Gå till innehåll

SnG - knepigt bubbelspel med A9s på knappen


Max Cady

Recommended Posts

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Was?

 

Är SB någorlunda duktig ställer han any two här, han har ett rejält övervärde i potten oavsett då det finns möjlighet att båda foldar alt att en foldar och det ligger 400 döda chips i potten.

 

Nej en komptent SB ställer inte in med any two här. Han ställer med många händer, men definitivt inte any2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är viktigt att veta, som nämns i den inledande posten (?) samt i dagens fråga på poker.se, är att storstacken (SB) varit aggressiv ganska länge. Han har styrt och ställt rätt hårt vid bordet. Detta talar för att han kommer att pusha om Hero foldar. Det är alltså INTE troligt att storstacken ger BB en walk här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...om det är 51% att han pushar så är det inte troligt att han viker.

Även om han bara ger walk i 10% av fallen lär det vara katastrof för oss.

 

Om,om,om

 

Om det är 95% chans till push, 40% chans till fold för FI2, och 40% chans att FI2 blir utdragen av FI1 vid syn, ser jag ingen anledning till att donera 400chips till FI1 eller 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst?

 

Tror du att det är 40% att bb viker för 80 till när han är inne med 400?

Och om båda stoppar in degen med samma sannolikhet, hur kan då bb vara så stor favorit?

 

Förstår du inte vad jag skrivit, kanske var otydlig av de 40% av händer FI2 synar på har han antagligen en 60/40 fördel.

 

I mitt antagande tror jag att synHD´n hos FI2 är smalare än pushHD´n hos FI1 som vi vet är 95% av händerna, så 60/40 vid syn är nog fair att säga, men visst kan den lika gärna vara tvärtom.

 

Vilken syn HD tror du BB har om du vill få det till mindre än 40%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken syn HD tror du BB har om du vill få det till mindre än 40%?

 

Vilkem HD sätter du själv fi2 på som han ska lägga om vi viker och fi1 ställer? Du inser att han har 80 (!) kvar om han lägger sig, med blindarna 200-400? Nästa pott har han alltså bara 33% chans att överleva (eftersom vi kommer att syna/ställa) med any 2. 25% om det blir en fyrvägspott...

 

Det ska till mycket för att han inte synar mot en automatpush med nästan allt. Ja, han kommer att syna med exakt precis allt. Även 23o har bättre EV för 80 i en 960-pott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken syn HD tror du BB har om du vill få det till mindre än 40%?

 

Vilkem HD sätter du själv fi2 på som han ska lägga om vi viker och fi1 ställer? Du inser att han har 80 (!) kvar om han lägger sig, med blindarna 200-400? Nästa pott har han alltså bara 33% chans att överleva (eftersom vi kommer att syna/ställa) med any 2. 25% om det blir en fyrvägspott...

 

Det ska till mycket för att han inte synar mot en automatpush med nästan allt. Ja, han kommer att syna med exakt precis allt. Även 23o har bättre EV för 80 i en 960-pott

 

 

Som jag skrev tidigare, varför kommer det bli 3 el 4 vägspott i handen efter om fold kommer?

 

Du har 500 kvar och agerar först, finns ingen anledning att blanda dig i potten med 2 potentiella synare/raisare efter dig. Att snacka any 2 är ju bara nonsens, har du hand pushar du, har du inte viker du. Pushar då big stack allin måste 2:nd stack vika och det blir istället HU. Det är ju i FI1+s intresse att hålla kvar bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt antagande tror jag att synHD´n hos FI2 är smalare än pushHD´n hos FI1

 

Jag tror att du glömt kolla stackstorleken hos BB.

 

Nix, men för BB handlar det om att antingen vinna denna hand eller nästa, för då kommer vi ha möjlighet att ryka. Borde vika de sämre 30-40% av händerna i förhoppning att plocka upp bättre kort nästa hand.

 

Observera att detta inte hadlar om att bygga stcka, det handlar primärt om att komma ITM och att överleva ett varv till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att detta inte hadlar om att bygga stcka, det handlar primärt om att komma ITM och att överleva ett varv till.

 

Du talat ju emot dig själv så man blir gråtfärdig

 

Som jag skrev tidigare, varför kommer det bli 3 el 4 vägspott i handen efter om fold kommer?

