Gå till innehåll

Köptips för stationär dator?


Papa Kubo

Recommended Posts

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Uäääh, efter att planlöst ha flytit omkring på diverse sidor i några timmar så har jag insett att jag inte direkt följt med i hårdvaruvärlden de senaste åren. Jag känner mig helt lost. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa till?

 

Det jag framförallt ska använda datorn till är att slöa runt på nätet, ladda ner tonvis med musik samt spela lite spel (kanske inte de allra hetaste, är mer inne på grejer som Football Manager och Civilization än typ Half Life).

 

Rimlig prisbild: 6000-10000, inklusive skärm.

 

Till detaljerna, vad behöver jag egentligen: Intel eller AMD? Hur snabb processor? Hur mycket minne? Grafikkort? Jag ska koppla datorn till stereon - hur stor skillnad hör man på ett dyrt och ett billigt ljudkort? Bör man satsa på en TFT-skärm direkt, eller kan det vara klokt att vänta ut ett lägre pris?

 

Kanske blev lite väl många frågor, men förhoppningsvis är någon hugad att svara. :)

 

Tack förresten för tipset TotalFarker. Min far har en liten firma, kanske går att köpa därigenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet själv, efetr senaste datorköpet, att det inte är helt trivialt att plocka ihop en dator från scratch om man, som jag, inte vet vad det är för skillnad¨på DDRam och SDRam, AGP och /"/&%)#/"#!%"...

 

:lol:

 

Men efter dina förutsättningar så hade jag iaf gjort följande:

 

HD: En stor jäkel, 250 - 300 Gb, strax över 1000 spänn...

 

DVDbrännare: självklart, under 1000 pix...

 

Processor & moderkort: eftersom du inte ska använda datorn till någto direkt krävande så ska du inte lägga så mkt deg på just detta... Samma sak med grafikkort och ljudkort... Ska du lira mp3z via stereon så kan man ju säga att du inte har för höga krav på ljudåtergivning och då ska du inte heller blaska ut en massa deg på det nyaste ljudkortet ;)

 

Minne: Köp 2 st 256mb-kort... arbetar snabbare än ett enstaka 512mb-kort iaf... fabrikat: vete fan... :lol:

 

Skärm: Fundera över storlek... 17 eller 19 tum? Platt eller ordinär... Om pengarna styr hade jag nog köpt en vanlig 19-tummare eller använt min gamla tills de platta sjunker i pris...

 

Sitter på jobbet så jag orkar inte gå in på dustins hemsida och plocka ihop ett komplett förslag just nu, hehe, har dålig arbetsmoral som det är :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är välldigt lat å inte så allt för hajj så kan du köpa "PC i delar" på komplett.se

 

t.ex. en dator som denna räcker nog för ditt behov, sen kanske en skärm som denna skulle passa.

 

8.395:-

2.895:-

---------

11290 :-

 

Vill du då ha det lite billigare bör du köpa en CRT skärm som är betydligt billigare.

 

 

En lite billigare datorn i delar som nog också skulle räcker är denna

Som innehåller allt från burk till mus. 7.749:-

 

PC i delar är tyvvär då lite dyrare och lite sämre än om du bygger en helt på egen hand men räcker nog gott å väl åt dig.

Tyvärr har jag inte tid att bygga en dator från grunden just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Ett tips är att surfa runt lite på diverse sidor, som t.ex. Sweclockers, 64bits och Nordic Hardware. Spana in vad kidsen tycker är bra, för de har en jäkla koll på det här med datorer. Så gör jag när jag skall uppgradera burken. Bara att skumma dessa sidor, så får man en hygglig bild av vad man man skall köpa. Det finns ju alltid någon modell av grafikkort som är mer prisvärd än de andra modellerna, något moderkort som man skall hålla sig borta ifrån osv. Gå inte på vad som står i första bästa tråd, utan skumma igenom en del trådar.

 

Ett tips är ju att plocka delar från din gamla burk, så blir det inte lika dyrt. Lådan är ju en sådan sak som nästan alltid går att återvinna. Diskettstation och CD/DVD-brännare likaså. Tänk dock på att lådan måste vara av ATX-standard, annars passar inte moderkortet i den. Tidigare hade man AT-standard på lådorna (tidigare = ett antal år tillbaka i tiden). Både 64bits och Nordic Hardware har "datorbyggarskolor", där man steg för steg går igenom hur man sätter ihop en dator. Jag har väl ungefär tummen mitt i handen och jag klarar av det, så det är inte svårt. Tidsåtgången är ca 2 timmar om du är ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade ihop lite delar från komplett.se till en Barebone-dator med 17" TFT. Frågan är ju om du behöver en Athlon64-processor eller om det räcker med en Celeron t.ex. Då kan man nog komma ner en tusenlapp i pris genom en billigare barebone-låda. Sen är det inget tangentbord och sånt bjäffs med här heller. Grafikkortet borde räcka till allt förutom de allra nyaste spelen. Sen är frågan om du klarar dig på 200GB hårddisk, dagens porr har ju blivit rätt stor ;)

Tog ingen diskettstation med heller, vem använder sånt på 2000-talet?

