Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har tiltat klart på min laptop som är helt sönderkörd! Nu vill jag ha en stationär dator som enbart ska användas för poker/film/surf..

Är så löjligt lost på datorer atm, har inte hållt koll sen jag var 15 och lirade cs liksom. Har kollat på komplett och skit men har ju noll koll på vad som är bra och hur bra det måste vara för att klara det jag ska använda den till...

Vore väldigt tacksam för svar =)

Budget (kr): 6k-8k

Användandet av datorn

-Kontorsarbete/surfande: Ja

-Pokerspel (8bord/holdem manager + HH converter)

-Film/musik samtidigt som jag spelar

-Spela lite äldre spel (starcraft/TFT/CS & dylikt) Lan ni vet ;-)

-Ska använda två samsung syncmaster T240 till.. 24 tum 1920*1200(som jag redan har)

Ska operativsystem ingå?: antar det?

Kommer du att bygga datorn själv?: Nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator?: Inom rimliga gränser men inte superviktigt.

Andra speciella krav/önskemål: Kan hålla ner ordentligt på HDD iom att jag har en extern på 1 TB om det inte påverkar prestandan när jag spelar det vill säga..

Tack på förhand.

• Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Budget (kr): 6k-8k

-Spela lite äldre spel (starcraft/TFT/CS & dylikt) Lan ni vet ;-)

-Ska använda två samsung syncmaster T240 till.. 24 tum 1920*1200(som jag redan har)

Ska operativsystem ingå?: antar det?

Kommer du att bygga datorn själv?: Nej

Kör med 2-3st datorer istället och en bara för pokern.

För poker räcker det men liten skit för ca 2500kr och för resten kan du ha en aningen finare för 3-4000kr.

Operativsystemet kan du skita i, får du med Vista kan du sälja licensen och använda din gamla mindre buggiga XP(licensen) på den/&dom nya.

Postad
Kör med 2-3st datorer istället och en bara för pokern.

För poker räcker det men liten skit för ca 2500kr och för resten kan du ha en aningen finare för 3-4000kr.

Operativsystemet kan du skita i, får du med Vista kan du sälja licensen och använda din gamla mindre buggiga XP(licensen) på den/&dom nya.

Om det kräver så lite kan jag inte fatta att min laptop från dell som ändå är semibra laggar sööönder totalt när jag lirar med hm och HH converter?:/

Postad
Om det kräver så lite kan jag inte fatta att min laptop från dell som ändå är semibra laggar sööönder totalt när jag lirar med hm och HH converter?:/

Ta bort alla skräpprogram som är igån t.ex PT så mår din dator bättre.

Med Ashampoo Winoptimizer kan nästan vem som helst göra det.

Varför ha flera datorer när man kan ha en som är bättre än två? fattar helt enkelt inte.

Redundans.

Redundanta system [redigera]

Redundans byggs ofta in i system som måste ha hög tillförlitlighet. I datorsystem kan två datorer arbeta parallellt med samma uppgifter och spegla varandra, så att om en av dem havererar så tar den andra över. Vid någon av de tidiga rymdfärderna fick tre datorer lösa samma uppgifter, och för att skydda sig mot programfel var deras program skrivna av tre oberoende team, och om en av datorerna kom fram till ett annat resultat, användes det resultat som två av dem var överens om. Denna redundanta princip brukar kallas "två slår den tredje". Ett liknande förfarande tillämpas av Banverket i de datorer som sköter tågklarering. Om datorerna inte ger samma resultat stoppas all trafik.

Backup av data är en annan viktig form av redundans för att skydda mot informationsförlust. En variant av detta är att mellanspara data i nya filer under pågående redigering för att säkra sina senaste ändringar.

Man behöver inte dra det til extremiteter som jag och en del andra gör utan 2 datorer varar minst 1 är bärbar (stromavbrott är alltid roliga när man spelar) som båda är påslagna, fast bredband + 1 eller 2 st 3G-anslutningar räcker för att man slipper alltför långa avbrott.

Postad
Om vi ändå pratar datorer. Andrahandsvärdet på datorer är väl inte speciellt bra?

dom gör större nytta när man skruvar isär och återanvända prylar i andra datorer, mediaspelare(htpc), servrar, routrar osv.. :)

några ider istället för att sälja:

http://www.freenas.org/ vem vill inte ha lagringsutrymme på nätverket för alla enheter att komma åt?

http://www.freesco.org/ enkel, kraftfull router om inte prestandan i vanliga hemma routrar räcker

...eller bygg en brödrost, tjuvalarm, camövervakning eller nåt annat...

