Mattie Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Har aldrig sett killen förut men efter att ha suttit vid bordet en halvtimma är min read att han är tight och solid, foldar oftast preflop mot mina raises, har inte heller kommit ännu kommit på honom med att bluffa, dock kan han tänkas vara lite småtiltad efter att ha först ha plussat från sina initiala 3k, sen gått ner från 4.5k till 2.7. Hans read på mig är sannolikt att jag är rätt slaskig. Table 'PlsBeNice's HE': $50-$50 No Limit HE (Real) Seat 1: MadeInVN0 ($2 734 in chips) Seat 7: Hero ($9 200 in chips) (on the button) Seat 8: SCULLS25 ($6 976 in chips) *** Blind Bet Round *** : Dealt to Hero: Jc Dealt to Hero: 10h SCULLS25 : Post Blind ($25) MadeInVN0 : Post Blind ($50) *** Pre-Flop *** : Hero : Bet ($175) SCULLS25 : Fold MadeInVN0 : Call ($125) *** Flop *** : 7s Js 6h MadeInVN0 : Check Hero : Bet ($300) MadeInVN0 : Call ($300) *** Turn *** : [ 7s Js 6h ] Kd MadeInVN0 : Check Hero : Bet ($500) MadeInVN0 : Call ($500) *** River *** : [ 7s Js 6h Kd ] 2c MadeInVN0 : Bet ($1 759) MadeInVN0 : All In ($1 759) Citera
jello Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Hmm. Nej, jag vet inte hur du skulle kunna hitta synen. Jag får själv ryck i den här stilen och får för mig att syna, men mot en tight, solid spelare...? Eftersom du postar handen - du foldade och han visade upp en helt tom bluff (typ 98)? Det är ju en hel del drag som inte har gått in. Frågan är bara om han är kapabel att bluffa med ett missat drag i det här läget? Är han så pass på tilt att risken finns för det? För jag antar att hans vanliga game inte innehåller den typen av spel i och med att han är solid. Jag är 75-25 på fold-syn. Citera
beachalban Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Hans bettingmönster syn-syn-syn-openpush tycker jag generellt tyder på drag eller stål. Jag vet inte hur mycket du själv har spelat på dessa bord men är han inte regular och går in med ca halvt inköp kan det också vara av betydelse om du inte har andra reads. Detta tycker jag också tyder på bluff eller stål eftersom man sällan ser spelare som tar skott värdebetta t ex AA eller AK så här hårt. Betydelse för denna bedömning har också hur ofta du själv värdebettar river i dessa lägen. Händer det att du bettar som detta på alla gator med denna typ av hand och sedan checkar bakom på river? Vet han det i så fall? Frågan är också vilka starka händer han inte raisar för värde på tidigare gator, speciellt turn. Spontant känns det som att kungen hjälpte honom med kanske AK, KJ eller KK. Dragen borde emellertid resultera i raise på turn med dessa händer utom möjligen med AK. Vi vet inte om han är kapabel till att slowspela dessa händer på en liknande bräda va? OM vi fortfarande leker med tanken att han inte är regular utan från lägre nivåer, så tycker jag att även det talar emot en tidigt stark hand eftersom skottare generellt spelar aggressivt och rättframt för att inte bli utdragen och för att få betalt med bra händer. Första känslan är att du är slagen men rätt ofta synar jag nog här. Man ska väl emellertid inte dra för stora växlar av att han är okänd på bordet och satt ned med halvt inköp. Citera
Hjort Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Om du betar både flopp och turn så måste ju mellanparet ligga riktigt långt ned bland dina möjliga händer här. Din typiska hand där måste ju vara jäkligt mycket starkare än den här, han tjänar helt enkelt inget på att bluffa bort så få procent av dina händer som det rör sig om här. Känns som ett lätt vik modulo sjuk read. Och jag är också lite nyfiken på turnbeten. Citera
jello Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Turnbeten har väl ingen krångligare motivering än att han inte vill ge frikort till drag? Nötfärgdraget återfinnes väl här en hel del av gångerna, liksom möjligen 4-5 och 8-9 (iom att han sitter på bb, med hans tajthet i åtanke)? Att nötfärgdraget skulle bestå av av AK har jag däremot svårare att tro eftersom den tajte spelaren antagligen skulle ha höjt hero preflop då. För övrigt håller jag med om att han antingen har stål (6-6 eller 7-7 i första hand) eller inget alls. Finner det väldigt osannolikt med ett slowat överpar eller liknande. Kanske lutar jag något mer åt syn när jag tänker närmare på det. Hmm. Citera