 

 

 

Shuttle SN85G4V2 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, Ljud, AGP,USB2.0, Firewire

3495kr

 

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

Varunummer: 300207

1050kr

 

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ

995kr

 

NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

579kr

 

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) (AMD OK)

2st á 299kr = 598kr

 

Sapphire Radeon 9600SE Atlantis 128M DDR AGP,ATI9600SE,TV-Out, Lite-Retail, "low

645 kr

 

CTX 17" LCD S761A TCO99 Svart 16ms och D-Sub

2895kr

 

 

Total: 10257kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att surfa runt lite på diverse sidor, som t.ex. Sweclockers, 64bits och Nordic Hardware. Spana in vad kidsen tycker är bra, för de har en jäkla koll på det här med datorer.

Ah, det är just vad jag har gjort de senaste dagarna! Det känns som jag har lärt mig en del, faktiskt. :)

 

Jag har tänkt välja AMD då de passar bättre till spel och ska vara billigare (samtidigt som det alltid är roligt att bråka med de som har monopol). Tyvärr måste jag antagligen vänta någon vecka då de nya moderkorten för AMD som har stöd för PCI-E (vilket betyder att man kan ha två grafikkort samtidigt) samt nForce4 (vilket jag inte har en aning om vad det betyder) inte tycks finnas hemma hos någon svensk återförsäljare för tillfället.

 

Barebones kan vara jäkligt snygga, men de verkar lite opraktiska om man inte bor i en garderob och verkligen behöver en så liten dator som möjligt.

 

200 GB borde räcka långt - och om det inte gör det är väl hårddiskutrymme en av de enklaste sakerna att uppgradera.

 

Det jag fortfarande funderar över är hur mycket minne jag borde ta, 512 eller 1024, samt hur dyrt grafikkort jag behöver. Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man måste formatera om hårddisken och installera ett nytt OS då man inte har någon diskettstation?

 

Boota från installations-cd'n.

 

 

Det jag fortfarande funderar över är hur mycket minne jag borde ta, 512 eller 1024, samt hur dyrt grafikkort jag behöver.

 

Vad gäller minnet så kan du ju köpa 512MB till att börja med och sedan köpa 512MB till senare ifall du känner att det behövs mer.

 

Grafikkortet är det däremot lite sisådär med. Om man inte spelar de nyaste 3d-spelen så behöver man egentligen inget kort över tusenlappen anser jag. Mitt Radeon 9200 för 500kr klarade faktiskt av Half-life 2 rätt bra. En sak som kan vara bra i pokersammanhang är att köpa ett grafikkort som både har VGA och DVI-utgångar så man kan koppla in två skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du kolla på lite väl dyra saker för en dator som du bara ska ha till att slöa runt på nätet, ladda ner tonvis med musik samt spela lite spel (kanske inte de allra hetaste, är mer inne på grejer som Football Manager och Civilization än typ Half Life)..

 

Jag menar du säger att du ska vänta på dom nya moderkorten som stöder 2 grafikkort, vad ska du ha det till?

Grafikkort som stöder FM och Civ kan man köpa på närmaste Konsum, typ. Ok inte riktigt men om du inte behöver ett grafikkort för 4000kr så finns det utmärkta för runt ett tusen, eller tom mindre.

 

Intel eller AMD?

För ditt ändamål så tycker jag inte det spelar ngn roll.

 

Hur snabb processor?

2.8Ghz kanske.

 

Hur mycket minne?

512/768 räcker bra, men minne är alltid bra att ha. Kanske till och med slå till med 1024 då du ska lira FM, det suger ju RAM nu för tiden.

 

Grafikkort?

Som sagt, för ditt ändamål bordet ett Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 256MB AGP, ATI9600PRO, DVI-I, TV-Out, Full-Ret räcka. Om inte så släng ut lite pengar och köp ett 9800pro.

 

Jag ska koppla datorn till stereon - hur stor skillnad hör man på ett dyrt och ett billigt ljudkort?

Ett dyrare ljudkort kan väl vara att föredra men alla ljudkort är rätt så billiga, så länge du inte ska mixa musik och sånt. Ett Audigy 2 är rätt bra.

