överhuvudtaget ska få ha en skolavslutning i en kyrka om jag förstått dig rätt. Vars skulle vi ha firat skolavslutningen då någonstans? Skulle vi brytit mot brandreglerna och hållit i gympasalen? Eller skulle vi ha jagat ut de boende från äldreomsorgen och övriga matgäster från matsalen?

 

Angående dopet så anser jag att man som i föreningslivet i övrigt inte ska tvingas bli medlem utan att ett sådant beslut ska tas av individen själv. Fast vad har det med skolavslutning i kyrkan att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dopet så anser jag att man som i föreningslivet i övrigt inte ska tvingas bli medlem utan att ett sådant beslut ska tas av individen själv. Fast vad har det med skolavslutning i kyrkan att göra?

Kan du köpa att man kan tycka att det är av underordnad betydelse huruvida det är mest praktiskt att befinna sig i en kyrka under skolavslutningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dopet så anser jag att man som i föreningslivet i övrigt inte ska tvingas bli medlem utan att ett sådant beslut ska tas av individen själv. Fast vad har det med skolavslutning i kyrkan att göra?

Kan du köpa att man kan tycka att det är av underordnad betydelse huruvida det är mest praktiskt att befinna sig i en kyrka under skolavslutningen?

Ja, det kan jag. Kan du köpa att jag tycker att skolavslutningslokalens eventuella religiösa anknytning är av underordnad betydelse så länge skolan, eleverna och föräldrarna är överens om skolavslutningens utformning?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen lägger du ner tid på att försöka pracka på mig åsikter som du tror att jag har, att du sedan är allmänt spydig och nedlåtande vet jag inte hur jag ska tolka.

Du medger alltså att du är motståndare till mänskliga rättigheter? Well played, good game etc.

 

Att jag är spydig beror på att jag försöker trigga dig till att bli så förbannad så att du noggrant läser mina inlägg igen i jakt på sakfel. Förhoppningsvis smittar väl någon logik av sig.

 

Om man nu ska fira skolavslutningen på vanligt manér så anser jag att den bäst lämpade lokalen bör användas. Om det då är en kyrka, moské, aula eller en teatersalong jar ingen betydelse för mig.

Det har dock betydelse för en helvetes massa andra människor. Det här känns som den springande punkten som du vägrar att begripa av någon outgrundlig anledning.

 

Du ska få ett exempel Jennez. Mina första år i skolan gick jag i en liten byaskola där skolavslutningarna hölls i antingen missionskyrkan eller pingstkyrkan.

Vilken jävla skräll.

 

Du förespråkar att man inte överhuvudtaget ska få ha en skolavslutning i en kyrka om jag förstått dig rätt. Vars skulle vi ha firat skolavslutningen då någonstans? Skulle vi brytit mot brandreglerna och hållit i gympasalen? Eller skulle vi ha jagat ut de boende från äldreomsorgen och övriga matgäster från matsalen?

Ok, så det fanns alltså matgäster i matsalen från 08.00 till 15.00?

Håll separata avslutningar för varje enskild klass i klassrummen då. Om man ställer alla bänkar längs väggarna och radar upp stolar kan det ju kanske till och med gå in två klasser. Men era klassrum var väl för små så all undervisning ägde kanske rum i pingstkyrkan eller missionskyrkan?

 

Angående dopet så anser jag att man som i föreningslivet i övrigt inte ska tvingas bli medlem utan att ett sådant beslut ska tas av individen själv. Fast vad har det med skolavslutning i kyrkan att göra?

 

Inget förutom att det är en kränkning av mänskliga rättigheter och att det är samma instution som delvis står för kränkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dopet så anser jag att man som i föreningslivet i övrigt inte ska tvingas bli medlem utan att ett sådant beslut ska tas av individen själv. Fast vad har det med skolavslutning i kyrkan att göra?

Kan du köpa att man kan tycka att det är av underordnad betydelse huruvida det är mest praktiskt att befinna sig i en kyrka under skolavslutningen?

Ja, det kan jag. Kan du köpa att jag tycker att skolavslutningslokalens eventuella religiösa anknytning är av underordnad betydelse så länge skolan, eleverna och föräldrarna är överens om skolavslutningens utformning?

