Gå till innehåll

cell och Jennez diskuterar religion m.m.


cell

Recommended Posts

JAAA! Låt oss kämpa för att det här med hissandet av den svenska flaggan inte ska bli kriminaliserat (oroande nog är vi ju nära, enligt Cell). Låt oss lyfta fram denna underjordiska verksamhet! Då kanske vi äntligen kan få hissa vår flagga vid svenska flaggans dag/nationaldagen, svenska sommarfirare behöver inte längre smussla med fanan på sina båtar och vi kan äntligen få smycka våra röda sommarstugor med det blågula skynket. Förhoppningsvis får detta kanske även en positiv effekt för bevarandet av de svenska traditionerna, jag tänker t ex på midsommarfirandet. Vi vill verkligen inte gå miste om traditionen då hundratusentals svenskar häller i sig abnorma mängder rusdrycker och spöar skiten ur sin omgivning. Utan dessa traditioner, vad ska vi då lära våra barn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker att skolavslutning i kyrkan är kränkande mot alla barn

 

Det är väl din åsikt, men jag tycker den är oehört överdriven och löjlig. Kränkande? kom igen....

 

 

Mosekeer och synagogor brukar också vara vackra platser. Om man hade haft avslutningarna där istället hade ju de svenska barnen fått lära sig nåt nytt. De kanske till och med hade kunnat snappa upp några visdomsord från Koranen eller Toran. Kanske av föga betydelse men det hade väl varit fint?

 

 

Varför inte vrida på allt och börja lära ut arabiska och islam i skolorna och införa slöjtvång på alla flickor. Vem är det som är dum egentligen? Börjar bli svårt att ta dig på allvar.

 

 

Att fira jul på skolor/förskolor kan med fördel ifrågasättas. Du kan ju fira jul hemma med din familj precis som alla andra barn kan fira sina traditioner hemma med sina familjer.. Hur vore det om din mamma och hennes kollegor koncentrerade sig på kärnverksamheten istället?

 

För det är barn vi har att göra med, barn älskar julen och varför ska de inte få ta del av detta när de vistas på daghem större delen av deras vakna vardag. Vi bor i Sverige, och svenskar firar jul, "passar" inte detta så kan dem "flytta", som du själv säger.

 

 

Jaså?

 

Behöver jag verkligen förklara för dig ?

 

 

Tja, om du hade bott i ett land där dina barn serverades rå colon hade du nog också försökt göra något åt det

 

De muslimska barnen blir inte serverde griskött, de får egen specielmat. Men du tycker givetvis också att detta förslag är vettigt?

 

 

Ja, du verkar ju inte vara helt främmande för att placera folk i fack du heller. Skillnaden mellan dig och mig är dock att jag har rätt. Du följer tyvärr sociala mönster alltför väl min vän.

 

 

Jag har inte placerat någon i fack till skillnad från dig. Jag kunde sagt att du är ett anarkistiskt vänsterslödder men de har jag inte. Du låter som en 14-åring när du säger att du har rätt, lägg av.

 

 

Integration innebär att både vi svenskar och invandrare får anpassa oss. Segregationen är ett problem. Dock fullt naturlig. Här i London bor det ca 220 000 svenskar varav de allra flesta bor i NV centrala delarna. Där jag bor i London finns det måna människor från Bangladesh. Det funkar fint i den här staden, eftersom man tar hänsyn till varandras kulturer.

 

Hur kan du jämföra svenskar och indier i London som oftast är utbildade och talar engelska perfekt med invandrare som inte kan ett ord på svenska, boendes i rosengård Malmö, otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mosekeer och synagogor brukar också vara vackra platser. Om man hade haft avslutningarna där istället hade ju de svenska barnen fått lära sig nåt nytt. De kanske till och med hade kunnat snappa upp några visdomsord från Koranen eller Toran. Kanske av föga betydelse men det hade väl varit fint?

