Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok, nu ringde jag in med min beställning:

 

Inspiration 6400

 

Duo Core 2GHz

2 gb Ram (Man fick dubbla gratis)

100GiB 5400rpm

256Mib ATI Mobility Radeon X1400

15.4" 1680x1050 TrueLife skärm

 

Sedan lite krimskrams vid sidan av:

Blutooth, Extra batteri, Fjärkontroll till Windows, Någon röd baksida på laptopen, en kabinväska för datorn som man kan ha lite käder i mm, plus någon skrivare som man skulle får gratis..

Valde inte 3 års service, skulle få de för 1,900:- mot 2,500:- men tycker inte de är värt dom pengarna.

 

Tot: 14,861:-

 

Tipset och ringa in sin beställning istället för att göra allt över internet funkade mycket bra. Fick halvapriset på extra batteriet plus en kabinväska för en rimlig pening. Desutom om jag hade velat haft 3 års service hade jag fått det lite billigare.

 

Eurythmech, Hoppas datorn bara funkar när Burning Crusade kommer ut också.. :D Tack för hjälpen allifall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

http://www.smartson.se/test/barbar-dator/acer-travelmate-8204wlmi.htm har jag och är nöjd med den som pokerdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

Då säger jag bara en sak: Dell XPS M1710!

Länk till Dell Från 18,499:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

http://www.smartson.se/test/barbar-dator/acer-travelmate-8204wlmi.htm har jag och är nöjd med den som pokerdator.

 

Med den upplösning kan man inte lira 4 bord helt utan överlapning. Men jag själv har köpt en dator med 1680x1050 , så mig bekymrar det inte.. Men kan ju vara bra och veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur viktigt det är med 3g kort tror jag det heter, eller om det räcker med wlan om man ska resa. Vill ha en bra uppkoppling så smidigt som möjligt...Tänkte först handla en Dell inspiron men dom stöder tydligen inte 3g kort utan måste ha en dell latitude isf.

Vilket abonemang är då bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur viktigt det är med 3g kort tror jag det heter, eller om det räcker med wlan om man ska resa. Vill ha en bra uppkoppling så smidigt som möjligt...Tänkte först handla en Dell inspiron men dom stöder tydligen inte 3g kort utan måste ha en dell latitude isf.

Vilket abonemang är då bäst?

Jag har en Dell inspiron med med 3g kort och det funkar mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur viktigt det är med 3g kort tror jag det heter, eller om det räcker med wlan om man ska resa. Vill ha en bra uppkoppling så smidigt som möjligt...Tänkte först handla en Dell inspiron men dom stöder tydligen inte 3g kort utan måste ha en dell latitude isf.

Vilket abonemang är då bäst?

Jag har en Dell inspiron med med 3g kort och det funkar mycket bra!

 

Åfan, enligt dell supporten så skulle det inte funka med insiron...bytt ut några delar eller har jag hittat en mupp på suporten?

Tips på 3g kort, gärna fast pris på abonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur viktigt det är med 3g kort tror jag det heter, eller om det räcker med wlan om man ska resa. Vill ha en bra uppkoppling så smidigt som möjligt...Tänkte först handla en Dell inspiron men dom stöder tydligen inte 3g kort utan måste ha en dell latitude isf.

Vilket abonemang är då bäst?

Jag har en Dell inspiron med med 3g kort och det funkar mycket bra!

 

Åfan, enligt dell supporten så skulle det inte funka med insiron...bytt ut några delar eller har jag hittat en mupp på suporten?

Tips på 3g kort, gärna fast pris på abonemang?

Skulle tippa på en mupp :Dhttp://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=27075&highlight=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 3g kort med inspiron..

 

Från tele2 mobilt bredband:

 

- Din PC-laptop måste ha en kortplats av typ II PCMCIA, dvs. ej Expresskortplats.

 

Inspiron ska tydligen ha expresskortsplats...kör du med annat mobilabonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 3g kort på med inspiron..

 

Från tele2 mobilt bredband:

 

- Din PC-laptop måste ha en kortplats av typ II PCMCIA, dvs. ej Expresskortplats.