 

Problemet är att så inte är fallet vilket borde vara jävligt klart för var och en som har läst den hår tråden eller ens sett en svensk skola de senaste fem åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte den enklaste lösningen att göra skolavslutningen frivillig om den nu inte redan är det? Om det sedan visar sig att en stor del av eleverna på en skola inte vill delta kanske den skolan kan fundera på att ta bort de element som inte passar deras elever istället för att man börjar införa en massa regler om hur alla skolavslutningar ska gå till eller inte gå till.

 

Jag är odöpt, okonfirmerad och tror inte på nån högre makt men på de skolavslutningar jag varit på har prästerna haft mycket vettigt att säga, och för det mesta har det inte handlat speciellt mycket om religion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köpa att man kan tycka att det är av underordnad betydelse huruvida det är mest praktiskt att befinna sig i en kyrka under skolavslutningen?

Ja, det kan jag. Kan du köpa att jag tycker att skolavslutningslokalens eventuella religiösa anknytning är av underordnad betydelse så länge skolan, eleverna och föräldrarna är överens om skolavslutningens utformning?

 

Jo, det har ju framgått att du tycker det, men det blir samtidigt lite trist när du i dina inlägg inte vill relatera till teman som har förekommit i den här tråden, t ex integration. Eller ska man tolka det som att du inte tycker att skolan spelar någon som helst roll i sådana frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du medger alltså att du är motståndare till mänskliga rättigheter? Well played, good game etc.

 

Att jag är spydig beror på att jag försöker trigga dig till att bli så förbannad så att du noggrant läser mina inlägg igen i jakt på sakfel. Förhoppningsvis smittar väl någon logik av sig.

Vars medger jag att jag är motståndare till mänskliga rättigheter?

Dina triggningsförsök har inte fungerat hittintills, men du verkar å andra sidan rätt triggad.

Det har dock betydelse för en helvetes massa andra människor. Det här känns som den springande punkten som du vägrar att begripa av någon outgrundlig anledning.

Definera en helvetes massa. Du verkar ha svårt för att begripa att det finns människor som inte ser något problem med att ha skolavslutningen i en kyrka. Om det då finns de som absolut vägrar att fira skolavslutningen där så finns det flera alternativ för att lösa problemet.

Efter att ha googlat lite så visade det sig att det finns skolor som håller en alternativ ceremoni för de som inte vill hålla till i kyrkan.

Ok, så det fanns alltså matgäster i matsalen från 08.00 till 15.00?

Håll separata avslutningar för varje enskild klass i klassrummen då. Om man ställer alla bänkar längs väggarna och radar upp stolar kan det ju kanske till och med gå in två klasser. Men era klassrum var väl för små så all undervisning ägde kanske rum i pingstkyrkan eller missionskyrkan?

Japp, matsalen var aldrig något alternativ. Den kommunala skolan jag gick på följde skollagen så undervisningen hölls i ändamålsenliga klassrum. Ingen, jo, jag tar det igen, ingen gnällde någonsin på att skolavslutningen hölls i en kyrka. Och nej, alla hade inte kristna föräldrar.

Sedan så brukar poängen med skolavslutningar vara att så många som möjligt ska fira den tillsammans, därav behovet av stora lokaler, fast jag tippar att du tycker att det bara ska få vara stora samlingar om det finns neutrala lokaler, annars ska barnen delas upp i små samlingar och inte få dela "glädjen" tillsammans.

Tycker du Jennez att vi ska förbjuda skolavslutningar i religiösa lokaler?

Där är våran åsiktsskillnad enligt mig.

 

 

Inget förutom att det är en kränkning av mänskliga rättigheter och att det är samma instution som delvis står för kränkningen.

Men numera behöver du inte vara med i svenska kyrkan och du behöver inte döpa dina barn där. Och vi har till och med kommit så långt att vi separerat kyrkan från staten. Helst ska politikerna bort från kyrkan också men eftersom jag numer inte är medlem i svenska kyrkan så kan jag inte påverka kyrkan i den riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vars medger jag att jag är motståndare till mänskliga rättigheter?

