Gå till innehåll

Vad händer efter pokern?


Fudge

Recommended Posts

  • Svars 174
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är givetvis inte heller någon förespråkare av förbud, och det kan aldrig stoppa "halvskum" verksamhet, som prostitution, narkotikaanvändning (två områden som jag tycker är vansinnigt att förbjuda, BÅDE för att jag ogillar förbud som sådana, och för att jag tror att det är EV- för samhället).

 

Däremot, ett förbud mot poker skulle tveklöst minska spelandet. Ett sådant förbud vore extremt effektivt, eftersom tillgängligheten snabbt skulle skäras av.

 

Ett förbud mot alkohol skulle däremot vara mer tveksamt, så inrotad som alkoholen är i vår kultur. Givetvis skulle man inte stoppa drickandet, men jag tror nog att det skulle minska om man tog bort den allmänna försäljningen. Människor är trots allt mer laglydiga idag än under förbudstiden i USA, och det finns så mycket annat att göra än att kröka när man kommer hem från jobbet en fredagkväll. Med ett större utbud av aktiviteter minskar behovet av alkohol för att ta sig igenom livet. Vardagsdrickandet (en flaska vin till maten, ett par burköl framför TV:n, etc) skulle minska drastiskt med ett allmänt alkoholförbud, och därmed skulle också alkoholskadorna minska.

 

Som sagt, jag avskyr förbud, men vill man minska ett visst beteende hos folk så hjälper det, i alla fall när det gäller att minska ett specifikt beteende hos den stora massan.

Jämför med att en hel del människor gärna kör för fort (som ex-vis jag själv), men om man hade fri fart på vägarna lovar jag att medelhastigheten skulle öka markant.

 

För tredje gången, bara för att ingen ska missuppfatta. JAG AVSKYR FÖRBUD SOM FÖRETEELSE!!!!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att fri vilja är en illusion va?

 

Men släng inte ur dig sådana kontroversiella påståenden som om de vore sanna. Den frågan förtjänar ju sin egen tråd. Skapa en under OT. Ner till kvantmekaniken och Heisenbergs osäkerhetsprincip.

 

Men ätandet förstör ju också värdet av själva gurkan.

Gurkan har ju inget inneboende värde, utan det är just viljan att betala för den, som i sin tur bottnar i nyttan av att äta den, som leder till dess värde. Det är därför gurka är värd mer än brännässlor.

 

Hur många tror du är intresserade av att betala för innehållet i din mage när du förtärt gurkan? Kan man inte säga att du förstört gurkans värde genom att äta den? Även om du fick nyttan av den, så är den borta. Varje dag du lever kräver att du förstör värde. Förhoppningsvis skapar du ändå mer än vad du konsumerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker lite på saken, är inte det här en väldigt fri tolkning av definitionen? Som att varan själv måste godkänna utbytet.

Frivilligt utbyte bygger ju på att allt sker av fri vilja och vi får väl utgå från att slaven inte är slav av fri vilja. I riktigt handel har inte varorna någon fri vilja och kan därför inte hamna i en valsituation, så därför är ju normalfallet att en vara inte kan godkänna utbytet.

 

Nu tänker jag inte lägga mig i definitioner av slavhandel, frågan gällde från början samhällsnyttan av jellos pokerspelande.

 

Jello, observera att detta inte är riktat personligt mot dig, att jag diskuterar just din situation här är för att alla andra inklusive du själv gör det, så du får duga som exempel.

 

Jello spelar poker.

Han betalar rake.

Denna rake tillfaller spelbolag, och troligen i första hand utländska spelbolag som inte anställer i Sverige i någon större omfattning, eller betalar skatt i Sverige. Detta antar jag eftersom det är svårt att hitta spel på högre nivåer på Svenska spel (i alla fall senast jag var in där, vilket iofs är länge sedan), och jag antar att Jello inte har lust att sitta och grinda 2-5kr mot nollor.

 

==> Den direkta samhällsnyttan i Sverige av Jellos spelande är väldigt liten. Det som gör att Jello ändå genererar en viss samhällsnytta är hans konsumtion. Han köper ex-vis gurka och annat. Detta genererar momsintäkter till staten, och omsättning hos handlare, grossister, producenter etc.

