Gå till innehåll

SnG - knepigt bubbelspel med A9s på knappen


Max Cady

Recommended Posts

Men vad fan tänker alla med. In med degen som favorit. Klarar du inte att bubbla i en SNG så spela på hästar eller ngt annat.

 

Går tydligen inte att diskutera SnG utan att folk som inte har någon som helst aning om vad de pratar om ska häva ur sig dumhet efter dumhet.

 

'Men öööh, spelar du för att vinna eller för att komma trea?' Med andra ord, jag håller med...

 

I övrigt är det en intressant situation. Tror jag hade gråtpushat, om det finns nåt som heter så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tillbaka igen, efter en middag på stan med tjejen.

 

Efter lite mat i magen, samt lite lekande med pokerstove/icm så tar jag starkt avstånd till min åsikt om att syn/ev fold var det bästa alternativet. ;)

 

Här är lite uträkningar (reserverat för sbs) Observera att jag i dessa siffror inte tagit hänsyn till att vi hamnar i BB i nästa giv, vilket kan vara nog så viktigt.

 

Olika scenarion (sb o bb sätter jag på randomhänder)

 

1. HERO foldar, All in mellan sb o bb

(22.63+10,6)/2 = $16.6

 

2.HERO all-in,sb fold, bb all in.

25.29*0.62.7 + 0.373*2.26 = 15,85+0,84 =$16.69

 

3. ALLA all in:

0,445*0,2666+0,277*20 = (11,86+5,54) = $17,4

 

4. HERO SYN, SB ställer, BB foldar, HERO synar:

A9s mot random hand 62.7% -> 0.627*26.66 =16,71

 

5. HERO synar, SB ställer, BB o HERO foldar. Räknar med en chans på 70% att fi bustar nästa hand och 0% chans att isf förbättra 3:e-platsen: 0.7*20 = $14

 

 

 

 

Har även kalkylerat lite ur BB perspektiv vilket faktiskt visar att det med en randomhand är $EV+ att folda om jag ställer och sb synar:

 

6. HERO ställer, SB synar, BB foldar:

0,373*20 = 7,46

 

7. HERO ALL IN SB syn, BB SYN (sb o bb har random-hand):

0,277*25,96 =7,19

 

8. HERO all in, SB fold, BB all in:

0,377*22,33 = 8,42

 

Det sistnämnda visar att det är bäst för bb att ensam möta HERO all in, därefter att folda o sist att syna de sista 80 i en 3vägs-pott.

 

Enligt mina beräkningar är det alltså all in som gäller.

Men som sagt, kan mycket väl ha räknat fel någonstans.

 

Nu väntar jag bara på en åsikt av Myssion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du måste pusha här. Det är som sagt katastrof om SB foldar och ger den andra kortisen en walk här, och på låga nivåer är detta VÄLDIGT vanligt. Folk på lägre nivåer har ingen koll alls och ställer inte med any two trots att det är rätt. Lite klurig situation dock. Bra hand att diskutera.

 

Rätt spel av storstacken här vågar jag säga med rätt stor säkerhet är att ge BB en walk oavsett hand, för att förlänga bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbig situation, tror dock jag skulle pushat. Man vet aldrig vad som hänt sen, tex. om SB foldar.

 

Tar du hem denna har du dessutom lite större återhämtningschans, fast det är klart. det ska ju bara vara en bonus. ITM-tänk kommer ju först.

 

Skulle pushat för jag vet vad arg jag blir när sb foldar till ministack två och han sen dubblar och man är fucked. Tycker ofta man lirar FÖR tight på bubblan, man måste chansa, lite även här för att vinna nåt. Det känns såå mycket värre att åka ut för att man måste posta bigblind med 37of än att iaf få VÄLJA när man ska trycka in sista degen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad fan tänker alla med. In med degen som favorit. Klarar du inte att bubbla i en SNG så spela på hästar eller ngt annat.

 

Men lägg ner och förstå vad det är som diskuteras.

