Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Har fått lite tips redan, men är alltid bra med input från fler håll, i synnerhet från någon med erfarenhet av saken ifråga. Vad ska man tänka på? Hur gå tillväga? Hur går man tillväga när man plockar ut vinst (skattemässigt)? Bra länkar? etc. Citera
kimmo Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Har fått lite tips redan, men är alltid bra med input från fler håll, i synnerhet från någon med erfarenhet av saken ifråga. Vad ska man tänka på? Hur gå tillväga? Hur går man tillväga när man plockar ut vinst (skattemässigt)? Bra länkar? etc. http://www.skatter.se/ Finns en hel del där. Att tänka på är väl att konstruktionen är i stort omöjlig att få laglig (om man inte vill betala skatt som nu ändå) om man bor och arbetar i Sverige. Enligt min erfarenhet i alla fall. Citera
stockdum Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Har fått lite tips redan, men är alltid bra med input från fler håll, i synnerhet från någon med erfarenhet av saken ifråga. Håller precis på att dra igång ett LTD i England. Jag tog hjälp av Firmaregistrering. Det finns även Bolagsregistrering. Bägge två är enbart för England. Edit: Kostar ju en liten slant då ca: 12000skr Citera
elvis77 Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Det beror väl en held del på vad syftet är med bolaget. Driver du redan ett bolag i Sverige och vill flytta ut vinsterna eller är det någon annan tanke bakom ? Citera
Big Less Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Jag vet mycket om detta. Exakt vad är det du vill åstadkomma? Vilket är ditt syfte? Citera
Cyntax Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Har fått lite tips redan, men är alltid bra med input från fler håll, i synnerhet från någon med erfarenhet av saken ifråga. Håller precis på att dra igång ett LTD i England. Jag tog hjälp av Firmaregistrering. Det finns även Bolagsregistrering. Bägge två är enbart för England. Edit: Kostar ju en liten slant då ca: 12000skr 50£Gratis gör-det-själv. Vad är det för scam du ska utföra Myssion? Partners in crime, you know! Att tänka på är väl att konstruktionen är i stort omöjlig att få laglig (om man inte vill betala skatt som nu ändå) om man bor och arbetar i Sverige. Enligt min erfarenhet i alla fall. Har fått lite tips redan, men är alltid bra med input från fler håll, i synnerhet från någon med erfarenhet av saken ifråga. Vad ska man tänka på? Hur gå tillväga? Hur går man tillväga när man plockar ut vinst (skattemässigt)? Bra länkar? etc. Eftersom inte frugan vill flytta till Gibraltar eller Jersey så kommer du inte undan vanlig inkomstskatt ... om du inte tänker bryta mot ...Skattebrott! Lagen om Skatteflykt (1995:?) och Skatteflyktslagen (1971:?)Det beror väl en hel del på vad syftet är med bolaget. Driver du redan ett bolag i Sverige och vill flytta ut vinsterna eller är det någon annan tanke bakom ?Att flytta vinsterna är väll också olagligt? Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Att tänka på är väl att konstruktionen är i stort omöjlig att få laglig (om man inte vill betala skatt som nu ändå) om man bor och arbetar i Sverige. Svensk beskattning antar jag att man inte kommer undan när man tar ut vinst, men jag antar också att själva bolagsbeskattningen är mildare utsocknes. Så bättre är det väl fortfarande? Det beror väl en held del på vad syftet är med bolaget. Driver du redan ett bolag i Sverige och vill flytta ut vinsterna eller är det någon annan tanke bakom ? Finns inget bolag i nuläget, det blir helt nystartad isåfall, från scratch. Jag vet mycket om detta. Exakt vad är det du vill åstadkomma? Vilket är ditt syfte? Syftet är att inte driva verksamhet som skulle vara olaglig i ett svenskt bolag. EDIT: Känns också lämpligt att slippa behöva flytta utomlands. Vad är det för scam du ska utföra Myssion? Porr-relaterat. Don't ask. Citera
eloge38 Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Vad är det för scam du ska utföra Myssion? Porr-relaterat. Don't ask. Myssion goes wild Citera
stockdum Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Svensk beskattning antar jag att man inte kommer undan när man tar ut vinst, men jag antar också att själva bolagsbeskattningen är mildare utsocknes. Så bättre är det väl fortfarande? Det här är annledningen som jag startar ett LTD. Inte för komma undan inkomstbeskattning utan för att få en mildare bolagsskatt i början. Sen när det är bärkraftigt så blir det en annan sak. Då kan det flyttas. Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Vad är det för scam du ska utföra Myssion? Porr-relaterat. Don't ask. Myssion goes wild Ok, mer åt erotik-hållet då kanske. (en barntillåten version av Djens förra avatar) Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Fast ska man ha ett UK-bolag så måste man ha kontor och hela tjofräset där också va? Hmm, eller räcker med postbox, tycker jag hittar olika info...? Citera
Big Less Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Känns som att det alternativet går bort då, eftersom man inte kommer undan den svenska beskattningen, och eftersom bolaget då också kan komma att betraktas som verksamt i Sverige, och därmed olagligt. Exakt. Och det spelar ingen roll om det är Gibraltar eller något annat, det är SVENSK skattelagstiftning som reglerar detta. Om bolaget har fast driftställe i Sverige, är det i Sverige det ska betala skatt. Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Det är en bolagstruktur som ska byggas, inte en Kinder-överraskning. Ta kontakt med en jurist istället, så slipper ni problem i framtiden. Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? Citera