 

Inspiron ska tydligen ha expresskortsplats...kör du med annat mobilabonemang?

Har ett datakort med simkort från 3. Skulle bli mycket förvånad om det inte är samma datakort man får från tele2. Kan det vara så att vissa laptops har ett inbyggt datakort och andra t ex. inspiron kräver att man köper ett datakort eller använder mobilen som modem för att koppla upp i 3g nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 3g kort på med inspiron..

 

Från tele2 mobilt bredband:

 

- Din PC-laptop måste ha en kortplats av typ II PCMCIA, dvs. ej Expresskortplats.

 

Inspiron ska tydligen ha expresskortsplats...kör du med annat mobilabonemang?

Har ett datakort med simkort från 3. Skulle bli mycket förvånad om det inte är samma datakort man får från tele2. Kan det vara så att vissa laptops har ett inbyggt datakort och andra t ex. inspiron kräver att man köper ett datakort eller använder mobilen som modem för att koppla upp i 3g nätet?

 

Fick precis hem min inspiron och kortet går inte att sätta i då inspiron mkt riktigt endast har expresskortsplats. Undrar om det är jag eller försäljaren som är en mupp, jag förklarade att jag ville ha kortplats så jag kan surfa på nätet. Borde ha specificerat mig ytterligare då mao. Blir ett samtal imorgon för att försöka lösa detta, inte kul... Har tele2:s Huawei kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog en Dell Latitude D820 istället för insperion, den har tydligen kortplats för 3g ialf. Blir ngt dyrare men fick den rejält extra utrustad för 18k (1900-1200 skärmen, 1gigg minne,80gigg hårddisk,extrabatteri, 3års försäkring+skadeförsäkring, brandvägg, väska och lite annat) vart 24000 på deras websida så lönar sig att ringa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör enbart laptop nuförtiden, har dock en server i garderoben med massa hårddisk i.

 

Har en Inspiron 6000 med 1680x1050 och en 19" TFT kopplad till den. Kör 4 bord på lap-skärmen och har webbläsare/film/annat på TFT'n. Funkar lysande. Går även att smäcka upp några bord på TFT'n om man vill hetsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån som endast använder bärbar dator och inte har någon stationär?hur är det?Om jag kör på det konceptet så blir det en 17" 1900x1200-skärm. hur är det jämfört med att köra på stationär med hyffsad skärm? för/nackdelar?

 

smaken är som baken. fördelarna med en laptop är just att den är smidig och lätt "att gömma undan" vid behov, går att ta med till det ställe man vill spela, skärmarna har ofta högre upplösning än motsvarande stationär TFT, sen kan man oftast ansluta extern skärm vid behov (samt tgb, mus)

 

nackdelar: mkt svåra att ändra på hårdvara, kostar mer än stationära, kommer nog inte på så många nackdelar...de har kanske kommit ifatt stationära?

lite "PR" http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29331 för intresserade av ultrakompakt laptop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag forskat lite om data kort och i synnerhet 3g data kort till laptops.

Så här ligger det till(ungefär):

 

Det finns två standarder av pc kort som är intressant ur 3g synvinkel.

PC Card slot (även kallad PCMCIA) och Express Card slot.

PC Card slot är den gamla standarden som har funnits i alla tider på laptops. Och nästan alla pc kort som görs är av den standarden. Express Card är en ny standard för pc kort. Nästan alla nya laptops som säljs har den istället för den gamla PC Card standarden.

 

Hänger ni med? Alltså, dom 3g kort som tele2, telia, telenor och 3 erbjuder är av PC Card slot(PCMCIA) medans alla vi som köper en nya laptop får Express Card slot.

Då undrar man ju, finns det inget 3g Express Card slot. Svar nej! Finns inget på marknaden tillgängligt för konsumenter idag. Det håller på och utvecklas för fult men tyvär så är det inte klart.

