Gå till innehåll

cell och Jennez diskuterar religion m.m.


cell

Recommended Posts

Jennez, jag ser ingen poäng i ditt patetiska försök att tillrätta visa mig? Kom med ett riktigt motargument istället för ett tämligen tamt försök att se smart ut.

Att man ska lära sig att stava rätt är en självklarhet men jag förstår inte vad det har med saken att göra i detta fallet.

Jag tycker det är fel att en ej svenskfödd och dessutom muslim ska ha rätt att bestämma att svenska barn inte ska få fira sin skolavslutning i kyrkan. En svensk tradition som funnits i många härrans år. Det är ett stort hån mot alla svenskar som enligt mig är oacceptabelt, man trampar över gränsen. Håller du inte med Jennez? säg det i såfall...

Vad är nästa grej, svenska barn får inte äta skinka i skolan för att det är diskriminerande mot muslimer?

Förbjud tomten i skolorna, han är diskriminerande?

 

Vad hände med ordspråket: "man tar seden dit man kommer" ?

 

Svensken och sverige har blivit lamt, svagt och helt förslappat i sitt sätt att hålla fast och beskydda det som är svenskt och det som gör oss till svenskar. Och det är en ren skam att man vänder ryggern det man själv tillhör.

Svenskar som har offrat sitt liv i strid i många långa och blodiga krig för att skydda vår integritet, vänder sig säkert i graven och spottar sig över axeln.

 

 

Nej, jag är inte Sverigedemokrat, jag är en vanlig svensk medborgare, jag röstade förövrigt dock på alliansen, som majoriteten av de svenska folket. Jag är heller inte rasist eller främlingsfientlig, men jag är helt emot att vi ska låta oss köras över av andra kulturer som vi tagit in i vårt land.

Sverige är ett underbart land att bo i och det finns plats för många kulturer i viss mån, men låt för den sakens skull inte dessa kultuerer överskrida och köra över det ursprungliga Sverige och dess svenska invånare.

 

 

/Svensken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

All form av religion är enligt min åsikt smörj, inget annat. Det enda de leder till är problem och konflikter, jag ser inga posetiva effekter i någon form av religonutövning. Islam är den värst infekterade och smutsiga/barbariska religon som finns, fyfan för de vid makten som låter denna pest sprida sig in i europa och in i vårt land.

De sensaste jag läste var I en svensk skola någonstans där de svenska skolbarnen inte fick fira skolavslutning i kyrkan för att de var enligt rektorn diskriminerande mot andra religioner främst då deras muslimska elever. Vilken jävla idiot, att man ska behöva böja sig ner för deras välmående i vårt land såpass mycket att de går ut över våra egna traditioner, som om bidrag, hem , mosker och annat skit inte vore nog, är dem aldrig nöjda? skolavlutning i kyrkan är väl för helvete knappst ens religionsrelaterat i dagens samhälle utan en ren tradition.

 

Kanske de inte va så konstigt när rektorn heter Muhammed och härstammade från Syrien.

 

Ren jävla skam.

 

 

My 2 cents

 

Borde inte skolavslutning i kyrkan vara diskriminerande mot DIG som tycker att all form av religion är "smörj"? Eller hur var det nu, skolavslutning i kyrkan hade med tradition att göra och inte reilgion? Vad tror du denna tradition bottnar i? Nordisk mytologi?

Det vore också intressant om du utvecklade vad islam skulle vara infekterat av. "De vid makten" kanske har missat något.

 

Ignorance is bliss, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez, jag ser ingen poäng i ditt patetiska försök att tillrätta visa mig? Kom med ett riktigt motargument istället för ett tämligen tamt försök att se smart ut.

Att man ska lära sig att stava rätt är en självklarhet men jag förstår inte vad det har med saken att göra i detta fallet.

Jag tycker det är fel att en ej svenskfödd och dessutom muslim ska ha rätt att bestämma att svenska barn inte ska få fira sin skolavslutning i kyrkan. En svensk tradition som funnits i många härrans år. Det är ett stort hån mot alla svenskar som enligt mig är oacceptabelt, man trampar över gränsen. Håller du inte med Jennez? säg det i såfall...

Vad är nästa grej, svenska barn får inte äta skinka i skolan för att det är diskriminerande mot muslimer?

Förbjud tomten i skolorna, han är diskriminerande?

 

Vad hände med ordspråket: "man tar seden dit man kommer" ?

