Gå till innehåll

Vad händer efter pokern?


Fudge

Recommended Posts

  • Svars 174
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Poker som spel, ja. Pokermarknaden är som vilken marknad som helst och vi är konsumenter.

Nej, jag menar pokermarknaden som helhet. Alltså att nettovärdet är negativt. På samma sätt som nettovärdet vore negativt om människor köpte förgiftad mat så att de gick och dog. Människor är inte rationella konsumenter och kan hamna i situationer där det är en negativ feedbackloop som totalt förstör värde även i en fri marknadssituation.

 

Vem är du att säga något sådant?

Det är inte så mycket jag som säger det som Daniel Kahneman och andra ekonomiska beteendevetare. Den datan är väl underbyggd, idéen om människan som rationell aktör är däremot totalt motbevisad.

 

Jag kan inte se att världen blir bättre av att människors frihet inskränks av en helt orättfärdig lag.

Det beror på att du i grunden har en felaktig inställning till vad som är bra och dåligt samt hur människor faktiskt fungerar.

 

Den som odlar och säljer gurkan har skapat värde, den som konsumerar gurkan skapar inget värde.

Eh? Smakupplevelsen är ett värde. Om man nu gillar gurka och den inte är giftig.

 

Jämför med om ingen konsumerar gurkan, utan att den bara slängs i ett svart hål. Det är rätt uppenbart att det är mindre totalvärde i världen än om någon ätit gurkan.

 

Alla relevanta definitioner av värde bygger rimligen på mänskliga upplevelser, annars blir det lite dumt.

 

mår pokerproffs bra? är dom glada? eller ska de ägna några år att bygga rulle för att LEVA sen?

Rätt många är inte glada och rätt många är det. Det finns inget direkt enkelt sätt att se hur stor del av sinnestämningen som beror på själva pokerspelet, men jag känner inte särskilt många proffs som inte tycker att poker är väldigt slitsamt till och från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker lite på saken, är inte det här en väldigt fri tolkning av definitionen? Som att varan själv måste godkänna utbytet.

Frivilligt utbyte bygger ju på att allt sker av fri vilja och vi får väl utgå från att slaven inte är slav av fri vilja. I riktigt handel har inte varorna någon fri vilja och kan därför inte hamna i en valsituation, så därför är ju normalfallet att en vara inte kan godkänna utbytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför man läser på universitet till något vettigt samtidigt som man spelar poker.

 

eller så spelar man poker tills boomen är slut och pluggar sedan? låter mycket vettigare

 

Ja lixom varför nånsin plugga om man inte behöver det :D (Ja, jag är seriös)

 

reservplan?

 

vad har du i studielån? = dyr reservplan!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk om man utbildar sig mot en bransch som helt plötsligt försvinner eller blir extremt svårt att få jobb i

 

vet ju inte vad som händer i framtiden med all ny kommande teknik

 

vad ska man ha för reservplan för det? vad har ni för reservplan ni som pluggar?

 

kan inte va kul att stå där med 400k i lån och inget jobb, ska ni leva på socialbidrag ? och inte prata om hur mkt eran utbildning redan kostat samhället..

 

vad har ni för reservplan för det eller ska ni bli utsugande parasiter?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker lite på saken, är inte det här en väldigt fri tolkning av definitionen? Som att varan själv måste godkänna utbytet.

Frivilligt utbyte bygger ju på att allt sker av fri vilja och vi får väl utgå från att slaven inte är slav av fri vilja. I riktigt handel har inte varorna någon fri vilja och kan därför inte hamna i en valsituation, så därför är ju normalfallet att en vara inte kan godkänna utbytet.

 

Nu tänker jag inte lägga mig i definitioner av slavhandel, frågan gällde från början samhällsnyttan av jellos pokerspelande.

 

Jello, observera att detta inte är riktat personligt mot dig, att jag diskuterar just din situation här är för att alla andra inklusive du själv gör det, så du får duga som exempel.

 

Jello spelar poker.

Han betalar rake.

Denna rake tillfaller spelbolag, och troligen i första hand utländska spelbolag som inte anställer i Sverige i någon större omfattning, eller betalar skatt i Sverige. Detta antar jag eftersom det är svårt att hitta spel på högre nivåer på Svenska spel (i alla fall senast jag var in där, vilket iofs är länge sedan), och jag antar att Jello inte har lust att sitta och grinda 2-5kr mot nollor.

