Bogust Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Hej! Den här handen utspelade sig nyss ¨på NL50 på Everest Poker. Har lite över startstack och har hittils inte varit uppe i några större potter. Dock har jag snott en del småpotter. Inledande spel 633726356. DID76 sitter vid 0 med $44,92. lillsansa sitter vid 1 med $50. jacknice3 sitter vid 2 med $23,69. Gubbe9 sitter vid 3 med $50. Bogust sitter vid 4 med $59,11. kermit74 sitter vid 5 med $135,12. Dealern sitter vid 5. DID76 lägger en blind på $,25. lillsansa lägger en blind på $,50. Gubbe9 lägger en blind på $,50. (Bogust ges As Kh.) Före floppen: jacknice3 synar med $,50. Gubbe9 checkar Bogust höjer med $2,25. --- Får AK, gör en standardhöjning i pottens storlek. kermit74 synar med $2,75. DID76 synar med $2,50. lillsansa foldar. jacknice3 synar med $2,25. Gubbe9 foldar. Floppen kommer upp 5k Kr 2s. --- Fin flopp för mig. Topp par och inga drag, fick dock med mig 2 synare och har bara pos. på en. DID76 satsar $12. jacknice3 foldar. Bogust synar med $12. --- DID76 betar potten. Han är en spelare som är kapabel att syna med väldigt annorlunda händer så det är svårt att säga vad hans bet menar. Fast antagligen har han träffat något så toppar käns som det mest sannolika. Väljer att syna bakom eftersom kermit ännu är aktiv i potten och kan ställa till med problem. kermit74 foldar. Turnkortet kommer upp 7r. Ofarligt kort, men DID går all-in med $30. Han är iofs en väldigt slaskig spelare, men kan han göra så här med en sämre kung än min? Set börjar kännas mer och mer sannolikt, men skulle han verkligen ha betat pott först in på floppen då? Tycker sämre spelar väldigt sällan gör det. DID76 går all-in med $30,17. -- Så hur gör jag? Kan man syna här eller ska man ge han credit för triss? Citera
dlinder Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Set känns som du säger osannolikt. Är han jätteslaskig kan han ju ha tvåpar, men är han så slaskig får du nog ta och syna här ändå. Citera
psatiw Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Med tanke på hur du underrepresenterade på floppen tycker jag det är en ganska given syn. Är han jätteslaskig pre finns ju händer som 52s eller 75s med i hans HD där, men eftersom sämre kungar och lägre par även finns med i rangen så synar jag. Citera
spinner Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Jag lägger i regel i dessa lägen. Du kan välja att lägga nu och förlora det du lagt i potten alternativt syna en kraftig överbet som aldeles för ofta betyder tvåpar eller set. Med "alldeles för ofta" menar jag inte att du visserligen vinner ganska ofta, men i långa loppet känns det som det här läget kanske ger dig ett EV+ på kanske 5$ om du synar. Men jag multitablar rejält så då är det inte så segt att sitta och vänta på bättre lägen... Han bör vara rejält slaskig om han spelar endast topp-par med Kx i detta läget. Men det är ju också upp till vilken table-image du representerar. Vad tror du att han sätter dig på för hand så att säga? Citera
dlinder Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 men i långa loppet känns det som det här läget kanske ger dig ett EV+ på kanske 5$ om du synar. Men jag multitablar rejält så då är det inte så segt att sitta och vänta på bättre lägen... lol? Du ger alltså bort $5 frivilligt för att du vill "vänta på bättre lägen". Citera
Bogust Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Jag lägger i regel i dessa lägen. Du kan välja att lägga nu och förlora det du lagt i potten alternativt syna en kraftig överbet som aldeles för ofta betyder tvåpar eller set. Med "alldeles för ofta" menar jag inte att du visserligen vinner ganska ofta, men i långa loppet känns det som det här läget kanske ger dig ett EV+ på kanske 5$ om du synar. Men jag multitablar rejält så då är det inte så segt att sitta och vänta på bättre lägen... Han bör vara rejält slaskig om han spelar endast topp-par med Kx i detta läget. Men det är ju också upp till vilken table-image du representerar. Vad tror du att han sätter dig på för hand så att säga? Normalt sett brukar jag tycka att en sån här raise betyder: "Jag vet att du har toppar, men jag har bättre". Kan ju också betyda drag, men på den här brädan är ju det uteslutet. Fast jag har svårt att kunna se bättre händer än topppar här. Triss passar inte in på hans floppspel tycker jag. Finns ju iofs också chans att han har synat med t.ex. K5 och träffat tvåpar eftersom han är en spelare som kan syna med Kx och Ax. Helt klart tror jag iaf att han sätter mig på någon slags kung. Citera
psatiw Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Helt klart tror jag iaf att han sätter mig på någon slags kung. Det är ju det jag ifrågasätter, eftersom du bara synade hans bet på floppen. Ser folk överspela lägre PP's (99-QQ) på det här sättet med hyffsad frekvens tycker jag. De "vill inte bli utdragna". Citera