Dina triggningsförsök har inte fungerat hittintills, men du verkar å andra sidan rätt triggad.

Religionsfrihet är en mänsklig rättighet och eftersom du alltså anser att det är ok för en statlig instution att pådyvla människor religion som de inte har bett om är du alltså motståndare till religionsfrihet och således motståndare till en av de mänskliga rättigheterna. Följer du alls med i logiken?

 

Ja, jag är triggad. Jag vet inte hur det är med andra men det bubblar upp en del känslor i mig när människor på fullt allvar presenterar åsikter som i grund och botten har ungefär samma innehåll och logik som Hitlers, Stalins, Mao Tse Tungs, Neros och Helge Fossmos.

Definera en helvetes massa.

Det räcker med en för att mitt resonemang skall ha bäring.

Du verkar ha svårt för att begripa att det finns människor som inte ser något problem med att ha skolavslutningen i en kyrka. Om det då finns de som absolut vägrar att fira skolavslutningen där så finns det flera alternativ för att lösa problemet.

Efter att ha googlat lite så visade det sig att det finns skolor som håller en alternativ ceremoni för de som inte vill hålla till i kyrkan.

Och därmed utesluter man ju de från den så viktiga ”poäng med skolavslutningar” som du så fullkomligt ologiskt framhåller i citatet nedan.

Sedan så brukar poängen med skolavslutningar vara att så många som möjligt ska fira den tillsammans, därav behovet av stora lokaler, fast jag tippar att du tycker att det bara ska få vara stora samlingar om det finns neutrala lokaler, annars ska barnen delas upp i små samlingar och inte få dela "glädjen" tillsammans.

 

Tycker du Jennez att vi ska förbjuda skolavslutningar i religiösa lokaler?

Där är våran åsiktsskillnad enligt mig.

Är det en fråga? Om det är en retorisk fråga är den ju fruktansvärt malplacerad och om det är en fråga du verkligen vill ha svar på blir jag knappast förvånad.

 

 

Men numera behöver du inte vara med i svenska kyrkan och du behöver inte döpa dina barn där. Och vi har till och med kommit så långt att vi separerat kyrkan från staten. Helst ska politikerna bort från kyrkan också men eftersom jag numer inte är medlem i svenska kyrkan så kan jag inte påverka kyrkan i den riktningen.

Sen när har man varit tvungen att döpa sina barn de senaste hundra åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det har ju framgått att du tycker det, men det blir samtidigt lite trist när du i dina inlägg inte vill relatera till teman som har förekommit i den här tråden, t ex integration. Eller ska man tolka det som att du inte tycker att skolan spelar någon som helst roll i sådana frågor?

Skolan har en stor roll när det handlar om integration.

Jag har medvetet undvikit integrationsbiten pga att man får passa sig så noga för vad man säger, kan något feltolkas så görs det i regel alltid det av någon. Dessutom så är jag inte riktigt på det klara med vad jag tycker.

Du ska iallafall få ett yttrande. En del av integrationen är att lära sig om Sverige, om våra traditioner och om vår historia.

Kyrkan har haft en stor påverkan på vårat lands utformning och en rest från förr är den traditionsenliga skolavslutningen i kyrkan.

Dock så måste vi svenskar lära oss mer om invandrarnas kultur och traditioner och där anser jag att skolan brister idag. När det kom flyktingar från västafrika till staden där jag gick högstadiet så var informationen från skolan om varför de kom hit och hur deras liv såg ut i afrika obefintlig och därigenom lämnade de fältet öppet för smygrasistiska vanföreställningar att spridas. Fick höra mycket skitsnack om dem då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av integrationen är att lära sig om Sverige, om våra traditioner och om vår historia.

Håller med, men det görs lämpligast under historia- och religionskunskapslektioner, inte under skolavslutningar. Studiebesök i kyrkor och andra religiöst betonade platser är naturligtvis helt i sin ordning.

Kyrkan har haft en stor påverkan på vårat lands utformning och en rest från förr är den traditionsenliga skolavslutningen i kyrkan.