 

==> Den direkta samhällsnyttan i Sverige av Jellos spelande är väldigt liten. Det som gör att Jello ändå genererar en viss samhällsnytta är hans konsumtion. Han köper ex-vis gurka och annat. Detta genererar momsintäkter till staten, och omsättning hos handlare, grossister, producenter etc.

 

Samhällsnyttan som Jello genererar kan dock inte på långa vägar jämföras med de kostnader han innebär för samhället. Jello blir emellanåt sjuk och kommer då att få sjukvård för pengar som skattande människor har betalat in till staten. Jellos skolgång har kostat massor av pengar. Jello utnyttjar liksom alla andra vägar och mycket annat som är finansierat av skattepengar.

 

Att försvara pokerspelande på heltid med att man genererar samhällsnytta är bara fånigt, speciellt med tanke på att de pengar man vinner tas från andra människor, varav en del i det här landet. En del av dessa människor är spelmissbrukare eller har allmänt dålig ekonomi, så de pengar Jello vinner kommer till viss del att belasta samhället som får ta hand om förlorarna.

 

Givetvis skulle det vara totalekonomiskt bättre för Sverige och världen om internetpoker blev totalförbjudet. På samma sätt skulle det vara bättre om alkohol, tobak och mycket annat blev förbjudet.

 

Givetvis är jag inte för några sådana förbud, men bara för att jag själv spelar poker, och gärna kläcker en rejäl fylla emellanåt, kan jag inte blunda för verkligheten. När jag nöjd lämnar datorn efter att ha dragit in ett par tusen dollar under en bra session, och sen går ut och krökar med polarna, gör jag samhället i stort en otjänst. Så enkelt är det.

 

Jag vill dock inte på något sätt säga att det är fel att försörja sig på poker, eller anklaga Jello eller någon annan för något. Tvärtom, jag ska själv testa heltidsspelande efter nyår har jag tänkt. Men jag gör det inte med en känsla av att det är bra för mänskligheten, däremot med en känsla av att det är bra för mig. Rent egoistiska motiv, således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer arbetsförmedlingen att bli överbefolkad? Kommer Soc bidrag bli vanligt??

 

Oavsett om pokern ”dör ut” eller inte så är nog effekterna främst individuella katastrofer, leder knappast till något större nationellt arbetslöshetsdilemma…

 

Hur många arbetsgivare anställer folk som inte jobbat ngt på flera år...?

 

Inte så många. I alla fall inte till yrken som kräver någon form av utbildning och/eller erfarenhet.

 

I sådana fall borde ju arbetsförmedlingen vara överbefolkad idag då jag misstänker att många som lever på poker inte är anställda av sajten de spelar på och således agerar arbetslös i dagens statistik. Att många som tjänar stora pengar även plockar ut diverse bidrag samtidigt som de inte skattar för sina vinster men ändå grinar över hur överkörda de är av staten är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer arbetsförmedlingen att bli överbefolkad? Kommer Soc bidrag bli vanligt??

 

Oavsett om pokern ”dör ut” eller inte så är nog effekterna främst individuella katastrofer, leder knappast till något större nationellt arbetslöshetsdilemma…

 

Hur många arbetsgivare anställer folk som inte jobbat ngt på flera år...?

 

Inte så många. I alla fall inte till yrken som kräver någon form av utbildning och/eller erfarenhet.

 

I sådana fall borde ju arbetsförmedlingen vara överbefolkad idag då jag misstänker att många som lever på poker inte är anställda av sajten de spelar på och således agerar arbetslös i dagens statistik. Att många som tjänar stora pengar även plockar ut diverse bidrag samtidigt som de inte skattar för sina vinster men ändå grinar över hur överkörda de är av staten är en annan femma.

 

är det inte en merit att ha levt på nätpokern några år när man söker jobb?

 

är ju inte direkt många som har disciplinen,orken,intelligensen och självinsikten att klara det

 

kan ju knappast slå högre om man jobbat på t.ex ica och mac donalds, sånt kan ju vem som helst klara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte en merit att ha levt på nätpokern några år när man söker jobb?

Oavsett om du tycker det borde vara det, så tror jag knappast det smäller särskilt högt hos särskilt många. Istället är nog fördomarna desto fler, och i många ansökningar skulle man nog göra bäst i att inte säga att man varit pokerproffs.