 

Svensken och sverige har blivit lamt, svagt och helt förslappat i sitt sätt att hålla fast och beskydda det som är svenskt och det som gör oss till svenskar. Och det är en ren skam att man vänder ryggern det man själv tillhör.

Svenskar som har offrat sitt liv i strid i många långa och blodiga krig för att skydda vår integritet, vänder sig säkert i graven och spottar sig över axeln.

 

 

Nej, jag är inte Sverigedemokrat, jag är en vanlig svensk medborgare, jag röstade förövrigt dock på alliansen, som majoriteten av de svenska folket. Jag är heller inte rasist eller främlingsfientlig, men jag är helt emot att vi ska låta oss köras över av andra kulturer som vi tagit in i vårt land.

Sverige är ett underbart land att bo i och det finns plats för många kulturer i viss mån, men låt för den sakens skull inte dessa kultuerer överskrida och köra över det ursprungliga Sverige och dess svenska invånare.

 

 

/Svensken

 

Hehe förbud är ju bara för härliga. Du snackar om skinka men jag kan ge ett verkligt exempel från en kompis skola när vi var mindre: Man fick nämligen inte äta bananer på skolan. Det var förnedrande haha. Var man sugen på en banan så var det bara att ta med sig den under tröjan eller i en påse och sätta sig på toaletten och krubba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte skolavslutning i kyrkan vara diskriminerande mot DIG som tycker att all form av religion är "smörj"? Eller hur var det nu, skolavslutning i kyrkan hade med tradition att göra och inte reilgion? Vad tror du denna tradition bottnar i? Nordisk mytologi?

Det vore också intressant om du utvecklade vad islam skulle vara infekterat av. "De vid makten" kanske har missat något

 

Som jag ser det är skolavslutning i kyrkan mer en trevlig stämningsfull tradition än en religös verksamhet, i allafall i nutid. Visst har det sina rötter i kristen lära men det är väl bara långsökt i detta fallet och inte relevant i den poäng jag förösöker framföra. Huruvida det är diskriminerande mot mig eller inte spelar ingen roll.

Att religös utövning är smörj står jag för men det är min egen personliga åsikt, då menar jag radikal utövning. Skolbarn som firar skolavslutning i kyrkan kan knappast anses som en folksamling troende? Så varför är det då diskriminerande mot andra religioner?

 

Det här med Islam är väl en tolkningsfråga, men personligen tar jag fullt avstånd från allt som har med Islam att göra . I mina ögon så är Islam grund till misär, våld och förtryck av framförallt kvinnor i de länder där Islam är störst utbrett. Folk i de här länderna är "hjärntvättade" och dessutom tvingade av Islamska lagar ( Sharia ) att dyrka Islam, alternativet är fly eller att bli stenad/piskad till döds. Brott mot mänskliga rättigheter i allmänhet. Muslimers ovilja att vilja anpassa sig till andra människor och andra länder . Att komma till vårt land och begå såkallade hedersmord tycker dem är helt ok, ok att mörda en annan person för att denne har avikit på något sätt enligt deras islamska sed. De vid makten tror jag nog är väldigt medvetna, men har man väl satt sig i skiten så är de inte lätt. Jag skulle kunna fortsätta i all evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez, jag ser ingen poäng i ditt patetiska försök att tillrätta visa mig? Kom med ett riktigt motargument istället för ett tämligen tamt försök att se smart ut.

 

Ok, jag ska försöka.

 

Att man ska lära sig att stava rätt är en självklarhet men jag förstår inte vad det har med saken att göra i detta fallet.

 

Tråkigt nog innebär problem med stavning att man i många sammanhang (särskilt på forum) har svårt att bli tagen på allvar. Det i kombination med dina helt irrationella och ologiska åsikter ställer till det en del för dig. Jag tyckte att det räckte med att påpeka ditt första tillkortakommande men nu blir jag alltså tvungen att skriva ner självklara logiska resonemang. Men ok, jag gör det för din skull så att både dina och mina barn får en bättre värld att leva i.

 

Jag tycker det är fel att en ej svenskfödd och dessutom muslim ska ha rätt att bestämma att svenska barn inte ska få fira sin skolavslutning i kyrkan. En svensk tradition som funnits i många härrans år. Det är ett stort hån mot alla svenskar som enligt mig är oacceptabelt, man trampar över gränsen. Håller du inte med Jennez? säg det i såfall...

Vad är nästa grej, svenska barn får inte äta skinka i skolan för att det är diskriminerande mot muslimer?