 

Bör man satsa på en TFT-skärm direkt, eller kan det vara klokt att vänta ut ett lägre pris?

Är väl mer en fråga om plats, "snygghetsfaktor", pengar etc.

Tycker du att du behöver en sån så köper du en sån, annars behåll vad du har. På min stationära har jag en 20'' crt som är stor som ett hus, har dock plats för den så den fungerar perfekt för mig. Vågar knappt spekulera i vad en 20'' TFT kostar.

 

Efterssom du ska ladda ner tonvis med musik så tycker jag du borde lägga pengar på hårddiskar istället för tex grafikkort och dyl, 200gig kanske låter mycket men det fyller man upp relativt fort. Hårddiskar (utrymme) kan man aldrig få nog av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du kolla på lite väl dyra saker för en dator som du bara ska ha till att slöa runt på nätet, ladda ner tonvis med musik samt spela lite spel (kanske inte de allra hetaste, är mer inne på grejer som Football Manager och Civilization än typ Half Life)..

Det håller jag med om, men vid närmare eftertanke har jag faktiskt blivit sugen på att kunna spela lite hetare spel. Dessutom vill jag väldigt gärna ha en maskin som kan hänga med ett tag och som har goda uppgraderingsmöjligheter (därav intresset för de nya moderkorten) så att jag inte behöver köpa en helt ny dator inom något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men dom nya moderkorten kommer nog kosta ganska mycket (om man då ska ha ett bra kort) och sen ett bra grafikkort på det, bara dom två sakerna kommer kosta nästan hälften av det du vill lägga ut på en dator.

Det är svårt att hänga med i datorvärlden och vilja göra det så billigt som möjlig, som vi alla självklart vill. Men kolla runt lite på tex http://www.pricerunner.com och olika onlinebutiker nu i mellandagarna, kanske kan komma över saker lite billigare just nu.

 

En sak bara, när du bestämt dig för moderkort och gfx-kort så kolla så att det ena stöder det andra. Att om tex grafikkortet stöder 8xAGP så kolla att moderkortet gör det också, annars slänger man ut pengar på saker som inte kommer användas.

Dom nya moderkorten kommer väl ha stöd för det mesta men det finns alltid budgetversioner av allting, två grafikkort kan tex heta samma sak men är egentligen helt olika. Läs det finstilta.

 

Blev lite tjatigt såhär på morgonkvisten men jag hoppas du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls att det är tjatigt - jag uppskattar alla råd.

 

Nja, på exempelvis komplett.se skiljer det bara några hundringar mellan ett nytt och ett äldre moderkort.

 

 

Hur gör man om man måste formatera om hårddisken och installera ett nytt OS då man inte har någon diskettstation?

Boota från installations-cd'n.

Men behöver inte cd-enheten laddade drivrutiner för att fungera? Eller var det bara förr i tiden sådant behövdes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man måste formatera om hårddisken och installera ett nytt OS då man inte har någon diskettstation?

Boota från installations-cd'n.

Men behöver inte cd-enheten laddade drivrutiner för att fungera? Eller var det bara förr i tiden sådant behövdes?

 

Det var bara förr i tiden med dos och win95.

Nu har moderkorten stöd för att boota direkt från cd.

Vad har du för burk nu egentligen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska koppla datorn till stereon - hur stor skillnad hör man på ett dyrt och ett billigt ljudkort?

 

Så länge du inte ska tillverka/mixa musik eller är audiofil så funkar ljudchippen på moderkorten väldigt bra.

 

Nja det är lite si och så med dom, dom suger sjukt mycket kraft av datorn när du spelar, sen är surround-ljudet när du spelar inte det bästa.

Har själv spelat mycket i mina dar med ett sådant ljudkort och när jag sen bytte till audigy2 så var det som natt och dag, men som sagt, det är när man spelar spel. För musik så är det väl typ lika bra, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är lite si och så med dom, dom suger sjukt mycket kraft av datorn när du spelar, sen är surround-ljudet när du spelar inte det bästa.

Har själv spelat mycket i mina dar med ett sådant ljudkort och när jag sen bytte till audigy2 så var det som natt och dag, men som sagt, det är när man spelar spel. För musik så är det väl typ lika bra, tror jag.

 

Det är stor stor skillnad på olika chipsets.

NForce2 och NForce3 har fått mycket bra kritik för ljudet.

Men givetvis är ett Audigy2 bättre, men frågan är om det är värt pengarna.

 

Hur som helst så anser jag att Kubo bör strunta i att köpa ett ljudkort initialt och köpa det senare ifall han anser att det skulle förbättra hans audiala upplevelse ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...