 

Samhällsnyttan som Jello genererar kan dock inte på långa vägar jämföras med de kostnader han innebär för samhället. Jello blir emellanåt sjuk och kommer då att få sjukvård för pengar som skattande människor har betalat in till staten. Jellos skolgång har kostat massor av pengar. Jello utnyttjar liksom alla andra vägar och mycket annat som är finansierat av skattepengar.

 

Att försvara pokerspelande på heltid med att man genererar samhällsnytta är bara fånigt, speciellt med tanke på att de pengar man vinner tas från andra människor, varav en del i det här landet. En del av dessa människor är spelmissbrukare eller har allmänt dålig ekonomi, så de pengar Jello vinner kommer till viss del att belasta samhället som får ta hand om förlorarna.

 

Givetvis skulle det vara totalekonomiskt bättre för Sverige och världen om internetpoker blev totalförbjudet. På samma sätt skulle det vara bättre om alkohol, tobak och mycket annat blev förbjudet.

 

Givetvis är jag inte för några sådana förbud, men bara för att jag själv spelar poker, och gärna kläcker en rejäl fylla emellanåt, kan jag inte blunda för verkligheten. När jag nöjd lämnar datorn efter att ha dragit in ett par tusen dollar under en bra session, och sen går ut och krökar med polarna, gör jag samhället i stort en otjänst. Så enkelt är det.

 

Jag vill dock inte på något sätt säga att det är fel att försörja sig på poker, eller anklaga Jello eller någon annan för något. Tvärtom, jag ska själv testa heltidsspelande efter nyår har jag tänkt. Men jag gör det inte med en känsla av att det är bra för mänskligheten, däremot med en känsla av att det är bra för mig. Rent egoistiska motiv, således.

 

 

 

Så om han väljer att köpa en t-shirt från ex Italien så är det också dåligt för samhället? Ja, på kort sikt så är det självklart dåligt att han köper en T-shirt eller vad det nu kan vara från Italien istället för en T-shirt från Sverige. Det skapas ju färre jobb i Sverige och pengarna går till Italien. Men samtidigt så skapas det konkurrens och frihandel vilket är bra! Italienarna på fabriken (pokerföretaget och företaget i sig) köper kanske maskiner från Sverige eller annan teknologi som exempelvis telefoner från eriksson och pengarna hamnar i sverige igen. Dette ger ju bättre ( vad man nu tycker är bra- kan vara pris, kvalitet mm) T-shirt till sverige samtidigt som det ger bättre telefoner till Italien ( eller kanske bättre poker klient i form av ex Boss Media, har för mig att dom är svenskar).

Hade svenskarna bara kunnat köpa svenska T-shirtar så hade dom kunnat ta ut hutlösa priser vilket är dåligt för konusmenten. Men nu blir det billigare och bättre T-shirtar i Sverige mer pengar till Italien som köper mobiltelefoner från Eriksson. Eriksson får fler kunder än vad man hade haft om man bara hade handlat inom landet, vilket leder till större kundkrets, vilket leder till större intäkter vilket leder till ökad produktutvckling och bättre telefoner till oss i Sverige och till Italien och till alla andra.

 

 

 

Rätta mig gärna om jag har fel, är trött ska sova nu, men hoppas att någon finner en liten poäng i det jag skrev i alla fall :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att fri vilja är en illusion va?

 

 

detta håller jag med om!

 

Varför håller du med om det? Dagen någon bevisar det för mig är dagen jag hoppar från närmsta bro.

 

jag tror inte "fri vilja" är något vi kan utveckla, isf när inträffade detta? tror bara vi är en form med högre medvetande än t.ex djur,insekter och bakterier, att vi är slavar som allting annat här i universum, styrs av matematiska och fysiska lagar

 

varför skulle vi människor inte följa möstret som allt annat gör när vi kom ifrån samma ställe från början, tanken att vi helt plötsligt för x år sen utvecklade något som kallas fri vilja och vi fick kontrollen över att styra atomer i universum känns ganska absurt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag tror inte "fri vilja" är något vi kan utveckla, isf när inträffade detta? tror bara vi är en form med högre medvetande än t.ex djur,insekter och bakterier, att vi är slavar som allting annat här i universum, styrs av matematiska och fysiska lagar