 

Varför inte vrida på allt och börja lära ut arabiska och islam i skolorna och införa slöjtvång på alla flickor. Vem är det som är dum egentligen? Börjar bli svårt att ta dig på allvar.

Vad fan har det med saken att göra?

 

Jag har inte placerat någon i fack till skillnad från dig. Jag kunde sagt att du är ett anarkistiskt vänsterslödder men de har jag inte. Du låter som en 14-åring när du säger att du har rätt, lägg av.

Bättre att låta som en 14-åring än som en sverigedemokrat iaf. Ärligt nu, du har ju uppenbarligen inte läst på ett smack om vare sig invandring, integrering, eller någotderas effekter.

 

Hur kan du jämföra svenskar och indier i London som oftast är utbildade och talar engelska perfekt med invandrare som inte kan ett ord på svenska, boendes i rosengård Malmö, otroligt.

Haha, sedan när pratar indier i London engelska perfekt och är utbildade? :)

 

Vill du ta ett fungerande exempel föreslår jag att du låter bli Rosengård och pluggar på lite om turkarna i Berlin istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att skolavslutning i kyrkan är kränkande mot alla barn

 

Det är väl din åsikt, men jag tycker den är oehört överdriven och löjlig. Kränkande? kom igen....

 

Jag tycker att det är kränkande för individer som inte uttryckligen bett om det att tvingas deltaga i ceremonier där religion är inblandat. Om religion sen råkar vara islam, kristendom, judendom eller buddism är helt oväsentligt.

 

Mosekeer och synagogor brukar också vara vackra platser. Om man hade haft avslutningarna där istället hade ju de svenska barnen fått lära sig nåt nytt. De kanske till och med hade kunnat snappa upp några visdomsord från Koranen eller Toran. Kanske av föga betydelse men det hade väl varit fint?

 

 

Varför inte vrida på allt och börja lära ut arabiska och islam i skolorna och införa slöjtvång på alla flickor. Vem är det som är dum egentligen? Börjar bli svårt att ta dig på allvar.

 

Allvarligt talat, du ser inte skillnaden själv eller? Det var ett tag sen staten skiljde sig från kyrkan och visst är religionsundervisning viktig i skolan men det får i så fall vara lika delar av varje religion. Jag är inte religiös överhuvudtaget och har därför lika lite intresse av att deltaga i kristna skolavslutningar som av att deltaga i hare krishna-avslutningar. Förstår du min poäng snart eller behöver jag fortsätta?

 

[
Att fira jul på skolor/förskolor kan med fördel ifrågasättas. Du kan ju fira jul hemma med din familj precis som alla andra barn kan fira sina traditioner hemma med sina familjer.. Hur vore det om din mamma och hennes kollegor koncentrerade sig på kärnverksamheten istället?

 

För det är barn vi har att göra med, barn älskar julen och varför ska de inte få ta del av detta när de vistas på daghem större delen av deras vakna vardag. Vi bor i Sverige, och svenskar firar jul, "passar" inte detta så kan dem "flytta", som du själv säger.

 

Så sjukt trångsynt. Nej, alla barn älskar inte julen. Till exempel inte muslimska och judiska barn. De skall därför inte tvingas att fira jul på dagis eller i skolan. Lika lite som kristna barn skall tvingas att fasta under Ramadan. Vad i detta resonemang är det som går dig så långt över huvudet?

 

Tja, om du hade bott i ett land där dina barn serverades rå colon hade du nog också försökt göra något åt det

 

De muslimska barnen blir inte serverde griskött, de får egen specielmat. Men du tycker givetvis också att detta förslag är vettigt?

 

Ja, jag tycker att det är vettigt att muslimska barn slipper att äta griskött. Precis lika vettigt som att dina barn slipper att äta fårtestiklar eller något annat vi av tradition inte äter.

 

Ja, du verkar ju inte vara helt främmande för att placera folk i fack du heller. Skillnaden mellan dig och mig är dock att jag har rätt. Du följer tyvärr sociala mönster alltför väl min vän.