 

är ju inte direkt många som har disciplinen,orken,intelligensen och självinsikten att klara det

Det kan man för all del säga om karriärer som bankrånare och lönnmördare också. ;)

 

kan ju knappast slå högre om man jobbat på t.ex ica och mac donalds, sånt kan ju vem som helst klara

Rent tekniskt kanske de borde det, men rent faktiskt kan vem som helst inte klara av otacksamma, stressiga serviceyrken med kass lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte en merit att ha levt på nätpokern några år när man söker jobb?

 

är ju inte direkt många som har disciplinen,orken,intelligensen och självinsikten att klara det

 

kan ju knappast slå högre om man jobbat på t.ex ica och mac donalds, sånt kan ju vem som helst klara

 

Herre gud, nu tappar jag hakan fullständigt.

 

Är du seriös????????????????

 

Är det inte en merit att ha försörjt sig på värdetransportrån ett par år om man söker jobb? Inte många som har nerverna, disciplinen, planeringen, teamkänslan och målmedveten som krävs för att kunna genomföra ett värdetransportrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte en merit att ha levt på nätpokern några år när man söker jobb?

Är det inte en merit att ha försörjt sig på värdetransportrån ett par år om man söker jobb?

 

Vad jag vet så är det inte olagligt att spela poker på nätet medan värdetransportrån lär ge några år i fängelse. Så med andra ord är det en värdelös jämförelse.

 

Som pokerspelare så kan man självklart se poker som en merit, eftersom man själv vet vad som krävs för att vara en vinnande spelare under en längre tid.

 

Men jag tror inte många som sitter i en position att anställa någon blir lika imponerad eftersom de inte har samma insikt. Risken är ju istället att den personen har förutfattade meningar om poker som istället blir till en belastning.

 

Men jag håller med Zyr, att ser man rent praktiskt på vad som krävs för att vara en vinnande spelare, så är det så klart en merit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte en merit att ha levt på nätpokern några år när man söker jobb?

Är det inte en merit att ha försörjt sig på värdetransportrån ett par år om man söker jobb?

 

Vad jag vet så är det inte olagligt att spela poker på nätet medan värdetransportrån lär ge några år i fängelse. Så med andra ord är det en värdelös jämförelse.

 

Som pokerspelare så kan man självklart se poker som en merit, eftersom man själv vet vad som krävs för att vara en vinnande spelare under en längre tid.

 

Men jag tror inte många som sitter i en position att anställa någon blir lika imponerad eftersom de inte har samma insikt. Risken är ju istället att den personen har förutfattade meningar om poker som istället blir till en belastning.

 

Men jag håller med Zyr, att ser man rent praktiskt på vad som krävs för att vara en vinnande spelare, så är det så klart en merit.

 

Vad jag vet så lever vi i ett samhälle som anser att när man har avtjänat sitt straff för begånget brott så ska man anses som "vanlig människa", så jämförelsen är inte alls värdelös, även om jag håller med om att det inte är i närheten av samma sak att spela poker som att råna värdetransporter.

 

Men bra pokerspelare har också (ofta) flera egenskaper som INTE är önskvärda på en arbetsplats, så någon merit att vara pokerproffs är det garanterat inte.

 

Pokerspelare måste med nödvändighet se till sitt eget bästa mer än något annat. Man måste vara helt inriktad på sitt egna resultat och inte tänka på andra och att sitta asocialt framför datorn och spela anses knappast som ett tecken på social kompetens, något som anses vara extremt viktigt på de flesta arbetsplatser. Man vill ha lagspelare, inte sådana människor som vill hävda sig mot andra, något som man alltid gör när man spelar poker.

 

Nej, jag lovar, ingen (eller rättare sagt, ytterst få) arbetsgivare ser pokerspelande som en merit. Inte ens jag som själv spelar mycket och, som jag skrev i ett tidigare inlägg, tänker testa att heltida efter nyår, skulle känna det som någon merit om någon som sökte jobb på mitt företag var en före detta pokerspelare, även om jag inte heller skulle döma ut personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bra pokerspelare har också (ofta) flera egenskaper som INTE är önskvärda på en arbetsplats, så någon merit att vara pokerproffs är det garanterat inte.

 

Jag säger ju inte att det är en merit som en arbetsgivare uppskattar. Däremot så kan jag som pokerspelare se det som en merit. Sen så har du alldeles rätt i att en pokerspelare kan ha flera egenskaper som inte är önskvärda. Men de kan likaväl ha egenskaper som är önskvärda. De är ju oftast som människor i stort.