 

Rätt spel av storstacken här vågar jag säga med rätt stor säkerhet är att ge BB en walk oavsett hand, för att förlänga bubblan.

 

Tror inte att detta är jättabra läge för storstacken att dra ut på bubblan. Det är två mikrostackar som kommer att dö närsomhelst ändå, och således bara en stack att nalla marker ifrån och det under jättekort tid. Känns som att storstacken har högre cEV genom att spela mot lillstackarna här än genom att dra ut på bubblan, samtidigt som hans $EV stiger om bubblan brister.

 

 

Jättesvårt att svara på vad som är bäst här, eftersom allting egentligen hänger på hur SB agerar. Om han viker när vi pushar så ska vi såklart pusha. Om han pushar när vi viker så ska vi såklart vika. Det där med att syna verkar rättså intressant också faktiskt, med tanke på ovissheten angående SB.

 

Men om vi sätter på oss SB's skor: Om vi pushar så får han jättebra odds att syna med typ allt, så det gör han troligen, oavsett om han är duktig eller mupp. Och då gör BB rätt i att vika typ allt. Så det känns som att fold är bäst. Fast syn känns fortfarande intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att en del av problemet är vem av HERO och FI 1 som ska sätta FI 2 all in? Har FI 1 bättre kort än HERO så ska HERO folda här och låta FI 1 göra jobbet. Men, risken är ju att FI 1 har skitkort. Emellertid har FI 1 fram till detta läget varit ett riktigt pain in the ass med sin stora stack. Om han har kort som inte suger rejält VET jag att han kommer sätta FI 2 all in här! Men som jag sa så är det en risk HERO tar om han foldar och chansar på att FI 1 har okej kort. Min (dvs HERO's) tanke när denna situation uppstod var att om jag ställde skulle FI 1 folda och FI 2 syna. Mot en random hand skulle jag då vinna 63% av gångerna. Om jag skulle foldat skulle jag eventuellt vara ITM men med tanke på de 63% gjorde jag följande:

 

** Game ID 578988982 starting - 2006-09-14 14:27:26

** Ben Macdhui [Hold em] (400.00|800.00 No Limit - STT) Real Money

 

- JuliaE sitting in seat 1 with $585.00 [Dealer]

- thejanitor sitting in seat 3 with $6600.00

- skinner1977 sitting in seat 4 with $480.00

- jamezy_d sitting in seat 5 with $3735.00

 

thejanitor posted the small blind - $200.00

skinner1977 posted the big blind - $400.00

 

** Dealing card to JuliaE: 9 of Spades, Ace of Spades

jamezy_d folded

JuliaE went all-in - $585.00

thejanitor folded

skinner1977 called - $585.00

skinner1977 shows: 10 of Diamonds, 4 of Diamonds

 

** Dealing the flop: 5 of Spades, 10 of Hearts, 6 of Diamonds

 

** Dealing the turn: 8 of Clubs

 

** Dealing the river: 8 of Diamonds

skinner1977 wins $1370.00 from the main pot

 

Ja ni ser hur det gick. Jag hade 62% chans att vinna men gjorde det inte denna gång. Nu i efterhand känner jag att jag spelade rätt om man ska se till det långa loppet. Men om jag foldat hade jag troligen hamnat ITM och slutat som 3:a. Jag undrar om det hade varit +EV att folda istället för att ställa in? Tycker emellertid att denna hand är oerhört intressant, vore kul att höra massor av åsikter, typ i en omröstning, för att se vad folk tycker. Vore också kul att få höra av "proffsen" vad de tänker om situationen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det alltså varit bättre att folda? Är fortfarande osäker på hur jag skulle hanterat situationen. Nu var ju detta en $5 SnG där topp tre betalas, $20, $12 och $8. Säg att det hade varit ett större inköp tex $500+50 istället för $5+0.5. Då hade prispengarna varit $2000, $1200 och $800. Jag hade då alltså, om jag foldat, haft chans på $800. Gör denna större prissumma att beslutet är mer viktigt? Jag tycker inte det. Jag säger inte att jag ABSOLUT skulle gjort annorlunda då men det verkar som att en del personer som gjort inlägg i denna tråd inte tar problemet på allvar bara för att inköpet är lågt. Det är ju inte prispengarna som är grejen här. Jag vill veta/lära mig vad som är optimalt spel OAVSETT hur mycket pengar som betalas! Om denna situation uppstår när jag, förhoppningsvis, spelar på högre niver än nu vill jag ha denna kunskap i bagaget! Man kanske ska börja utesluta information om nivå för att diskussionerna ska få bättre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de flesta som kommenterar inköpet åsyftar motståndarnas skill-nivå, inte något annat.