 

Jag tycker att det är fel att skolorna överhuvudtaget firar avslutningar i kyrkan. Det må vara tradition men kom inte och säg att det inte har med religion att göra när du faktiskt befinner dig i en kyrka och en präst håller talet, inte alltför sällan med citat hämtade från bibeln. Det är precis lika illa att tvinga barnen till kyrkan som att tvinga dem till en moske eller synagoga för den delen. (Således lika illa att tvinga muslimska barn till en kyrka som till en moske).

 

Jag kommer att tokvägra att låta döpa mina barn (om jag får några). Jag tycker inte att folk skall påtvingas en religion. Ett spädbarn ber inte om att bli upptagen i en församling lika lite som du ber om att bli omskuren innan din bar mitzvah.

 

Du börjar se ett mönster va?

 

Förbjud tomten i skolorna, han är diskriminerande?

 

Jaa! Vilket förbluffande bra exempel! Sen när har tomten med religion att göra?

 

Vad hände med ordspråket: "man tar seden dit man kommer" ?

Det dog nog ut samtidigt med dina horribla åsikter.

 

Svensken och sverige har blivit lamt, svagt och helt förslappat i sitt sätt att hålla fast och beskydda det som är svenskt och det som gör oss till svenskar. Och det är en ren skam att man vänder ryggern det man själv tillhör.

Ursäkta, men är det inte upp till var och en vad man vill tillhöra? Jag bor i London och väljer att äta pepparkakor och dricka glögg nu när julen närmar sig. På samma sätt undviker jag att äta njurpaj eftersom jag tycker att det är lite osmakligt. Det är dock en jävla skillnad på att undvika att äta saker och att inte låta andra göra det. Så vitt jag vet är det nog ingen vid sina sinnens fulla bruk som kommit med förslaget att till exempel förbjuda skinka i skolorna för att det skulle vara diskriminerande. Det känns lite dumt att behöva bemöta hypotetiska argument.

 

Dessutom skulle det vara mitt personliga val om jag helt plötsligt vill äta njurpaj istället för att dricka glögg. Jag är alltså i min fulla rätt att vända vad fan jag vill ryggen och sen kan du ju tycka vad du vill om det. Det gör mig ont att behöva berätta det här för dig men vilka traditioner jag väljer att fira väljer jag själv. Jag har fan ingen skyldighet att dansa runt majstången bara för att jag föddes i Sverige.

 

Svenskar som har offrat sitt liv i strid i många långa och blodiga krig för att skydda vår integritet, vänder sig säkert i graven och spottar sig över axeln.

Mmm... Och de anfallskrig vi har bedrivit då?

 

Nej, jag är inte Sverigedemokrat, jag är en vanlig svensk medborgare, jag röstade förövrigt dock på alliansen, som majoriteten av de svenska folket. Jag är heller inte rasist eller främlingsfientlig, men jag är helt emot att vi ska låta oss köras över av andra kulturer som vi tagit in i vårt land.

Sverige är ett underbart land att bo i och det finns plats för många kulturer i viss mån, men låt för den sakens skull inte dessa kultuerer överskrida och köra över det ursprungliga Sverige och dess svenska invånare.

 

Jag finner det lite märkligt att du röstade på alliansen. Dina grundläggande politiska åsikter och värderingar verkar ju inte alls stämma overens med deras? Du låter som en Sverigedemokrat men jag tror dig när du säger att du inte röstade på dem.

 

Så för att sammanfatta: Ingen skall pådyvlas någonting. Inte svenskar och inte invandrare. Vill invandrarna öppna pizzerior och kebaberior så får de väl göra det. Passar det inte dig får du väl flytta någon annanstans. Precis som en invandrare skulle få göra om han inte gillade att du stod på torget i knätofsar och sålde köttbullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolbarn som firar skolavslutning i kyrkan kan knappast anses som en folksamling troende?

 

Nej just det, sa vad har de da i kyrkan att gora?

 

Muslimers ovilja att vilja anpassa sig till andra människor och andra länder .

 

Ja, du verkar ju ha en oerhort stor vilja att anpassa dig till andra kulturer och andra manniskor grundlaggande rattigheter. Jag sitter har och gapskrattar! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cell skrev:

 

Svenskar som har offrat sitt liv i strid i många långa och blodiga krig för att skydda vår integritet, vänder sig säkert i graven och spottar sig över axeln.

