Gå till innehåll

Iremmats - symbol för svensk feghet?


Karl_Rove

Recommended Posts

Ojojoj! Denna reaktion hade jag inte väntat mig...

 

Några repliker och förtydliganden:

iremmats är inte dum. spelar där han har högst timlön. vad anser du han borde göra som är mer EV+?

Är detta en replik på mitt inlägg?

Iremmats är absolut inte dum utan som jag skriver "förnuftig". Han maximerar säkert sitt EV.. det är inte det inlägget handlar om.

att fler amerikaner än svenskar vinner nobelpris och stora pokerturneringar har inget att göra med att det finns 300M amerikaner och 9M svenskar

Att räkna Nobelpris per capita som ett sätt att visa huruvida det lilla landet är är mer eller mindre framgångsrikt än det mycket större blir lite konstigt. USA måste ta 30 pris för varje svenskt och bara ett fåtal priser betalas ut per år... resultatet blir på "bara" hundra år rätt missvisande rent statistiskt :)

 

Sverige har FLER stora idrottsstjärnor internationellt sett per capita i förhållande till USA. Sverige är ett pygméland beläget i ett kargt klimat men hur kommer det sig att vi har producerat fram världsledande företag och uppfinningar?

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Sverige haft?

Vilket i-land har inte producerat fram världsledande företag och uppfinningar?

Och som Macroman skriver.. knappt ett stort företag har skapats sedan Krügers dagar :)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Sverige haft?

 

 

annika sörenstam, peter forsberg, carolina kluft?

 

i övrigt är det tragiskt att du använder säger att nobelpriset inte är en bra jämförelse, och sedan tar upp sport...? lol.

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Finland haft?

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Danmark haft?

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Schweiz haft?

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Japan haft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pokerspelare och pokerfan tycker jag att Mats som exempel på svensk feghet inte riktigt stämmer, jag tycker han verkar ha en rätt vågad spelstil på den nivå han spelar, att han sen inte är smart nog att välja rätt nivå på sitt spelande är väl inget tecken på feghet. Tycker inte svenska spelare generellt sett är fega.

 

Som någon nämnde så har han tydligen bättre timpenning på midstakes. Sen tillkommer en del faktorer som även dom är EV+ jämfört med högre stakes. Tex kanske inte nl400 är lika krävande och kan således spelas under längre sessioner MED högre timlön. Feg? Snarare smart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Sverige haft?

 

 

annika sörenstam, peter forsberg, carolina kluft?

 

i övrigt är det tragiskt att du använder säger att nobelpriset inte är en bra jämförelse, och sedan tar upp sport...? lol.

 

Björn Borg?, Ingemar Stenmark?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl säga att "försiktighet" knappast är karaktäristiskt för svenska pokerspelare. Inget land har nog så hög andel highstakesspelare. Många av dessa spelar dessutom för en ansenlig procent av sin bankrulle. Jag vill nog hävda att svenskar är bland de galnaste av alla :)

 

När de största Kina-gamen eller givarna är igång när man spelar utomlands är det ofta svenskar som sitter vid borden...

 

Personligen tycker jag det är betydligt sorgligare med "nybörjare" som klonkar en stor turnering och sedan sätter sig och spelar långt högre än de tidigare spelat. Oftast har ju deras spelskicklighet inte ökat i och med turneringsvinsten, och därför blir konsekvenserna oftast att de snabbt förlorar bort mycket av det som de tursamt vann "in the first place".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller företag så är det väl rätt naturligt att världskonglomerat inte skapas över en natt. Hur många av USAs största företag har tillkommit "nyligen"? Bara Google som jag kommer på.

 

Sverige har många stora företag, och många små. Det är de mellanstora vi är dåliga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Sverige haft?

 

 

annika sörenstam, peter forsberg, carolina kluft?

 

i övrigt är det tragiskt att du använder säger att nobelpriset inte är en bra jämförelse, och sedan tar upp sport...? lol.

 

Björn Borg?, Ingemar Stenmark?

Zalatan, Jag, Henrik Larsson....

 

Listan kan göras lång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Sverige haft?

 

 

annika sörenstam, peter forsberg, carolina kluft?

 

i övrigt är det tragiskt att du använder säger att nobelpriset inte är en bra jämförelse, och sedan tar upp sport...? lol.

 

Björn Borg?, Ingemar Stenmark?

 

Fredrik Ljungberg, Zlatan, JO Waldner?

 

EDIT: Tony Richardsson, Kajsa Bergqvist, Christian Olsson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen bara jag som finner det en smula komiskt att jämföra Klüft med Lewis, Forsberg med Gretzky och Sörenstam med Nicklaus?

 

Sörenstams dominans har väl om något varit större än Jack Nicklaus? De andra håller inte, det är sant.

