Gå till innehåll

NLT - QQ, all-in preflop


PokerPeter

Recommended Posts

Nu kommer ännu en QQ fråga, denna gång gick det inte så bra och i tilten gick jag å torskade ännu ett inköp på mitt andra bord. Gårdagens fina resultat är nu bortblåst.

 

Av någon anledning vill inte konverteraren fungera för mig idag, så jag fyller på lite själv.

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (9 handed) converter

 

MP1 ($18.05)

Hero ($24.25)

MP3 ($18.8)

CO ($11)

Button ($46)

SB ($15.75)

BB ($26.45)

UTG ($113.49)

UTG+1 ($29.1)

 

Preflop: Hero is MP2 with Q:heart:, Q:spade:. SB posts a blind of $0.25. BB posts a blind of $0.50.

UTG+1 calls,

MP1 raises to 2.25,

Hero raises to 5,

UTG+1 is all-In ($28.6),

Hero calls.

 

Flop: ($0.75) 9:diamond:, T:spade:, 9:spade:

Turn: ($0.75) 4:club:

River: ($0.75) 9:club:

Final Pot: ca $50

 

Results in white below:

BB doesn't show.

UTG doesn't show.

UTG+1 has Kd Kc (full house, nines full of kings).

MP1 doesn't show.

Hero has Qh Qs (full house, nines full of queens).

MP3 doesn't show.

CO doesn't show.

Button doesn't show.

SB doesn't show.

Outcome: UTG+1 wins ca $50.

 

Nåja, detta var väl inte alls bra ellerhur? Jag visste att KK och AA var troligt men antar att i striden hetta som så många gånger förut sa "He's bluffin'" och callade.

 

Skulle någon annan calla i liknande läge? Kan det kanske tom vara vinnande att göra det på denna nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett det spelet med AA och KK för många gånger på låga nivåer så att jag skulle kasta den handen. Senast igär gjorde jag det, limp från UTG jag raise 5x BB en bakom mig synar UTG all in ja foldar killen bakom mig synar. Killen bakom mig visade TT killen i UTG AA.

Några händer innan det var det samma sak när jag höjde med KK killen går all in efter att ha limpat och jag tror han har AA men samtidigt har jag svårt o släppa KK så jag synar men floppar kungen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Sklansky lär ha sagt att gå allin med QQ är som att göra det till 27off, därför att de enda händerna som synar är AA KK AKo AKs.

 

Nej nej nej, jag har synat QQ's all-in med JJ :lol:. (Men då var jag så rackarns spelsugen efter 200 händer utan nånting spelbart, å han var en crazy maniac.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Sklansky lär ha sagt att gå allin med QQ är som att göra det till 27off, därför att de enda händerna som synar är AA KK AKo AKs.

Vad är det för pucko som hellre synar en all-in med AK än med JJ eller QQ?

 

Om HD:n är så snäv att det är fel att syna med QQ så är det ju ändå fel att syna med AK om potten är överbetad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara lite seriös nu då...

Borde jag bara synat första killens bet (eller reraisar man med QQ?), sen lagt mig när/om den andra killen slår om?

 

Om han inte slagit om då, skulle jag antagligen tryckt in deg efter floppen med mitt överpar... Ska man lägga sig vid omslag där??

 

 

(Allt detta utan någon read alls)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående handlar om turneringspoker.

Det gäller ju generellt för alla big-betspel (och i viss mån även fixlimit), om du betar för mycket så blir du inte synad av sämre händer. I så fall så missar du värde på din hand och ger den samma EV som en ren skräphand i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad på att gå all-in preflop i turnering jämfört med "vanlig" poker.

 

Ville bara sätta Skanskys uttalande i rätt sammanhang.

 

Det det handlar om är ju stackstorlekarna. Är man shortstack är det klart som tusan man kan gå all in med QQ och få syn av en massa skräphänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Sklansky lär ha sagt att gå allin med QQ är som att göra det till 27off, därför att de enda händerna som synar är AA KK AKo AKs.

Vad är det för pucko som hellre synar en all-in med AK än med JJ eller QQ?

 

Om HD:n är så snäv att det är fel att syna med QQ så är det ju ändå fel att syna med AK om potten är överbetad.

 

Nej du. Det finns ju många rimliga handdistributioner som en motståndare kan ha mot vilken AK är i bättre skick än JJ och även QQ.

 

Om vi tar följande exempel. Du sitter i sen pos och gör en pothöjning med din AK. Tyvärr går button med en medelstor stack all in. En rimlig handdistribution för honom kan väl tänkas vara JJ+ och AQ+. I det fallet synar jag ju hellre med AK än med JJ och hellre med AKs än med QQ. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt till att säga, i detta exemplet, att det är dumt att inte göra det.

 

Här kommer siffrorna om du inte orkar knappa in dom själv. Mot ovanstående distribution alltså.

 

JJ --- 42,7%

AKo --- 50,1%

QQ --- 51,3%

AKs --- 52,5%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du. Det finns ju många rimliga handdistributioner som en motståndare kan ha mot vilken AK är i bättre skick än JJ och även QQ.

Bättre invänder jag inte alls emot. Det jag invände emot var att man med skulle kunna åstadkomma en betsekvens där AK har odds att syna men inte QQ eller JJ. Ovan så hävdades det ju något i stil med att om man överbetade med QQ så skulle bara KK-AA och AK syna, och jag tror inte man kan få ihop en dylik (rimlig) överbetningssekvens där bara en av händerna har odds att syna.

 

EDIT: Upptäcker att jag skrev "hellre" ovan. Då blir ju så klart mening annorlunda än jag tänkte mig och ditt tillbakavisande helt rätt. Jag har ju till och med hittat någon HD där AJo var att föredra framför AK, fast den var inte särskilt rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Sklansky lär ha sagt att gå allin med QQ är som att göra det till 27off, därför att de enda händerna som synar är AA KK AKo AKs.

 

Ovanstående handlar om turneringspoker.

 

Korrekt! Dessutom gäller utalandet en allin i en unraised pot.

Men ville bara tillföra en lite tankeställare om värdet på handen.

 

Att däremot generellt syna med JJ är väl en gigantleak eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...