Sveriges krig

Namn

År

Fiender

Allierade

 

Befrielsekriget

1521-1523

Danmark

Lübeck

 

Grevefejden

1534-1536

Lübeck

Danmark

 

Gustav Vasas ryska krig

1554-1557

Ryssland

 

 

Nordiska sjuårskriget

1563-1570

Danmark, Lübeck & Polen

 

 

Livländska kriget

1570-1583

Ryssland

Polen

 

Första ingermanländska kriget 1590-1595

Ryssland

Polska kriget

1600-1629

Polen

 

 

Andra ingermanländska kriget 1610-1617

Ryssland

Kalmarkriget

1611-1613

Danmark

 

 

Trettioåriga kriget

1628-1648

Österrike m fl.

Frankrike m fl.

 

Torstenssonskriget

1643-1645

Danmark

 

 

Nordiska kriget

1655-1661

Polen, Danmark m fl..

Brandenburg m fl.

 

Bremiska krigen

1654 & 1666

Bremen

 

 

Skånska kriget

1674-1679

Danmark m fl.

Frankrike

 

Stora nordiska kriget

1700-1721

Ryssland m fl.

Turkiet m fl.

 

Hattarnas ryska krig

1741-1743

Ryssland

 

 

Pommerska kriget

1757-1762

Preussen

Frankrike m fl.

 

Gustav III:s krig

1788-1790

Ryssland & Danmark

 

 

Första napoleonkriget

1805-1810

Frankrike & Danmark

Storbritannien m fl.

 

Finska kriget

1808-1809

Ryssland

 

 

Andra napoleonkriget

1813-1814

Frankrike & Danmark

Storbritannien m fl.

 

Norska kriget

1814

Norge

 

 

Jag har inte tagit med de medeltida krigen i den här sammanställningen eftersom gränserna mellan krig, inbördeskrig, uppror och fred var mycket diffusa under den tiden. Men medeltiden dominerades av inbördeskrig och uppror. Krig mellan de skandinaviska rikena var relativt ovanliga. Vilket också förklarar varför det var så få gränsförändringar under medeltiden jämfört med stormaktstiden. De få krigen bröt ut när det rådde fred inom riket.

 

Under senare delen av vikingatiden förekom det inga tronstrider. Följaktligen stred Erik Segersäll mot Danmark. Olof Skötkonung stred tillsammans med Danmark mot Norge. Anund Jakob stred tillsammans med Norge mot Danmark, senare även mot Norge. Under tidig medeltid var kungarna fullt upptagna med att hålla sig kvar på tronen och hade därför sällan möjlighet att kriga mot sina grannländer. När Sverige kommer in i en period av inre stabilitet under 1200- och 1300-talet börjar man att kriga igen. Det är under den här tiden som Finland erövras och korståg mot Estland och Ryssland företas. Skåneland vinns för att sedan förloras tillsammans med Gotland. 1400-talet domineras av unionskrigen som var en blandning av krig, inbördeskrig och uppror.

 

När Gustav Vasa tar makten 1521 sker en tid av återhämtning innan krigen återupptas. Mellan 1554 och 1660 är Sverige nästan oavbrutet i krig. Framgångarna i dessa förändrar maktbalansen i östersjöregionen och gör Sverige till en stormakt. Stora nordiska kriget leder dock till att stormaktställningen förloras och det försvagade Sverige är därefter inte längre starkt nog att hota sina grannländer, och det geografiska läget gör att få länder vill anfalla Sverige. Det hindrar dock inte Sverige från att inleda tre misslyckade revanschkrig under 1700-talet. Sveriges allra sista krig ingick alla i napoleontidens europeiska storkrig. Följden blev att Finland förlorades och Norge tvingades in i en union med Sverige. Den unionen upplöstes sedan utan strid 1905 och Sverige fick sina nutida gränser.

 

Det har inte varit många krig som syftat till att skydda vår integritet, främst över att vi varit ett ganska ointressant rike långt uppe i ödemarken. Det är våra motståndare som fått skydda sin integritet, inte tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med Islam är väl en tolkningsfråga, men personligen tar jag fullt avstånd från allt som har med Islam att göra . I mina ögon så är Islam grund till misär, våld och förtryck av framförallt kvinnor i de länder där Islam är störst utbrett. Folk i de här länderna är "hjärntvättade" och dessutom tvingade av Islamska lagar ( Sharia ) att dyrka Islam, alternativet är fly eller att bli stenad/piskad till döds. Brott mot mänskliga rättigheter i allmänhet. Muslimers ovilja att vilja anpassa sig till andra människor och andra länder .