Bogust Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Helt klart tror jag iaf att han sätter mig på någon slags kung. Det är ju det jag ifrågasätter, eftersom du bara synade hans bet på floppen. Ser folk överspela lägre PP's (99-QQ) på det här sättet med hyffsad frekvens tycker jag. De "vill inte bli utdragna". Det har du ju rätt i. Så i och med det är det ju kasnke inte helt säkert att han sätter mig på en kung trots allt. Men tillbaka till floppen, hade det varit rätt att kontrahöja honom där? Kändes lite jobbigt med en spelare bakom mig också samtidigt som det känns att jag inte får syn av sååå jättemånga sämre händer där. Citera
spinner Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 men i långa loppet känns det som det här läget kanske ger dig ett EV+ på kanske 5$ om du synar. Men jag multitablar rejält så då är det inte så segt att sitta och vänta på bättre lägen... lol? Du ger alltså bort $5 frivilligt för att du vill "vänta på bättre lägen". Jag ser själv att jag skrev "kanske" 5$... Samt att det är avhängigt min spelstil. Med det menar jag att man i bästa fall tjänar så mycket/lite, men det kan lika gärna vara plus minus noll. Sedan är det upp till var och en om man kan och vill satsa 50$ för att eventuellt vinna ett par dollar. Beror ju helt på vilken spelstil man har. Ju mer du behöver satsa för att vinna så lite, desto mer beroende är du av perfekta reads. Och JAG har inte så precisa reads då jag spelar upp emot 12 bord att jag tar dessa syner. Alternativet är att jag spelar färre bord och kan ta dessa marginella syner med EV+, men min nettoförtjänst sjunker då eftersom jag förlorar volym... Poker handlar inte bara om att hitta EV+ lägen. Det handlar också om hur stora dessa är och vilken kvantitet de har. Poängen med att multitabla är inte att generellt hitta fler EV+ lägen, utan att hitta fler stora EV+ lägen/tidsenhet, detta på bekostnad av att man tvingas släppa marginella lägen då man tappar reads. Nettovinsten blir dock högre om man multitablar effektivt. Citera
psatiw Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Men tillbaka till floppen, hade det varit rätt att kontrahöja honom där? Inte exakt lika, men det finns en hel del generella diskussioner kring det att läsa här. Min standardlinje är att spela som du spelar. Citera
Gyre Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Är det bara jag som tycker detta är en rätt enkel syn? Du beskriver själv spelaren som väldigt slaskig och då finns det massor med sämre händer han kan spela så här. Framför allt när du bara synar floppen (säger inte om det var rätt eller fel, men du representerar en svagare hand än AK med din syn på floppen). Citera
Sansrom Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Jag hade oftast spelat som du och synat turn efter ungefär 3 millisekunder. Läs hazeelnuts post i länken som psatiw hänvisade till. Du har liksom en av de bästa händerna man kan ha här. Tycker hans spel tyder mer på en semibluffad 34 än något som slår dig. Skulle väl vara låga tvåparet då möjligtvis. Citera
psatiw Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Är det bara jag som tycker detta är en rätt enkel syn? Du beskriver själv spelaren som väldigt slaskig och då finns det massor med sämre händer han kan spela så här. Framför allt när du bara synar floppen (säger inte om det var rätt eller fel, men du representerar en svagare hand än AK med din syn på floppen). Med tanke på hur du underrepresenterade på floppen tycker jag det är en ganska given syn. Citera
freggan85 Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Given syn såklart. Tycker också det är bra att bara syna på en så pass torr flopp som det är. Sen undrar jag vad Spinner menar med kraftig överbet? Hans all-in blir ju inte ens helpott?? Nästa fråga till dig hur mycket EV + du egentligen vill ha om inte 10 BB räcker för dig? Citera
Tiggr Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 men i långa loppet känns det som det här läget kanske ger dig ett EV+ på kanske 5$ om du synar. Men jag multitablar rejält så då är det inte så segt att sitta och vänta på bättre lägen... lol? Du ger alltså bort $5 frivilligt för att du vill "vänta på bättre lägen". Jag ser själv att jag skrev "kanske" 5$... Samt att det är avhängigt min spelstil. Med det menar jag att man i bästa fall tjänar så mycket/lite, men det kan lika gärna vara plus minus noll. Sedan är det upp till var och en om man kan och vill satsa 50$ för att eventuellt vinna ett par dollar. Beror ju helt på vilken spelstil man har. Ju mer du behöver satsa för att vinna så lite, desto mer beroende är du av perfekta reads. Och JAG har inte så precisa reads då jag spelar upp emot 12 bord att jag tar dessa syner. Alternativet är att jag spelar färre bord och kan ta dessa marginella syner med EV+, men min nettoförtjänst sjunker då eftersom jag förlorar volym... Poker handlar inte bara om att hitta EV+ lägen. Det handlar också om hur stora dessa är och vilken kvantitet de har. Poängen med att multitabla är inte att generellt hitta fler EV+ lägen, utan att hitta fler stora EV+ lägen/tidsenhet, detta på bekostnad av att man tvingas släppa marginella lägen då man tappar reads. Nettovinsten blir dock högre om man multitablar effektivt. $5 på denna nivån är sjukt stort +ev. Och vinnande poker handlar endast om att hitta +ev situationer Citera