 

Jag har inte placerat någon i fack till skillnad från dig. Jag kunde sagt att du är ett anarkistiskt vänsterslödder men de har jag inte. Du låter som en 14-åring när du säger att du har rätt, lägg av.

 

”Anarkistiskt vänsterslödder” :lol: Ja du, hade du läst på lite hade du nog vetat att jag är hyfsat långt från vänsterkanten.

 

Hur kan du jämföra svenskar och indier i London som oftast är utbildade och talar engelska perfekt med invandrare som inte kan ett ord på svenska, boendes i rosengård Malmö, otroligt.

 

Hahaha! Du är välkommen till Bangla Town och se dig omkring. Jag tror till och med du pratar bättre engelska än 95% av befolkningen där. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte vrida på allt och börja lära ut arabiska och islam i skolorna och införa slöjtvång på alla flickor. Vem är det som är dum egentligen? Börjar bli svårt att ta dig på allvar.

 

Kom på att jag nog måste vara lite tydligare här.

 

Som svar på frågan: Därför att det är precis lika dumt som att lära ut enbart kristendom och tvinga muslimska barn att inte bära slöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte begränsningar för vad prästen får säga på en skolavslutning?

Kan då inte komma på att jag någonsin har hört en präst referera till bibeln på en skolavslutning.

Kyrkor brukar ju ha den fördelen att de rymmer mycket folk och att ljudet som regel är bra. Så har inte fallet varit med andra lokaler jag haft skolavslutningar i.

 

Förövrigt så har alla skolavslutningar jag varit på sen jag började högstadiet varit enbart plågsamma. Kan man inte avskaffa dem helt och hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte begränsningar för vad prästen får säga på en skolavslutning?

Kan då inte komma på att jag någonsin har hört en präst referera till bibeln på en skolavslutning.

 

Inte ens en julavslutning? Gick du i skolan i Sverige?

 

Kyrkor brukar ju ha den fördelen att de rymmer mycket folk och att ljudet som regel är bra. Så har inte fallet varit med andra lokaler jag haft skolavslutningar i.

 

Till skillnad från synagogor och moskeer? Eller en skolaula för den delen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det finns städer utanför Sverige som har högre brinnande bilar / capita än någon svensk stad också.

Paris är lite intressant. Jag menar, hur många av invandrare i Paris talar inte franska från början? Eller är det jag som överskattar den andelen?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/France#Immigrants

 

I både Marocko och Algeriet så är franska väl utbrett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte begränsningar för vad prästen får säga på en skolavslutning?

Kan då inte komma på att jag någonsin har hört en präst referera till bibeln på en skolavslutning.

 

Inte ens en julavslutning? Gick du i skolan i Sverige?

 

Kyrkor brukar ju ha den fördelen att de rymmer mycket folk och att ljudet som regel är bra. Så har inte fallet varit med andra lokaler jag haft skolavslutningar i.

 

Till skillnad från synagogor och moskeer? Eller en skolaula för den delen?

 

Alla skolor har inte aulor som rymmer hela skolan. Ett höftskott är att majoriteten av skolorna i Sveriges idag inte rymmer alla skolans elever.

 

Det finns ca 6-10 moskeer i Sverige. Låt oss säga att det finns dubbelt så många synagogor. Ser du problemet?

 

Jag vet (antar) att din poäng inte var att man skulle ha avslutningarna i moskeer/synagogor istället för i kyrkor, utan bara visa att kyrkan och staten är frånskilda. Se därför detta som en parentes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte begränsningar för vad prästen får säga på en skolavslutning?

Kan då inte komma på att jag någonsin har hört en präst referera till bibeln på en skolavslutning.

 

Inte ens en julavslutning? Gick du i skolan i Sverige?

 

Kyrkor brukar ju ha den fördelen att de rymmer mycket folk och att ljudet som regel är bra. Så har inte fallet varit med andra lokaler jag haft skolavslutningar i.