Hjort Postad 13 September , 2006 Rapport Postad 13 September , 2006 Turnbeten har väl ingen krångligare motivering än att han inte vill ge frikort till drag? Jo, men på strateginivå straffar han ju dragen med andra händer. Plus att han öppnar för CR-ställ med drag när han gör så här. Och så minskar han ju chansen för bluffvärde på rivern. Det jag tänker mig är ju att man behöver en strategi som innefattar att man synar med X% av händerna samt även sparar bet med Y% och då menar jag att den här handen med fördel kan tillhöra den senare gruppen. Citera
jello Postad 14 September , 2006 Rapport Postad 14 September , 2006 Jo, men på strateginivå straffar han ju dragen med andra händer. Plus att han öppnar för CR-ställ med drag när han gör så här. Och så minskar han ju chansen för bluffvärde på rivern. Det jag tänker mig är ju att man behöver en strategi som innefattar att man synar med X% av händerna samt även sparar bet med Y% och då menar jag att den här handen med fördel kan tillhöra den senare gruppen. Det är en fin tanke som min aggressiva, Super System-skadade hjärna aldrig hade kunnat komma på. Tror dock inte risken för CR-bluff är över en promille med tanke på readen på motståndaren. Citera
Mattie Postad 14 September , 2006 Författare Rapport Postad 14 September , 2006 Intressant diskussion. Hjort, jag tror du glömmer ta med i beräkningen att det är 3handed. Jello har rätt i att jag betar turn för att inte ge gratiskort åt de tusen dragen som finns på brädan. Jag kommer här antagligen vika för en allin eftersom jag inte tror han är kapabel att checkraisa turn med drag. Detta med tanke på mina reads samt att jag aldrig sett honom förut, han har antagligen bara gått in o tagit ett skott eftersom han inte kommer med fullt inköp. Klockren analys av Beachalban, det var så mina tankegångar gick också. Detta tillsammans med min image samt att jag räknade med en begyannande tilt från hans sida gjorde att jag till slut synade. Här är upplösningen: Hero : Call ($1 759) *** SUMMARY *** Pot: $5 490 | Rake: $2 Board: [ 7s Js 6h Kd 2c 7s Js 6h Kd 2c ] MadeInVN0 lost $2 734 Shows [ 5h 4h ] (a King high) Hero bet $2 734, collected $5 490, net $2 757 Shows [ Jc 10h ] (a pair of Jacks) SCULLS25 lost $25 Citera
Hjort Postad 14 September , 2006 Rapport Postad 14 September , 2006 Intressant diskussion. Hjort, jag tror du glömmer ta med i beräkningen att det är 3handed. Njae, snarare att jag felbedömer hur man ska spela 3-handed. Var lägger du själv handen bland dina möjliga riverhänder? En poäng med dragen är ju att han inte *ska* syna särskilt många drag OOP på turn. Han spelar ju sin hand rätt åt helvete, om han nu inte hoppas på bluffouts eller något sånt då. Citera
Mattie Postad 15 September , 2006 Författare Rapport Postad 15 September , 2006 Nebbis, Håller med om att i vanliga fall så kommer jag nog inte beta turn här. Men turnbeten fyller 3 funktioner som jag ser det. Dels fanns det både färg- och öppet stegdrag ute, även om beten är klen så får han iaf inga gratiskort. För det andra, om jag checkar turn så kommer jag med 100% säkerhet få ett pottbet mot mig på river och det är dyrare än de 500 jag investerar på turn. Den sista anledningen är att AK/KJ är en av hans möjliga händer. Har han ett set så borde han checkraisa mig redan på floppen på en sån dragig bräda. Har han AK/KJ kommer han checkraisa på träffad K på turn och då kan jag folda. Jag tror inte han är kapabel att checkraisa med drag på turn. Har jag fel i mitt resonemang? Jag har stor respekt för dina analyser och är isåfall mkt intresserad av en lite noggrannare utläggning från din sida. Citera
Hjort Postad 15 September , 2006 Rapport Postad 15 September , 2006 Fast, större delen av tiden du betar turn borde han ju faktiskt vika. Egentligen så är det ju tveksamt om han hande någon business att spela det där risiga draget som den var. På turn alltså. Enda argumentet jag kan se för det är om han kan sätta dig på att inte ha något drag när du betar turn och därmed kan räkna på en massa bluffouts i form av färgkort, mm. Om du får en pottbet mot dig nästan 100% av tiden om du checkar så borde det ju innebära en väldig massa tasty missade drag. Citera
