Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

Folkrättsexperten Ove Bring

 

Agerar Israel i enlighet med folkrätten för närvarande?

 

- När det gäller rätten till självförsvar, så tycker jag att de fortfarande har rätten på sin sida. Inte minst med tanke på raketbeskjutningen av Haifa. Men israelerna bryter mot internationell humanitär rätt när de bombar sönder hela bostadskvarter i Beirut - då gör man inte sitt yttersta för att skydda civilbefolkningen.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=559932&previousRenderType=6

 

Givetvis skriver jag inte under på bostadskvartersbombningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kort förklarande replik:

 

Jag vände mig mot v_b. Jag tyckte bara uttalandet tydde på sån oerhörd trångsynthet.

 

Hur skyddad uppväxt måste man ha gått igenom för att kunna uttrycka sig så här? Byt ut "vänster" mot "kannibal" så kan jag förstå ordvalet, liksom.

 

Förstår mycket väl att mitt inlägg kan tolkas så, men det jag egentligen ville få fram med denna mening var att jag inte bara gissade att Brandborn var vänster utan att han faktiskt hade sagt sig vara vänster vid något tillfälle. Nu verkar det dock oklart om han sagt det.

Har absolut inget problem med att någon är vänster.

 

Håller med fullständigt. Sinnes.

 

Är beredd att hålla med. Jag är inte riktigt som man ska.

 

wow, en pokerspelare som är öppet vänster. ring aftonbladet!

 

Ung Vänsters ordförande avslöjade i SVT24 att hon emellanåt spelar poker... kan det vara en tjej för Gdaily?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl fullständigt klart att jag har hjärtat till vänster, men inte vänster på en svenska politiska skalan, om ni förstår....

 

Om någon förstår så kan ni förklara för mig, för jag gör det egentligen inte själv :-)

 

Men ta mina politiska åskådningar i annan tråd :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på radion nyss när någon forskare med specialområde Hizbollah hävdade att Israel använda sig av kollektiv bestraffning och att Israels anfall mot Hizbollah sedan länge var planerat. Dessutom sa han att Israel omöjligt skulle kunna krossa Hizbollah på ens ett års krig.

 

Israelerna vet om att det inte kan kan åstadkomma så stor militär skada på Hizbollah på de 2 veckorna deras anfall kommer hålla igång , vilket för mig gör det än mer klart att det handlar om terrorbombningar med politiska motiv, dvs terrorism mot det libanesiska folket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges regering anser att Israel bryter mot folkrätten;

 

- Vi är djupt kritiska. Alla länder har rätt till självförsvar. Raketbeskjutning och kidnappning av soldater är helt klart folkrättsvidrigt som Hizbollah genomfört. Men det är också viktigt att man lever upp till folkrätten. När man mäter lidandet för civilbefolkningen med uppemot 60 civila döda, en fullständig blockad av Beirut, och att hela Libanon och dess befolkning utmålas till fiender, så står det klart att man har gått över en gräns där proportionaliteten överskridits och där det är viktigt att varna för konsekvenserna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Darmed inte sagt att Israel inte avsiktligt attackerat civila mal. Jag har inga belagg for varken det ena eller andra.

 

Tror nog att du kan läsa vilken tidning som helst idag för att få belägg för det. ;)

 

Ok. Men som sagt, personligen har jag inga belagg for det. Darmed inte sagt att jag betvivlar ditt eller andra kallors pastaende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Israel pangar på så kraftigt kan ev. bero på att Hizbollah har 8-9 man i libanesiska parlamentet och därmed anser att hela Libanon kollektivt ska ha på nöten.

 

Sen tvivlar jag starkt på att det någonsin ska bli frid och fröjd i området för någon längre tid, det visar om inte annat regionens historia under lång tid. Tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tandemcykeln

 

Vad säger du när Iran vätebombar Israel? Kommer du att skriva samma inlägg om folkrätten då?

 

De allra flesta och mest respekterade expterna i arabvärlden (Khalidi, Said, Ibshara) är övertygade om att med en lösning på Palestina-Israel konflikten så kommer mellanöstern situationen att lösas. Men eftersom Israel vägrars släppa sina bosättningar och ge palestinierna rättigheter så ser det inte ljust ut och ditt scenario kommer tyvärr förmodligen inträffa i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges regering anser att Israel bryter mot folkrätten;

 

Vad säger du när Iran vätebombar Israel? Kommer du att skriva samma inlägg om folkrätten då?

 

Gillar varken de styrande i Iran eller Palestina. Skulle gärna se att de byts ut i båda länderna. Jag ser själv dessa som lika onda som ledarna för Israel, med samma dåliga respekt för människoliv.

 

Det jag mest poängterat i denna tråd är att Israel dödar civila i mycket större nummer än palestina och att de är lika stora krigsförbrytare.

 

Jag tycker att man är lika ond om man dödar en människa som man är om man dödar flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges regering anser att Israel bryter mot folkrätten;

 

Vad säger du när Iran vätebombar Israel? Kommer du att skriva samma inlägg om folkrätten då?

 

Tror ej att detta kommer att hända eftersom Iran vet att NATO kommer att jämna dem med marken i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Källhänvisningar som är uppenbart biased....går fetbort

 

Edit; säger inte att siffrorna är fel, men jag skulle aldrig lita på en sådan källa

 

Låt oss för skojs skull lita på den: Dödade, dvs Män, kvinnor och barn, militärer som icke-militärer...

1,119 people have been killed by Palestinian violence and terrorism since September 2000.

 

 

Samma tidsperiod har har Israel tagit död på 600 palestinska BARN.

 

children_by_year-lg.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skojar? Har du missat Gush Katif och Kfar Darom?

 

Menar bosättningarna på Västbanken och i Jerusalem. Borde varit tydligare.

 

Förresten eftersom ni gillar att debattera folkrätten.

Vad jag lärt mig om folkrätten är inte en stat en suverän stat om den inte kontrollerar sitt område. Libanesiska regeringen kontrollerar inte stora delar av sitt land, bland annat södra Libanon. Därför kan väl landet heller i en folkrättslig menning anses vara en suverän stat och borde därför inte belastas för Hizbollahs attacker från södra Libanon mot norra Israel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Menar bosättningarna på Västbanken och i Jerusalem. Borde varit tydligare.

 

Förresten eftersom ni gillar att debattera folkrätten.

Vad jag lärt mig om folkrätten är inte en stat en suverän stat om den inte kontrollerar sitt område. Libanesiska regeringen kontrollerar inte stora delar av sitt land, bland annat södra Libanon. Därför kan väl landet heller i en folkrättslig menning anses vara en suverän stat och borde därför inte belastas för Hizbollahs attacker från södra Libanon mot norra Israel?

 

Samma sak som när USA gick in i Afghanistan.

 

Låt säga att det fanns en grupp i Sverige som då och då dödade en massa norskar genom självmordsbombare och ville utplåna alla norskar på jorden. Denna gruppen fick ha sitt fäste i Sverige utan att den svenska regeringen gjorde något åt saken. Norge börjar då bomba strategiskt valda platser samt ställen där denna grupp huserar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...