Gå till innehåll

SH, hur spela KQo pre-flopp?


gfs86

Recommended Posts

Sitter här och disskuterar K,Qo SH preflopp med en kompis. Han påstår att man bör calla BB med den handen i ohöjd pott i tidig position. Staken är 0.05/0.10...

Mitt motargument var att de inte var ett EV+ beslut iochmed att alla tomtar raisar på den nivån..

Kommentarer?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj!

 

SH vill jag påstå att KQo är en riktigt stark hand. Men ändå inte så stark att du vill spela den mot 5 låga suited connectors. Sånna kort vill du ha bort. Blir du reraisad så har du ju valet att kasta handen.

 

Det skulle jag inte göra SH. Så till vida att det inte är en hemskt tight/passiv spelare som bara höjjer med sina raketer.

 

En tanke bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den nivån är A2 en stark hand...

 

Är det inte det då? SH hamnar du ofta HU mot en spelare och möter du då KQ så är det ju bara att korka upp, du är favorit. Eller?

 

Nu är det ju inte så enkelt att ens EV är direkt kopplat till den procentuella chansen man har att vinna handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här och disskuterar K,Qo SH preflopp med en kompis. Han påstår att man bör calla BB med den handen i ohöjd pott i tidig position. Staken är 0.05/0.10...

Mitt motargument var att de inte var ett EV+ beslut iochmed att alla tomtar raisar på den nivån..

Kommentarer?

 

Gillar inte nivån 0.05/0.10 då allt för många spelar just som du beskriver "tomtigt" och allt för likt freerolls, dvs raisar en tillsynes svag hand för mig. En sak jag har som regel på dom låga nivårna i cashgame är att aldrig försöka bluffa, inte värt på denna nivå helt enkelt.

 

Jag ser mig själv som en tight spelare och mitt tips är här att lyssna på din kompis och bara limpa in med KQ i tidig position som sh. Får du ett re-raise emot dig här är det för mig en ganska given fold, speciellt när du är sh och inte kan ha allt för stora tankar om din hand preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här och disskuterar K,Qo SH preflopp med en kompis. Han påstår att man bör calla BB med den handen i ohöjd pott i tidig position. Staken är 0.05/0.10...

Mitt motargument var att de inte var ett EV+ beslut iochmed att alla tomtar raisar på den nivån..

Kommentarer?

 

Gillar inte nivån 0.05/0.10 då allt för många spelar just som du beskriver "tomtigt" och allt för likt freerolls, dvs raisar en tillsynes svag hand för mig. En sak jag har som regel på dom låga nivårna i cashgame är att aldrig försöka bluffa, inte värt på denna nivå helt enkelt.

 

Jag ser mig själv som en tight spelare och mitt tips är här att lyssna på din kompis och bara limpa in med KQ i tidig position som sh. Får du ett re-raise emot dig här är det för mig en ganska given fold, speciellt när du är sh och inte kan ha allt för stora tankar om din hand preflop.

 

Lycka till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå, sitta och folda KQo på ett shorthanded-bord? Jag tycker mycket väl man kan höja om det inte är speciella bordsomständigheter. Sen om man får mothugg eller ett A floppas bör man ju sakta ner, men det bör man ju knappast ha några problem med, det är ju inte direkt som att lägga ner AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tycker det är bättre att höja än att limpa. ja vill ju ha chansen att betta bort alla ess med dålig kicker innan flop. (funkar väl bättre på högre limits)

Sen på så låga limits synar ju folk med sämre än sämst, men likagärna som folk synar med Ax, kommer dom syna med Kx och kanske Qx.

ja tror du får betalt oftare av Kx, Qx än du förlorar mot AK eller Ax, om man har lite känsla för postflopspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I låglimitspel så är det nog limpa som gäller iom att det är mkt svårt att raisa ut folk med exempelvis Ax. Dock om du tror att det går i förhållande till position och spelare skulle jag nog göra det några 10-tals procent av gångerna med en sådan hand.

 

Sedan måste den spelas försiktigt. Med undantag för de gångerna du kommer in i handen bettandes (och inte blir re-raisad och limpar som svar på det).

 

NL blir det en annan femma :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KQ i ett shorthanded game är i min mening en ganska stark hand. Dock inget man synar höjningar med. Men en riktigt bra hand att sno blinds preflopp med. Annars limpa och eventuellt höja i bra position.

Men det beror sedan mycket på hur bordsstämningen är som alltid.

 

haha,att sno blinds? hellre låter jag blindsen på 0.15 vara kvar där och inte riskera att bli synad eller raisad av en bättre hand och istället vänta på en hand där jag kan ta en större pott.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SH vill jag påstå att KQo är en riktigt stark hand.

Varför då?

 

Ursäkta! Jag var lite otydlig. I en ohöjd pott i BB SH så tycker jag att det är en bra hand. Är du av en annan mening?

Om man inte ska spela den bara för att "på dom här nivåerna släpper dom ändå inte sina Ax" så måste man vara saida och förutspå floppen. Eller inte spela poker över huvudtaget.

 

Och som sagt blir man limpraisad så kan man ju kasta den. Men det händer ju inte så ofta.

 

edit: ursäkta!!!! Jag var nog full när jag läste det här första gången! Det står ju tidig position inte BB! :oops: Jag skulle inte höja med KQo i tidig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är KQo dog ca 42-58 mot Ax heads-up

 

Detta måste ju innebära att ur tidig pos. så är det hårfint om KQ har EV+ över huvudtaget. Med tanke på att man kan bli tvungen att lägga handen vid en höjning? Och höjer man med den så kanske man tvingar ut alla utan just Ax.

 

Nån kanske är sugen på att räkna ut hur ofta någon efter dig får en högre hand än KQo om vi säger att man sitter UTG och det är 5 spelare.

 

Pokerstove blir nog mitt nästa projekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

projekt!

Pokerstovesiffror för preflopp är inte särskilt intressant för cashgame (däremot för turneringar), såna siffror är däremot väldigt intressanta i situationer där betandet blir all-in eller om det inte kommer förekomma signifikant betande senare i handen. Så om du ska mixtra med pokerstove för cashgame så är det ju snarare i situationer där du går all-in/synar all-in på flopp eller turn, alternativt om det är fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte floppen träffat så lägger jag mig vid första bästa bet.

Beror väl på vad du menar med träffat, men en pott som blivit höjd preflopp så är överkort + backdörrs färgdrag ofta tillräcklig motivation att ta ett nytt kort. Bara en nöt-gut-shot kommer man till turn på i väldigt många situationer så länge man får stänga betandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...