 

Du har 500 kvar och agerar först, finns ingen anledning att blanda dig i potten med 2 potentiella synare/raisare efter dig. Att snacka any 2 är ju bara nonsens, har du hand pushar du, har du inte viker du. Pushar då big stack allin måste 2:nd stack vika och det blir istället HU. Det är ju i FI1+s intresse att hålla kvar bubblan.

 

Anta nu att vi lagt oss, fi1 pushat och fi2 lagt.

 

Pott 2: Fi2 är all-in med 80, fi3 har postat big blind på 400. Vi kommer att gå all-in med våra 580, detta maximerar våra ITM-chanser så det skriker om det. Vi behöver ingen hand för detta. Viker fi1 och fi 3 - perfekt, nu riskerar vi 80 för att vinna 560. Men naturligtvis kommer fi3 att syna (och kanske även fi1). Då kan detta ske (trevägspott)

 

2-3-vi (Ute på plats 4, 16%)

3-2-vi (Ute på plats 3, 16%)

2-vi-3 Vi dubblar nästan upp, fi2 har 120 kvar (inte ens en small blind)

3-vi-2 (ute på plats 3, 16%)

vi-2-3 (dubblar upp ITM)

vi-3-2 (dubblar upp ITM)

 

Så vi kommer garanterat att gå all-in i nästa pott. Det är 1/6 chans att vi får på nöten och bustar på fjärdeplats, alla andra resultat är gynnsamma för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en megalucka i ditt spel om du skulle vika för 80 till som bb.

 

Motivering?

 

Vi pratar inte mitt spel, hamnar aldrig i detta läge, pushar långt innan. Låter aldrig en blind äta upp mig och tvinga mig allin.

 

Du argumenterar för att fi skulle spela så. Då ingen spelare jag någonsin träffat på spelar så dåligt, måste ditt antagande baseras på något annat, förslagsvis hur du själv skulle spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att det bör vara mindre än 1/6 att vi bustar i det scenariot.

Det är 1/6 om inte knappen finns med i bilden. Men vi kommer få möta knappen ELLER bb som tredje part (och i sällsynta fall blir det här en fyrvägspott). Knappen möter vi bara då knappen har en hand som är väsentligt mycket bättre än en average hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en megalucka i ditt spel om du skulle vika för 80 till som bb.

 

Motivering?

 

Vi pratar inte mitt spel, hamnar aldrig i detta läge, pushar långt innan. Låter aldrig en blind äta upp mig och tvinga mig allin.

 

Alla har hamnat i detta läge, bra spelare gör det ofrivilligt.

 

Foldar du som BB har du (avrundat lite) 50% för att komma trea vilket ger dig $8. EV alltså $4.

 

Synar du allinen har du ca 30% chans att vinna den handen. Vinner du handen har personen med A9 105 chips kvar. Du har 480x3=1440 chips. Det ger dig ca 13% av den totala stacken = $10. EV $3.3

 

Om A9 foldat och SB gått allin är det försås en nobrainer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas mer och mer som att resonerandet runt den aktuella situationen är betydligt över min kunskapsnivå! Men, det känns som att det är förståligt att jag behövde fundera en lååång stund innan jag ställde...

 

Ska bli oerhört kul att se hur resonemanget tas till en ny nivå i denna tråd:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=36283

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratar inte mitt spel, hamnar aldrig i detta läge, pushar långt innan. Låter aldrig en blind äta upp mig och tvinga mig allin.

 

Det är ju rättså ofta man hamnar i den situationen efter en allin-konfrontation med någon man täckte marginellt, har ju inget att göra med att man lät blindsen tugga upp en. För övrigt finns det ju situationer där det är mindre EV- att folda och låta blindsen äta på ens stack än vad det är att att pusha/syna, så det händer ibland ju att det bästa man kan göra är att bli uppäten och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar hur som helst som att jag har med mig en avancerad skribent som också anser det rätt av BB att vika de övriga 80.

 

Du läste inte allt han skrev?

 

Det går ju att räkna på alla möjliga alternativ men om vi går lite på känslan så är ju syn klart bästa alternativet. Frågan är bara vad vi gör när SB Höjer och BB foldar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...