Gå till innehåll

Vad händer efter pokern?


Fudge

Recommended Posts

När pokerboomen är slut har man förhoppningsvis tillräckligt med insparat kapital för att starta nåt eget.

 

Och hur har du tänkt lyckas med det om du har en utbildningsnivå motsvarande grundskola eller liknande? Visst, du kan bli egenföretagande hora eller så, men det kanske inte är helt lockande.....

 

Få företag som drivs av amöbor eller obildade människor blir särskilt lyckade, och framförallt finns de inte inom särskilt inkomstbringande branscher.

 

tror du man är dömd till att misslyckas enbart för man inte har läst 5år på universitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 174
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Förstår inte allas oro? Visst poker kommer inte alltid vara supoerpopulärt, men inte kommer det att dö ut? Finns tillräckligt med turmoment för att det ska leva väldigt länge till. Sålänge det finns tur inblandat kommer det finnas människor som kommer försöka hitta den snabba vägen till pengar. Inte kommer det bli så att kunskaperna hos alla spelare ökar så mycket så det bara är "proffs" kvar som sitter och spelar. Många orkar inte och inte många har talangen att bli så bra.

Se bara hur mycket folk som pumpar in pengar i Lotto eller Keno varje vecka, miljontals kronor. Och där är det ren tur om du vinner eller förlorar. Tänk då att väldigt många människor blir mer och mer internetvana, och att underlaget för poker är globalt, så kommer det alltid finnas folk som spelar poker. Det är jag övertygad om.

 

Visst, det kanske är lättare nu när många provar, misslyckas och är så smarta att dom inser att poker inte är nåt för dom. Men det kommer alltid finnas väldigt mycket dåliga spelare som kommer försöka om och om igen. Och sen klonkar dom nån turnering och tror dom kan bli bra, och fortsätter ännu mer.

Skulle det däremot vara ännu mer skicklighet inblandat skulle jag kunna dela er oro, men sålänge tur finns i tillräckligt stor dos så kommer ett populärt spel leva länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förhoppningsvis har man x miljoner kr i plånboken när bomben är över så man kan leva på räntan, annars får man väl plugga sig till ett jobb, borde inte va så svårt

 

Ja, då har man verkligen lyckats i livet..

 

 

nej, lyckats har man när man jobbat 9-5 hela livet utan att tänka och klaga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förhoppningsvis har man x miljoner kr i plånboken när bomben är över så man kan leva på räntan, annars får man väl plugga sig till ett jobb, borde inte va så svårt

 

Ja, då har man verkligen lyckats i livet..

 

 

nej, lyckats har man när man jobbat 9-5 hela livet utan att tänka och klaga

 

 

Dagens citat!

 

 

Men eftersom de e många som inte spelar ihop miljoner på poker & kan leva på ränta, så ville jag se vad andra tror händer.

 

Rätt hög % av de som lever på pokern nu har nog ngn form av utbildning, tror inte de e de stora problemet. Utan som ngn skrev att överleva om du tänkt börja studera utan alfa kassa mm. Sen ska du gå från helt fria tider till att bli styrd av en arbetsgivare som bestämmer när du ska vara på plats.

 

Sen att du varit borta från arbetsmarknaden gör nog att de jobb du har utbildning till inte blir de lättaste att få..

 

Kommer pokern bli mer accepterad längre fram? Kommer det inte vara ngt negativt att säga att man spelat & levt på poker i några år när man söker jobb?

 

 

Plugga lr jobba deltid samtidigt som poken.. Visst, men e klar med min utbildning, och att hitta ett deltidsjobb man trivs med, e nog lättare sagt än gjort för de flesta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När pokerboomen är slut har man förhoppningsvis tillräckligt med insparat kapital för att starta nåt eget.

 

Och hur har du tänkt lyckas med det om du har en utbildningsnivå motsvarande grundskola eller liknande? Visst, du kan bli egenföretagande hora eller så, men det kanske inte är helt lockande.....

 

Få företag som drivs av amöbor eller obildade människor blir särskilt lyckade, och framförallt finns de inte inom särskilt inkomstbringande branscher.

 

tror du man är dömd till att misslyckas enbart för man inte har läst 5år på universitet?

 

Näe, för mig räckte det med 4.5 (eller 4, jag läste in ett halvår).

 

Men allvarligt talat bör man nog ta livet på lite mer allvar än att säga att "jag spelar poker så länge det går bra, sen gör jag något annat, när jag är (ex-vis) 35, som att starta eget".

 

Så jävla lätt är det inte.

Jag tänker framförallt på alla patetiska 15-åringar som har vunnit 30k kr och ska hoppa av plugget för att bli pokerproffs, men även på andra som tror att det bara är att sätta igång vad man vill utan att ha rätt grund att stå på.

 

Jag har själv varit egenföretagare de senaste 9 åren och har lärt mig liiiite om vad det handlar om under den tiden. Ingen är dömd att misslyckas, och alla kan lyckas, men chansen att lyckas ökar markant om man har rätt grund att stå på. Precis som en skicklig spelare i världsklass har betydligt större chans att vinna en EPT-tävling än en nybörjare som har klonkat en frirullesatellit genom att få hysteriskt bra kort.

