Bjorn_ Postad 25 December , 2004 Rapport Postad 25 December , 2004 UKbetting $1/2 Hold'em (10 handed) Dags för ny bonus. Bordet har ca 45% flops seen. Har ingen direkt read på nånting. Antar normal grad av tomtighet tills motsatsen bevisats. UTG, MP3 och CO postar alla BB ur position. Preflop: Hero is MP2 with 3 7 UTG checks, Hero calls, UTG+2 calls, MP1 raises, MP2 folds, MP3 calls*, CO calls*, button folds, SB calls, BB calls, UTG folds, Hero calls, UTG+2 calls. *) Notera att dessa redan har ett SB i potten. Skulle givetvis normalt sett alldrig spela den här handen, speciellt inte i så dålig position. Men när nu tre extra spelare har den dåliga smaken slänga in pengar predeal så bör man ju rimligen lösa upp sina starthandskrav rejält. Vet inte om man kan lösa upp dom så här mycket men hur som helst synar jag med avsikt att syna en raise men lägga mig mot en reraise. Nu blir det ju bara en raise så jag synar ned. (Vid min andra syn får jag ju 13-1 i potodds så en fold där vore antagligen rätt kass.) Flop: 5 4 Q (15 SB) (7 players) SB checks, BB checks, Hero bets, UTG+2 calls, MP1 raises, MP3 folds, CO calls, SB folds, BB calls, Hero calls, UTG+2 calls. Med den här floppen och med den stora familjepott som redan finns så känns det som det bästa att betta ut. Jag kan mycket väl vara favorit i handen men jag kan också vara en nästan hopplös dog. I princip kan jag här ha allt imellan 1 och 13 outs. Bettar främst för info och för att etablera initiativ inför senare i handen. När det kommer tillbaks till mig så gör ju potoddsen minst en call till en självklarhet, Johan Hjort hade säkert reraisat men jag har inte riktigt kulorna för sådant spel ännu. Turn: (12 BB) 5 (5 players) BB checks, Hero checks, UTG+2 checks, MP1 bets, CO folds, BB calls, Hero calls, UTG+2 calls. Inte ett kort som hjälper mig, i värsta fall sitter MP1 på kåk nu och då har jag bara en out. Det finns å andra sidan inget som tyder på det utan min huvudgissning är att han nu har Queens up, troligen med A eller K kicker. Potten är i vilket fall alldeles för stor för att kliva om man inte är ruggigt säker på att färg & steg outsen är döda altså synar jag. River: (16 BB) T (5 players) BB checks, Hero checks, UTG+2 checks, MP1 checks Där sitter färgen nu är det bara att hoppas på att den räcker. Bestämmer mig hur som helst för en checkraise men tyvär är MP1 slug nog att inte fortsätta betta. Här borde jag kanske bettat ut istället? Results: BB: shows [Kc Qd] (Two Pairs, Queens and Fives, King high) Hero: shows [3h 7h] (A Flush, Ten high) UTG+2: mucks hand MP1: mucks hand Hero collected 16BB from Main pot Huvudfrågeställningarna jag har är väl följande. Är det rätt att lösa upp starthandskraven så mycket som jag gör när det ligger 4½SB istället för 1½SB från början. Borde jag reraisat på floppen. Samt ska man betta ut istället på river? För övrigt tycker jag att handen är en bra illustration över hur väldigt annorlunda spelet blir om en pot växer sig mycket stor i FL, helt plötsligt kommer det väldigt många long shots med i bilden och blir spelbara. /Bjorn Citera
devalanteriel Postad 25 December , 2004 Rapport Postad 25 December , 2004 De två sista frågorna får någon som är mer bevandrad i matte svara bättre på, men som du säger, Hjort hade säkert reraisat och det är nog inte ett så dåligt alternativ eftersom du troligen får syn av alla, möjligen undantaget UTG+2. Betta på river hade nog varit vettigt också, visst signalerar du färgen men som de tomtarna spelar... men det är en fråga om smak och reads. Preflop då. Fold, fold, fold, fold, fold. Ska bli intressant att se Johan Hjort svara annorlunda, men den här handen hör hemma i vasken. Jag tvivlar på att 73s är spelbar i någon annan position än SB eller BB när hela bordet limpat, och troligen inte ens då (knappen möjligen, men inte när hela bordet limpat). Definitivt INTE där du sitter iaf. Dessutom har du ju redan före höjningen bestämt dig för att syna en reraise, så de reella potoddsen skulle jag vilja påstå är 12 mot 2, eller egentligen 3.5 mot 1 eftersom det är då du