Gå till innehåll

FLT - Jag blir utbluffad av en idiot


nisse hult

Recommended Posts

Sammanfattning:

Jag får en skithand i BB, träffar floppen bettar flop och turn blir höjd på turn 4handat och foldar vad som visar sig vara den bästa handen. Personen som höjde mig hade ingenting. Detta och det faktum att jag hade 23% 23% på flop seen och win if flop seen gjorde mig jävligt förbannad och började därför klaga på idioten. Vad jag inte räknat med är att han blir försvarad!

 

 

Jag = :evil:

#Game No : 1306954150

***** Hand History for Game 1306954150 *****

$2/$4 Hold'em - Thursday, December 16, 00:36:35 EDT 2004

Table Table 13117 (Real Money)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: :evil: ( $61 )

Seat 4: manmont ( $98 )

Seat 5: bend_over ( $70.5 )

Seat 6: BevoBus ( $88.5 )

Seat 7: wupdatass ( $56 )

Seat 8: SpiceMan22 ( $250.75 )

Seat 9: sammypoker98 ( $97.5 )

Seat 10: Ben4wins ( $120.75 )

Seat 3: lounge11 ( $55 )

Seat 2: charlieyu ( $100 )

Ben4wins posts small blind [$1].

:evil: posts big blind [$2].

charlieyu posts big blind [$2].

lounge11 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to :evil: [ 6s Jd ]

charlieyu checks.

lounge11 checks.

manmont folds.

bend_over folds.

BevoBus folds.

wupdatass calls [$2].

SpiceMan22 calls [$2].

sammypoker98 folds.

Ben4wins folds.

:evil: checks.

** Dealing Flop ** [ Jh, 5s, 8c ]

:evil: bets [$2].

charlieyu calls [$2].

lounge11 calls [$2].

wupdatass calls [$2].

SpiceMan22 folds.

** Dealing Turn ** [ Tc ]

:evil: bets [$4].

charlieyu calls [$4].

lounge11 raises [$8].

wupdatass calls [$8].

:evil: folds.

charlieyu calls [$4].

** Dealing River ** [ Ts ]

charlieyu checks.

lounge11 checks.

wupdatass checks.

charlieyu shows [ 4h, Js ] two pairs, jacks and tens.

lounge11 doesn't show [ 5h, As ] two pairs, tens and fives.

wupdatass doesn't show [ Ac, 6c ] a pair of tens.

charlieyu wins $45 from the main pot with two pairs, jacks and tens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart vill du komma?

Det är väl inte förbjudet att bluffa i poker. Om nu du är så bra och andra är idioter så borde du väl kunna genomskåda hans bluff. I annat fall kan du väl se det så som att du kommer att vinna hans och liknande spelares pengar på sikt. Det är ju trots allt alla dessa dåliga spelare som bygger upp potterna de 23% av gångerna som du själv går in i potten.

För övrigt så är väl inte J6o särskilt mycket att hurra för i en flervägspott där du själv sitter BB. Har varit med om värre saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dit jag vill komma är att hans bluff hade 0% chans att lyckas och tycker därför att han sabbade spelet. HU är en sak men här förstör han för andra. Och det tror jag att personen med J också hade tyckt om jag stannat kvar och vunnit potten.

 

Kan tillägga att jag normalt sett inte blir arg om någon gör en konstig syn eller stor utdragning men detta var annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte tyckte hans höjning var så bra, du hade stannat kvar i potten och vunnit den annars.

 

Men J6 är ingen monster hand, så du gjorde helt rätt som la dig inför en höjning. Med så många kvar i handen borden någon ha bättre kort än dig, i alla fall bättre kicker.

 

Du kan aldrig bli sur eller arg på att den här typen av spelare finns, det är ju dom som du ska tjäna pengar på!!

 

Hur väl hade du läst de här spelarna? Vad hade du för uppfattning om dem?? Brukar de bara höja när de har bra kort?

Dessutom kanske de har läst dig som en tight spelare (23%flop seen) och trodde sig kunna höja ut dig ur potten ifall du hade en medium hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå noll chans att lyckas, han gör en fullt legetim semibluff med fem outs till tvåpar och triss men blir nercallad.

 

Själv skulle jag gjort den på floppen i stället men det är kanske en småsak.

 

Sedan kan man ju fråga sig varför han inte bluffar rivern också. Har man representerat att man träffat tvåparet (eller möjligtvis triss) när det kommer en tia på turn så borde man kanske prova att representera kåken på rivern och betta ut när det kommer en tia till, speciellt när det ligger nästan $50 i potten.