 

Att starta eget är enkelt. Att starta eget och kunna försörja sig på det är svårare, men går bra om man har goda ambitioner och jobbar på. Att starta eget och få en mycket god inkomst så att man kan leva gott (typ minst 50k kr/månad före skatt) utan att jobba 80h/vecka är mycket, mycket svårt om man inte antingen jobbar i en mycket lönsam bransch (ex-vis läkare, tandläkare, datakonsulter och liknande, arbeten som kräver långa utbildningar), har en lysande ide, extremt mycket tur eller ignorerar lagar och regler genom att ex-vis skattefuska och jobba mycket svart.

 

Sen kan man givetvis dra igång ett stort företag och anställa en massa folk och så vidare och därigenom få upp omsättning och lönsamhet, men då tar man genast mycket större ekonomiska risker, plus att man får räkna med att jobba häcken av sig i 10 år, för att sedan kunna se om det gick bra eller inte.

 

Jag känner folk som misslyckades med företagande i stor skala på 80-talet och fortfarande har över 1 miljon i skuld som de betalar av på.

 

Jag känner också folk som har försörjt sig som egenföretagare under många år och har haft det svårt att få det hela att gå ihop, men klarat av det tack vare HÅRT arbete.

 

Jag känner också folk som är egenföretagare och klarar sig på att arbeta 40h/vecka, men de har inte mer pengar att de lagom klarar sig, och lyxliv kan de fetglömma.

 

Jag känner också folk som lever mycket gott på sina små företag.

 

Alla i den sistnämnda gruppen (ett tvåsiffrigt antal personer) har det gemensamt att de är högutbildade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett mkt intressant inlägg skogis_72

 

man lär behöva va sjukt dedikerad och full av ork för att lyckas med nått sånt du beskriver, dessutom gäller det väl att komma med något nytt, ha en bra idé och mkt tur

 

underlättar säkert ganska mkt om man har utbildad sig, allt pappersarbete mm. men de viktigaste egenskaperna tror jag inte man kan plugga sig till, de har man eller inte

 

många duktig pokerspelare som spelat poker i x år tror jag skulle passa mkt bra som egenföretagare, de är vana att tackla nergångar, mkt och ensamt arbete

 

(förutsatt att de är väldigt kunniga inom den branchen de försöker sig på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förhoppningsvis har man x miljoner kr i plånboken när bomben är över så man kan leva på räntan, annars får man väl plugga sig till ett jobb, borde inte va så svårt

 

Ja, då har man verkligen lyckats i livet..

 

 

nej, lyckats har man när man jobbat 9-5 hela livet utan att tänka och klaga

 

Lyckats har man när man målmedvetet tagit sig igenom hinder och svårigheter och uppnått sina mål inom någonting man brinner för.

 

Sen om det är inom ett 9-5 knegjobb, eget företag, poker eller som prostituerad är av mindre betydelse. Men att leva på en fjuttig ränta (20-30k) varje månad livet ut kan inte vara särskilt givande, varken livsmässigt eller ekonomiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att leva på en fjuttig ränta (20-30k) varje månad livet ut kan inte vara särskilt givande, varken livsmässigt eller ekonomiskt..

 

är ju inte direkt så att man skulle sitta hemma o kolla på tv:n/datorn dygnet runt

 

räntan får bara bli en inkomst, inte en synonym för total slapphet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett mkt intressant inlägg skogis_72

 

man lär behöva va sjukt dedikerad och full av ork för att lyckas med nått sånt du beskriver, dessutom gäller det väl att komma med något nytt, ha en bra idé och mkt tur

 

underlättar säkert ganska mkt om man har utbildad sig, allt pappersarbete mm. men de viktigaste egenskaperna tror jag inte man kan plugga sig till, de har man eller inte

 

många duktig pokerspelare som spelat poker i x år tror jag skulle passa mkt bra som egenföretagare, de är vana att tackla nergångar, mkt och ensamt arbete

 

(förutsatt att de är väldigt kunniga inom den branchen de försöker sig på)

 

Om jag väljer att ignorera de ironiska delarna av ditt inlägg (vilka jag anser vara obefogade, då jag inte målade upp livet som egenföretagare som en konstant strid på kniven, utan bara ville varna för att det inte heller är en allmän dans på rosor, och att det är lättare att få till en dans om man kan stegen) så kan jag säga att jag instämmer i att det är likartade personliga egenskaper som krävs för att vara bra pokerspelare som att lyckas bra som egenföretagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att leva på en fjuttig ränta (20-30k) varje månad livet ut kan inte vara särskilt givande, varken livsmässigt eller ekonomiskt..

 

Eh, tror du överskattar den genomsnittliga inkomsten ganska grovt.