 

På vilket sätt skiljer sig Islam mot kristendomen?

Allt du tar upp kan man säga om Kristendomen också.

Fast jag utgår ifrån att ditt betyg i historia inte var så högt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att gå tillbaks med dåligt resultat :( , kan säga tt luften gick ut mig. Kanske jag gör ett försök till senare.

 

På vilket sätt skiljer sig Islam mot kristendomen?

Allt du tar upp kan man säga om Kristendomen också.

Fast jag utgår ifrån att ditt betyg i historia inte var så högt?

 

Det som är relevant här är att i de islamska staterna har inget förändrats till skillnad från de kristna. Jag är väl medveten om korståg och kristendomens historia knappast är fläckfri. Skillnaden är som sagt att vi har "civiliserat" oss. Eller menar du att vi fortfarande bränner häxor på bål ? tänk två gånger innan du skriver.

 

Jag hade VG i historia. Frågan är va det spelar för roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att gå tillbaks med dåligt resultat :( , kan säga tt luften gick ut mig. Kanske jag gör ett försök till senare.

 

På vilket sätt skiljer sig Islam mot kristendomen?

Allt du tar upp kan man säga om Kristendomen också.

Fast jag utgår ifrån att ditt betyg i historia inte var så högt?

 

Det som är relevant här är att i de islamska staterna har inget förändrats till skillnad från de kristna. Jag är väl medveten om korståg och kristendomens historia knappast är fläckfri. Skillnaden är som sagt att vi har "civiliserat" oss. Eller menar du att vi fortfarande bränner häxor på bål ? tänk två gånger innan du skriver.

 

Jag hade VG i historia. Frågan är va det spelar för roll.

 

LOL föga oväntat svar.

Du låter en schablonbild av ett fåtal muslimska länder representera Islam.

 

Men Kristendomen bidrar i västvärlden till olika grader av förtryck av kvinnor, sexuellt avikande och oliktänkande. En fundamentalistisk kristen stat skulle knappast skilja sig särskilt mycket ifrån en Islamsk dito. Det var min poäng.

Sedan håller jag med om att det finns en hel del förtryckande muslimska länder som inte är så utvecklade när det gäller saker som demokrati och mänskliga rättigheter. Men bara för det innebär det inte att Islam skulle stå för ett mindre "civiliserat" samhälle än de andra bokreligionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite komiskt med en som tycker det ska vara självklart att stava rätt i en mening stavar fel i två meningar senare...

 

Gdaily: Skulle ivf vilja hävda att Stora Nordiska Kriget till en början var ett försvarskrig mtp at Danmark, Polen och Ryssland en gång för alla ville krossa Sveriges stormakt då en pojkspoling fick kungakronan.

 

Men i det stora hela har ju Sverige "alltid" strävat efter att dominera Östersjön så mkt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite komiskt med en som tycker det ska vara självklart att stava rätt i en mening stavar fel i två meningar senare...

 

Slarvfel är en sak men puckade särskrivningar och upprepade grammatiska fel en annan. För övrigt är meningen som jag citerat ovan åt helvete fel den också.

Hade du något annat att tillföra debatten i stort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt nog innebär problem med stavning att man i många sammanhang (särskilt på forum) har svårt att bli tagen på allvar. Det i kombination med dina helt irrationella och ologiska åsikter ställer till det en del för dig

 

Jag ber vederbörande så hemskt mycket om ursäkt för eventuella fel som säkert har tillkommit av slarv, som du själv säger. Hoppas du kan ta mig på allvar ändå.

 

Men ok, jag gör det för din skull så att både dina och mina barn får en bättre värld att leva i.

 

Kör på Messias, you can do it.

 

 

Du börjar se ett mönster va?

 

Jag har förstått att du inte vill ha tvång, vilket jag aldrig har argumenterat för. Vad jag vet så är dop fullständingt frivilligt som förälder och det är konfirmering med om man som döpt inte vill konfirmeras.

Det jag har argumenterat för är att man inte ska förbjuda eller ta bort skolavslutningen i kyrkan som tradition med anledning av att det skulle vara diskriminerande mot andra kulturer. Åter igen ser jag firandet i kyrkan som en fin tradition, dock med sina rötter i det religösa. Sen håller jag med dig om att de bör vara frivilligt, men som barn så får ju föräldern ta det beslutet.

 

 

 

Jaa! Vilket förbluffande bra exempel! Sen när har tomten med religion att göra?

