Gå till innehåll

NLT - Trn, felspelad A9 UTG med mellanstack


jackbalsam

Recommended Posts

Satt och spelade frre roll på expekt 2500 i potten, 130 betalda platser.

 

Hade haft en oerhörd tur och satt på 77k, med 73k som average stack. Plats 16 av 80 ungefär.

 

Vid det här laget hade turnering pågått i ungefär 3 1/2 timmar så jag ursäktar mitt preflop-bet med att jag var ganska trött osv. Det är mest post-flop bettet jag vill diskutera.

 

Hur som helst:

Blinds: 2000/4000

NL

10 personer vid bordet

Hade precis kommit till bordet så jag har inte sån koll på hur de spelar, förutom alla spelar väldigt tight eftersom blindsen blivit höga vid det här laget.

Min stack: 78k

Dealerns stack: 42k ungefär

 

Sitter "under the gun" och får A9 off. Får för mig att blindsteala så jag höjer med 8000 (hade precis dragit in några potter plus att jag som sagt var lite trött på att spela). Alla foldar fram till dealer som synar, BB och SB foldar.

 

Flop:

9, 3, 5 (olika färger)

 

Är inte säker på 3 och 5 men jag satt hur som helst på top pair ess kicker.

Agerar först och resonerar att jag haft tur med floppen och att de enda händer som slår mig är pocket pair från 10 10 till AA.

 

Så här resonerar jag:

Det är svårt att veta vad han har för kort, men eftersom han synade mitt preflop bet har han säkerligen en stark hand. Den stora frågan är då om han har ett högt pocket par eller inte. Jag bestämmer mig för att han inte har pocket pair och för att försöka köpa potten, så att han inte får se turn som kan visa ett scare card. Vid det här laget har tiden nästan gått ut så jag höjer med 35k vilket i princip är hans stack. Han synar och visar QQ.

 

Jag får såklart inte in någon out så jag förlorar potten. Hur hade ni själva resonerat i den situationen? När jag tänkt igenom handen efteråt tänker jag mest på det jag lovade mig själv när jag fortfarande hade 77k, att spela tight, inte ta några risker och vänta på att blindsen äter upp dom som har mindre stackar.

 

Dumt spelat i det läget eller var post-flophöjningen berättigad?

 

EDIT av Johan: ändrar titeln så att den blir lite mer informativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska stjäla från UTG överhuvudtaget i ditt läge och med så många bakom dig som inte agerat ännu. Enda gången du lirar UTG är om du har en väldigt stark hand, vilket inte är fallet här.

Steal-lägen kommer oftast i sen position när ingen kommit in i potten innan dig. Då är ju chansen mindre att spelarna som sitter efter dig har bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om vi bortser från preflopp, då jag tycker att du kunde väntat lite med att göra en move, så tycker jag att du resonerade fel på floppen. Situationen som råder då är ju att du antingen ligger väldigt långt före (mot AJ-AK) och vill spela eller så ligger du ganska långt efter mot TT-KK eller väldigt långt efter mot AA eller triss. Alltså du är i en situation där du antingen vill ha spel mot överkort eller vill ut ur potten mot i stort sett alla andra händer.

 

Jag skulle tro att jag troligen var uppe mot 77-JJ eller AQ-AK här eftersom jag väntar mig omslag av QQ-AA, och ser det inte som så troligt att någon har synat med AT eller AJ (fast det kan ju hända). Händerna jag vill vara uppe mot utgör 36/49 = 75% av min motståndares troliga händer, resterande 25% av hans händer vill jag absolut inte upp mot, men jag har åtminstone 5 outs mot större delen av dem.

 

Potten är nu på 22k och du har 70k kvar medan din motståndare 34k vilket bara är ungefär 1,5 pottbet, alltså är det nog rätt kört att komma oskadd ur den här potten om du är slagen. Eftersom jag inte kan bluffa ut fi ur den här potten så skulle jag nog kunna tänka mig att ta det lite lugnt, ligger du före så gör det nästan aldrig så mycket att ge billiga kort eftersom din motståndare som bäst har 3 outs då (medan han om han har AQ-AK definitivt blir knäckt om han träffar esset). I det här läget så skulle jag nog vilja ge min motståndare en chans att bluffa eftersom jag knappast kan komma loss ur den här potten, så jag skulle nog betta typ 1/2 pott eller checka för att få honom att höra av sig. Svarar han så blir det nog all-in, synar han så blir det nästan säkert all-in direkt på turn.

 

Så jag skulle nog betta lite eller checka här, men eftersom jag inte har någon klar uppfattning om min motståndare är det här ett rätt jobbigt läge. Det här beteendet inducerar bluff så jag måste syna, grejen är ju att om jag pottbettat och fått syn så hade jag också varit tvungen att syna fast jag då vetat om att det inte var någon bluff. Med den här taktiken så kan man behålla hoppet om att det är en dålig hand när man ändå måste syna.

 

Jag gillar inte ditt bet eftersom det får ut nästan alla hans slagna händer medan han fortfarande kommer syna med alla händer som slår dig.

 

Situationen blir rätt annorlunda om jag får lite mer information att gå på, såsom att han inte synat med AQ eller AK i den här situationen, då kan det nog vara aktuellt att check-folda.

 

Men grundproblemet är prefloppspelet, du har satt dig i en situation som ger din motståndare väldigt stort överläge. Situationen du är i handlar till väldigt stor del om att vinna 22k eller förlora 36k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, men det var som sagt postflophöjningen jag undrade över.