Postad

Redundans.

Man behöver inte dra det til extremiteter som jag och en del andra gör utan 2 datorer varar minst 1 är bärbar (stromavbrott är alltid roliga när man spelar) som båda är påslagna, fast bredband + 1 eller 2 st 3G-anslutningar räcker för att man slipper alltför långa avbrott.

Förstår syftet med att ha två datorer om det blir strömavbrott osv men det du tidigare skrev lät mer som att ha en dator bara för poker och en bara för spel, surfning osv. Då kan man lika gärna ha en dator.

Postad
Förstår syftet med att ha två datorer om det blir strömavbrott osv men det du tidigare skrev lät mer som att ha en dator bara för poker och en bara för spel, surfning osv. Då kan man lika gärna ha en dator.

det finns väl många orsaker, prestanda kan ju va en, backup annan och så

...säkerhet, ju mer du har installerat på datorn desto mer potentiella sårbarheter och större attack yta finns det. Men det är ju upp till var och en att bedöma mängden skada som kan uppkomma/vilka risker man är villig att ta.

just nu sprider väl tex hundratusentals seriösa sajter elak kod till besökare bara iom gumblar och den senaste mass attcken mot sajter

http://www.theregister.co.uk/2009/05/30/mass_web_infection/

The malicious payload silently redirects visitors of infected sites to servers that analyze the end-user PC. Based on the results, it attempts to exploit one or more of about 10 different unpatched vulnerabilities on the visitor's machine. If none exist, the webserver delivers a popup window that claims the PC is infected in an attempt to trick the person into installing rogue anti-virus software.

The rogue anti-virus software uses polymorphic techniques to constantly alter its digital signature, allowing it to evade detection by the vast majority of legitimate anti-virus programs. Because it uses obfuscation, the javascript is also hard to detect by antivirus programs and impossible to spot using Google searches that scour the web for a common string or variable

http://securitylabs.websense.com/content/Alerts/3405.aspx?cmpid=sltw
The exploit site is laden with various attacks. After successful exploitation, a malicious file is run on the exploited computer. The executed malware file has a very low AV detection rate.
och där några exempel på aktuella sårbarheter som just nu används och saknar patch(om man inte följer råden för att manuellt fixa hålen)

SR09-095 - Sårbarhet i Acrobat Reader

SR09-094 Microsoft - Sårbarhet i DirectX DirectShow

Påminnelse - sårbar version av JRE i Mac OS X

• 5 months later...
Postad

Behöver en ny dator.

Var ner på min lokala butik och sa vad jag behövde.

Fick följade förslag.

* Cooler Master 334 + 430W nätdel

* Intel Duo Duo E5300 2.7GHz 800/2M S775

* 4GB DDR2 PC6400 minne

* Moderkort ASUS S775

* HD 500GB SATA 7200RPM Black Editon (Skulle vara snabb påstod han)

* ATI Radeon 4850

* 20x DVD+-R/RW

* Intern kortläsare

* Windows 7 Premium 64-bit

Är 6000 ett rimligt pris? Eller kan man hitta likvärdigt mycket billigare på nätet?

Är ju värt lite att ha butiken på promenadavstånd om nåt händer med.

Något som ni tycker saknas?

Skall användas till vanlig surfning och lite poker med PT3 Dubbla skärmar och lite cadprogram.

• 2 weeks later...
Postad

* Cooler Master 334 + 430W nätdel

* Intel Duo Duo E5300 2.7GHz 800/2M S775

* 4GB DDR2 PC6400 minne

* Moderkort ASUS S775

* HD 500GB SATA 7200RPM Black Editon (Skulle vara snabb påstod han)

* ATI Radeon 4850

* 20x DVD+-R/RW

* Intern kortläsare

* Windows 7 Premium 64-bit

Är 6000 ett rimligt pris? Eller kan man hitta likvärdigt mycket billigare på nätet?

Är ute efter en sjysst stationär dator så verkar den strålande. Om ditt minne läser 1033mhz eller snabbare så trycker den helt klart är prisvärd.

Alternativt också att köra en 10k-rpm som hårddisk med operativet på och alla viktiga program och sedan en extra hdd för lagring av filmer, serier och sånt snusk.