 

Eftersom jag menar att skolfirandet är en tradition och att de har blivit borttaget från en skola med anledning av att det skulle vara diskriminerande så finns det ju all anledning att tro att vårt julfirande i skolorna kommer ifrågasättas med, det är jag helt övertygad om. Jag kan ge dig ett exempel direkt från verkligheten; Min mor arbetar som konsult och förskolelärare på ett daghem där dem har tvingats att sluta läsa jul och tomtesagor enligt nya bestämmelser för att det är opassande för de muslimska barnen då de inte firar jul med tomten hemma. Man kan ju bara gissa var dessa påtryckningar har kommit ifrån.

 

 

Det dog nog ut samtidigt med dina horribla åsikter

 

Väldigt märkligt uttalande. Om du har denna attityden i andra icke-europeiska länder så är du ute på hal is...

 

Så vitt jag vet är det nog ingen vid sina sinnens fulla bruk som kommit med förslaget att till exempel förbjuda skinka i skolorna för att det skulle vara diskriminerande. Det känns lite dumt att behöva bemöta hypotetiska argument
.

 

 

Jasså de tror du inte? Jag kan fortsätta med föregående exempel. Min mor och hennes arbetskamrater brottas daglien med problem som uppstår gällande maten som serveras. Efter en hel del motsättningar och klagomål från muslimska föräldrar ska det tas ett beslut om eventuellt förbud att servera griskött på daghem i min kommun. Anledningen är att föräldrarna inte litar på att personalen inte serverar deras barn griskött samt är de rädda att deras barn ska tycka om det. Om detta förbud går igenom, var tror du sen nästa steg är? skolan tror jag. Vårt frosseri av griskött retar gallfeber på våra muslimska vänner, de kan jag lova dig.

 

 

Det gör mig ont att behöva berätta det här för dig men vilka traditioner jag väljer att fira väljer jag själv. Jag har fan ingen skyldighet att dansa runt majstången bara för att jag föddes i Sverige

 

 

Jag håller med dig, man ska få äta vad man vill. Det enda jag menar är att Sverige är dåligt på att ta vara på sina traditioner och gör alldeles för lite för att skydda och värna om dessa. Det är snodd på kriminellt att hissa en svensk flagga och sjunga nationalsången om det inte är ett sportevenemang vilket jag tycker är ganska sorgligt.

Jag tror inte jag har sagt att du har några skyldigheter, men det bör väl ändå ligga i ditt intresse som svenk att ta vara på en tradition som midsommar ? sen om du dansar runt stången eller inte tror jag nog alla skiter blanka fan i.

 

 

 

Mmm... Och de anfallskrig vi har bedrivit då?

 

Och vad vill du ha sagt med detta ?

 

Jag finner det lite märkligt att du röstade på alliansen. Dina grundläggande politiska åsikter och värderingar verkar ju inte alls stämma overens med deras? Du låter som en Sverigedemokrat men jag tror dig när du säger att du inte röstade på dem.

 

 

Haha...mina grundläggande politiska åsikter? här har vi debatterat ett ämne och du placerar mig direkt i ett fack. Jag tycker vissa av sverigedemokraternas åsikter är bra ,det står jag för och det är jag långt ifrån ensam om. Dock krävs det mer för att få bukt på ett land och styra det framgångsrikt, och den kunskapen har inte sverigedemokraterna. Jag tycker idén med att många olika partier, dock med samma ideologiska riktning, styr tillsammans är intressant och hoppas att de kan bli ett lyft för Sverige.

 

Skolbarn som firar skolavslutning i kyrkan kan knappast anses som en folksamling troende?

 

Med detta påstående menar jag att barnen inte är där för att de är troende. De är där för att få att gå in i kyrkan som är en väldigt vacker plats. De är där för att lära sig och se något nytt, att få ta del av svensk tradition helt enkelt. De få rader prästen citerar ur bibeln är ju av föga betydelse. Är detta verkligen diskriminerande?

 

 

Ja, du verkar ju ha en oerhort stor vilja att anpassa dig till andra kulturer och andra manniskor grundlaggande rattigheter. Jag sitter har och gapskrattar

 

Är det verkligen jag som ska anpassa mig? Jag är svensk, pratar, skriver och arbetar i Sverige. Du verkar inte förstå vad integrering innebär. Hur ska invandrare kunna integreras i vårt samhälle och vårt land om de inte vill anpassa sig, det är omöjligt. Därför har vi 1 miljon invandare bunkrade i förorterna som lever på bidrag, sosseregeringens sätt att sopa problemen under mattan. Bidrag som hårt arbetande svenskar betalar för, som dessutom exploateras hårt av fuskare och svartjobbare. Jag sitter här och skrattar åt din ignorans och din brist på kontakt med verkligheten. Eller är det kanske bara din brist på kunskap som gör att du inte förstår bättre.