Gyre Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Poker handlar inte bara om att hitta EV+ lägen. Det handlar också om hur stora dessa är och vilken kvantitet de har. Poängen med att multitabla är inte att generellt hitta fler EV+ lägen, utan att hitta fler stora EV+ lägen/tidsenhet, detta på bekostnad av att man tvingas släppa marginella lägen då man tappar reads. Nettovinsten blir dock högre om man multitablar effektivt. Poker handlar enbart (om man är intresserad att att vinna pengar med sitt spel) om att hitta lägen där man har positivt EV, stort eller litet spelar lixom ingen roll. Att känna till storleken på sitt förväntade resultat är givetvis önskvärt, men "vet" man att man har förväntat vinst för ett givet beslut (och man inte kommer på något annat beslut som ger större värde) ska man i princip alltid ta det, om det så är på 1bb eller 100bb. Och denna handen är allt ifrån marginell. Du själv uppskattade den förväntade vinsten till runt 5$. Även om det faktiska värdet skulle vara ½ av det är det fortfarande förhållandevis stort. Och vinnande poker handlar endast om att hitta +ev situationer Och att sedan, när dessa situationer är identifierade, lägga ner sin hand eftersom EV:et är för litet... Är det bara jag som tycker detta är en rätt enkel syn? Du beskriver själv spelaren som väldigt slaskig och då finns det massor med sämre händer han kan spela så här. Framför allt när du bara synar floppen (säger inte om det var rätt eller fel, men du representerar en svagare hand än AK med din syn på floppen). Med tanke på hur du underrepresenterade på floppen tycker jag det är en ganska given syn. Missade det, my bad. Citera
Bogust Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Okay, de flesta verkar ju tycka att syn är rätta valet. Den linjejn kändes bäst för mig också, så jag synade. Dock förstörde fi det roliga då han visade upp K5 och hade tvåpar Men känns ändå som att det i längden är rätt att ta den synen mot spelare som är kapabla att spela sådana händer. Citera
spinner Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Poker handlar enbart (om man är intresserad att att vinna pengar med sitt spel) om att hitta lägen där man har positivt EV, stort eller litet spelar lixom ingen roll. Till viss del sant, men inte lösryckt ur mitt tidigare resonnemang... Så du menar att du hellre tar varje EV+ läge, oavsett hur mycket fokus det krävs för att hitta det, jämfört med att välja bort dessa och få fler större EV+ lägen??? Du kan inte göra både och. Är man intresserad av att vinna pengar är man underförstått intresserad av att vinna maximalt/tid, dvs maximera sin nettoinkomst. Det är därför man multitablar, vilket medför att man tappar reads och inte kan utvärdera marginella situationer. Vad väljer man? 1. Spela ett bord med 20BB/h, där man kan utvärdera ovanstående syn Eller 2. 10 bord med vardera 5BB/h? där man inte har tillräckliga reads för att säga om dessa lägen är plus eller minus och därmed släpper dem? Citera
Gyre Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Poker handlar enbart (om man är intresserad att att vinna pengar med sitt spel) om att hitta lägen där man har positivt EV, stort eller litet spelar lixom ingen roll. Till viss del sant, men inte lösryckt ur mitt tidigare resonnemang... Så du menar att du hellre tar varje EV+ läge, oavsett hur mycket fokus det krävs för att hitta det, jämfört med att välja bort dessa och få fler större EV+ lägen??? Du kan inte göra både och. Är man intresserad av att vinna pengar är man underförstått intresserad av att vinna maximalt/tid, dvs maximera sin nettoinkomst. Det är därför man multitablar, vilket medför att man tappar reads och inte kan utvärdera marginella situationer. Vad väljer man? 1. Spela ett bord med 20BB/h, där man kan utvärdera ovanstående syn Eller 2. 10 bord med vardera 5BB/h? där man inte har tillräckliga reads för att säga om dessa lägen är plus eller minus och därmed släpper dem? Givetvis är jag ute efter så hög inkomst per tidsenhet jag kan få, alltså hade jag valt alternativ 2 utav dom du la fram. Men vad du sa i ditt första inlägg var faktiskt att du skulle välja att lägga din hand här fast du uppskattade situationen till att ett positivt förväntat värde, fast för litet att ta vara på eftersom du kan hitta bättre lägen längre fram, och det är helt absurt att resonera så. Citera
Recommended Posts