Shahin86 Postad 15 September , 2006 Rapport Postad 15 September , 2006 Jag tycker det är en 70/30 beroende på vem man spelar mot, med fördel mot bet. Jag bettar oftast turn där eftersom man borde leda, jag vet att man får ett autobet mot sig på rivern som oftast är ett missat drag om man checkar turn men nu kan han bluffa river istället + att man får betalt på turn? Vi får aldrig betalt på båda gatorna om vi checkar. Det är 3-handat, du har ju seminöten. Mot en mer aggresiv spelare hade jag garanterat checkat, eftersom risken för bluffsyn/random syn på flop är stor och vi inte får mer betalt om vi inte checkar här o låter dom bluffa rivern. En tight spelare måste ha nån sorts hand? Stegdrag/Färgdrag/Par, tycker faktiskt ett bet är bättre då, sen checkar vi river om vi inte förbättrar. Dessutom får vi nog omslag av den tighta spelarn på turn om våran hand inte står. Av den aggresiva kan vi få omslag av draget vilket ger oss ett svårt val. Jag hade spelat handen exakt likadant och synat, däremot kan ja helt klart ändra åsikt om du utvecklar dig Nebb Citera
Hjort Postad 15 September , 2006 Rapport Postad 15 September , 2006 Jag hade spelat handen exakt likadant och synat, däremot kan ja helt klart ändra åsikt om du utvecklar dig Nebb Men det är ju mot han och jacobmals religion att utveckla sig. Precis som katolska präster inte får ha sex med andra än förpubertala pojkar. Citera
Hjort Postad 15 September , 2006 Rapport Postad 15 September , 2006 Spelteoretiskt är det skillnad på att syna med både AK och JT jämfört med att syna med bara en av dem. Trots att de har ungefär samma equity eftersom det ökar synfrekvensen. I det här fallet har vi ju satt motståndaren på en profil som gör det automatiskt rätt att syna, men om vi sätter honom på en okänd stil är jag inte så säker på att det är så. Eller om vi tar den klassiska "måste berätta vilka hd du har och händer du synar med givet att han ställer" så ligger ju JT lite kallt till. Och andra sidan låter det ju som om JT inte är en sån jättedel av HD:n. Känns ju förresten som det alltid är "representera hand snäppet bättre än den man har" som du förklarar. Citera
Hjort Postad 15 September , 2006 Rapport Postad 15 September , 2006 Det var alltså ett skämt. Det är ju typiskt den grejen du snabbt avfärdar och sedan lackar ut efter en stund och förklarar när folk inte vill fatta. Och jag vet så klart att du vet biten om spelteori. Men det är ju inte bara du som läser. Någon som vill föreslå HD:ar för Hero och Villain på river? Utifrån det borde det inte vara så svårt att räkna ut hans ungefärliga optimala jamstrategi och se vilka händer vi borde spela mot den. Som sagt tycker jag att JT borde ligga rejält långt ned när man höjt pre, pangat flopp och pangat turn. Vilka händer är det man har här som man viker egentligen om man synar JT? Torde ju enbart vara luft då. Citera
beachalban Postad 16 September , 2006 Rapport Postad 16 September , 2006 Jag gillar heller inte turnbeten men ser man till river har jag bara fruktansvärt svårt att sätta Fi på en stark hand här. Som ni säger så ligger JT absolut längst ner i den HD som vi representerar. Med detta undrar jag vad Fi vill få oss att lägga. Om man utgår från en standard Fi så tror jag helt enkelt inte att han spelar detta spelet med många fler händer än KJ, kanske AK och möjligtvis KK. Denna teori faller såklart om Fi är osedvanligt tricky. Jag menar bara vilken stark hand värdebettar Fi med syn-syn-syn-openpush? Citera
beachalban Postad 16 September , 2006 Rapport Postad 16 September , 2006 Jo jag förstog det av ditt tidigare inlägg och jag håller med om att K med spaderdraget är också en möjlig hand. Vidare tror jag inte att jag underskattar de gånger Fi slowspelar stål och seden pushar för att få det att se ut som en bluff. Jag tror helt enkelt att Fi oftare ställer på ett missat drag än enligt ovanstående situationer. Värdebetten av K med spaderdraget på detta sätt ser jag mycket sällan men däremot folk som ställer på missade drag kryllar det av. Säg att du sitter på KQ i Fis situation. Rekommenderar du hans spel i så fall? Ännu mer nu när du ser hur många fiskiga Heros som betalar av kanske . Om du spelar Fis spel (givet KQ ), förväntar du dig syn av sämre händer? Mycket bra utvecklat och analyserat btw. En sak till. Kan ingen ändra rubriken på denna. En så pass intressant och hand och diskussion förtjänar ett bättre öde. 2 par? Where? Citera
Recommended Posts