 

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är dop fullständingt frivilligt som förälder

 

Ja, men inte som barn.

 

som barn så får ju föräldern ta det beslutet.

 

Absolut inte. Det beslutet kan man ta när man t.ex. fyller 18. Det ska krävas en aktiv och frivillig handling för att bli medlem av ett religiöst samfund. I dagsläget är ju de flesta medlemmar av Svenska Kyrkan av ren lathet, vilket är helt bakvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte. Det beslutet kan man ta när man t.ex. fyller 18. Det ska krävas en aktiv och frivillig handling för att bli medlem av ett religiöst samfund. I dagsläget är ju de flesta medlemmar av Svenska Kyrkan av ren lathet, vilket är helt bakvänt.

 

Jo det är självklart, jag menade mer att det är föräldern som har ansvaret för sitt barn under 18 år. Om barnet inte vill följa med på en skolavslutning så måste det styrkas av föräldern eftersom skolavslutningen anses vara som en vanlig skoldag i schemat. Detta gäller ju även om en skolavslutning skulle ta plats i skolan eller på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att du inte vill ha tvång, vilket jag aldrig har argumenterat för. Vad jag vet så är dop fullständingt frivilligt som förälder och det är konfirmering med om man som döpt inte vill konfirmeras.

Det jag har argumenterat för är att man inte ska förbjuda eller ta bort skolavslutningen i kyrkan som tradition med anledning av att det skulle vara diskriminerande mot andra kulturer. Åter igen ser jag firandet i kyrkan som en fin tradition, dock med sina rötter i det religösa. Sen håller jag med dig om att de bör vara frivilligt, men som barn så får ju föräldern ta det beslutet.

 

Så det du säger är att du (eller rättare sagt, vi svenskar) inte ska tvingas till saker, men alla andra ska? Vill du fira skolavslutningen i kyrkan så är det fritt fram att göra det utanför skoltid, men eftersom barn har skolplikt så har de inget val att stanna utanför. Själv vill jag hålla mig så långt borta ifrån alla former av institutioner som vill pracka på mig en massa regler att följa, detta inkluderar även folk som har en sned bild på vad att vara svensk innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har argumenterat för är att man inte ska förbjuda eller ta bort skolavslutningen i kyrkan som tradition med anledning av att det skulle vara diskriminerande mot andra kulturer. Åter igen ser jag firandet i kyrkan som en fin tradition, dock med sina rötter i det religösa. Sen håller jag med dig om att de bör vara frivilligt, men som barn så får ju föräldern ta det beslutet.

 

Jag tycker att skolavslutning i kyrkan är kränkande mot alla barn. I övrigt kan du läsa Myssions poster ett par gånger till eftersom de slår huvudet på spiken.

 

Eftersom jag menar att skolfirandet är en tradition och att de har blivit borttaget från en skola med anledning av att det skulle vara diskriminerande så finns det ju all anledning att tro att vårt julfirande i skolorna kommer ifrågasättas med, det är jag helt övertygad om. Jag kan ge dig ett exempel direkt från verkligheten; Min mor arbetar som konsult och förskolelärare på ett daghem där dem har tvingats att sluta läsa jul och tomtesagor enligt nya bestämmelser för att det är opassande för de muslimska barnen då de inte firar jul med tomten hemma. Man kan ju bara gissa var dessa påtryckningar har kommit ifrån.

 

Att fira jul på skolor/förskolor kan med fördel ifrågasättas. Du kan ju fira jul hemma med din familj precis som alla andra barn kan fira sina traditioner hemma med sina familjer.. Hur vore det om din mamma och hennes kollegor koncentrerade sig på kärnverksamheten istället?

 

Det dog nog ut samtidigt med dina horribla åsikter

 

Väldigt märkligt uttalande. Om du har denna attityden i andra icke-europeiska länder så är du ute på hal is...

 

Jaså?