 

Ser jag till mig själv som pokerspelare så skulle jag kunna säga att om en arbetsgivare såg hur jag skötte tex mitt money management så är det ju helt klart en merit. Men som sagt, det är nog inte många arbetsgivare som har den insikten i pokern att de ens vet att det finns ett begrepp som heter money management.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jobbad denna eller förra veckan och har grindat 4 bord NL 50 8-12h varje dag... måste säga jag är imponerad av dom som har det som heltid yrke(om man kan kalla det det). Det är ju hur slitsamt som helst både fysiskt och psykiskt.

 

Ska bli gött komma tillbaka till jobbet.

 

Ev av fördelarna med poker är att man kan klara sig att lira en 4H varje dag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en merit att vara heltids pokerpro i USA?

 

Har själv funderingar att testa poker på heltid men ser det inte omöjligt att plugga någon kurs på halvfart på universitet eller söka efter ett deltidsjobb. Kan det inte då se ut som en merit när man försörjer sig som egen chef på poker samtidigt som man utbildar sig?

 

Livet är för kort för att kunna ignorera en sådan möjlighet att kunna leva ett gott liv ett par år (Om riktig framgång, hela sitt liv). Jag tar nog hellre den chansen om jag får den än att se tillbaka när man är 40år och ångrar varför man aldrig tog chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ta lån som pokerspelare till hus(jag antar de flesta dock inte behöver det eftersom de bor ensamma i en lägenhet)? ett hyfsat hus kostar ändå runt 3 mille(blir många timmar/bord framför datorn).

Sen att kunna sjukskriva sig, få betald semester, en bra pension, pappaledighet mm?

Hur löser man det långsiktigt? spela mer och bättre?

 

 

sry... varför sitter jag här och tjötar. Jag tror jag gör allt för att slippa spela mer poker idag..... blev nog tiltad av för lång nattsession med sjuka utdragningar igår. :cry:

 

Lycka till ni som viger era liv åt spel :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker lite på saken, är inte det här en väldigt fri tolkning av definitionen? Som att varan själv måste godkänna utbytet.

Frivilligt utbyte bygger ju på att allt sker av fri vilja och vi får väl utgå från att slaven inte är slav av fri vilja. I riktigt handel har inte varorna någon fri vilja och kan därför inte hamna i en valsituation, så därför är ju normalfallet att en vara inte kan godkänna utbytet.

 

Nej precis, "friviligt utbyte av varor och tjänster" är jag rätt säker på syftar på köpare/säljare och inte varan i sig. Det blir rätt konstigt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför man läser på universitet till något vettigt samtidigt som man spelar poker.

 

eller så spelar man poker tills boomen är slut och pluggar sedan? låter mycket vettigare

 

Ja lixom varför nånsin plugga om man inte behöver det :D (Ja, jag är seriös)

 

Plugga för att berika sinnet, utveckla intellektet, skapa nya intressen, arbetslivet har en social funktion.

 

Fyller man livet med givande sysslor och undviker att fixera sig vid en sak eller företeelse mår man bäst.

 

Seriöst, grabben, tänk efter lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul diskussion om värde!

 

Den som odlar och säljer gurkan har skapat värde, den som konsumerar gurkan skapar inget värde.

Eh? Smakupplevelsen är ett värde. Om man nu gillar gurka och den inte är giftig.

 

Jämför med om ingen konsumerar gurkan, utan att den bara slängs i ett svart hål. Det är rätt uppenbart att det är mindre totalvärde i världen än om någon ätit gurkan.

 

Ja det är sant att ätandet av gurka skapar värde. Väldigt tillfälligt, fast samtidigt också långsiktigt då minnet av den ljuva gurkan lever kvar. Men ätandet förstör ju också värdet av själva gurkan. Så totalt sett tycker jag inte konsumenten skapar värde, snarare totalt +- 0 eftersom en gurka bara kan användas för att äta. Ätandet är en transformation av materia till njutning, en s.k transakation och värde = 0. Fast det totala värdet i världen har minskat, något som händer varje dag när vi konsumerar saker. Eller vid olyckor och stormar etc. Hmm men jag kanske har dribblat bort mig själv, hur kan värdet i världen minska när gurkodlaren skapar värde medan konsumenten ger +-0 i värde? Det är kanske så att smakupplevelesen är mindre än gurkans materiella värde och därmed tillför konsumenten negativt värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jello spelar poker.

Han betalar rake.