 

Och anledning till att 3's 3g kort funkar för pokershark kanske är för att du har köpt din Inspiron för några månader sedan? Då kanske dom levererades med PC Card slot och inte Express Card slot? Kan du kolla upp vad ditt 3g kort du fick från 3 är? PC card eller Express Card?

 

Då är frågan vad gör vi nu? Finns ett antal möjliga förslag:

 

1.) Använd din 3g telefon som modem. Koppla ihop telefonen med datorn genom bluetooth, infrarött eller USB. Surfa.

 

2.) Om du har köpt en laptop med 3g kort läsare inbyggd har du inget problem. Sätt i Simm kortet i datorn. Surfa. Finns på Dell's Latitude serie (D620 + D820) mfl. (Glöm inte och fråga Dell så dom verkligen funkar med svenska teleoperatörer)

 

3.) Köp en Express Card > PC Card adapter. Tror det bara finns en på marknaden. USB Adapter for Cardbus Wireless Modem 3G Cards U132

Lista över alla kort som stödjs. Sätt in ditt PC Card som du fått från teleoperatörern i adaptern. Sätt in adaptern i datorn. Surfa.

 

4.) Om din laptop är väldigt ny kanske du kan byta in den mot en laptop som har en PC Card slot. Alternativt en som redan har ett inbyggt 3g kort. Surfa.

 

5.) Vänta på att 3g Express Kort ska finns hos teleoperatörerna. ETA är runt September 2006 med runt 9-12 månader innan dom blir tillgängliga i större skala. Surfa hemma genom det fasta bredbandet eller genom internet hotspots på stan. Brukar finnas vid cafer, konditorin, biblotek flyplatser mm Du ansluter du dig genom din trådlösa WiFi kort du har inbyggt i datorn och behöver inte använda 3g.

 

Obs. Detta är vad jag har grävt fram efter en 4h google sökande. Ansvara inte för ev fel eller felköp baserade på min post.. Gör din egen bakgrundskoll innan du köper en dator/beställer ett 3g kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har grindat ihop pengar till att köpa en laptop. Så jag har lite kriterier och krav som jag har för min laptop och jag hoppas att någon kan hjälpa mig hitta ett bra köp. Sätter min budget på 20.000kr (kanske kan överskrida den lite om det finns något riktigt bra köp).

 

Ska förmodligen börja plugga till hösten så jag kommer förmodligen använda den i skolan också, så bärbarhet är också viktigt.

 

* Minst 1600x1200 skärmupplösning är prioritet nummer 1

* RAM-minne är en hög prioritet (gärna 2GB)

* Stor HD

* Så liten och lätt som möjligt

* Gärna garanti i 3 år

 

Kort fråga också: när man kopplar en extern skärm till en laptop, går det att köra laptopens skärm och den externa som två olika skärmar? Antar att ni förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

Då säger jag bara en sak: Dell XPS M1710!

Länk till Dell Från 18,499:-

 

funderar lite på denna...men en sak som är jävligt irriterande på DELL-datorer är att det inte går att stänga av touch paden?eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

Då säger jag bara en sak: Dell XPS M1710!

Länk till Dell Från 18,499:-

 

funderar lite på denna...men en sak som är jävligt irriterande på DELL-datorer är att det inte går att stänga av touch paden?eller?

 

På min Ins...6000 så stängs den av automatiskt när den känner av att en mus finns inkopplad i dn av USB-portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat igenom dom senaste tio sidorna men inte hittat svaret på det jag söker:

 

Jag ska köpa en bärbar dator nu och har lite krav:

1. Ska kunna spela 4-5 bord samtidigt

2. FM ska flyta

3. Ljud/Bild ska vara bra

4. Max 35 000:-

 

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt i datordjungeln?

 

Då säger jag bara en sak: Dell XPS M1710!

Länk till Dell Från 18,499:-

 

funderar lite på denna...men en sak som är jävligt irriterande på DELL-datorer är att det inte går att stänga av touch paden?eller?

 

På min Ins...6000 så stängs den av automatiskt när den känner av att en mus finns inkopplad i dn av USB-portarna.

 

På min 9400 så kan jag välja hur jag vill med den. Finns massa olika inställningar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...