börjar slänga in pengar och du inte kan vara säker på att någon annan synar eller höjer. Att slänga in pengar med en kass hand med motiveringen att "om någon höjer och en massa personer går med får jag potodds att syna höjningen trots att en del av potten är pengar som jag själv lagt dit" skulle ju isf motivera spel med T2o UTG (och vara som att be om straffknull med grovsalt i röven från valfri moderator här). Att "sänka starthandskraven rejält" betyder inte "till vilken hand som helst" utan snarare att händer som är halvdana annars blir spelbara, dvs gå ned ett par steg vad gäller vilka pocket pairs du spelar, JTo kan funka, på Axs/o kan du minska x ett par steg jämfört med vad du spelar normalt, osv. Citera
Bjorn_ Postad 25 December , 2004 Författare Rapport Postad 25 December , 2004 Nu är det 4½-1 jag får och inte 3½, 3 extra blinds plus de vanliga 1½SB. Det är ju dom oddsen samt det faktum att Fi utsätts för exakt samma logik som jag att det finns mer pengar än normalt i potten och därför blir korrekt att limpa fler händer vilket gör det mycket troligt att man hamnar i en familjepot vilket är "bra" för min hand. Sedan har jag inte alls bestämt mig för att syna en REraise utan bara en vanlig raise och det är ju viss skillnad. Håller med om att det var tveksamt eller kanske t.o.m. fel att syna första gången, är däremot övertygad om att alla händer man ska syna första gången ska man även syna ett bet till med. Dels pga potoddsen men också för att en raise (spec från sen position) i en så stor pot inte behöver betyda speciellt mycket. Skulle t.o.m. vilja hävda att många händer som man inte borde synat med första gången (om man nu kommer på det under tiden) ska man ändå syna med andra gången. /Bjorn Citera
devalanteriel Postad 25 December , 2004 Rapport Postad 25 December , 2004 Jag klantade till det i terminologin, ja. Fick för mig att BB postad bb blint, men ändra 3½ till 4½ och reraise till raise så tänker jag ändå köra på exakt samma resonemang. Ja, starthandskraven luckras upp något. Nej, 73s är en katastrofal hand trots att tre personer postat blint. Din position suger dessutom fortfarande. Att du måste syna andra betet rent generellt är jag inte lika säker på som du (med sju pers i potten och en höjning preflop måste du träffa floppen eller få bra drag för att gå vidare), men du har troligen rätt och jag hade inte foldat med många händer jag redan synat ett bet med där, särskilt med tanke på att du är näst sist att agera i den nya cirkeln. En höjning i en så stor pot i sen position, visst, det kan vara en värdehöjning. Men att det inte behöver betyda särskilt mycket - värdehöjningar görs med hyggligt vettiga kort preflop. Det är inte alls omöjligt att du har sämst eller näst sämst hand av alla inblandade, är det verkligen en situation du vill spela ur? Dessutom - visst, det är inte Omaha, men när du träffar kommer du att träffa en låg färg, ett lågt tvåpar, utkickrad triss, aldrig nötstegen... kort sagt, att du träffar betyder inte att du har den bästa handen, särskilt inte mot sex motståndare. Citera
Vinden Postad 25 December , 2004 Rapport Postad 25 December , 2004 Mycket intressant hand. Tycker det är en självklar fold preflop, detta oavsett extrapostarna. Du har alltför taskig position för att hålla på att gambla med draghänder. När du väl är med i handen måste du naturligtvis fortsätta spela den mot en höjning. Tycker inte alls om riverspelet. När potten är så stor är det bättre att betta ut då rimligtvis par och tvåpar kommer känna sig tvingade att syna ner, trots att det inte krävs ett geni för att inse att någon utav spelarna med stor sannolikhet är på ett färgdrag. Citera