 

EDIT: Haha oj, Gretzky var kanadensare ja :)

 

Men hur många fotbollsstjärnor har USA producerat? Att bara dra upp sporter som är stora i USA håller ju inte. Sverige som land klarar sig garanterat bra sportsligt överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen bara jag som finner det en smula komiskt att jämföra Klüft med Lewis, Forsberg med Gretzky och Sörenstam med Nicklaus?

 

Vad är nästa jämförelse Jacobmal... William Thorsson med Chip Reese? :)

 

Forsberg med Gretzky är jag knappast den första att jämföra. Sörenstam är kanske den bästa kvinnliga golfaren genom tiderna. Att jämföra Kluft med Lewis är givetvis inte helt kosher, jag ville bara ha en extremt bra idrottare i samma gren (nåja) som du tog upp.

 

i övrigt, byt ut Sverige mot något annat land jag tog upp. Är dom länderna oxå fega?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte svenskt att svenskar tänker svenskt?

 

Det där är ju inte alls samma sak som jag skrev (om det nu var meningen).

 

För övrigt tycker jag Sörenstam är fullt jämförbar med Nicklaus. Jag är verkligen inte insatt i golf, men sällan har väl någon idrottsman (kvinna) krossat sitt motstånd under så lång tid som Sörenstam?

 

EDIT: Jävlar va det går undan här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att dte har med poker att göra, men som exempel kan nämnas Ericsson. Ett relativt litet skitföretag för 30-40 år sedan (med internationella mått) och idag en av världsledarna inom telekom.

 

Astra hade redan innan fusionen med Zeneca växt upp till ett av världens största företag inom medicin.

 

H&M är ett av de största företagen i världen inom detaljhandeln.

 

IKEA behöver väl knappast beskrivas närmare.

 

Det finns säkert fler utmärkta exempel om man tänker efter.

 

Och innan någon invänder att ex-vis Ericsson grundades för mer än 30-40 år sedan så är det inte relevant. Det är EXTREMT få företag i hela världen som grundats senare än så och som är värda att kalla riktigt stora med internationella mått. Det tar tid att bygga upp stora företag, om man inte har en extrem tur och tajming och använder halvskumma affärsmetoder, som Bill Gates med Microsoft.

 

Och när det gäller uppfinningar: Sök lite på vad Håkan Lans har uppfunnit. Han måste vara en de största innovatörerna i världen de senaste 30 åren.

 

Ericsson grundades på 1800-talet liksom de flesta andra svenska stora företag...

 

Övriga företag som du nämner är också väldigt gamla. Fö håller jag inte med om att Ericsson var ett litet företag för 30 år sedan.

 

USA har många stora företag som är yngre än 30-40 år. Apple, Google, Amazon, E-bay, Intel etc. Nu är USA mycket större än Sverige men jag tror att detta stämmer även om man ser på stora företag/capita. Poängen är som det påpekas av någon annan i tråden är att vi har många "gamla" stora företag samt många små "enmansföretag" men få mellanstora som har potential att bli riktigt stora.

 

Håkan Lans uppfinningar har väl inte gett många arbetstillfällen i Sverige, tyvärr. Kan ju iofs bero på att hans patent har blivit stulna/kopierade iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många Jack Nicklaus, Michael Jordan, Tiger Woods, Wayne Gretzky och Carl Lewis har Finland haft?

 

 

En av världens bästa ishockeyspelare genom tiderna - Jari Kurri - är finländare. Teemu Selänne går väl inte av för hackor heller, även om han sett sina bästa dagar.

 

Några andra duktiga finska idrottare: Mika Häkkinen, Keke Rosberg, med flera motorsportare. Sen är Finland duktiga på "kast med mobiltelefon", där man är världsledande, liksom i tuffa sporter som "kärringbärning" samt "bastubadande". I kärringbärning åkte exempelvis Dennis Rodman på storstryk. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen bara jag som finner det en smula komiskt att jämföra Klüft med Lewis, Forsberg med Gretzky och Sörenstam med Nicklaus?

 

Vad är nästa jämförelse Jacobmal... William Thorsson med Chip Reese? :)

 

Forsberg med Gretzky är jag knappast den första att jämföra. Sörenstam är kanske den bästa kvinnliga golfaren genom tiderna. Att jämföra Kluft med Lewis är givetvis inte helt kosher, jag ville bara ha en extremt bra idrottare i samma gren (nåja) som du tog upp.

 

i övrigt, byt ut Sverige mot något annat land jag tog upp. Är dom länderna oxå fega?

 

Känns mer som att amerikaners "vinnarinstikt" är oerhört stark än att svenskars och andra nationers vinnarinstikt skulle vara exceptionellt svag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...