 

Efter en hel del motsättningar och klagomål från muslimska föräldrar ska det tas ett beslut om eventuellt förbud att servera griskött på daghem i min kommun. Anledningen är att föräldrarna inte litar på att personalen inte serverar deras barn griskött samt är de rädda att deras barn ska tycka om det. Om detta förbud går igenom, var tror du sen nästa steg är? skolan tror jag. Vårt frosseri av griskött retar gallfeber på våra muslimska vänner, de kan jag lova dig.

 

Tja, om du hade bott i ett land där dina barn serverades rå colon hade du nog också försökt göra något åt det.

 

Det gör mig ont att behöva berätta det här för dig men vilka traditioner jag väljer att fira väljer jag själv. Jag har fan ingen skyldighet att dansa runt majstången bara för att jag föddes i Sverige

 

 

Jag håller med dig, man ska få äta vad man vill. Det enda jag menar är att Sverige är dåligt på att ta vara på sina traditioner och gör alldeles för lite för att skydda och värna om dessa. Det är snodd på kriminellt att hissa en svensk flagga och sjunga nationalsången om det inte är ett sportevenemang vilket jag tycker är ganska sorgligt.

 

Känner du dig kriminell när du hissar flaggan? Om inte, varför bry sig? Jag kan hålla med om att det är tråkigt att rasisterna har smutsat ner vårt lands symbol men det är fritt fram att använda sig av den andå, trots allt.

 

Jag tror inte jag har sagt att du har några skyldigheter, men det bör väl ändå ligga i ditt intresse som svenk att ta vara på en tradition som midsommar ? sen om du dansar runt stången eller inte tror jag nog alla skiter blanka fan i.

 

Jag tycker att det är trevligt med midsommar och firar gärna det men varför ser du det som en självklarhet att det skulle ligga i mitt intresse? Så länge jag vill fira midsommar så kommer jag att göra det oavsett vad andra gör eller inte gör.

 

Mmm... Och de anfallskrig vi har bedrivit då?

 

Och vad vill du ha sagt med detta ?

 

Läd gdailys inlägg.

 

Haha...mina grundläggande politiska åsikter? här har vi debatterat ett ämne och du placerar mig direkt i ett fack. Jag tycker vissa av sverigedemokraternas åsikter är bra ,det står jag för och det är jag långt ifrån ensam om. Dock krävs det mer för att få bukt på ett land och styra det framgångsrikt, och den kunskapen har inte sverigedemokraterna. Jag tycker idén med att många olika partier, dock med samma ideologiska riktning, styr tillsammans är intressant och hoppas att de kan bli ett lyft för Sverige.

 

Ja, du verkar ju inte vara helt främmande för att placera folk i fack du heller. Skillnaden mellan dig och mig är dock att jag har rätt. Du följer tyvärr sociala mönster alltför väl min vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forts...

 

Med detta påstående menar jag att barnen inte är där för att de är troende. De är där för att få att gå in i kyrkan som är en väldigt vacker plats. De är där för att lära sig och se något nytt, att få ta del av svensk tradition helt enkelt. De få rader prästen citerar ur bibeln är ju av föga betydelse. Är detta verkligen diskriminerande?

 

Mosekeer och synagogor brukar också vara vackra platser. Om man hade haft avslutningarna där istället hade ju de svenska barnen fått lära sig nåt nytt. De kanske till och med hade kunnat snappa upp några visdomsord från Koranen eller Toran. Kanske av föga betydelse men det hade väl varit fint? (och ungefär här tiltar Jennez ur)

Är du dum på riktigt?!

 

Är det verkligen jag som ska anpassa mig? Jag är svensk, pratar, skriver och arbetar i Sverige. Du verkar inte förstå vad integrering innebär. Hur ska invandrare kunna integreras i vårt samhälle och vårt land om de inte vill anpassa sig, det är omöjligt. Därför har vi 1 miljon invandare bunkrade i förorterna som lever på bidrag, sosseregeringens sätt att sopa problemen under mattan. Bidrag som hårt arbetande svenskar betalar för, som dessutom exploateras hårt av fuskare och svartjobbare. Jag sitter här och skrattar åt din ignorans och din brist på kontakt med verkligheten. Eller är det kanske bara din brist på kunskap som gör att du inte förstår bättre.

 

Integration innebär att både vi svenskar och invandrare får anpassa oss. Segregationen är ett problem. Dock fullt naturlig. Här i London bor det ca 220 000 svenskar varav de allra flesta bor i NV centrala delarna. Där jag bor i London finns det måna människor från Bangladesh. Det funkar fint i den här staden, eftersom man tar hänsyn till varandras kulturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...