 

Till skillnad från synagogor och moskeer? Eller en skolaula för den delen?

Julavslutning? Vilka kristna friskolor har du gått på?

 

Har än inte sett en skolaula som rymmer fler än en årskull samtidigt.

På studenten fick vi först sitta i idrottshallen(värdelöst ljud, dåliga stolar, inga föräldrar välkomna), sedan så skulle vi trängas i aulan i en timme för att höra gymnasiechefen hålla tal och få betygen. Hade hellre suttit i en kyrka om jag fått bestämma just för att ljudet är bra, det rymms många och man sitter ändå hyffsat bra.

En ändamålsanpassad lokal är viktigare för mig än gamla traditioner och seperation av skolan och kyrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar bara att argumentet att en kyrka är en lämplig plats tack vare utrymmesskäl nog är det sämsta hittills. Gymnastiksal? Matsal? Skolgård vid sommaravslutning? Kan ju fortsätta att räkna upp lämpliga platser men det viktiga är att patetia förstår poängen.
Har du läst mitt inlägg ovanför ditt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julavslutning? Vilka kristna friskolor har du gått på?

 

Jag har gått i vanliga svenska skolor och tyvärr har tvångsförespråkare av samma slag som du och cell tvingat mig att lyssna på sammanlagt flera timmars dravel från en präst. Gulag all over igen liksom.

 

Har än inte sett en skolaula som rymmer fler än en årskull samtidigt.

På studenten fick vi först sitta i idrottshallen(värdelöst ljud, dåliga stolar, inga föräldrar välkomna), sedan så skulle vi trängas i aulan i en timme för att höra gymnasiechefen hålla tal och få betygen. Hade hellre suttit i en kyrka om jag fått bestämma just för att ljudet är bra, det rymms många och man sitter ändå hyffsat bra.

En ändamålsanpassad lokal är viktigare för mig än gamla traditioner och seperation av skolan och kyrkan.

 

För det är grymt viktigt att hela skolan, eller åtminstone så många som möjligt har avslutning exakt samtidigt. Jag har varit på flera skolavslutningar där årskullarna har haft separata avslutningsceremonier. Har fungerat hur fint som helst. Kan ju meddela att kyrkan jag tvingades gå till på min barndoms avslutningar inte heller rymde hela skolan utan det fick bli halva årskullar istället.

 

Btw, sen när sitter man ”hyfsat bra” i en kyrka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar bara att argumentet att en kyrka är en lämplig plats tack vare utrymmesskäl nog är det sämsta hittills. Gymnastiksal? Matsal? Skolgård vid sommaravslutning? Kan ju fortsätta att räkna upp lämpliga platser men det viktiga är att patetia förstår poängen.
Har du läst mitt inlägg ovanför ditt?

 

Nej, du hann posta under tiden jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På andra sidan vet jag väldigt få kyrkor som rymmer en hel skola, så det argumentet håller ju inte heller.

 

Sen var det ett tag sedan man gick i skolan, men kan bara minnas en avslutning som hölls i kyrkan, och det är jag glad för. Om man nu bara kan få dem att sluta sjunga psalmer också så är vi halvvägs till att bli av med skiten helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julavslutning? Vilka kristna friskolor har du gått på?

 

Jag har gått i vanliga svenska skolor och tyvärr har tvångsförespråkare av samma slag som du och cell tvingat mig att lyssna på sammanlagt flera timmars dravel från en präst. Gulag all over igen liksom.

 

Har än inte sett en skolaula som rymmer fler än en årskull samtidigt.

På studenten fick vi först sitta i idrottshallen(värdelöst ljud, dåliga stolar, inga föräldrar välkomna), sedan så skulle vi trängas i aulan i en timme för att höra gymnasiechefen hålla tal och få betygen. Hade hellre suttit i en kyrka om jag fått bestämma just för att ljudet är bra, det rymms många och man sitter ändå hyffsat bra.