 

Sedan tycker jag att det är vek poker att vika ner sig här, risken att det är en bluff eller i alla fall en hand du har outs på att dra ut samt potodds på drygt tio ggr gör det bra tveksamt att folda här.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En höjning som får en annan spelare att folda en bättre hand är en utmärkt höjning.

 

Jag får en skithand i BB, träffar floppen

 

Att med J6 få in Jxx på floppen mot fyra motståndare är inte vad jag skulle kalla "träffa floppen". Du bettar sedan både floppen och turnen... :x

 

Jag tycker att du och charlieyu spelade den här handen ungefär lika dåligt, och att sitta och klaga i chatten efteråt är rent pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju fråga sig varför han inte bluffar rivern också. Har man representerat att man träffat tvåparet (eller möjligtvis triss) när det kommer en tia på turn så borde man kanske prova att representera kåken på rivern och betta ut när det kommer en tia till, speciellt när det ligger nästan $50 i potten.

Att försöka bluffa genom två motståndare på rivern är ju väldigt svårt, så jag tycker inte att det är så konstigt att checka där. Särskilt inte när en kille på turn synar två kallt, sannolikheten för att få loss en bättre hand bör vara mycket låg. Ska man beta här är det nog oftare en form av mycket tunn valuebet än en bluff.

 

Tänkte fel förresten, bättre händer än A5 kan nog tänkas lägga sig. Men jag tror inte att det finns så många sådana händer som är sämre än knektar och bättre än A5 som kan lägga sig där.

 

Sedan tycker jag att det är vek poker att vika ner sig här, risken att det är en bluff eller i alla fall en hand du har outs på att dra ut samt potodds på drygt tio ggr gör det bra tveksamt att folda här.

Men nu var han ju uppe mot en annan knekt och en stor del av tiden kommer han vara det och försöka dra ut till tre eller inga outs. Känns inte heller självklart att försöka ta sig genom tre motståndare här. Faktorer som talar för att fortsätta är ju att alla representerat mycket svaga händer preflopp (två som postar mörkt och två som inte vågar höja mörkarna).

 

Att med J6 få in Jxx på floppen mot fyra motståndare är inte vad jag skulle kalla "träffa floppen

Det är väl klart att det är en träff mot folk som representerat ultrasvaga händer pre, om man sen ska fortsätta beta på turn kanske kan variera men på floppen har man ju mycket stark anledning att tro att man har bäst hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluff och bluff, förresten. Är det förresten bara jag som ser att charlieyu och Nisse hade delat potten, om Nisse stannat kvar till rivern.

 

Sannolikheten för delad pott var efter turnen hela 45 %. Chansen att Nisse skulle vinna den ensam bara 20 %. (Och chansen att wupdatass skulle vinna den ensam 22,5 %.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluff och bluff, förresten. Är det förresten bara jag som ser att charlieyu och Nisse hade delat potten, om Nisse stannat kvar till rivern.

 

Sannolikheten för delad pott var efter turnen hela 45 %. Chansen att Nisse skulle vinna den ensam bara 20 %. (Och chansen att wupdatass skulle vinna den ensam 22,5 %.)

 

Det är inte charlieyu som bluffar utan lounge11 (med A5o och brädan J58T). Knappast en semibluff i WPT klass men inte heller lika dåligt som att frivilligt posta mörkt i UTG+1.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med förstår jag inte den aggressiva tonen i svaren. Kanske för att jag la ribban genom att skriva idiot.

 

Orkat inte klippa och klistra så jag gör en snabb sammanfattning.

 

Sabotage av spelet tycket jag inte är något konstigt. Alldeles nyss höjer utg får hela bordet med sig fram till button som reraisar och ger utg tillfälle att höja igen. Button kommer till showdown där jag ser att han muckar A4 off.

 

En semibluff där chansen är 0 att alla skall lägga sig direkt eller på nästa gata är ganska värdelös.

 

Att säga att det är ungefär lika ila att betta med en halvdan hand som att syna med en är ungefär så fel det kan bli utan att moderatorer tar bort det.

 

Att en höjning som får bättre händer att folda automatiskt är en utmärkt höjning är lika dumt det. Då har jag sett flera utmärkta höjningar när någon som tiltar går allin preflop gång på gång och helt garanterat får bättre händer att folda.

 

 

Smidig HH-funktion QoS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisse hult, du låter som en femåring i trotsåldern, du vet en sån där som börjar gallskrika i snabbköpet när den inte får allt den pekar på. :D:D:D

 

Dit jag vill komma är att hans bluff hade 0% chans att lyckas och tycker därför att han sabbade spelet.