Och skall därför inte längre upprätthållas eftersom vi nu är ett demokratiskt samhälle där mänskliga rättigheter skall råda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vars medger jag att jag är motståndare till mänskliga rättigheter?

Dina triggningsförsök har inte fungerat hittintills, men du verkar å andra sidan rätt triggad.

Religionsfrihet är en mänsklig rättighet och eftersom du alltså anser att det är ok för en statlig instution att pådyvla människor religion som de inte har bett om är du alltså motståndare till religionsfrihet och således motståndare till en av de mänskliga rättigheterna. Följer du alls med i logiken?

 

Staten tvingar inte skolorna att ha skolavslutning i en kyrka. Det får de besluta om på lokal nivå.

Jag anser inte att det är att pådyvla människor en religion att ha en skolavslutning i en kyrka. Men du verkar bli oerhört starkt påverkad av kristendomen när du kommer in i en kyrka.

Förövrigt anser jag Svintos förslag ovan var det bästa förslaget hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staten tvingar inte skolorna att ha skolavslutning i en kyrka. Det får de besluta om på lokal nivå.

Det har jag aldrig påstått heller.

Jag anser inte att det är att pådyvla människor en religion att ha en skolavslutning i en kyrka.

Det spelar väl knappast någon roll vad du anser i den här frågan? Det är vad de drabbade anser som betyder något. Är det verkligen så svårt att begripa?

Det stör ju inte mig nämnvärt att folk blir avrättade i Kina men inte fan blir det mer rätt för det.

Men du verkar bli oerhört starkt påverkad av kristendomen när du kommer in i en kyrka.

Jag kan tycka att kyrkor är vackra och intressanta byggnadsverk. Jag tycker till och med att religionshistoria är ett trevligt ämne att studera. Det jag stör mig på är dina och dina meningsfränders fascistoida tendenser. De är rent ut sagt jävligt obehagliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolan har en stor roll när det handlar om integration.

Men du tycker inte att integration hör ihop med religionsfrihet? Är det vettigt för integrationen att dela upp barn efter religionstillhörighet under skolavslutningen, som du tycker ska vara en "gemensam" ceremoni? Det här med att det är "frivilligt" innebär ju i praktiken också ett uteslutande.

 

I det här fallet verkar du tycka att svenska traditioner står över religionsfriheten?

 

Jag antar att du sjungit den blomster tid nu kommer i kyrkan under skolavslutningen?

 

"Man hörer fåglar sjunga

med mångahanda ljud,

skall icke då vår tunga

lovsäga Herren Gud?

Min själ, upphöj Guds ära,

stäm upp din glädjesång

till den som vill oss nära

och fröjda på en gång!"

 

Kan du på allvar mena att det är frikopplat från religion att sjunga psalmer i kyrkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som korvspad att muslimer inte ska behöva sitta och lyssna på den kristna "smörjan". Tog ett tag innan jag lärde mig slå dövörat till. Men i ärlighetens namn har jag aldrig hört några av mina bekanta muslimer klaga över den svenska kyrkan som samlingsplats för högtider. Nu finns det ju iofs olika grader av troende muslimer, men de kanske grämer sig inombords, vad vet jag.

 

Måste man verkligen vara med på skolavslutningarna? Trodde i min enfald att det var en självklarhet att det var frivillig i.o.m. att den hålls i kyrkan.

Har svårt att tänka mig att dagens skolor skulle tvärneka till alternativ för de som på skälig grund verkligen vill ha en alternativ ceremoni. Men det kanske beror på att jag kommer från en liten ort där allt är frid och fröjd?

 

By the way... traditioner är väl till för att brytas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du på allvar mena att det är frikopplat från religion att sjunga psalmer i kyrkan?
Det kan vara hoppkopplat olika mycket. Så gott som ingen känner någon samhörighet till gud eller tänker på Jesus när de sjunger DBNK. Bara för att texten innehåller "gud" är den inte särskilt religiös.

 

Samma sak med kyrkgrejen egentligen. Väldigt få av de som går dit på en skolavslutning är religiösa eller har egentligen en aning om vad kristendom handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...