En ändamålsanpassad lokal är viktigare för mig än gamla traditioner och seperation av skolan och kyrkan.

 

För det är grymt viktigt att hela skolan, eller åtminstone så många som möjligt har avslutning exakt samtidigt. Jag har varit på flera skolavslutningar där årskullarna har haft separata avslutningsceremonier. Har fungerat hur fint som helst. Kan ju meddela att kyrkan jag tvingades gå till på min barndoms avslutningar inte heller rymde hela skolan utan det fick bli halva årskullar istället.

 

Btw, sen när sitter man ”hyfsat bra” i en kyrka?

 

om det är en tradition så är det givetvis viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julavslutning? Vilka kristna friskolor har du gått på?

 

Jag har gått i vanliga svenska skolor och tyvärr har tvångsförespråkare av samma slag som du och cell tvingat mig att lyssna på sammanlagt flera timmars dravel från en präst. Gulag all over igen liksom.

 

Har än inte sett en skolaula som rymmer fler än en årskull samtidigt.

På studenten fick vi först sitta i idrottshallen(värdelöst ljud, dåliga stolar, inga föräldrar välkomna), sedan så skulle vi trängas i aulan i en timme för att höra gymnasiechefen hålla tal och få betygen. Hade hellre suttit i en kyrka om jag fått bestämma just för att ljudet är bra, det rymms många och man sitter ändå hyffsat bra.

En ändamålsanpassad lokal är viktigare för mig än gamla traditioner och seperation av skolan och kyrkan.

 

För det är grymt viktigt att hela skolan, eller åtminstone så många som möjligt har avslutning exakt samtidigt. Jag har varit på flera skolavslutningar där årskullarna har haft separata avslutningsceremonier. Har fungerat hur fint som helst. Kan ju meddela att kyrkan jag tvingades gå till på min barndoms avslutningar inte heller rymde hela skolan utan det fick bli halva årskullar istället.

 

Btw, sen när sitter man ”hyfsat bra” i en kyrka?

Har läst igenom mina inlägg och förstår fortfarande inte vars du får det till att jag dels skulle hysa samma åsikter som cell och att jag förespråkar att skolavslutningen enbart ska vara i en kyrka.

Jag har enbart argumenterat för att kyrkan är en bra plats pga att den rymmer många, ljudet är bra och att man sitter hyfsat bra i en kyrkbänk(här jämför jag med andra stolar som jag suttit på när det inte har varit skolasvlutning i kyrkan).

Jag förespråkar inte på något sätt att skolavslutningar enbart ska vara i kyrkor, jag tycker bara att man inte ska utesluta den som lokal.

Hur sedan själva skolavslutningen ska vra utformad får varje skola avgöra, bara för att man är i kyrkan behöver man inte ha en präst som talar.

Jag hade helst sluppit alla avslutningar från högstadiet och uppåt, men det var jag väldigt ensam om att tycka.

 

Btw så är prästerna de enda som någonsin sagt något som då har varit i närheten av bra på de skolavslutningar jag varit på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är för övrigt skolverkets syn på det hela (så det är inte bara en rektor av den muslimska tron). Källa

 

Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning.

 

För övrigt, så anser jag att traditioner ligger på individens ansvar, och inte på samhället. Vill man behålla sina traditioner så är det fritt fram, men gnäll inte på folk som inte vill hänge sig åt desamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart argumenterat för att kyrkan är en bra plats pga att den rymmer många, ljudet är bra och att man sitter hyfsat bra i en kyrkbänk(här jämför jag med andra stolar som jag suttit på när det inte har varit skolasvlutning i kyrkan).

 

Ok, det finns mycket utrymme i en kyrka? Det är alltså det vi har kommit fram till? Det är det du ville upplysa oss om med dina inlägg?

 

Att en kyrka, trots sina ”bekväma” bänkar och sin oändliga kapacitet, är olämplig som lokal vid en skolavslutning har jag redan argumentat för och påvisat så nu droppar vi det tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...