Har jag missat något här?

Jag trodde nätpokern var lönsam just för att det finns idioter som betar på händer som de inte kan vinna.

Jag har läst hela den här tråden 2ggr och jag förstår inte vad du menar med sabotage, jag förstår inte heller vad som skiljer det här spelet från andra tomtespel - förutom att du tiltade den här gången. :D

 

det faktum att jag hade 23% 23% på flop seen och win if flop seen gjorde mig jävligt förbannad och började därför klaga på idioten. Vad jag inte räknat med är att han blir försvarad!

Eh, enda chansen för dig att vinna är om det kommer en 2:a, 3:a, 6:a som inte är klöver på rivern.

Du lade dig helt korrekt.

Sedan blir du förbannad och börjar sprida galla över de andra spelarna i chattfönstret??? :roll:

Och du blir förvånad över att de försvarar spelet??? :shock:

Och vad får dig att tro att överhuvudtaget NÅGON vid bordet hade koll på att du hade "23% 23% på flop seen och win if flop seen"??? :)

I'll tell you what:

Om jag satt vid det bordet och någon tiltade och började skriva i chattfönstret så skulle jag försvara spelet 100ggr av 100.

Chansen är nämnligen ganska stor att den tiltade spelaren skulle sprida resten av sina pengar bland oss övriga spelare inom de närmaste 5 minuterna. ;)

 

Till att börja med förstår jag inte den aggressiva tonen i svaren. Kanske för att jag la ribban genom att skriva idiot.

Jag har letat och letat efter den aggressiva tonen i svaren utan någon större framgång.

 

nisse hult, det jag säger nu kommer du antagligen uppfatta som en grav förolämpning, så jag ber om ursäkt redan nu.

Tanken är dock inte att förolämpa, utan att hjälpa.

Du har grava problem med ditt ego.

Du klarar inte av att ha fel.

Du klarar inte av att folk säger emot dig.

Om du har fel och någon påpekar det så är denne inte hjälpsam, utan aggressiv.

Om någon, enligt dig, beter sig som en idiot så blir du jävligt förbannad.

Om du i det läget får mothugg så blir du bara ännu mer förbannad istället för att lugna ner dig.

 

I all välmening: sök hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:roll:

 

Förstår inte ens varför den här tråden existerar. Sånt här händer ju X ggr i timmen när man sitter och spelar.

 

Och sen undrar jag lite varför du börjar skälla på honom i chatten? Ä_v_e_n om vi skulle anta att han gjort ett riktigt dumt drag (vilket jag inte tycker att han gör) så är det dålig etik att skälla ut någon.

 

Kommer ihåg en äldre tråd där just detta med att skälla på tomtar(?) i chatten diskuterades. s_j_ä_l_v_k_l_a_r_t ska man inte skälla på dem utan istället gratulera dem till ett mkt lyckat spel :D Vill ju helst att de ska stanna kvar och göra samma misstag igen, eller hur.

 

Kontentan, att (semi)bluffa och få ut skrajja händer är helt ok + skäll inte på folk i chatten. Det får dig bara att se dum ut och skapar trist stämning vid bordet!

 

^---- mina 2 cent

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:roll:

 

Förstår inte ens varför den här tråden existerar. Sånt här händer ju X ggr i timmen när man sitter och spelar.

Fast det är ju en jättebra anledning för tråden att existera. Jag diskuterar mycket hellre något som kan få mig att ta rätt beslut i situationer som uppstår 1 gång per hundra händer än något som kan få mig att ta rätt beslut i situationer som uppstår 1 gång per 10000 händer.

 

Och sen undrar jag lite varför du börjar skälla på honom i chatten? Ä_v_e_n om vi skulle anta att han gjort ett riktigt dumt drag (vilket jag inte tycker att han gör) så är det dålig etik att skälla ut någon.

Om inte annat tenderar det att göra en själv mer emotionell och därmed frångå bra spel.

 

Kommer ihåg en äldre tråd där just detta med att skälla på tomtar(?) i chatten diskuterades. s_j_ä_l_v_k_l_a_r_t ska man inte skälla på dem utan istället gratulera dem till ett mkt lyckat spel :D Vill ju helst att de ska stanna kvar och göra samma misstag igen, eller hur.

Det är inte alls självklart att man vill få tomten att fortsätta göra om samma "misstag". Även om spelet var fel i det här fallet så innebär det inte att en ökad höjningsfrekvens sänker den övergripande kvalitén på hans spel, väldigt många spelare skulle lira bättre om de började höja mycket mer. Det är ju bara lirare som redan höjer alldeles för mycket som man tjänar på om de börjar höja ännu mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med förstår jag inte den aggressiva tonen i svaren. Kanske för att jag la ribban genom att skriva idiot.

