Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

ska ni ut och resa med laptopen så är 15.4" det som gäller. ska ni bara spela poker hemma och bara ha laptopen som utfyllnad så duger en 12". fattar inte varför ni har macfobi. kör windows på era mac:ar om det är så jobbigt.

 

när det gäller bärbara 12" och 17" så är det nästan enbart macbooks som gäller. finns inga vettiga alternativ på pc-sidan i dagsläget. i 15.4" finns det en hel del visserligen, men de flesta som ni snackar om här är förvisso billiga, men ser ut som 90-tals-leksaker. klisterlappar, blå och röda prickar, skumma chassin, stora fula kanter, tunga, ingen finess etc etc.

 

jag har släpat runt på min acer8204wlmi i 1år nu på resande fot. spelat poker på den grymt mycket. har visserligen funkat acceptabelt, men har många gånger lovat mig själv att aldrig köpa pc-laptop igen. min nästa dator blir en macbook pro 17" och en 30" dell3008 eller ACD30 till den.

 

har ni tight budget så köp dell i6400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ni ut och resa med laptopen så är 15.4" det som gäller. ska ni bara spela poker hemma och bara ha laptopen som utfyllnad så duger en 12". fattar inte varför ni har macfobi. kör windows på era mac:ar om det är så jobbigt.

 

när det gäller bärbara 12" och 17" så är det nästan enbart macbooks som gäller. finns inga vettiga alternativ på pc-sidan i dagsläget. i 15.4" finns det en hel del visserligen, men de flesta som ni snackar om här är förvisso billiga, men ser ut som 90-tals-leksaker. klisterlappar, blå och röda prickar, skumma chassin, stora fula kanter, tunga, ingen finess etc etc.

 

jag har släpat runt på min acer8204wlmi i 1år nu på resande fot. spelat poker på den grymt mycket. har visserligen funkat acceptabelt, men har många gånger lovat mig själv att aldrig köpa pc-laptop igen. min nästa dator blir en macbook pro 17" och en 30" dell3008 eller ACD30 till den.

 

har ni tight budget så köp dell i6400.

 

QFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska sälja av min stationära dator till förmån för en bärbar. Huvudsyftet med datorn kommer vara poker så tänkte höra om någon vet en bra modell för ~$2000.

Har aldrig haft en laptop innan och är inget vidare hajj på datorer. Vad ska man kolla efter? Det enda jag vet är att det ska vara bra upplösning (vad är bra?!) och typ WLAN eftersom jag tänker ha med mig datorn till diverse länder långt härifrån...

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska sälja av min stationära dator till förmån för en bärbar. Huvudsyftet med datorn kommer vara poker så tänkte höra om någon vet en bra modell för ~$2000.

Har aldrig haft en laptop innan och är inget vidare hajj på datorer. Vad ska man kolla efter? Det enda jag vet är att det ska vara bra upplösning (vad är bra?!) och typ WLAN eftersom jag tänker ha med mig datorn till diverse länder långt härifrån...

Hjälp!

 

WLAN tror jag typ ALLA bärbara har idag (hittar nån någon utan så ursäkta)

om du sen skall ha en POKER laptop med BRA upplösning skulle, iaf jag, satsa på en Dell Latitude D820 med bla dessa specs:

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T5500 (1.66GHz, 667MHz) Intel 950 graphics

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) LCD Screen

MINNE 1.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 512MB)

HÅRDDISK 60GB serial ATA HDD 5400RPM

 

pris idag: 11 656kr (ex moms) med moms ca 15000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WLAN tror jag typ ALLA bärbara har idag (hittar nån någon utan så ursäkta)

om du sen skall ha en POKER laptop med BRA upplösning skulle, iaf jag, satsa på en Dell Latitude D820 med bla dessa specs:

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T5500 (1.66GHz, 667MHz) Intel 950 graphics

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) LCD Screen

MINNE 1.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 512MB)

HÅRDDISK 60GB serial ATA HDD 5400RPM

 

pris idag: 11 656kr (ex moms) med moms ca 15000kr.