 

Ja det håller jag med om. Men i denna tråd är det mest frågan om vad som är ett korrekt spel, inte om de enskilda spelarnas skills. Du fattar vad jag menar va? Det skulle lika gärna kunna vara en HH postat av dig . Legato eller vem som helst här på PF. Det är situationen som är den intressanta även om en liiiten del skills hos FI påverkar ens beslut i denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de flesta som kommenterar inköpet åsyftar motståndarnas skill-nivå, inte något annat.

 

Ja det håller jag med om. Men i denna tråd är det mest frågan om vad som är ett korrekt spel, inte om de enskilda spelarnas skills. Du fattar vad jag menar va? Det skulle lika gärna kunna vara en HH postat av dig . Legato eller vem som helst här på PF. Det är situationen som är den intressanta även om en liiiten del skills hos FI påverkar ens beslut i denna situation.

 

Jag är med dig, $EV =$EV oavsett nivå. Jag skummade visserligen bara igenom tråden nu, men jag ser inte var de kvalitetssänkande inläggen regarding inköpet är.

 

Däremot så skulle man troligen lättare kunna förutsätta SB's ageranden om man visste hur duktig han var, och ju högre inköp desto oftare kan vi anta att han har koll. Nu är han ju så random man kan bli, vilket gör det lite knepigare att uppskatta hur han kommer att agera om du foldar/synar/pushar. Mitt antagande om att vik är rätt (med reservation för det intressanta syn-alternativet) bygger ju på att både SB och BB agerar "rätt", och det kan vi inte vara särskilt säkra på i det här fallet, medan det hade varit en hel del större chans om vi hade spelat en $215-turre. Här kanske man nästan kan förutsätta att de kommer att göra fel, så man kanske borda pusha istället då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte direkt några kvalitetssänkande inlägg med antydningar till inköpet men jag tror inte att inlägg i stil med "in med degan" skulle förkomma i en tråd startad av Legato... ;)

 

Ja en fold hade ju gett mig $8, troligen. :) Fattar dock inte det där resonemanget om att syna skulle vara +EV? Om jag synar och FI 1 eller FI 2 ställer in så måste jag ju syna iallafall? Är det inte bättre att ställa in än att syna ett ställ? The Gap du vet? Förstår inte riktigt VARFÖR det skulle vara rätt att bara syna, vad vill man vinna med det? Kan tillägga att jag ofta foldar händer som är klart spelbara när situationen är den rätta, tex om jag tror att FI kommer ställa eller att det kommer bli en flervägspott där jag inte kommer ha övertaget. Tror att det är MINST är lika viktigt att kunna folda bra händer i rätt situation som att raisa med desamma när situationen är den rätta. Att spela SnG's innebär ju att spela/folda rätt händer i rätt situation, att spela spelarna och att spela stackarna. I den beskrivna situationen hade min plan en stund varit att vänta ut FI 2 då denna skulle vara tvungen att ställa in före mig. Jag blev osäker och efter lååång betänke tid frångick jag min plan och ställde in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mitt oortodoxa förslag blir bet t480, lägg mot omslag från SB om BB foldar och att i så fall gå all in random nästa hand. Maximerar chansen att komma ITM. Syna 105 för att vinna 1410 brukar vara bra odds men "I like...pause....NOT"

 

***edit***

hmm old famous string bet är ju inte så skönt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade lite på denna hand... Min första tanke är (och hade blivit om jag hade spelat), en insta-allin av följande anledningar:

1. Du har en bra hand, bra favorit mot det mesta och du vill inte ge en walk till bb.

2. Du gular om tre händer (bb 400 och du har 585, given allinsyn med any2) och BB har 50% chans att vinna handen mot sb.

3. Om BB skulle åka ut på bubblan här så gular du direkt ITM ändå. Om du skulle vinna potten får du ca 1200 och har då så stor stack att du kan ställa nästa hand och sno blindsen - och därmed är du med i matchen igen!