 

varför skulle vi människor inte följa möstret som allt annat gör när vi kom ifrån samma ställe från början, tanken att vi helt plötsligt för x år sen utvecklade något som kallas fri vilja och vi fick kontrollen över att styra atomer i universum känns ganska absurt

 

Jag funderar på att våldta dig Zyr. Inte av fri vilja då, utan för att fysikens och matematikens lagar kräver det. Vidare så anser jag att samtliga mördare skall släppas på fri fot. Det är ju inte deras fel att de har följt matematikens och fysikens lagar, eller hur?

 

För att vara lite seriösare. Jag hoppas att du inser att matematiken INTE är en del av universum. Matematik är ett helt igenom mänskligt påfund.

 

Du gör också ett litet logiskt felsteg i ditt resonemang: Vad är det som säger att människan är ensam om att ha en fri vilja, om så vore fallet? Vad är det som säger att exempelvis insekter inte har någon fri vilja.

 

Därmed inte sagt att människan absolut har en fri vilja. I själva verket vill jag påstå att det är helt igenom en definitionsfråga. Vad är fri vilja?

 

Puss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte "fri vilja" är något vi kan utveckla, isf när inträffade detta? tror bara vi är en form med högre medvetande än t.ex djur,insekter och bakterier, att vi är slavar som allting annat här i universum, styrs av matematiska och fysiska lagar

 

varför skulle vi människor inte följa möstret som allt annat gör när vi kom ifrån samma ställe från början, tanken att vi helt plötsligt för x år sen utvecklade något som kallas fri vilja och vi fick kontrollen över att styra atomer i universum känns ganska absurt

Människan har en fri vilja därför att hon har ett förnuft. Hon har ett val att göra det som är moraliskt riktigt eller det som inte är det. Djur har inte ett förnuft och har därför inte heller det valet; de gör endast vad som efter deras förmåga bäst gynnar den egna individens eller artens överlevnad. Svaret på frågan varför just människan har fri vilja är alltså att vi har förmågan till moralisk reflektion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du underskattar definitivt djur. De gör inte endast vad som gynnar den egna individen eller arten. ;)

 

Tja, alla satter val alltid den egna individen framst, atminstone indirekt? Varfor ger jag 10% av min klonk till Barncancerfonden? For att jag bryr mig sa himla mycket om cancersjuka barn? Ja, delvis, men mest gor man det ju for sin egen skull, for att dampa ett daligt samvete etc. Darmed inte sagt att just det ar mina motiv.

 

Min hund har, och skulle troligtvis aven fortsattningsvis, utsatta sig sjalv for fara i syfte att radda husse eller matte. Om jycken dor ar det knappast bra for honom sjalv, arten, husse eller matte. Han gor det for att han tror att han far mer berom om han "handlar ratt" i en given situation, alltsa har han indirekt egoistiska motiv till sitt handlande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligen finns det även några fall där förbud faktiskt orsakar mindre skada än det förebygger. För ett konkret exempel kan man ju ta ett förbud för barn att inte äta för mycket godis.

:shock:

Plötsligt framstår det inte så konstigt att Hjort inte är lång och smal.

 

Tja, alla satter val alltid den egna individen framst, atminstone indirekt? Varfor ger jag 10% av min klonk till Barncancerfonden? For att jag bryr mig sa himla mycket om cancersjuka barn? Ja, delvis, men mest gor man det ju for sin egen skull, for att dampa ett daligt samvete etc. Darmed inte sagt att just det ar mina motiv.

Om det inte är dina motiv, vem är då den där "man" som du nämner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, alla satter val alltid den egna individen framst, atminstone indirekt? Varfor ger jag 10% av min klonk till Barncancerfonden? For att jag bryr mig sa himla mycket om cancersjuka barn? Ja, delvis, men mest gor man det ju for sin egen skull, for att dampa ett daligt samvete etc. Darmed inte sagt att just det ar mina motiv.

Om det inte är dina motiv, vem är då den där "man" som du nämner?

 

Jag kanske har andra personliga motiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...