Hjort Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 De två sista frågorna får någon som är mer bevandrad i matte svara bättre på, men som du säger, Hjort hade säkert reraisat och det är nog inte ett så dåligt alternativ eftersom du troligen får syn av alla, möjligen undantaget UTG+2. Betta på river hade nog varit vettigt också, visst signalerar du färgen men som de tomtarna spelar... men det är en fråga om smak och reads. Jag tycker att en höjning är helt obligatoriskt mot så många motspelare på floppen, det är helt enkelt så sjukt mycket plus de gånger man har ett levande drag att det inte gör något om du en stor del av tiden drar dött. Och så jäkla stor del av tiden drar du inte dött. För mig så är det en självklar höjning även om jag vet att någon har ett större färgdrag 1/5 av tiden. Preflop då. Fold, fold, fold, fold, fold. Tror jag håller med om det, positionen är för kass och potten bör bli höjd. Stärk upp handen liten bit, till exempel 86s så man får bättre parmöjligheter så kanske det blir värt det hela. du inte kan vara säker på att någon annan synar eller höjer. Fast om det finns en stark möjlighet att folk foldar och lämnar döda pengar i potten är det ju ett plus. Kul hand förresten. Citera
zamora Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 Med den här floppen och med den stora familjepott som redan finns så känns det som det bästa att betta ut. Jag kan mycket väl vara favorit i handen men jag kan också vara en nästan hopplös dog. I princip kan jag här ha allt imellan 1 och 13 outs. Bettar främst för info och för att etablera initiativ inför senare i handen. När det kommer tillbaks till mig så gör ju potoddsen minst en call till en självklarhet, Johan Hjort hade säkert reraisat men jag har inte riktigt kulorna för sådant spel ännu. /Bjorn Vad är det för info du hoppas på? På vilket sätt förändrar den infon sättet du spelar handen på? Varför vill du etablera initiativ? Skulle du ha bettat turn om inte det legat ett par på brädan? jag frågar eftersom du ju träffar ditt drag men ändå inte använder dig av ditt etablerade initiativ. Varför trebettar du inte floppen? Gör du det inte för att du försöker spela handen på bästa möjliga sätt eller gör du det inte - mot bättre vetande - för att du inte vill förlora en dollar till de gånger handen inte går in? det är din kommentar om att JH nog skulle ha reraisat jag hakar upp mig på. För vad det är värt så håller jag med de flesta andra. Lägg dig före floppen och betta rivern. På floppen skulle jag ha checkraisat. Citera
Hjort Postad 29 December , 2004 Rapport Postad 29 December , 2004 På floppen skulle jag ha checkraisat. Varför check-raise hellre en bet-raise? Mitt mål här är att få in så många bet från andra spelare som möjligt, hoppas du slå loss någon eller liknande? Citera
zamora Postad 29 December , 2004 Rapport Postad 29 December , 2004 Ett bet från mig och en höjning från preflophöjaren två positioner bort riskerar väl snarare att inte få in så mycket pengar i potten som vad en check från mig, en bet från preflophöjaren och så fyra spelare mellan oss gör. edit: Jag vill också få in massor chips i potten och i den situation som uppstått tror jag att en check raise är det bästa för det. Tyckte att det var bäst att förtydliga. Min meningsbyggnad i det första stycket lämnar ganska mycket i övrigt att önska. Citera
Hjort Postad 2 Januari , 2005 Rapport Postad 2 Januari , 2005 Ett bet från mig och en höjning från preflophöjaren två positioner bort riskerar väl snarare att inte få in så mycket pengar i potten som vad en check från mig, en bet från preflophöjaren och så fyra spelare mellan oss gör. Jag kanske också var lite otydlig. Dels för att jag i mer än en vecka varit satt på enbart biblioteksinternet i 30-minutersbitar och därmed varit djävulskt stressad (och därmed inte helt haft positionerna klara för mig) som för att bara kolla upp lite om det var något annat bakom spelet. Min tanke är ju att det för det första finns en risk att preflopphöjaren checkar en hand som AK eller JJ och för det andra att en stor del av händerna som synar ett bet även synar två kallt och då suger sig fast även för det tredje betet. De stora fördelarna med att beta ut är som jag ser det 0% chans att det rundcheckas (även en låg sådan sannolikhet kan ju kosta hyffsat mycket) samt en troligen rätt mycket högre chans att få trebeta. Men jag är inte alls säker på att det är ett bättre spel än att check-raisa. Citera
Recommended Posts