 

Verkar ju vara en helt ok dator men jag hittar den fasen inte, varken på pricerunner.se eller på http://www1.euro.dell.com/content/pr...hs1&l=sv&s=dhs

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara en helt ok dator men jag hittar den fasen inte, varken på pricerunner.se eller på http://www1.euro.dell.com/content/pr...hs1&l=sv&s=dhs

 

?

 

jo den bästa poker grindar laptop man kan köpa för pengarna idag! jag hittar den via http://www.dell.se och sen klickar på:

Mindre och medelstora företag (till vänster)

därför jag avgav pris med o utan moms, kanske lättast att ringa och snacka med dell?

 

ang frågan innan om pokerborden blir små på upplösning 1920x1200, så jo de blir väl hyffsat små men det finns alltid möjlighet att skala ner upplösningen om skärmen stödjer HÖG från början, går inte åt andra hållet. sen så finns det alltid optiker...8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang frågan innan om pokerborden blir små på upplösning 1920x1200, så jo de blir väl hyffsat små men det finns alltid möjlighet att skala ner upplösningen om skärmen stödjer HÖG från början, går inte åt andra hållet. sen så finns det alltid optiker...8-)

 

 

Blir inte bilden suddig naer man skalar ner upplosningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte bilden suddig naer man skalar ner upplosningen?

 

mjo tyvärr kan man inte få både kakan och äta den. TFT datorskärmar är oftast gjorde för en upplösning och kan få "problem" med andra upplösningar. sen är frågan vad man kan stå ut med. lättast är att prova på sin egna skärm med diverse upplösningar för att se vad man klarar av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera dell inspiron 9400 om du inte skall konka runt den för mycket. Borden blir inte för små med 1920*1200 och du får plats med sjukt många i och med widescreen. Du kan se skärmen som två skärmar om använder halva till poker och andra halvan till annat. Dell tycker jag är mest prisvärda och har bäst support. Och nej, jag jobbar inte där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska byta ut den stationära datorn mot en laptop och funderar på en Dell 9400.

Kommer främst användas till poker, pokertracker och att surfa nätet.

Nån med kolla på datorer som kan berätta hur bra processor man behöver, dessa är alternativen:

 

Intel® Core™ Duo-processor T2050 (1,60 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) [inkluderas i priset]

Intel® Core™ Duo-processor T2250 (1,73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) [lägg till 625,00 kr eller 24:-/månad-1]

Intel® Core™ 2 Duo-processor T5500 (1,66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) [lägg till 1 875,00 kr eller 73:-/månad-1]

Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600 (1,83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) [lägg till 2 637,50 kr eller 103:-/månad-1]

 

 

Har tänkt välja 1920*1200 skärm, men vet inte vilket grafikkort jag ska välja av:

 

Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory [inkluderas i priset]

256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16 [lägg till 1 037,50 kr eller 40:-/månad-1]

 

Vill att den ska vara så tyst som möjligt, är det nåt man kan påverka genom att välja vissa delar?

 

I övrigt ser den ut så här:

1024 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 512)

80GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

 

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska byta ut den stationära datorn mot en laptop och funderar på en Dell 9400.

Kommer främst användas till poker, pokertracker och att surfa nätet.

Vill att den ska vara så tyst som möjligt, är det nåt man kan påverka genom att välja vissa delar?

Åsikter?

 

det som låter på 99 av 100 datorer (stationära som laptop) är fläktar. ska du ha bra prestanda så kräver dessa givetvis fläktar. duger "normala" prestanda (som gott klarar av det du frågar efter) så ta inte "värsta" proc. och grafikkort då dessa mest troligt kommer behöva större fläktar och mer kylning och därmed mer oväsen...

 

den laptop du funderar på fungerar nog mkt bra som ersättare till stationär men knappast något man bär med sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo man måste gå över till 17 tum, finns då inga 15,4 tum skärmar jag har hittat som har 1920x1200 i upplösning

 

Finns om man letar dock kostar dom rätt bra med pengar, fast då är ju även överig prestanda riktigt bra!

Cop på forumet tror jag köpte en sådan han fick pynta runt 17k om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...