DaPine87 Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 För alla idioter så tar jag ansvaret att fråga (jag vet själv men jag frågar åt dem som inte vet ) Vad är ett offshore bolag? Citera
kfluffie Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 För alla idioter så tar jag ansvaret att fråga (jag vet själv men jag frågar åt dem som inte vet ) Vad är ett offshore bolag? Typ man flyttar sitt företag (eller startar sitt företag där för den delen) med andra krav på saker och ting. T.ex. många bilmärken flyttar sina tillverkningar till Mexiko p.g.a. inte lika höga löner, inte lika säkerhetskrav etc. etc. MVH //KF Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 För alla idioter så tar jag ansvaret att fråga (jag vet själv men jag frågar åt dem som inte vet ) Vad är ett offshore bolag? Den måste jag börja använda mer själv! Offshore has two principal meanings: 1. Physical - in the sea away from the shore; not on the shoreline but out to sea. 2. Financial - a relative term generally applied to low tax jurisdictions on "off-shore" islands - hence the association with the physical meaning. Many of these islands encourage the formation of letterbox companies, which are used to conceal the beneficiary owner for various purposes (hiding and laundering narcodollars or the proceeds from other illicit activities, parking funds in rapidly depreciating currencies, hiding assets in divorce proceedings etc.) Note: Not all offshore centres are in a physical respect offshore as the term would suggest, e.g. Dublin, Delaware (USA) or Switzerland. Citera
DaPine87 Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 För alla idioter så tar jag ansvaret att fråga (jag vet själv men jag frågar åt dem som inte vet ) Vad är ett offshore bolag? Den måste jag börja använda mer själv! Vadå, tror du att jag inte visste vad det var? Citera
Big Less Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Men stockdum har ju inte gjort något på egen hand, han tog ju hjälp av en konsultsajt. Jo låst mi... Citera
stockdum Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Men tjena. Det har jag ju inte sagt. Har pratat med en mängd människor. Bla. jurister och revisorer. Fick rekommendation från två håll att testa "Firmaregistrering". För övrigt vill jag inte komma undan skatt. Jag måste förlägga bolaget i England av diverse skäl. Vi kan säga så här. Jag är 41 år och jobbar som forskningsingenjör och har haft egna bolag förut så jag är inte helt bakom. Citera
Big Less Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Men tjena. Det har jag ju inte sagt. Eh, jo, det var väl ganska exakt vad du sa? Svensk beskattning antar jag att man inte kommer undan när man tar ut vinst, men jag antar också att själva bolagsbeskattningen är mildare utsocknes. Så bättre är det väl fortfarande? Det här är annledningen som jag startar ett LTD. Inte för komma undan inkomstbeskattning utan för att få en mildare bolagsskatt i början. Sen när det är bärkraftigt så blir det en annan sak. Då kan det flyttas. Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Men stockdum har ju inte gjort något på egen hand, han tog ju hjälp av en konsultsajt. Jo låst mi... Hehe, med att bilda bolaget ja, men jag tänkte mig något annat än ett företag som kränger bolag över internet. Inget fel i det, de levererar säkert alldeles utomordentliga bolag, men det kan vara bra att veta vad som gäller juridiskt också. Men men, kör hårt ni pojkar. Jag ska inte krångla till saken genom att komma dragande med fakta. Citera
Cyntax Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Måste säga att det förvånar mig storligen att det finns lekmän som försöker sig på sådana här lösningar på egen hand. Vem försöker sig på något på egen hand? stockdum t ex. Hade han haft hjälp av någon kunnig hade han inte startat ett UK-bolag för att komma undan bolagsskatten. Du måste vara tydligare så alla förstår Vad Big Less försöker säga är att bolagsskatten i U.K. inte nödvändigtvis är lägre än Sverige. Skattesatsen i UK är för bolag som redovisar vinst upp till £10.000 skattefri, för vinst mellan £50.000-300.000 är det 19% som gäller och över £1.500.000 är skattesatsen 30%. (så står det i boken jag håller i näven) Lite märkligt, för det nämns inget om skattesatsen för 10k->50k och 300k->1500k? *märkligt värre* Skulle jag vilja smita från bolagsskatten skulle jag starta ett bolag i Estland, där tycks den vara 0% Estlands banksekretess är starkare än t.ex. Schweiz (enligt rykten). Man gör allt för att locka kapital till landet. Sverige har faktiskt en ganska moderat bolagsskatt (28%) om man jämför med EU. Snittet ligger på 24,72% (stora företag) och 22,77% för små. Men det är länder som Estland, Lettland, Litauen, Polen och Slovakien som drar ner snittet. Nä, vill man undvika bolagsskatt finns det enklare knep och jag tror inte att det är det som frågeställaren vill. Det finns säkerligen andra motiv till varför en offshorelösning kan vara aktuell? (som nämnts tidigare) /C Citera
Colderose Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Skumdum har väl aldrig sagt att han vill komma undan bolagsskatten. Han sa, om jag läser rätt, att han vill ha mildare bolagsskatt i början. England har en sådan progressiv skatteskala för bolag, som Cyntax också nämnt. Skatten är förresten 19% up till 300.000 GBP. I intervallet 10-50.000 GBP finns dessutom ytterligare möjlighet till nedsättning av skatten. Citera
Colderose Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Skumdum = Stockdum. Sorry... Citera
Colderose Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 För att förtydliga vad jag skrev ovan så ska jag lägga till att skatten upp till en vinst på 10.000 GBP är 0%, som också står i ett annat inlägg ovan. Citera
Recommended Posts