För att du sabbade en av kardinalsreglerna för vinnande spelare - du slog på akvariet och skrämde fisken.

 

Sabotage av spelet tycket jag inte är något konstigt. Alldeles nyss höjer utg får hela bordet med sig fram till button som reraisar och ger utg tillfälle att höja igen. Button kommer till showdown där jag ser att han muckar A4 off.

Finns inte en tillstymmelse till sabotage där. Sabotage är i mina ögon när någon sitter och tar jättelång tid på sig, är aggro i chatten, eller kastar träskor på serverfarmen.

 

En semibluff där chansen är 0 att alla skall lägga sig direkt eller på nästa gata är ganska värdelös.

Att man kan tjäna pengar på poker bygger på kasst spel, inte bra spel. Spelet skulle knappast kunna existera alls om alla satt och lirade bra, så det är ju snarast som att gödsla spelet så att det kan frodas och må bra. Eller nåt.

 

Att säga att det är ungefär lika ila att betta med en halvdan hand som att syna med en är ungefär så fel det kan bli utan att moderatorer tar bort det.

Fast det är ju förstås inte alltid fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du sabbade en av kardinalsreglerna för vinnande spelare - du slog på akvariet och skrämde fisken.

 

:D:D Skrattar så det börjar rinna tårar!! :D:D

 

Blir nog ett av dom vackraste i citatsamlingen.

 

Precis vad jag tänkte när jag satt och läste tråden. Men jag kan inte utrycka mig på detta enastående sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte när jag satt och läste tråden. Men jag kan inte utrycka mig på detta enastående sätt!

"Don't tap the aquarium!" Är väl ungefär originaluttrycket och det är nog nästan jämnårigt med mig, så jag kan knappast säga mig vara upphovsman här. Läs mycket och var inte blyg för att sno är nyckeln för att uttrycka sig väl. Typ, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag förstår inte riktigt varför de som anser sig vara riktiga pokerspelare dissar andra som de anser vara sämre och kallar dem tomtar mm.

 

Visst, det tar på självkänslan att få stryk av någon man tycker är sämre, det tycker jag också. Men det händer i alla sammanhang, så även i poker.

 

Om Sverige skulle få stryk av Vitryssland (vilket ju faktiskt har hänt), så är det bara att gratulera dem. De var bättre för dagen, eller så hade de en fruktansvärd tur. Men vi vet att det kommer inte att hända så många gånger igen, och Vitryssland kommer förmodligen inte att vinna VM på de närmsta åren. Men hur snyggt är det om Sverige går ut och kallar Vitryssland för tomtar, sopor mm.!? Vad är vi då själva som fick stryk av dessa tomtar?

 

Jag är själv nybörjare och kommer förmodligen att ha tur nån gång och vinna mot en bättre och mer erfaren spelare, och jag kommer förmodligen inte heller förstå varför jag vann. Men i slutändan så har garanterat den bättre spelare mer chips än mig.

 

Så låt oss rookies ha vår nybörjartur och göra våra nybörjarmisstag. Vi kommer nog att lära oss spela som folk så småningom!

 

Alla utmärkta inlägg i detta forum t.ex. gör att jag redan känner att jag förstår många saker bättre...och då har jag inte ens läst hälften än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Sverige skulle få stryk av Vitryssland (vilket ju faktiskt har hänt), så är det bara att gratulera dem. De var bättre för dagen, eller så hade de en fruktansvärd tur. Men vi vet att det kommer inte att hända så många gånger igen, och Vitryssland kommer förmodligen inte att vinna VM på de närmsta åren. Men hur snyggt är det om Sverige går ut och kallar Vitryssland för tomtar, sopor mm.!? Vad är vi då själva som fick stryk av dessa tomtar?

 

Jag förstår vad du menar, och kan hålla med till en viss del (speciellt om att det ibland blir lite väl mycket skylla på att motståndaren är tomte, istället för att inse att man, möjligtvis, själv spelat fel). Men, en stor skillnad mellan poker och, till exempel, ishockey är att slumpen har mycket, mycket större inverkan på ett pokerparti än på en ishockeymatch.

Vilket innebär att du inte bara kan, utan skall/kommer att förlora mot tomtar då och då under en given session. Detta gäller inte på samma sätt inom idrott, då slumpen där inte alls har lika stor inverkan.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...