 

Eh, vi talade om framgång, då man uppnått detta brukar man ha lite över den genomsnittliga inkomsten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förhoppningsvis har man x miljoner kr i plånboken när bomben är över så man kan leva på räntan, annars får man väl plugga sig till ett jobb, borde inte va så svårt

 

Ja, då har man verkligen lyckats i livet..

 

 

nej, lyckats har man när man jobbat 9-5 hela livet utan att tänka och klaga

 

Man får ju vara ganska störd för att finna tillvaron som låglimitproffs tillfredsställande och utvecklande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför väljer någon att bli pokerproffs? Motiven bakom det yrkesvalet brukar vanligtvis vara något av följande eller skön kombination:

 

* Lättja

 

* Pengar

 

* Spelmissbruk

 

 

Så kan man inte med dessa ädla motiv i åtanke avfärda de flesta pokerproffs som ganska tragiska och "fattiga" människor...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man inte med dessa ädla motiv i åtanke avfärda de flesta pokerproffs som ganska tragiska och "fattiga" människor...?

Jo, jag är beredd att hålla med. Trots att jag är lat av naturen och blivit ännu mer förslappad av pokern så skulle jag inte kunna tänka mig att ha poker som yrke livet ut. Även fast jag varit lite gnällig över min utbildning när det varit som mest att göra och efter lov så har jag aldrig haft en seriös tanke på att hoppa av för att spela poker trots att timlönen vid bordet är mångfalt större än normaltimlönen i den yrkesgrupp jag utbildar mig till. Skulle jag komma på mig själv med att sitta och grinda NL40K som 45-åring som heltidskneg, ja då skulle det nog bli Jennez lugerlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staahla:

 

Det är visserligen ett bekvämt problem, men ändock ett problem.

 

Hur motivera sig till att börja jobba nu när utbildningen lider mot sitt slut? Man har precis som du säger blivit riktigt bekväm, ja tom lat och när heller inga ekonomiska incitament till att börja jobba finnes... hur kommer man då upp på måndagmorgonen vid 07:00?

 

Man får motivera sig med vaga diffusa grejer som; "det vore tragiskt att blicka tillbaka på sitt liv vid 45 som onlineproffs" eller "ett normalt arbete är i längden mer tillfredsställande" osv.

 

Att vara fulltidsproffs är inget alternativ, det är ett tattarval men ändock... att vara tattare är bekvämt, för bekvämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förhoppningsvis har man x miljoner kr i plånboken när bomben är över så man kan leva på räntan, annars får man väl plugga sig till ett jobb, borde inte va så svårt

 

Ja, då har man verkligen lyckats i livet..

 

 

nej, lyckats har man när man jobbat 9-5 hela livet utan att tänka och klaga

 

Man får ju vara ganska störd för att finna tillvaron som låglimitproffs tillfredsställande och utvecklande.

 

Varför de? Att kunna gå upp när jag vill, träna när jag vill, en vanlig månad får jag ut mer än vad jag någonsin hade fått på ett vanligt jobb. Eftersom många som spelar lowlimit inte har chans att få en ok bankrulle utan att spela ihop den, så e de väl ända sättet att börja för att sen stiga i nivå.

 

Jag är grymt glad över att ha hittat pokern, utan den så hade jag fått jobba sen studenten. Nu har jag fått chansen att resa och liknande.. Sen att jag tycker poker e oerhört kul gör knappast saken sämre.

Så om du e ett highstakes proffs, grattis! Men bara för de så kan vi på lowlimit nivåerna njuta av livet utan att ha ett 9-5jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelat klart brukar jag ta en fridgeraizer, slå på en film o sen gå o lägga mig.

 

Om jag visste att det skulle komma ett sånt här inlägg, så skulle ja av alla jag läst ngt från här på PF, sätta pengar på dig lr DaPine.. :D

 

Men när livet i lust & lättja börjar ta slut.. Vad göra då?

 

OT.. 1/2 på g snart för dig..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fudge:

Det är som sagt ett skönt och bekvämt liv du beskriver men det är ju ett liv helt utan utmaningar och stimulans, ett liv anpassat för dagdrivare, ett liv som skulle innebära att jag inte skulle få komma hem på julafton, ett liv för ett litet barn...

 

Om nu alternativet är att tömma latriner kan jag väl förstå dig men tror du inte att ditt liv på ålderns höst kommer kännas ganska innehållslöst när du blickar tillbaka, jämfört med om du varit aktieanalytiker, managementkonsult, läkare eller vad nu ditt "normala" drömyrke är? Jag vill gärna tro det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med att ge det roligaste man vet en seriös chans?

Inget fel alls. Men när du sen tröttnar på pokern är det inte speciellt roligt att stå där utan någonting alls som räknas.

 

Jag skulle i alla fall ha plugga vid sidan om. Det finns nästan inga utbildningar som inte lämnar tid för rätt mycket poker. Om du inte vill plugga så gör åtminstone nånting annat på minst halvtid.

 

Och att starta eget utan kontakter, kunskaper eller erfarenhet är nog inte helt lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...