Gå till innehåll

SnG - knepigt bubbelspel med A9s på knappen


Max Cady

Recommended Posts

SnG 8-manna $5.5 på Ladbrokes

 

Följande situation uppstår när vi spelar på bubblan. HERO och FI 2 är shortstackade. FI 1, som varit relativt aggressiv med sin stora stack, och FI 3 täcker både HERO och FI 2.

 

- HERO sitting in seat 1 with $585.00 [Dealer]

- FI 1 sitting in seat 3 with $6600.00

- FI 2 sitting in seat 4 with $480.00

- FI 3 sitting in seat 5 with $3735.00

 

FI 1 posted the small blind - $200.00

FI 2 posted the big blind - $400.00

 

** Dealing card to HERO: 9 of Spades, Ace of Spades

FI 3 folded

HERO ?

 

I det här läget finns två alternativ:

 

Alt. 1.

HERO foldar. FI 1 har varit aggressiv med sin stora stack och kommer, förhoppningsvis, sätta FI 2 all in. FI 2 måste syna eftersom han endast har lite mer än 1*BB kvar i stacken. Problemet är om FI 1 har en dålig hand och FI 2 vinner vid showdown. Då kommer FI 2 att sitta med en stack på 1760 och har råd att folda i SB då HERO snart måste ställa in. Med en fold av HERO kan alltså denna bara hoppas på att FI 2 blir utslagen och spelet hamnar ITM. HERO vet dock inte hur starka de kommande händerna är, han riskerar alltså att få ställa med en betydligt sämre hand.

 

Alt. 2

HERO ställer in sina 585 marker med A9s och hoppas på att FI 1 foldar och FI 2 har en sämre hand. Detta skulle innebära att HERO riskerar att åka ut på bubblan när han om han foldat haft chans att hamna ITM. HERO riskerar även en syn av FI 1, med en ganska vid HD, som borde vara medveten om att både HERO och FI 2 måste ställa in. Med A9s mot två synare är HERO favorit mot två random händer med vinst 46% av gångerna. Med en synare vinner HERO mot en random hand 63% av gångerna.

 

Så, hur ska HERO hantera den ovan beskrivna situationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker att detta är en väääldigt svår situation. Förmodligen är det de svåraste beslut jag tagit på bubblan därför att det liksom inte blir bra hur man än gör. Är det nån som har SNGPT som har lust att lägga in situationen för att se vad som är det "rätta" agerandet? Tar programet förresten hänsyn till att det är på bubblan? Har inte koll riktigt, har bara trial-versionen och den går ju inte göra någonting med ju. :(

Är oxå väldigt nyfiken på vad SnG-proffsen här på PF säger! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog faktiskt synat i detta läget, och övervägt en fold om sb hade ställt och bb därefter foldat. Vi ligger isf ändå hyfsat bra till jmf med bb då han är all in nästa runda. Dessutom tror jag foldequityn på sb är minimalt mindre jmf med ett ställ.

 

Låt istället säga att sb synar och bb checkar. Isf har vi position i handen och agerar dessutom direkt efter bb och kan sålunda ta beslut efter vad bb gör. Ställer sb på flopp och bb mot förmodan foldar så kan vi släppa allt utom bra träff (bb är som sagt all in nästa runda).

 

EDIT: Dessutom anser jag att vi vill ha med sb i potten (under förutsättning att bb går ai). Den minskade vinstchansen för bb överväger HERO's dito då huvudmålet i detta läge inte är att bubbla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synat?! Du får nog läsa första posten igen. HERO har 585 i stacken och BB är på 400... ;)

 

Jag tror Olyckan noterade det.

 

Det är en intressant tanke, men jag tror att det är ett skitspel, såvida turren inte spelas med ante.

 

Utan ante kommer lillstacken vara all-in i sb och ha god chans att dubbla upp, säg 30-40% chans, han kan sedan lägga sig på knappen och UTG medan vi tvingas överleva två all-ins i mörkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att det varit omvända situationer:

knappen ställer in säger vi och fått syn av sb. Då skulle det krävas en hyfsat stark hand för att jag skulle synat med mina sista 80.

 

Anledningen är att om jag synat hade det krävts att jag hade vunnit handen för att inte bubbla. lägger jag mig räcker det med att chipleader vinner för att jag ska klara mig kvar. Vi måste tänka på att även om vi skulle trippla så skulle vi antagligen sluta på tredje plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har som högst 33% att vinna efterföljande hand så som jag ser det

Jag skulle gått all in med any 2, bb skulle vara med i handen och kanske även fjärde spelaren.

 

Okej.

 

Vi antar för ett ögonblick att knappen alltid viker.

 

Vi kan sortera er tre på sex olika sätt.

H = Hero

S = Shortstack

B = Big blind

 

HSB - vi dubblar och klarar bubblan

HBS - vi dubblar och klarar bubblan

SBH - vi bubblar

SHB - bubblan kvarstår

BHS - vi klarar bubblan

BSH - vi klarar bubblan

 

Alla sex lika sannolika.

 

Dvs 1/6 att vi bubblar direkt och 1/6 att vi ligger riktigt pyrt till, förutsatt att shortien är en tänkande spelare.

 

Kanske inte så dumt som jag först tänkte då. Men fortfarande klart sämre än all-in, då limp/fold i princip krossar våra chanser att nå högre än trea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju egentligen här om man ska chansa på att A9s håller vid en all in mot BB eller om man ska folda sig ITM för att garanterat sluta som 3:a. Det finns ju en chans att A9s står sig mot FI 2 som jag tar för givet synar en all in. HERO är då ITM men har bara lite mer än 2*BB och måste alltså ställa in med de första två kort han får ITM. Alltså, ska HERO folda och chansa på att FI 2blir utslagen eller ska han ta saken i egna händer och själv riskera att åka ut på bubblan? Vill gärna hur ni tänker oxå, inte bar fol eller all in-svar! ;) Tycker inte att de tidigare svaren i tråden är supertydliga direkt. Skulle kanske vart en omröstningsfråga istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag gå all-in. Problemet är att du är väldigt shortstackad (1,5bb). Du och FI 2 har ungefär likvärdiga stackar.

 

Visst måste FI 2 syna med allt men det är inte säkert att FI 1 ställer med allt. Då är problemet genast värre och du är den som har minst stack. Dessutom kan FI 2 dubbla upp. A9s är i detta läge med stor sannolikhet bästa hand och då är det bara att ställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant situation! inget som jag själv hamnat i än men helt klart tänkvärd....här hänger de lite på vilken spelstil man har, om man vill safe:a eller gambla...själv hade jag helt klart ställt med A9 eftersom chansen är stor att man vinner över any two, jag gillar inte att låta andra spelare styra mitt öde =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT. Om du itne precis har förlorat en allin har du spelat väldigt dåligt om du bara har 1.5bb kvar.

 

Ja det är väääldigt OT men ja, jag har innan denna hand förlorat några stora potter. Men, som du kanske ser är BB 400 så det går fort att bli shortstacked när man får typ 52o osv hela tiden! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad fan tänker alla med. In med degen som favorit. Klarar du inte att bubbla i en SNG så spela på hästar eller ngt annat.

 

Går tydligen inte att diskutera SnG utan att folk som inte har någon som helst aning om vad de pratar om ska häva ur sig dumhet efter dumhet.

 

Tror nog att du måste pusha här. Det är som sagt katastrof om SB foldar och ger den andra kortisen en walk här, och på låga nivåer är detta VÄLDIGT vanligt. Folk på lägre nivåer har ingen koll alls och ställer inte med any two trots att det är rätt. Lite klurig situation dock. Bra hand att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...