 

 

Vad är då det rätta spelet? Vi vill uppnå följande saker:

1. Att vi minimerar BBs chans att överleva denna hand och därmed komma ITM.

2. Vi vill komma till ITM med så stor stack som möjligt.

 

Vi uppnår detta genom att genom att få med oss SB i potten. Vi väljer därför att syna. Då uppstår följande situation:

1. Ställer SB och BB foldar, så tvingas vi folda. I nästa hand går vi allin med våra 180, SB (som var BB i handen ovan) är autoallin och den blivande BB är också allin. ITM: 67%

2. Om SB foldar så är handen att betrakta som allin. Ställ/calla flop oavsett.

3. Om SB synar och BB checkar ned, så gäller två saker: Betta aldrig och folda endast om BB foldat. ITM överskrider 67% eftersom A9 är favorit mot 2 random händer.

 

Med det avslutar jag med:

1. Tack

2. För

3. Mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hox har nästan rätt...

 

Rätt spel är syn+syn, inte syn+fold

 

Om jag ska spela "syn+syn" kan jag väl lika gärna ställa in preflop?

Den enda anledning till syn preflop som jag kan komma på är att jag kan folda om SB raisar och BB synar? Och, vad gör jag om jag endast har synat, SB synar och BB checkar? Inge kul med två FI som ser floppen då mina chanser att vinna handen försämras betydligt och storstacken med stor sannolikhet kommer beta på floppen för att ta hem handen. Att SB bara skulle checka ner handen tillsammans med mig när han har chansen att knäcka två stycken är inte så troligt. Nej, jag anser fortfarande att all in preflop är det enda rätta spelet! Men så är jag ju SnG-fisk förstås... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hox har nästan rätt...

 

Rätt spel är syn+syn, inte syn+fold

 

Priserna är 8/12/20 i Ladbrokes va?

 

Att spela syn-fold som jag skrev ger en beräknad vinst på 3:e plats 67% av gångerna=$5,4. Sedan tillkommer lite växelpengar ifall vi vinner den följande allinen (33% för att det sker och det ger oss 185+185+80=450 marker, vilket är 4% av chipstacken, dvs drygt $0,60).

EV för detta spel är alltså $6.

 

Att spela som GDaily förespråkar ger 0 vid förlust och 1560 chips vid vinst. Det motsvarar 14% av chipstacken, dvs $8+14% av 16=$10,2

 

För att Gsyn-syn ska vara bättre än syn-fold så måste vi vara 59-41 favorit mot SBs hand. Det innebär att hans allinrange ska innehålla alla Ax, Kx, Jx, Tx, 9x samt alla par för att det ska vara stämma.

Jag tror inte att gemene man ställer med typ 95o eller T3s här.

 

Jag räknade på min egen ställrange och där hade A9 varit 55,5% favorit. Så mot mig är det fel spel iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hox har nästan rätt...

 

Rätt spel är syn+syn, inte syn+fold

 

Priserna är 8/12/20 i Ladbrokes va?

 

Att spela syn-fold som jag skrev ger en beräknad vinst på 3:e plats 67% av gångerna=$5,4. Sedan tillkommer lite växelpengar ifall vi vinner den följande allinen (33% för att det sker och det ger oss 185+185+80=450 marker, vilket är 4% av chipstacken, dvs drygt $0,60).

EV för detta spel är alltså $6.