Denna rake tillfaller spelbolag, och troligen i första hand utländska spelbolag som inte anställer i Sverige i någon större omfattning, eller betalar skatt i Sverige. Detta antar jag eftersom det är svårt att hitta spel på högre nivåer på Svenska spel (i alla fall senast jag var in där, vilket iofs är länge sedan), och jag antar att Jello inte har lust att sitta och grinda 2-5kr mot nollor.

Varför måste vi vara fokuserade på Sverige? "Samhällsnyttan" ni talar om (ett begrepp som jag hyser stark motvilja till) bör ju gälla för alla samhällen.

 

==> Den direkta samhällsnyttan i Sverige av Jellos spelande är väldigt liten. Det som gör att Jello ändå genererar en viss samhällsnytta är hans konsumtion. Han köper ex-vis gurka och annat. Detta genererar momsintäkter till staten, och omsättning hos handlare, grossister, producenter etc.

Sant. Och då självklart min konsumtion av poker förstås.

 

 

Samhällsnyttan som Jello genererar kan dock inte på långa vägar jämföras med de kostnader han innebär för samhället. Jello blir emellanåt sjuk och kommer då att få sjukvård för pengar som skattande människor har betalat in till staten. Jellos skolgång har kostat massor av pengar. Jello utnyttjar liksom alla andra vägar och mycket annat som är finansierat av skattepengar.

Detta är inte ett system jag förespråkar överhuvudtaget

 

Att försvara pokerspelande på heltid med att man genererar samhällsnytta är bara fånigt, speciellt med tanke på att de pengar man vinner tas från andra människor, varav en del i det här landet. En del av dessa människor är spelmissbrukare eller har allmänt dålig ekonomi, så de pengar Jello vinner kommer till viss del att belasta samhället som får ta hand om förlorarna.

Jag har aldrig försvarat mitt pokerspelande med "samhällsnyttan", utan med min rätt att göra vad jag vill med mitt eget liv utan någon skyldighet att ha altruistiska ideal. Vad jag konstaterade var att poker är handel som allt annat och på det sättet också är "samhällsnyttigt". Sedan finns det förstås andra aspekter av det hela också såsom spelmissbruk.

 

 

Givetvis skulle det vara totalekonomiskt bättre för Sverige och världen om internetpoker blev totalförbjudet. På samma sätt skulle det vara bättre om alkohol, tobak och mycket annat blev förbjudet.

Helt osant. Däremot skulle det möjligen bli bättre om gambling och droger aldrig hade funnits överhuvudtaget. Att däremot kriminalisera dessa företeelser leder bara till ännu djupare samhällsproblem, om det är ur den aspekten vi ska se frågan.

 

Jag vill dock inte på något sätt säga att det är fel att försörja sig på poker, eller anklaga Jello eller någon annan för något. Tvärtom, jag ska själv testa heltidsspelande efter nyår har jag tänkt. Men jag gör det inte med en känsla av att det är bra för mänskligheten, däremot med en känsla av att det är bra för mig. Rent egoistiska motiv, således.

Vilket självklart är helt rätt. Du lever ju inte för någon annans skull än din egen.

 

Nej, jag menar pokermarknaden som helhet. Alltså att nettovärdet är negativt. På samma sätt som nettovärdet vore negativt om människor köpte förgiftad mat så att de gick och dog. Människor är inte rationella konsumenter och kan hamna i situationer där det är en negativ feedbackloop som totalt förstör värde även i en fri marknadssituation.

Nej, människor agerar inte alltid rationellt. Men man kan inte utgå från att de ska agera irrationellt... eftersom det är just irrationellt - omöjligt att förutsäga. Dessutom står inte någon annan individ som ansvarig ifall en människa väljer att agera irrationellt.

 

Det är inte så mycket jag som säger det som Daniel Kahneman och andra ekonomiska beteendevetare. Den datan är väl underbyggd, idéen om människan som rationell aktör är däremot totalt motbevisad.

Vilket endast handlar om generella beteenden. Vad den enskilda människan får för utbyte av sitt beteende har vi ingen möjlighet att säga och kan därför inte tala om för folk att "det här är per automatik dåligt".

 

Det beror på att du i grunden har en felaktig inställning till vad som är bra och dåligt samt hur människor faktiskt fungerar.

Inga små anspråk här inte... Återigen, jag är inte utilitarist. Jag förespråkar inte nyttomaximering. Om människor inte kan hantera sin frihet så är inte det mitt fel och jag bör inte få min frihet inskränkt av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...