 

Visst, men det är en fråga i stil med: "Jag slängde ut mina bilnycklar genom fönstret. Om ni bortser från att jag själv slängde ut dem, vad tycker ni är det bästa sättet att få rätt på dem igen?" Så bli inte förvånad om många säger åt dig att inte slänga ut dina bilnycklar genom fönstret till att börja med. ;-)

 

P.S. En höjning är när man höjer insatserna efter att någon betat före dig, om du själv är först med betet så heter det "bet" eller "satsning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

Väldigt bra jämförelse med bilnycklarna :D

Problemet var nog till största del att jag var med i en pott där jag inte hade nåt att göra.

 

Men angående det jag tycker att jag borde gjort istället, dvs tighta till ordentligt eftersom jag hade en ganska stor stack. Är det en bra taktik i slutet av multitable turneringar när blindsen blivit ganska stora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite blandade kommentarer också.

Vid det här laget hade turnering pågått i ungefär 3 1/2 timmar så jag ursäktar mitt preflop-bet med att jag var ganska trött osv. Det är mest post-flop bettet jag vill diskutera.

Ett problem som du har gemensamt med många spelare, men du måste förstå att om ditt spel starkt blir påverkat av utmattning så får ditt turnerings-EV enormt med stryk. Det är nämligen på slutet som dina val har absolut störst inverkan på ditt EV och att "choka" (antingen av trötthet eller feghet) är katastrofalt.

 

Hade precis kommit till bordet så jag har inte sån koll på hur de spelar, förutom alla spelar väldigt tight eftersom blindsen blivit höga vid det här laget.

Mums, det är ordentligt fel att spela tight när mörkarna är höga. Eller inte helt och hållet, eftersom man helt ska ge upp att limpa in med spekulativa händer. Det finns två faktorer som styr hur löst man ska spela: mörkstorlek, vilket innebär att man spelar lösare på ett främst aggressivt sätt ju större mörkarna är; den andra faktorn är förväntad vinst postflop vilket är en funktion av relativ spelkvalité postflop, position och stackstorlek vilket gör att man spelar lite fler spekulativa händer och lite mer passivt preflopp. Den andra faktorn minskar ganska drastiskt i betydelse när mörkarna ökar eftersom det helt enkelt inte finns så mycket pengar att vinna i postflopspelet längre, den bygger också väldigt mycket på att det finns dåliga spelare att utnyttja när mörkarna är låga.

 

 

Så här resonerar jag:

Det är svårt att veta vad han har för kort, men eftersom han synade mitt preflop bet har han säkerligen en stark hand. Den stora frågan är då om han har ett högt pocket par eller inte. Jag bestämmer mig för att han inte har pocket pair och för att försöka köpa potten, så att han inte får se turn som kan visa ett scare card.

Eh, du bestämmer dig för att han inte har överpar? Som synes så fungerar det inte särskilt bra. ;-) Vidare så köper du ju inte potten om du faktiskt har bäst hand. Dessutom så bör du nog fundera lite på vilka kort det egentligen är som är scarecards. Som jag ser det så finns det 8 sådana, K och Q, J eller T ger honom ju knappast ett högre par och esset är ju som sagt inget problem.

 

Du bör nog snarare resonera i liknande banor som jag gör ovan(därmed inte alls sagt att jag har rätt). Om jag spelat handen som du preflopp så hade jag nog också hamnat allin, men jag hade agerat lite annorlunda och kanske fått betalt av hans sämre händer vilket du knappast fått eftersom du fråntog honom möjligheten att göra ett misstag.

 

Jag får såklart inte in någon out så jag förlorar potten. Hur hade ni själva resonerat i den situationen? När jag tänkt igenom handen efteråt tänker jag mest på det jag lovade mig själv när jag fortfarande hade 77k, att spela tight, inte ta några risker och vänta på att blindsen äter upp dom som har mindre stackar.

 

Jag tycker nog att det här också är fel attityd, med bara en genomsnittlig stack (20bb) och 80 spelare kvar tjänar du inte mycket på att vänta ut folk eftersom det inte är så stor skillnad i utbetalning mellan de lägsta platserna. Istället bör ditt fokus ligga på att öka din stack så att du kan få en reell chans att placera i top fem eftersom det är där de riktiga pengarna ligger. Så du bör istället spela aggressivt så fort en bra möjlighet visar sig, vilket den gör med halvok kort i position inte utg (ens med bra kort egentligen). De stora mörkarna är dessutom väldigt stealbegärliga och med ett tight bord har du definitivt möjlighet att öka din stack lite genom att plocka upp sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

Väldigt bra jämförelse med bilnycklarna :D

Jag har snott den från Steve Badger, som förresten har en väldigt bra hemsida som heter http://www.playwinningpoker.com där det finns en hel del bra turneringsskriverier.

 

Men angående det jag tycker att jag borde gjort istället, dvs tighta till ordentligt eftersom jag hade en ganska stor stack. Är det en bra taktik i slutet av multitable turneringar när blindsen blivit ganska stora?

Jag svarar lite på det ovan, och nej det är ingen bra taktik. Mörkarna är stora och det är långt kvar till finalbordet så du måste hugga på dem så fort det öppnar sig ett läge, vilket oftast innebär att det bara är ett fåtal tighta spelare kvar efter dig att agera. Men du bör också leta efter lägen att dubbla upp, att kasta bort ett sådant kostar dig ganska mycket pengar i längden. Så se till att inte kasta dig alltför snabbt på avtryckaren när du faktiskt har en bra hand utan tänk ut hur du maximerar ditt value.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...