 

Att spela som GDaily förespråkar ger 0 vid förlust och 1560 chips vid vinst. Det motsvarar 14% av chipstacken, dvs $8+14% av 16=$10,2

 

För att Gsyn-syn ska vara bättre än syn-fold så måste vi vara 59-41 favorit mot SBs hand. Det innebär att hans allinrange ska innehålla alla Ax, Kx, Jx, Tx, 9x samt alla par för att det ska vara stämma.

Jag tror inte att gemene man ställer med typ 95o eller T3s här.

 

Jag räknade på min egen ställrange och där hade A9 varit 55,5% favorit. Så mot mig är det fel spel iaf.

 

Was?

 

Är SB någorlunda duktig ställer han any two här, han har ett rejält övervärde i potten oavsett då det finns möjlighet att båda foldar alt att en foldar och det ligger 400 döda chips i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska spela "syn+syn" kan jag väl lika gärna ställa in preflop?

 

Nej, det är inte riktigt samma sak. Ett ställ kan få bort Fi1, som är den du vill ha med i potten. Ett ställ och syn av fi1 kan även få bort Fi2, som nu hoppas att Fi1 ska busta dig (felspel, javisst, men nu vill vi ha med fi2 i potten).

 

Vi ska syna.

 

Om nu fi1 ställer, så sitter fi2 i en sits där han "måste" syna (annars kan han lista ut att vi kanske lägger oss och han har 33% chans ITM). Hans bästa chans är att syna, och humoristiskt är det också vär bästa chans, att det blir en trevägspott.

 

Hade vi ställt och fi1 synat så VET fi2 att vi kommer att spela potten. Det vet han inte om vi bara limpar in.

 

Spelet bygger på att:

 

1) Om Fi2 vinner potten över oss tre så är det ointressant för oss, för han hade ju vunnit ändå över oss själva

 

2) Om Fi1 vinner trevägspotten så kommer vi trea i och med att vi startade handen med mer chips än fi2. Nu vet jag inte hur Ladbrokes är programmerat, men i dagens fråga så förutsatte jag "normala" sajter

 

3) En upptrippling för oss förbättrar våra chanser att komma tvåa/etta i SnGn , samtidigt som vi förbättrar våra chanser att slå ut Fi2 genom att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska spela "syn+syn" kan jag väl lika gärna ställa in preflop?

 

Nej, det är inte riktigt samma sak. Ett ställ kan få bort Fi1, som är den du vill ha med i potten. Ett ställ och syn av fi1 kan även få bort Fi2, som nu hoppas att Fi1 ska busta dig (felspel, javisst, men nu vill vi ha med fi2 i potten).

 

Vi ska syna.

 

Om nu fi1 ställer, så sitter fi2 i en sits där han "måste" syna (annars kan han lista ut att vi kanske lägger oss och han har 33% chans ITM). Hans bästa chans är att syna, och humoristiskt är det också vär bästa chans, att det blir en trevägspott.

 

Hade vi ställt och fi1 synat så VET fi2 att vi kommer att spela potten. Det vet han inte om vi bara limpar in.

 

Spelet bygger på att:

 

1) Om Fi2 vinner potten över oss tre så är det ointressant för oss, för han hade ju vunnit ändå över oss själva

 

2) Om Fi1 vinner trevägspotten så kommer vi trea i och med att vi startade handen med mer chips än fi2. Nu vet jag inte hur Ladbrokes är programmerat, men i dagens fråga så förutsatte jag "normala" sajter

 

3) En upptrippling för oss förbättrar våra chanser att komma tvåa/etta i SnGn , samtidigt som vi förbättrar våra chanser att slå ut Fi2 genom att syna.

 

I alla dina 3 scenarion förutsätter du att vi alla tre hamnar allin, något som ev inte kommer hända.

 

Du vet att FI2 kommer hamna allin de närmsta 2 händerna, du "vet" FI1 kommer pusha honom åtmindstone i första handen om du foldar. Showdown idenna handen mellan FI1 o 2 är mer positivt än att själv delta med marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...